{{ctrl.notification}}
ارامگاه خواجوی کرمانی در کجا قرار دارد ؟

ارامگاه خواجوی کرمانی در کجا قرار دارد ؟

شهر شیراز از شهرهای پر مقاصد برای گردشگران و مسافران در ایران  می باشد ، شیراز مکان های گردشگری و تاریخی زیادی دارد به همین دلیل باعث شده تا مسافران زیادی به این شهر سفر کنند ، اغلب اگر نام ارامگاه خواجوی کرمان را شنیده باشید ممکن است فکر کنید این مکان در شهر کرمان قرار دارد اما خیر این طور نیست این ارامگاه در شهر شیراز واقع شده است از این رو می خواهیم به شما اطلاعات کامل و مفیدی از ارامگاه خواجوی کرمان را بدهیم ،از مکان های دیدنی شیراز دروازه  قران است که در مجاورت این دروازه ارامگاه معروف خواجوی کرمانی واقع شده ، در ادامه مطلب همراه اس چارتر باشید تا به شما ارامگاه خواجوی را معرفی کنیم.

آس چارتر سامانه خرید اینترنتی بلیط هواپیمای شیراز سفری خوش را برای شما آرزو دارد.

آرامگاه خواجوی کرمانی

خواجوی کرمانی که بود ؟

کمال الدین ابوالعطا معروف به خواجوی کرمانی در دوران تسلط حاکمان مغول در ایران و در سال 689 هجری قمری در استان کرمان متولد شده است و در سال 752 هجری قمری در شهر شیراز در گذشته است  ، این شخص از شاعران توانای ایران بوده که غزلیات ان معمولا دارای مضامین عرفانی می باشد که به سبک عراقی سروده شده است.

ارامگاه خواجوی کرمانی در شمال شیراز ، در دامنه کوه صبوی و در ابتدای جاده شیراز اصفهان ، در تنگ الله اکبر واقع شده است ، قبر وی مشرف به دروازه قران است اب چشمه معروف رکنا اباد نیز از کناره مقبره خواجو گذر می کند ، ارامگاه خواجوی کرمانی در سال 1315 شمسی با اعتبارات اداره فرهنگ فارس احداث شد ، این ارامگاه با شماره 916 در فهرست اثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

آرامگاه خواجوی کرمانی

از اثار به جای مانده و ارزشمند خواجه کرمانی می توانیم به دیوان خواجه اشاره کنیم که از اهمیت بالایی برخوردار است ، خواجه کرمانی از سری شاعرانی است که تاثر زیادی بر شاعران زمان خود گذاشته است. این دیوان شامل اشعاری متفاوت  چون : قصیده، غزل، ترکیب بند، ترجیع بند، مسمط، قطعه و مستزاد می باشد ، خواجوی اثار دیگری چون خمسه دارد که این کتاب شامل 5 مثنوی به نام های همای و همایون، روضة الانوار، گوهر نامه، کمال نامه  و گل و نوروز دارد. خواجوی کرمانی جز در زمینه شعر و شاعری در زمینه علم نجوم و هیئت نیز فعالیت داشته است. شما میتوانید ارزان ترین بلیط هواپیما تهران به شیراز را در آس چارتر خریداری کنید.

آرامگاه خواجوی کرمانی

معماری ارامگاه خواجوی کرمانی

ارامگاه خواجوی کرمانی در محوطه ای بدون سقف قرار دارد که در وسط صفه ان سنگ قبری است که بالای ان محدب و دارای برامدگی می باشد ، بر روی این سنگ کتیبه ای مبنی بر اینکه قبر خواجو باشد وجود ندارد اما در بالای سنگ با خط ثلث از سوره مبارکه الرحمان  نوشته شده : (کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام که معنی ان به فارسی  هرکه روی زمین است دستخوش مرگ و فناست و خدای با جلال و عظمت باقی می ماند ) می باشد ،  در بالا و پایین قبر دو ستون سنگی کوتاه است  که طبق رسم ان زمان در بالا و پایین قبور عرفا و شعرا وجود داشته است ،  در سال 1337 شمسی اداره باستان شناسی فارس تصمیم به ساخت یک اتاق در بخش محوطه شمالی ارامگاه کرده است که بر روی در این اتاق دو غزل  از غزلیات خواجو به خط نستعلیق بر روی کاشی های انجا نوشته : 

دوش می‌کردم سؤال از جان که آن جانانه کو؟    گفت: بگذر زان بت پیمان‌شکن پیمانه کو؟

صبح دم دل را مقیم خلوت جان یافتم               از نسیم صبح بوی زلف جانان یافتم

از همان سال این اتاق تبدیل به فرهنگسرای خواجو شد و در ان بخش های مختلفی قرار گرفت.

آرامگاه خواجوی کرمانی

بخش های مختلف ارامگاه خواجوی کرمانی

  کمی بالاتر از این ارامگاه 3 غار وجود دارد که یکی از ان ها محل عبادت و ریاضت زهاد و مشایخ بوده و خواجو تا مدتی در انجا عبادت می کرده است غار دیگر که در دهانه ان طاقی ضربی از نوع طاق کجاوه ای از سنگ و اجر می باشد که  محل قبر خواجه عماد الدین محمود وزیر معروف شاه شیخ ابواسحاق اینجو است در جای این غار نقش برجسته ای از جنگ رستم و شیر مشاهده می شود که به دستور حسینعلی میرزا فرمانروای فارس در سال 1218 هجری.قمری  بنا شد ، در کنار این ها نقش های دیگری از فتحعلی شاه قاجار و دو تن از پسرانش  ، دیده می شود همچنین در دو طرف این نقش برجسته دو نیم ستون به سبک ستون های دوره زندیه درون کوه کار شده است ، جالب است بدانید در سال 1370 به همت دانشکده ادبیات دانشگاه کرمان ، کنگره بزرگداشت خواجو در شهر کرمان برگزار شد و اختتامیه ان در شهر شیراز بود به همین علت شهرداری شیراز و استانداری فارس ارامگاه خواجو را بازسازی کردند که این بازسازی و مرمت شامل کف و بدنه و ایجاد یک سری دیواره های عمودی با مصالح سنگ می باشد در این مجسمه از سر و صورت خواجه از سنگ تراشیده شده در این مکان واقع شده است.

