{{ctrl.notification}}
غذاهای محلی کرمانشاه 2

غذاهای محلی کرمانشاه 2

جرگ و بز

یک غذای محلی کرمانشاه و کاملا  منحصر به فرد که فقط دراین خطه می‌توان دید، غذایی بنام جرگ و بز است که روش پختی اختصاصی دارد همین منطقه را دارد. جرگ در زبان کوردی به معنای جگر می باشد.

برای درست کردن این غذا که نوعی سوسیس محلی به حساب می‌آید نیاز به جگر و پوست نازک روده گوسفند هست . جگر گوسفند را چرخ کرده و با نمک، فلفل و زردچوبه ترکیب می‌کنند و داخل فویل‌های آلومینیومی زیر خاکستر زغال می‌گذارند تا حسابی پخته شودو یکی از لذیذ ترین غذاهای محلی می باشد.

در ادامه طبخ این غذا جگر پخته شده را داخل روده تمیز شده گوسفند ریخته و روی زغال کباب می‌کنند. این غذا بسیار لذیذ و مقوی است. پیشنهاد می‌کنیم اگر بلیط چارتر کرمانشاه دارید حتما یک بار آن را امتحان کنید.

جرگ و بز غذای محلی کرمانشاه

والک پلو

والک یا کول گیاهی وحشی و خودرو است که در فصل بهار در دامنه کوه‌های زاگرس  و در  نزدیکی کرمانشاه رشد می‌کند. مردم والک را با عنوان سیر کوهی یا تره کوهی نیز می‌شناسند. با این سبزی وحشی نوعی پلو خوشمزه درست به اسم والک پلو درست می کنند . به این صورت که:

برنج را به مدت 1 تا 2 ساعت داخل آب خیس می‌کنیم بعد والک‌های شسته و تمیز شده را خرد در  اندازه های کوچک ریز می‌کنیم. در ادامه قابلمه‌ای را تا نیمه از آب پر کرده و روی اجاق گاز با حرارت متوسط می‌گذاریم، پس از جوش آمدن آب کمی نمک اضافه کرده و برنج را داخل قابلمه می‌ریزیم تا نیم پز شود . بعد از اینکه برنج نیم‌پز شد والک‌های خرد شده را درون قابلمه می‌ریزیم و 5 دقیقه منتظر می‌مانیم که والک به همراه برنج بجوشد و بعد برنج را آبکش می کنیم سپس ترکیب برنج و والک را در قابلمه می ریزیم  و به آن مقداری آب و روغن مایع اضافه می‌کنیم و مانند دم کردن  برنج سفید اجازه می‌دهیم با حرارت کم غذا کاملا پخته شود و با این روش یکی از لذیذ ترین غذاهای محلی کرمانشاه تهیه می شود .

والک پلو غذای محلی کرمانشاه

کوکو پاغازه

پاغازه یک نوع سبزی محلی مخصوص فصل بهار است در ناحیه کرمانشاه است که خاصیت دارویی دارد. پاغازه برای درمان بیماری گوارشی و ناراحتی‌های معده و روده‌ای استفاده پزشکی می‌شود و از خانواده تره‌‌ها می باشد.

طرز تهیه کوکو پاغازه به این صورت می باشد که ابتدا این سبزی خوش عطر و بو را پس از شستن، به تیکه‌های کوچک خرد کرده و با سیر و پیاز رنده شده و ادویه‌جات مخصوص، نمک، زردچوبه و همچنین تخم مرغ مخلوط کرده و در ماهیتابه مانند کوکو سرخ میشود. به همین راحتی می‌توان این غذای پرخاصیت محلی را آماده کرد. اگر  شما هم بلیط چارتر ارزان گرفته اید حتما از این غذاهای بی نظیر استفاده کنید .

کوکوپاغازه غذای محلی کرمانشاه

کوفته شیرین کرمانشاهی

کوفته شیرین کرمانشاهی یکی دیگر از غذاهای محلی کرمانشاه می باشد که پس از خرید بلیط چارتر مشهد کرمانشاه حتما به فکر استفاده از آن خواهید افتاد . شاید اسم این غذا به گوش خیلی‌ها نرسیده باشد اما بسیار غذای خوش طعمی است و خیلی هم سریع و راحت آماده می‌شود. این غذا را با مواد اولیه کمی که دارد، می‌توان سریع و خوشمزه آماده کرد و همان‌طور که از نام آن پیداست طعمی شیرین و بی نظیر دارد.

مواد اولیه برای تهیه کوفته شیرین کرمانشاهی،گوشت چرخ کرده، برنج آبکش، پیاز رنده شده، نمک، فلفل، زردچوبه، نعناع خشک، آب، تخم مرغ و روغن می باشد. همچنین برای تهیه سس این کوفته هم از سرکه و شکر استفاده می‌شود .

