{{ctrl.notification}}
مناطق دیدنی قصر شیرین

مناطق دیدنی قصر شیرین

کرمانشاه یکی از استان های تاریخی و سرسبز که در غرب کشورمان ایران قرار گرفته است، این استان دارای شهرها و شهرستان های تاریخی می باشد، که در این مقاله قصد داریم به معرفی شهرستان قصر شیرین و جاذبه های دیدنی آن بپردازیم، قصر شیرین از قدیمی ترین شهرهای ایران که قدمت آن به دوره مادها بازمی گردد. در ادامه مطلب همراه ما باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتری مشهد کرمانشاه را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

مناطق دیدنی قصر شیرین

معرفی قصر شیرین

قصر شیرین از شهرهای تاریخی و کهن ایران که در غرب کشور قرار دارد، قدمت این شهر به دوره ی مادها باز می گردد، و در زمان هخامنشیان نیز به دروازه ی آسیا شهرت داشته که بعنوان یک راه تجاری مورد استفاده قرار می گرفته است. این شهر از قسمت شمال و غرب به کشور عراق هم مرز است، قصر شیرین در زمان جنگ 8 ساله عراق و ایران ویران شد و دوباره مورد بازسازی قرار گرفت.

مناطق دیدنی قصر شیرین

وجه تسمیه نام قصر شیرین

نام قصر شیرین به دوران ساسانی باز‌‌می‌ گردد، قصر شیرین به افسانه معروف شیرین و فرهاد برمی گردد و وقایعی که در آن زمان اتفاق افتاده است، در این منطقه در زمان ساسانی به دستور خسرو پرویز برای همسر مسیحی خود که شیرین نام داشت کاخی احداث گردید و بنام همسر خود نامگذاری نمود، در آن زمان در اطراف این کاخ باغ عظیمی نیز ساخته شد، و به همین دلیل کاخ های زیبای دیگری نیز بنا گردید تا اینکه به مرور زمان این منطقه بزرگ و بزرگ تر شد و شهرهایی نیز در اطراف ان به وجود آمد و به شهر قصر شیرین تبدیل گشت.

مناطق دیدنی قصر شیرین

آب و هوای قصرشیرین

این شهر دارای آب و هوای متفاوتی می باشد، در مناطق جنوبی دارای آب و هوای گرم و بیابانی می باشد، در مناطق شمال و شرق آب ‌وهوای سرد و نیمه‌خشک است، و در مرکز آب و هوای آن خشک و نیمه ‌معتدل می باشد.

 

بهترین فصل سفر به قصر شیرین

قصر شیرین یکی از مقصد های گردشگری برای علاقه مندان به تاریخ و طبعیت گردی می باشد، و می تواند گزینه مناسبی نیز برای شما باشد تا به این شهر سفر کنید و از جاذبه های آن دیدن کنید و لذت ببرید، بنابراین با توجه به شرایط آب و هوایی که این شهر دارد فصل بهار را برای سفر خود انتخاب کنید، در فصل بهار ماه‌های خرداد و اردیبهشت آب ‌وهوا بسیار مطبوع و دل ‌چسب است. با تهیه بلیط هواپیما لحظه آخری تهران کرمانشاه در سامانه آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

مناطق دیدنی قصر شیرین

پوشش گیاهی قصرشیرین

قصرشیرین دارای مناطق حفاظت شده ای است که دارای پوشش گیاهی متفاوتی نظیر گیاهانی همچون آلبالوی وحشی‌‌‌، تنگرس، بلوط، بادام خارآلود و برخی از گیاهان مرتعی می باشد. درختچه هایی که در این منطقه می رویند در برابر بی آبی و خشکی مقاوم هستند و با شرایط این منطقه سازگاری دارند.

مناطق دیدنی قصر شیرین

اقامت در قصر شیرین

یکی از موضوعاتی که در سفرها درگیر آن هستید، اقامت کردن در آن شهر می باشد، و همیشه به دنبال بهترین مکان و جایی آرام می باشید که هم قیمت آن مناسب باشد و هم به جاذبه های دیدنی نزدیک می باشید. بنابراین در شهرستان قصر شیرین می توانید برای اقامت در هتل های کسری و سهند چند روزی را برای اقامت خود انتخاب نمایید، این هتل ها علاوه بر داشتن امکانات رفاهی و قیمت مناسب تز نظر موقعیتی به جاذبه های دیدنی نظیر چهارقاپی، عمارت خسرو‌‌‌، آتشکده آذر و نخلستان الوند نیز نزدیک می باشید.

مناطق دیدنی قصر شیرین

سوغات قصر شیرین

یکی از جاذبه ها و تفریحات در سفرها خرید کردن و بازار گردی و بازدید از بازارها و صنایع دستی آن مقصد می باشد، قصرشیرین نیز دارای صنایع دستی مختلفی می باشد که به گونه ای زمینه اشتغال برای مردم قصر شیرین می باشد، از صنایع دستی این شهر می توان به گلیم بافی، گیوه‌‌‌ بافی، تذهیب، سرمه دوزی، منبت کاری، معرق‌‌‌ کاری، حصیربافی،  گلدوزی، دوخت انواع ملیله‌ها‌ی فلزی روی پارچه‌های نفیس اشاره کرد. از سوغات خوراکی این شهر نیز می توان به لیموشیرین و خرما‌های معروف قصر شیرین که از اصلی ترین سوغات این شهر می باشد اشاره کرد. همچنین محصولات گندم، جو، تره بار، روغن حيوانی، مركبات، و خرما جزو محصولات صادراتی شهرستان محسوب می شوند.

