{{ctrl.notification}}
روستای انار اردبیل ، روستایی در طبیعت

روستای انار (اونار) اردبیل ، روستایی در طبیعت

امروزه اکثر گردشگران برای گردش و تفریح روستاها را انتخاب می کنند روستاها با داشتن اب و هوای خوب و عالی باعث شده تا جزو مکان های پربازدید باشند ، روستای (انار) جزو همان روستاها می باشد که از توابع دهستان لاهرود در قسمت مشگین شرقی شهرستان مشگین شهر استان اردبیل قرار دارد ، روستای انار در 24 کیلومتری مشگین شهر قرار دارد.

آس چارتر سامانه خرید بلیط ارزان چارتر هواپیما بهترین سفر را برای شما آرزو می کند.

روستای انار

درباره روستای انار

مردمان روستای اردبیل و روستای انار به زبان ترکی صحبت می کنند و مذهب ان ها شیعه جعفری است ، اسم این روستا در کتاب نزهه القلوب حمدا به نام (ضم ) امده است ، نام «اَنار» در واقع اشتباه است ، نام اصلی این روستا اونار می باشد که دلیل ان بخاطر وجود داشتن چند اسیاب بادی بوده است که همچنان ان ها پاربرجا هستند ، از این رو بخاطر ارد کردن گندم خود اهالی روستا و روستاهای اطراف به اینجا می امدند و از اسیاب های بادی استفاده می کرده اند ، در زبان ترکی به ارد (اون ) می گویند به همین دلیل به این روستا رفته رفته اونار (اردها ) گفته می شود.

روستای انار

طبق دست نوشته های شخصی به نام حمدا امده است که روستای انار توسط فیروز یکم تاسیس شده است که این شخص پسر پادشاه یزدگرد دوم بوده ، روستای انار دارای جاذبه های دیدنی بسیاری می باشد اگرچه بعضی از این اثار از بین رفته است اما همچنان دیدن ان ها لذت بخش بوده و یاداور زمان قدیم است. روستای انار بر روی یک تپه ای قرار دارد در کنار این روستا یک رودخانه ای وجود دارد که نام اونارچای است و از کوه سبلان سرچشمه می گیرد ، مردم روستا زمین های خود را توسط این رودخانه ابیاری می کنند.

جاذبه های دیدنی روستای انار

روستای انار جاذبه های دیدنی زیادی دارد که بازدید از ان ها خالی از لطف نیست از سری مکان های دیدنی این روستا می  توانیم به گورستان روستای انار ، قلعه بربر ، تپه قنبر ، امام زاده سید جعفر بن موسی کاظم اشاره کنیم.

شما میتوانید با تهیه بلیط هواپیما تهران به اردبیل از این روستای زیبا دیدن فرمائید.

روستای انار

گورستان روستای انار

گورستان روستای انار به اسم پیربابا معروف است و علت جالب بودن این گورستان سنگ هایی است که بر روی ان ها به شکل های متفاوتی می باشند ، در بین این سنگ ها ستاره شش پر را می توانید مشاهده کنید که جنس این سنگ ها و نوشته های روی ان با یک دیگر کاملا متفاوت هستند.

روستای انار

دیو قالاسی

دیو قالاسی (قلعه دیو ) در شمال شرق مشگین شهر بین لاهرود ما بین روستاهای قوزلو و کویچ در 5 کیلومتری روستای کویچ و در دامنه کوه سبلان  واقع شده ، اگر از مسیر جاده ی انار و قوزلو بروید این قلعه را بهتر می توانید ببینید ، قلعه دیو با سنگ های بزرگی به ابعاد 60 سانتی متر در 2متر و 10 سانتی متر مانند قلعه های اورارتوها بدون استفاده از ملات بنا شده است و شامل طبقه های مختلفی است ، بخش بزرگی از این قلعه اکنون از بین رفته است ، جالب است بدانید قلعه دیو در فهرست اثار ملی ایران قرار گرفته است.

روستای انار

غارهای دستکند باستانی بینه لر

این غارهای باستانی در 2 کیلومتری روستایی به همین نام واقع شده و در حاشیه رود اونارچایی قرار دارد ، این غارها از نظر معماری و پناهگاه های دستکند بشر با هدف داشتن سر پناهی مطمئن و با امنیت برای مقابله با حوادث و بلاهای طبیعی و غیر طبیعی احداث شده است که شامل ویژگی های منحصر به فردی می باشد ، امروزه به دلیل کم توجهی به این غارها متاسفانه رو به خرابی و نابودی هستند ، غارهای بینه لر ساختاری ویژه با تالارهای وسیع و اتاقک های متصل و منفصل در دیواره عمودی یک طبقه و دو طبقه در بخش شیب دار کوه گاهی غیر قابل نفوذ قرار دارند این غارها و دخمه ها مربوط به دوران مادها و هخامنشیان می باشند اما با در نظر گرفتن منطقه بینه لر طبق اسناد و مدارک نشان می دهد که در گذشته از این مکان برای سکونت و دفن مرده ها استفاده می شده است ، غارها در دو قسمت به صورت کلی در سمت رودخانه قرار گرفته اند ، بخش اولی ان برای سکونت بوده که بیش از 270 دهنه (طبق شمارش گروهی  که صخره نوردان منطقه انجام داده اند ) در یک منطقه کوچک تر می باشد ، این بخش دیواره های بلندی برای نگهبانی دارد که استفاده می شده است و در هر بخش جلو امده از صخره در ارتفاع بلند بدون طناب و تجهیزات امکان دسترسی وجود ندارد ، اتاقی در دل صخره وجود دارد که در ورودی ندارد و فقط یک پنجره کوچک دارد که احتمالا برای ورود و خروج در نظر گرفته شده است  ،  درون این اتاق هیچ گونه طاقچه و یا چیز دیگری نخواهید دید احتمالا این اتاق برای نگهبانی نظامی بوده است در بخش دیگر این رودخانه طبق اطلاعات به دست امده باستان شناسان برای دفن جسد های غارنشین بوده است که ظاهرا این گروه جسد مردگان را در قسمت دیگر دفن می کرده اند ، نانگفته نماند این غارها ارتفاع های زیادی دارد.