آرامگاه خواجوی کرمانی

چه مکان هایی نزدیک ارامگاه خواجوی کرمان وجود دارد ؟

از مکان های تاریخی و ارزشمندی که نزدیک به ارامگاه خواجو وجود دارد می توان به بازار وکیل، مسجد زیبای نصیر الملک ، باغ عفیف اباد اشاره کنیم اما اگر می خواهید به مکان هایی نزدیک تر این مکان ها که به شما معرفی شد بروید پیشنهاد می کنیم سری به دروازه قران ، ارامگاه حافظ ، باغ موزه جهان نما ، بزنید در ادامه برخی از انها رابه صورت کامل تر معرفی خواهیم کرد.

آرامگاه خواجوی کرمانی

دروازه قران شیراز

دروازه قران باقی مانده از شش دروازه های شیراز است که تا امروز باقی مانده ، دروازه قران در سال 1328 شمسی به دستور عضد الدوله دیلمی بنا شد.دروازه قران بعد از گذشت چندین سال دچار خرابی هایی شد اما در زمان کریم خان زند مجدد بازسازی و مرمت شد ، قرانی که مسافران از زیر ان عبور می کردند و به خط سلطان ابراهیم نوه شاهرخ  تیموری نوشته شده است را در اتاقک بالای ان قرار دارند ، این قران اکنون در موزه پارس شیراز نگهداری می شود.

آرامگاه خواجوی کرمانی

بازار وکیل شیراز

بازار وکیل در کنار مسجد وکیل به دستور کریم خان زند در وسط شهر بنا شد این بازار سرپوشیده از راهروهای بسیار طولانی ایجاد شده که در وسط بازار باهم تلاقی می کنند در محل تلاقی ان یک چهارسوق بلند با چهار کاروانسرا ساخته شده وجود طاقهای ضربی بکار رفته در معماری بنا از دلایل اهمیت بازار است این بازار با وجود گذشت سال های زیاد هم چنان سالم باقی مانده است برای بازدید از این بنای تاریخی کافی است بلیط چارتر تبریز شیراز خود را از سایت اس چارتر تهیه نمایید و از سفر کردن به شیراز لذت ببرید.

آرامگاه خواجوی کرمانی

باغ عفیف اباد شیراز

نام دیگر باغ عفیف اباد ، باغ گلشن می باشد این مکان با درخت های زیبا و سر به فلک کشیده اش مکانی عالی برای تفریح می باشد ، باغ عفیف اباد محل استقرار شاهان صفوی بوده است مساحت این باغ به 127 هزار متر مربع می رسد که عمارت فوق العاده با متراژ 17000 متری را در خود جای داده است ، باغ عفیف اباد یا گلشن در سال 284 هجری قمری به دستور «میرزا‌علی‌محمدخان قوام‌الملک دوم» احداث شد ، این باغ به یکی از وارثان قوام به نام عفیفه رسیده و به همین نام معروف شده است.

آرامگاه خواجوی کرمانی

هزینه ورودی این ارامگاه چقدر می باشد ؟

برای بازدید از این ارامگاه کافی است از ارامگاه نخل بند شاعران بلیط را تهیه کنید ، مبلغ این بلیط 3000 هزار تومن می باشد.

چه امکاناتی در ارامگاه خواجوی کرمان وجود دارد ؟

از سری امکانات این ارامگاه می توان به اطلاعات , سرویس بهداشتی , آنتن دهی موبایل , دسترسی به اینترنت , آب خوری اشاره نمود.

آرامگاه خواجوی کرمانی

چه زمانی از ارامگاه خواجوی بازدید کنیم ؟

بهترین زمان برای بازدید از شهر شیراز و ارامگاه خواجوی کرمان فصل بهار می باشد ، در این فصل از سال شهر شیراز بسیار قشنگ می باشد البته نانگفته نماند شهر شیراز یعنی شهر نارنج و ترنج همیشه زیبا و عالی می باشد.

چگونه به ارامگاه خواجوی کرمان برویم ؟

برای رفتن به ارامگاه باید از طریق بلوار ایت الله ربانی و یا بلوار هفت تنان بروید شما در این مسیر می توانید از تاکسی ، وسایل حمل و نقل عمومی ، خودروی شخصی استفاده نمایید.

آرامگاه خواجوی کرمانی

ادرس دقیق ارامگاه خواجوی کرمان کجاست ؟

ایران، استان فارس، شیراز، دامنه کوه صبوی، ابتدای جاده شیراز - اصفهان، تنگ الله اکبر

چه مکان هایی نزدیک به ارامگاه خواجوی کرمان وجود دارد ؟

در نزدیکی این مکان ها می توانید از باغ جهان نما ، بوستان کوهستانی نور ، حافظیه ، پارک کوهپایه ، شهربازی لونا پارک شیراز ، دروازه قران ، موزه هفت سنگ ، ارامگاه حافظ ، چاه مرتاض ، ارامگاه سعدی  دیدن کنید.

date_range دوشنبه 06 تیر 1401 remove_red_eye 367 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0