{{ctrl.notification}}
Tomb of Sheikh Ahmad Jami

آرامگاه شیخ احمد جامی

ایران کشوری تاریخی با قدمتی چندین هزارساله که در گوشه و گوشه ی آن می توان آثار تاریخی با ارزشی را دید که هر کدام از آنها ارزش تاریخی بسیار بالایی دارند، علاوه بر آثار تاریخی، جاذبه های گردشگری و طبیعی زیادی نیز وجود دارد. یکی از شهرهای تاریخی که در این مقاله آس چارتر به معرفی یکی از جاذبه های تاریخی استان خراسان رضوی شهر تربت‌ جام می پردازد، شهر تربت‌ جام شهر با قدمت تاریخی طولانی که دوره‌های مختلف تاریخی را پشت سر گذاشته، تربت‌ جام نزدیک به مرز ایران و استان هرات در افغانستان واقع شده است، از جاهای دیدنی تربت جام آرامگاه شیخ احمد جامی می باشد که در این مقاله با معرفی این آرامگاه همراه ما باشید. با تهیه بلیط هواپیما از سایت آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

معرفی آرامگاه شیخ احمد جامی

یکی از جذاب ترین و دیدنی‌ ترین بناهای کهن استان خراسان رضوی مقبره شیخ احمد جامی در در حاشیه شمال غربی شهر تربت جام می باشد، احمد بن ابوالحسن جامی نامقی ترشیزی از عارفان و عالمان قرن پنجم و بنام ایران ‌زمین که به شیخ احمد جامی معروف می باشد، که که در سال ۴۴۰ هجری قمری در روستای نامق از توابع ترشیز همین کاشمر فعلی دیده ب جهان گشود، وی از عارفان و شاعران مشهور قرن پنجم و ششم هجری قمری بود، شیخ احمد در سن ۲۲ سالگی دچار تحول روحی شد و به عرفان روی آورد، وی ۱۸ سال در ارتفاعات نامق و کوهستان تربت جام ساکن شد و در آنجا به مطالعه قرآن و تفاسیر و تحقیق پرداخت و به درجه بالایی از عرفان رسید که به خدمت حضرت خضر ع مشرف شد. شیخ احمد جامی در سن 40 سالگی به تعلیم، ارشاد و نگارش رساله و کتاب مشغول گشت، شیخ احمد جامی القاب دیگری نظیر شیخ الاسلام، قطب الاوتاد، شیخ ابونصر احمد ژنده پیل، پیر جام و شیخ جام نیز دارد وی در طول عمر خود مورد احتران حاکمان و مردم بود و سرانجام در سن ۹۵ سالگی در تربت جام درگذشت. آرامگاه شیخ احمد جام در ۱۶۰ کیلومتری مشهد قرار دارد و جزو آثار بنام جهانی است و در فهرست میراث جهان اسلام به ثبت رسیده است،

بخش های مختلف آرامگاه شیخ احمد جامی

آرامگاه شیخ احمد جامی از دیدنی ترین جاذبه های زیارتی در استان خراسان رضوی، این بنای تاریخی دارای بخش های زیادی نظیر مقبره شیخ احمد، گنبدخانه، ایوان، مسجد جامع نو، مسجد کرمانی، مسجد عتیق، گنبد سفید، مدرسه امیر جلال الدین فیروزشاهی، آب ‌انبار، مسجد زیرزمینی می باشد، که در طول دوران تاریخی مختلف به این آرامگاه اضافه شده است. همچنین قبور دیگری نیز در این آرامگاه قرار دارد. در ادامه به معرفی چند مورد از این بخش ها خواهیم پرداخت.

مقبره شیخ احمد جامی

از اصلی ترین و مهم ترین بخش های آرامگاه مرقد شیخ احمد جامی می باشد، مرقد شیخ احمد جامی در فضای باز آرامگاه و نزدیک ایوان مرتفع قرار دارد، دولوح در بالای مزار شیخ احمد قرار دارد که بر روی یکی از آنها که لوح اصلی است تزئیناتی از جمله آرایشه‌ های گیاهی، گل و برگ  وجود دارد، مرقد شیخ احمد جامی از مصالحی همچون آجر و گچ ساخته شده است. درختی کهنسالی نیز به‌ صورت خودرو از داخل مرقد بیرون زده و شاخه های زیادی رشد کرده است، که بارها می خواستند آنرا قطع نمایند، که درباره این درخت روایتی وجود دارد که به گفته نوادگان وی شیخ جامی در خواب آنها آمده و از آنها خواسته این درخت را قطع نکنند، به همین دلیل مردم تربت جام و  زائران احترام خاصی برای این درخت قائل هستند. گوئی درخت زیبا و تنومند نمادی از زندگی پس از مرگ می باشد.

ورودی آرامگاه شیخ بهایی

آرامگاه شیخ بهایی دارای یک درب چوبی قدیمی مجموعه آراسته به کتیبه‌ های کوفی مربوط به قرن هشتم هجری قمری می باشد، ورودی آرامگاه شیخ بهایی دارای معماری زیبا و جذابی می باشد ازبخش های ورودی می توان به پیش ‌تاق ورودی، آستانه درگاه با درِ چوبی و تاقهای ۲ طبقه اشاره کرد. بخش ورودی مجموعه آرامگاه با گچبری های زیبا قرمز رنگی تزئین شده که تزیینات آن به دوره ایلخانی باز می گردد.

مسجد جامع نو آرامگاه شیخ بهایی

 از دیگر بخش های آرامگاه شیخ بهایی مسجد جامع نو  در سمت غرب مزار شیخ بهایی می باشد، گنبد مقصوره مسجد قدیمی در سال ۸۴۶ توسط جلال الدین فیروز ساخته شد، قسمت هایی از این مسجد توسط مغولان تخریب گشته و در قسمت محراب این مسجد دری جایگزین محراب شده است که درب ورودی اصلی مسجد به حساب می آید. رواق شرقی مسجد جامع نو با مسجد عتیق ارتباط دارد.

مسجد عتیق آرامگاه شیخ بهایی

مسجد عتیق از دیگر بخش های آرامگاه شیخ بهایی که در ضلع جنوب‌ غربی گنبد خانه واقع شده است، مسجد عتیق دارای پنج رواق می باشد که با یکدیگر متفاوت می باشند، مسجد عتیق جزو مساجد جامعی و به سبک شبستانی گنبد دار ساخته شده است. درانتهای رواق ها نیز طاق‌هایی دو طبقه قرار دارد و سقف رواق ها با تویزه، پانیذ و طاق‌ های خوانچه ‌پوش پوششیده شده، از تزئینات این مسجد می توان به گچ‌ کاری های دو دهانه غرب گنبد اشاره کرد.

گنبد فیروزشاهی آرامگاه شیخ بهایی

گنبد فیروزشاهی در مسجد امیر حلال الدین فیروزشاه بر صحن مزار شیخ احمد جامی قرار دارد و یکی از بخش‌های بسیار معروف آرامگاه شیخ احمد جامی به حساب می آید. گنبد فیروزشاهی در قسمت‌های شرقی و غربی دارای چهار شاه‌ نشین و ۲ طاقنما می باشد. این گنبد زیبا به گنبد سبز نیز شهرت دارد و داخل آن کاشی‌ کاری‌ های بسیار زیبا و هنرمندانه ای شده است. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما تهران مشهد را به راحتی از این سامانه تهیه نمایید.

 

date_range چهارشنبه 08 فروردین 1403 remove_red_eye 66 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0