روستای انار

قلعه بربر

ساخت این قلعه مربوط  به دوران صدر اسلام می باشد ، در ان زمان ها از این قلعه برای ذخیره اذوقه ، دفاع در برابر دشمنان ، نگهداری وسایل جنگی استفاده می شده است اکنون از این قلعه که در قرن های دوم و سوم هجری ساخته شده بود تنها بقایایی مانده است ، این قلعه مورد نظر در سال 1386 در فهرست اثار ملی ایران به ثبت رسیده است ، قلعه بربر در روستای انار و در بخش لاهرود واقع شده است ، مساحت این قلعه چیزی حدود 4 هکتار می باشد و نمای ان از صخره و قسمت های دست ساز تشکیل شده است یکی از چیزهایی که باعث جذابیت این قلعه شده این است که می توانید ان را به شکل سر انسان ببینید ، همچنین تعداد 7 اتاق برای نگهبانی وجود دارد.

روستای انار

تپه قنبر (سلاخ تپه )

تپه های معروف این منطقه نام هایی چون : تپه ال له ور، تپه سلاخ خانه، تپه مصلی دارد ، در واقع تپه قنبر همان تپه سلاخ خانه می باشد ، این تپه از دوران اشکانیان و ساسانیان وجود داشته است و در قسمت شمالی روستا قرار دارد.

تپه مصلی انار

این تپه مربوط به سده های اولویه دوران های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان مشگین شهر ، دهستان لاهورد ، واقع شده است و در تاریخ 28 اسفند سال 1385 به در فهرست اثار ملی ایران قرار گرفته است.

درخت 1200 ساله اونار

در روستای انار درخت چناری وجود دارد که قدمت ان به 1200 سال قبل باز می گردد ، این درخت در مرکز این روستا قرار دارد و می توانید از ان بازدید کنید.

روستای انار

جنگل های روستای اونار

جنگل هایی که در این منطقه وجود دارد از زیبایی خاصی بهره مند هستند این درختان انبوه جزو مکان های دیدنی روستای اونار محسوب می شوند.

امام زاده سید جعفر بن موسی کاظم

قدمت این ارامگاه مربوط به 1300 سال قبل می باشد ، ارامگاه امام زاده کاظم داخل یک باغ احداث شده و شامل یک مسجد نیز می شود ارامگاه امام زاده در قسمت جنوب شرقی مسجد می باشد ، در زمان های گذشته این محل فقط یک قبر و یک اتاقک کاهگلی داشته است ، بعد از ان یکی از بزرگان روستا تصمیم گرفت تا باغ های خود را وقف امام زاده کند و به همین دلیل در این مکان یک ساختمان ساخته شد.

روستای انار

جمعیت روستای انار چقدر می باشد ؟

طبق اخرین سرشماری این روستا جمعیت ان برابر با 1786 نفر بوده است.

مصالح استفاده شده در ساخت روستا انار

مصالح ساخت برای این روستا خشت و اجر بوده است که در طی گذر زمان این مصالح تغییر کرده است و از مصالح دیگری چون بتن  استفاده شده است ، با وجود همه این ها این روستا قالب سنتی خودش را حفظ کرده است.

روستای انار

محصولات روستای انار

از محصولاتی که در این روستا برداشت می شود می توانیم به انگور، سیب، هلو، شلیل، گردو، سیب زمینی، گندم، علوفه، صیفی جات، لبنیات، عسل اشاره کنیم.

صنایع دستی روستای انار

از صنایع دستی روستای انار می توانیم به گلیم، جاجیم، فرش، نمد، سفال اشاره کنیم ، سفالگری در این روستا پیدایش معلوم نیست اما سفال های زیادی در اکثر مناطق استان در کاوشهای باستان شناسی نشان می دهد که در این منطقه از سرزمین ایران مثل سایر نقاط ان دارای قدمت می باشند ، مشگین شهر از زمان های گذشته محل ساخت و ساز سفال بوده است ، وجود معادن خاک رس در استان به عنوان مواد اولیه سفالگری نشان می دهد که در روستای انار سفالگری وجود داشته است.

روستای انار

لوازم مورد نیاز برای سفر به روستای انار

از لوازم هایی که باید برای سفر همراه خود داشته باشید می توان به موبایل , وجه نقد , کارت بانکی , کفش کوهنوردی , سوخت خودرو , تنظیم باد ماشین اشاره نمود ، اگر قصد دارید کل این مسیر را با خودروی شخصی بیایید پیشنهاد می کنیم حتما ماشین خود را چک کنید تا دچار عیب و نقصی نباشد و سفر راحت و بدون دغدغه داشته باشید.

روستای انار

ادرس دقیق روستای انار

ایران، استان اردبیل، مشگین شهر، بخش مشگین شرقی (لاهرود)، دهستان قره‌سو، روستای انار (اونار)

date_range چهارشنبه 08 تیر 1401 remove_red_eye 492 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0