در ابتدا گوشت چرخ کرده، برنج پخته شده و پیاز رنده شده، نمک ، فلفل ، زردچوبه، نعناع و یک عدد تخم مرغ را باهم ترکیب کرده و به خوبی ورز می‌دهیم تا حالت منسجم پیدا کند . حالا کمی از این مواد برداشته و به شکل تخم مرغ درمی‌آوریم و داخل روغن آنها را سرخ می‌کنیم . سپس سسی که با آب و شکر و سرکه سس را درست کرده ایم را زمانی که به نقطه جوش رسید کوفته‌ها را در آن قرار می‌دهیم تا کامل بپزد. این غذای بی نظیر به راحتی حاضر شد .

کوفته شیرین غذای محلی کرمانشاه

ونوشک پلو

ونوشک یا پسته کوهی، میوه‌ای است بومی و محلی که در منطقه کردنشین و غرب کشورمان ایران می‌روید. از جمله گیاهان دارویی با اثری انرژی‌بخش و محرک می باشد. این میوه خوشمزه و پرخاصیت، کاربردهای فراوانی دارد و به صورت تازه خوری، خشک شده، استفاده در ترشیجات و مربا، ترکیب با دوغ و در غذاهای مختلف استفاده می‌شود که کاربردهای زیاد آن را می توان در این منطقه دید .

از خواص ونوشک می‌توان درمان کم‌خونی ذکر کرد. همچنین ونوشک در درمان سردرد هم بی تاثیر نیست و در این منطقه کاربرد دارد. افرادی که دچار نرمی استخوان هستند نیز می‌توانند از میوه ونوشک برای درمان این بیماری استفاده کنند. با توجه به اینکه ونوشک سرشار از ویتامین‌های A، B و D است، باعث تقویت اعصاب و جلوگیری از پوکی استخوان می‌گردد.

مواد مورد نیاز برای ونوشک پلو کرمانشاهی: ونوشک، گوشت چرخ کرده، برنج، زعفران، پیاز، رب گوجه، نمک، زردچوبه می باشد.  ابتدا گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز خرد شده کمی تفت داده و سپس نمک زردچوبه و رب گوجه را به آن اضافه کرده و زمانی که گوش سرخ شد ونوشک و زعفران را هم به ترکیب اضافه و شعله را کم می‌کنیم تا به آرامی پخته شود.

در تابه را بسته و اجازه می‌دهیم که گوشت و ونوشک پخته و نرم شوند تا کم کم آماده شوند. سپس برنج پخته و آبکش شده را به آنها اضافه می کنیم و با هم مخلوط می‌کنیم و روی حرارت می‌گذاریم تا برنج دم بکشد و به این ترتیب یکی از خاص ترین غذاهای محلی کرمانشاه آماده می شود .

ونوشک پلو غذای محلی کرمانشاه

آش ترخینه

آش ترخینه یکی از غذاهای محلی کرمانشاه می باشد که در زبان محلی به آن «آش دویینه» هم می‌گویند. این آش، به آش ترخینه دوغ هم معروف است و بیشتر در استان‌های غربی کشور طبخ می‌شود. در پاییز و زمستان که سرماخوردگی خیلی شایع می باشد ، آش ترخینه به بهبود این بیماری کمک می‌کند. این آش برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا حکم یک آنتی‌بیوتیک قوی را ایفا می کند .

ترخینه از ترکیب بلغور گندم، دوغ و نمک درست می کنند . در ظرفی بزرگ یک کیلو بلغور گندم، 3 لیتر دوغ و مقداری نمک را با هم مخلوط کرده و در ظرف را می‌بندیم و میگذاریم تا بماند . هر روز، نیاز است که این مخلوط را بهم بزنیم و مجدد در ظرف را ببندیم تا آماده شود .

زمانی که مواد به غلظت مناسب رسید و بلغورها نرم شدند، به اندازه یک کف دست از مواد را برداشته و کمی فشار دهید تا شبیه یک کتلت گرد شود و بعد آنها روی یک سینی تمیز قرار دهید و چند روز صبر کنید تا کاملا خشک شوند. البته می‌توانید ترخینه خشک را از عطاری‌ها هم تهیه کنید و این مراحل را انجام ندهید.

برای تهیه آش ترخینه، ابتدا ترخینه را در آب خیس کنیدو سپس بعضی‌ها به این  آش ، عدس و نخود و لوبیای خیس خورده نیز اضافه می‌کنند. اما می‌توانید آن را ساده و بدون حبوبات هم بپزید و برای تهیه این آش همه حبوبات به غیر از عدس را به همراه پیاز داغ تفت داده و اجازه می‌دهیم با مقداری آب کاملا بپزد. بعد از پختن حبوبات، عدس و ترخینه را به مواد اضافه می‌کنیم. بعد از آنکه کمی پخت، مقداری سبزی آش به آن اضافه کرده و صبر می‌کنیم تا کاملا بپزد. سپس آش را در ظرف ریخته و با نعناع‌داغ و پیازداغ تزئین می‌کنیم.