مناطق دیدنی قصر شیرین

کشاورزی و دامداری در قصرشیرین

شهرستان قصرشیرین با داشتن آب و هوای متفاوت و خاک حاصلخیزدارای باغ های فراوان و زمین های کشاورزی زیادی می باشد، همچنین وجود رودخانه حلوان که از میان شهر عبور می کند و سدی که بر روی این رودخانه قرار دارد، باعث حاصلخیزی این خاک شده است، در قصر شیرین چند درصد از مردم به شغل کشاورزی مشغول هستند و محصولاتی همچون: گندم، جو، تره بار، مركبات، انگور و خرما را تولید می کنند، دامداری نیز شغل درصدی دیگر از مردم در این منطقه است که فرآورده های دامی نظیر ماست، روغن حیوانی، شیر و لبنیات و... تولید می کنند.

مناطق دیدنی قصر شیرین

جاذبه های دیدنی در قصر شیرین

قصر شیرین شهر تاریخی در کرمانشاه که دارای جاذبه های تاریخی بسیار زیادی می باشد، این شهر گردشگران و مسافران زیادی را هرساله بسوی خود می کشاند در ادامه چمد مورد از این جاذبه ها را برایتان معرفی می کنیم.

مناطق دیدنی قصر شیرین

نهر شاهگدار

یکی از جاذبه های دیدنی در قصرشیرین نهرشاهگدار است، این کانال از دوره ساسانیان در قرن سون هجری قمری از مصالحی همچون از بلوک‌هایی از جنس سنگ‌های ماسه‌ای خاکستری و سبز رنگ و ملات گچ ساخته شده است، عرض این کانال حدود ۴۰/۳ متر است و از عمق آن در بعضی قسمت ها به 1 متر و عرض دیواره های کانال نیز به ۷۰سانتی ‌متر و ارتفاع آن به 7 متر می رسد. برای استحکام این دیواره ها پشتبندهای دو قلویی احداث شده است، در این کاتال همچنین دریچه هایی وجود دارد، که برای ابیاری زمین های کشاورزی از آن استفاده می شود.

قراویز

یکی از مناطق محافظت شده در قصر شیرین منطقه‌‌‌‌ای به نام قراویز می باشد، این منطقه حفاظت شده یکی از تنها زیستگاه های آهوی ایرانی در کشور می باشد، در این منطقه جانوران دیگری همچون: گرگ‌‌‌، بزمجه‌‌‌، خرگوش‌‌‌، قوچ و میش‌‌‌، بزکوهی و روباه و پرندگانی نظیر: کبک‌‌‌، سار و فاخته در این منطقه زیست می کنند، این منطقه در میان ‌‌‌‌قصر شیرین و سرپل ذهاب و همچنین گیلان‌غرب قرار دارد.

مناطق دیدنی قصر شیرین

موزه مردم شناسی قصرشیرین

قصر شیرین همچنین دارای موزه می باشد که این موزه در سال 1387 احداث گردیده است، این موزه در کاروانسرای عباس قصر شیرین قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی در قصر شیرین محسوب می شود. در این موزه می توان با گذشته و تاریخچه ی این شهر آشما شوید، در موزه قصر شیرین می توانید با آداب و رسوم، فرهنگ و پوشش و پیشه ی مردم و همچنین ابزار زندگی کشاورزی و عشایری، پوشاک کردی کردان جنوب کردستان و وسایل زندگی عشایری بیشتر آشنا شوید.

مناطق دیدنی قصر شیرین

کاروانسرای عباسی

از دیگر جاذبه های دیدنی قصرشیرین که مربوط به دوره صفویه می باشد، کاروانسرای عباسی است، که در خیابان شهدای قصر شیرین قرار دارد. این کاروانسرا دارای معماری سنتی می باشد و از بخش های مختلفی همچون: ورودی طاق دار که در هر طرف آن سکویی نیز قرار دارد، یک هشتی گنبد دار، حياط مركزی، ايوانهای بزرگی با طاق جناغی و تعدادی اتاق و چند اصطبل دراز است، اين كاروانسرا از مصالحی همچون لاشه سنگ و آجر ساخته شده است. کاروانسرای عباسی در تاریخ ۸ مردادماه ۱۳۸۱، با شماره ی ۵۸۹۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مناطق دیدنی قصر شیرین

آتشکده چهارقاپی

از دیگر بناهای تاریخی در استان کرمانشاه آتشکده چهارقاپی است. این آتشکده یکی از نقاط دیدنی در قصر شیرین است، که متاسفانه امروزه برخی از قسمت های این آتشکده ویران شده است، این آتشکده دارای دالانی برای طواف نیز بوده است، در سفر به قصرشیرین می توانید از این آتشکده نیز دیدن نمایید.

مناطق دیدنی قصر شیرین

کاخ ساسانی خسرو

کاخ خسرو از دیگر جاذبه های تاریخی در قصر شیرین است که در نزدیکی آتشکده چهار قابی قرار دارد، این کاخ دارای یک تالار مستطیل شکل، یک اتاق گنبددار بزرگ، اتاق‌های متعدد، حیاط مربع شکل، رواق ستون‌دار، اصطبل، پلكان دو طرفه، اتاق های مستطيل شكل در اطراف گنبد از بخش های این کاخ می باشند، این کاخ در قسمت شمالی شهر قصرشيرين قرار دارد.

مناطق دیدنی قصر شیرین

کاخ حوش کوری

از دیگر بناهای تاریخی که مریوط به دوره ساسانی می باشد کاخ حوش کوری است، این کاخ اکنون بصورت ویرانه ای برجا مانده است و در در شمال قصر شیرین قرار دارد، این کاخ سلطنتی روزگاری یکی از بزرگترین قصرها در گذشته بوده است. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما ارزان چارتری در شهر مشهد می باشد.

نویسنده: شادی شادکام

date_range دوشنبه 07 فروردین 1402 remove_red_eye 3088 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0