{{ctrl.notification}}
جاذبه های گردشگری نجف

جاذبه های گردشگری نجف

شهر نجف، یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری مذهبی در جهان به‌ویژه برای شیعیان می باشد ، این شهر دارای اماکن زیارتی بسیار زیادی است. حرم مطهر علی بن ابی طالب علیه‌السلام، نخستین امام شیعیان در این شهر قرار دارد. در  این مقاله با  جاذبه های گردشگری نجف  و اماکن زیارتی نجف آشنا می شویم ، اگر شما هم دوست داشتید سفر عرفانی به نجف داشته باشید کافی است بلیط چارتر نجف بگیرید و از زیبایی های این سفر بی بهره نمانید .

نجف، یکی از مقدس‌ترین شهرهای شیعیان و مرکز قدرت سیاسی شیعیان در کشور عراق می باشد . در این مقاله آس چارتر به شما کمک می کند که علاوه بر اماکن زیارتی نجف  چند جاذبه گردشگری نجف را هم بشناسید ، بهتر است در این مقاله با گروه آس چارتر همراه باشید تا سفری مجازی را تجربه کنید .

حرم امام علی (ع)

حرم امام علی (ع) در مرکز شهر نجف قرار دارد . این آستان مقدس دارای یک گنبد طلایی عظیم، یک گنبدخانه، رواق‌های متعدد و یک صحن حرم می باشد این حرم مطهر یکی از اماکن زیارتی نجف می باشد  . نخستین ساختمان حرم امیرالمؤمنین علیه‌السلام در زمان هارون‌الرشید عباسی بنا شد و بعد از آن به صورت  مداوم مورد بازسازی و توسعه قرار گرفته است. ساختمان امروزی حرم مطهر از آثار دوره صفویه است که گنبد باشکوه و ایوان آن به دستور نادرشاه افشار با خشت‌های طلایی تزئین شده است و آیینه‌کاری آن را هنرمندانی از شهر اصفهان انجام دادند. بارگاه حضرت  امام علی علیه‌السلام درون صندوقی نفیس از خاتم متعلق به زمان شاه اسماعیل صفوی و ضریحی نقره‌ای واقع شده است .

هر ساله خیل عظیمی از علاقه مندان به حرم مطهر امام علی (ع) بلیط هواپیما مشهد نجف می گیرند و به این شهر سفر می کنند و این حرم مطهر را زیارت می کنند ..

در چهارسوی مرقد امام علی  رواق‌های باشکوهی وجود دارد که توسط هنرمندان ایرانی تزئین شده‌اند . حرم مطهر، صحن بسیار بزرگی دارد که مرقد اولین امام شیعیان را در برگرفته است. نمای این صحن که متعلق به زمان صفوی و مزین به کاشی‌های خشتی است، دارای دو ویژگی منحصربه‌فرد است؛ اول آن‌که، در تمام فصول سال در هنگام ظهر شرعی، سایه سمت شرق از بین می‌رود، ویژگی دوم آن است که در هنگام بامداد، اولین اشعه آفتاب از میان بازار بزرگ شهر می‌گذرد و پس از عبور از دروازه صحن به ضریح مقدس امام علی ( ع)  می‌تابد..

در گرداگرد صحن، اتاق‌هایی وجود دارد که متعلق به آرامگاه بزرگان دینی  است. صحن، چهار دروازه اصلی دارد و بزرگ‌ترین آن‌ها «باب الذهب» واقع در سمت شرقی می باشد. دروازه شمالی به «باب الطوسی» و دروازه جنوبی به «باب قبله» و دروازه غربی به «باب سلطانی» معروف است.

حرم امام علی

قبرستان وادی السلام

قبرستان تاریخی وادی السلام واقع در شمال شرقی نجف اشرف، یکی از مقدس‌ترین گورستان‌های شیعیان و جهان اسلام است. مقبره حضرت هود، مقبره حضرت صالح و قبر بسیاری از علما، سادات و  ، مقام امام صادق (ع) و مقام امام سجاد (ع) در این قبرستان واقع شده است که شیعیان برای زیارت این قبور مطهر به این گورستان می روند و از این جاذبه گردشگری  نجف بازدید می کنند . فضایل بسیاری برای این قبرستان ذکر شده است، همچنین در روایات آمده :«هر مؤمنی در هر جایی از زمین بمیرد به روح او ندا می‌رسد که به وادی‌السلام بپیوندد که جایگاهی از بهشت است.» و فرشته‌ای به نام «ملک نقاله» وجود دارد که ارواح مؤمنان را از سراسر جهان به این گورستان می‌آورد و با این تفاسیر تبدیل به یکی از اماکن زیارتی نجف نیز شده است . برای زیارت این قبور مقدی کافی است به سایت آس چارتر مراجعه کنید و بلیط هواپیما چارتر تهران نجف دریافت کنید .