شما تنها با تهیه بلیط چارتر کرمانشاه می توانید بسیاری از طعم های بی نظیر را تجربه کنید که در هیچ جا استفاده نکرده اید .

آش ترخینه غذای محلی کرمانشاه

دست پیچ

دست پیچ که نوعی کوفته می باشد ، یکی دیگر از غذاهای محلی کرمانشاه به حساب می آید. برای تهیه دست پیچ کرمانشاهی، گوشت چرخ کرده، پیاز، نخود خیس شده و پخته شده، آرد نخودچی، زرشک، آلو، رب گوجه‌فرنگی، تخم مرغ، فلفل، زردچوبه و آویشن لازم داریم تا این غذا را تهیه کنیم .

پیازها و نخود پخته شده را در غذاساز خرد کرده و گوشت را هم به آنها اضافه می‌کنیم تا با نخود و پیاز مخلوط و میکس شود. سپس در ظرف دیگر تخم مرغ، آرد نخودچی، پودر آویشن، فلفل قرمز، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک به مواد اضافه می‌کنیم و آن را به خوبی ورز می‌دهیم تا انسجام لازم را پیدا کند . پس از آن مواد کوفته را به مدت نیم ساعت داخل یخچال گذاشته تا مواد باهم مزه‌دار شود و آماده شود. حالا کوفته‌های به اندازه یک نارنگی درست می‌کنیم و وسط آن یک عدد آلو می‌گذاریم جوری که مواد دور آلو را بگیرد . کوفته‌ها را کمی سرخ می‌کنیم که موقع پختن باز نشوند .

برای تهیه سس غذا پیاز را خرد کرده و با روغن کمی تفت می‌دهیم و رب‌گوجه، زردچوبه، فلفل قرمز، فلفل سیاه، آویشن، نمک، چند عدد آلو و چند عدد از نخودها را به آن اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا به خورد مواد برود. دو لیوان آب به آنها افزوده و اجازه می‌دهیم تا آب بجوشد. سپس کوفته‌های را داخل سس انداخته و حدود 40 دقیقه فرصت می‌دهیم که کاملا بپزد. کوفته‌های خوشمزه آماده‌اند و شما اگر به کرمانشاه سفر کرده اید و بلیط چارتر ارزان تهران کرمانشاه گرفته اید حتما از اینها استفاده کنید .

دست پیچ غذای محلی کرمانشاه

سیب پلو

سیب پلو یکی دیگر از غذاهای محلی کرمانشاه محسوب می شود  که پخت آن شباهت زیادی به شوید پلو دارد. فرق سیب پلو با شوید پلو، در سیب‌زمینی نگینی شده سیب پلو می باشد.

برای تهیه سیب پلو، ابتدا باید برنج را نسبت به نوع آن چند ساعت در آب و نمک خیس می کنیم و در این فاصله سیب‌زمینی‌ها را به صورت نگینی ریزمی‌کنیم و چند دقیقه در آب سرد می‌گذاریم تا نشاسته اضافی آنها از بین برود و بتوانیم از آنها استفاده کنیم .

حالا یک قابلمه را تا نیمه از آب پر کرده و بر روی شعله گاز ملایم  قرار می‌دهیم. آب که به جوش آمد مقداری نمک، برنج و سیب‌زمینی‌ها را به آن اضافه می‌کنیمو بعد از 5 تا 10 دقیقه که برنج کمی نرم شد، آن را آب‌کش می‌کنیم. حالا شوید را به برنج اضافه کرده و بهم می‌زنیم تا کاملا مخلوط شوندو بتوانید از ان در تهیه این غذای بی نظیر استفاده کنید . ته‌دیگ را که چیدیم، برنج را به آن اضافه کرده و به همراه مقداری آب و روغن اجازه می‌دهیم که خوب دم بکشد و غذا آماده شود.

معمولا در کنار سیب پلو، مرغ یا گوشت و ماهیچه هم قرار می‌دهند، اما به تنهایی هم یکی از غذاهای خوشمزه و عالی است. به خصوص اگر از شوید تازه استفاده کنید طعم و بوی غذا منحصر می شود . همچنین سرو ماست و یا سالاد شیرازی با سیب پلو، خالی از لطف نیست و مزه غذا را چند برابر می‌کند و یکی از غذاهای محلی کرمانشاه می باشد که حتی عالی است شما برای خوردن این غذا بلیط چارتر کرمانشاه بگیرید و به این شهر سفر کنید .

شما می توانید برای آشنایی با تعدادی دیگر از غذاهای محلی کرمانشاه به قسمت اول همین مقاله را مطالعه بفرمایید .

سیب پلو غذای محلی کرمانشاه

date_range سه شنبه 29 تیر 1400 remove_red_eye 2735 بازدید favorite_border 0 chat 2
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 2
مهدی.سلطانی :

سلام.عزیزم.هموتن.اشق.شهر.کرماشان

سامان فخاری :

سلام.آس چارتر انقدر جاهای قشنگ معرفی میکنی تخفیف های قشنگ هم بذار