قبرستان وادی السلام

مقام صاحب الزمان (عج)

مقام صاحب الزمان(عج) واقع در قبرستان وادی‌السلام، جایگاهی مقدس است که به آن حضرت نسبت داده می‌شود و مردم با خرید بلیط چارتر به زیارت و برگزاری نماز به این مکان مقدس می‌روند.

مقام صاحب الزمان

آرامگاه کمیل بن زیاد ( ع)

آرامگاه کمیل بن زیاد ، یکی از یاران وفادار حضرت علی (ع) در بزرگراه نجف-کوفه واقع شده است . این آرامگاه دارای یک صحن وسیع و گنبدی بسیار  بزرگ است این آرامگاه هم از اماکن زیارتی نجف می باشد ..

آرامگاه شیخ طوسی

 آرامگاه شیخ طوسی که امروزه به نام «جامع الشیخ الطوسی» شناخته می‌شود در نزدیکی حرم مطهر حضرت علی (ع) قرار دارد. این آرامگاه متعلق به شیخ طوسی، یکی از مشاهیر  و فقهای امامیه و بنیان‌گذار حوزه علمیه نجف می باشد . آرامگاه شیخ طوسی در محل خانه او ساخته شده است که پس از مدتی به مسجد تبدیل شده است  و در طول ده قرن گذشته، یکی از مراکز اصلی تدریس نجف به شمار می‌رود. مسجد شیخ طوسی یکی از مساجد معروف  نجف است ، این مکان نیز یکی از اماکن زیارتی نجف می باشد که با تهیه بلیط چارتر ارزان از سایت آس چارتر می توانید از آن بازدید کنید .

آرامگاه شیخ طوسی

مقبره ذی الکفل

در یک روستا به نام «ذی الکفل» واقع در ۴۰ کیلومتری جاده نجف- حله، پیامبر بنی اسرائیل دفن شده است. در این آبادی قلعه آجری کوچکی وجود دارد که  درون آن مقبره ذی الکفل واقع شده است . این پیامبر چون کفیل یهودیان بود، به ذی الکفل معروف است . یهودیان در قرن گذشته، بناهایی در این منطقه ساخته‌اند ، که امروزه جزء  جاذبه های گردشگری نجف می باشد . هر ساله زائران یهودی از نقاط مختلف دنیا با تهیه بلیط چارتر به این مکان می‌آمدند و یک ماه در آنجا ساکن می‌شدند. در پشت این مقبره، مسجدی وجود دارد که گفته می‌شود چهار نفر از حواریان در آن به خاک سپرده شده‌اند و قبر دختر ذی الکفل هم در آنجا واقع شده است .

آرامگاه ذی الکفل

برج نمرود

 یکی از جاذبه های گردشگری نجف در کنار شط و بالاتر از آبادی ذی الکفل بر فراز تپه‌ای واقع شده است که برج نمرود می باشد . این برج آجری دارای سرداب و زیرزمین می باشد . بنا به روایات، حضرت ابراهیم (ع) را از این محل به آتش انداخته‌اند که هر ساله بسیاری از علاقه مندان با خرید بلیط چارتر نجف به این منطقه می آیند .. این برج و تپه از آثار به‌جامانده از شهر باستانی بابل است که با وجود فرسودگی و تخریب هم‌چنان استوار مانده است و پذیرای علاقه مندان به تاریخ می باشد .

برج نمرود

قبر حضرت نوح و آدم

بنا به آنچه که در روایات نقل شده است، حضرت آدم بیشتر عمر خود را در کوفه گذراند و در اواخر عمر به مکه رفت و بعد از ساخت خانه کعبه از دنیا رفت. پیکر مطهر او را در مکه به خاک سپرده شد. زمانی که قوم حضرت نوح هدایت شدند، خدا به حضرت نوح فرمان داد  کشتی بسازد و با کسانی که ایمان آورده‌اند به جای دیگری مهاجرت کنند. هنگام گذر کشتی نوح از مکه خداوند به حضرت نوح دستور داد تابوت حضرت آدم را خارج کرده و با خود به کوفه ببرد و بعد از پایان یافتن طوفان او را (در نجف فعلی) به خاک سپردند. طبق روایات قبر حضرت نوح نیز در این شهر قرار گرفته است و امام صادق در این باره حدیثی دارند که می فرمایند ::

هرگاه حضرت علی را زیارت کردی، بدان که حضرت آدم و حضرت نوح را نیز زیارت کرده‌ای .

هر ساله تعداد زیادی از شیعیان با دریافت بلیط چارتر ارزان نچف به سوی اماکن زیارتی نجف سفر می کنند .

 

date_range شنبه 26 تیر 1400 remove_red_eye 2240 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0