{{ctrl.notification}}
غارسنگ تراشان جهرم

غارسنگ تراشان جهرم

جهرم یکی از شهرهای استان فارس می باشد که در منطقه ای کوهستانی و فاصله ۱۷۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار گرفته است، جهرم یکی از شهر های تاریخی و زیبا می باشد، که دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی می باشد، که حدود 56 اثر وبنای تاریخی با ارزش در این شهر به ثبت رسیده است، در ادامه آس چارتر قصد دارد در این مقاله به معرفی یکی از بزرگترین غارهای دست ساز جهان بنان غار سنگ تراش مطالبی را در اختیار شما قرار دهد تا پایان این مقاله همراه ما باشید، آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمتر از سه دقیقه بتوانید بلیط هواپیمای چارتری مشهد شیراز را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

غارسنگ تراشان جهرم

تاریخچه غار سنگ تراشان جهرم

از جاذبه های تاریخی شهر جهرم می توان به غار سنگ تراشان اشاره کرد. این غار در میان رشته کوه های البرز جنوبی قرار گرفته است، برای قدمت این غار دست کند نظریه ی مشخصی وجود ندارد اما طبق آخرین کاوش ها و تحقیقات به عمل آمده قدمت آن را به اواخر دوره صفویان به حدود 300 سال پیش نسبت داده اند. این غار زیبا که بادست تراشیده شده است، جالب است بدانید این غار زیبای دست کند که با دست تراشیده شده است برای تفریح نبوده و هدف اصلی آن جمع آوری سنگ های تراشیده از کوه و امرار معاش از فروش سنگ ها بوده است، که امروزه این غار دست کند به یک جاذبه ی دیدنی و تاریخی تبدیل شده است، در گذشته مردم بومی برای تامین زندگی خود سنگ های سفید و آهکی این کوه را به سختی می تراشیدند که امروزه این اثر زیبا خلق شده است، سنگ‌ های سفید و آهکی که توسط مردم از این کوه ها تراشیده می شد یکی از پر کاربردترین مصالح در تزیین بناهایی متعلق به اشراف و حکومت در آن زمان بوده است. یکی از داستان هایی که درباره ی این غار وجود دارد این است که روزی فردی بنام کاظم در حال عبور از حاشیه کوهستان با پیرمردی که درآن مسیر در حال سنگ ‌شکنی بوده است روبرو می شود، وی ساعاتی را با پیرمرد به استراحت و معاشرت می پردازد و به اصرار پیرمرد سنگ شکن به منزل وی می رود، کاظم در خانه پیرمرد دل بسته و عاشق دختر پیرمرد می شود، و برای اینکه پیرمرد با ازدواج او با دخترش راضی شود باید شرط پیرمرد که ماندن او در کوهستان و سنگ شکنی بود را قبول کند، کاظم نیز این شرط را قبول می کند، و در کوهستان می ماند و به سنگ ‌شکنی مشغول می شود. کاظم که بعدها به استاد کاظم معروف شده بود مسیری از سنگ تراشی را به نام وی نیز ثبت شده است، بعد از وی مسیر سنگ ‌تراشی توسط نسل های بعدی همچون استاد علی‌اكبر یا خواجه علی‌اكبر، خواجه اسدالله، خواجه نورالله، استاد نقی، خواجه فتح‌ اللهی، حاجی نقشوار جهرمی، عزت‌ الله نقشوار جهرمی، نوازالله نقشوار جهرمی، آقا رضا كوهكن و اسماعیل خان كوهكن ادامه پیدا کرد و این غار وسعت بسیار زیادی گرفت و در پی این سنگ تراشی دالان‌ها و ستون‌های متعددی به وجود آمده است.

غارسنگ تراشان جهرم

معماری غار سنگ تراشان جهرم

غار سنگ شکن در جهرم در پی سنگ تراشی های متعدد توسط افراد مختلف در چنده سده، وسعتی حدود 20 هزار مترمربع و طولی حدود 350 متر و عرضی 60 تا 130 متر و حدود 100 ستون بزرگ و کوچک و 12 ورودی مختلف در آن پدید آمده است، در ابتدای ورود به غار فضای غار روشن است و هرچه از ورودی دورتر شوید فضا تاریک تر می شود، همچنین ارتفاع این غار از 3 تا 4 متر و تا یک متر نیز در بعضی از قسمت ها متفاوت است، در بعضی از بخش های این غار همچنین طاقچه هایی وجود دارد که در گذشته به علت تاریکی بر روی آن فانوس های خود را قرار می دادند. سنگ های موجود در این غار آهک و دولومیت است که به دوره‌های زمین‎‌ شناسی ائوسن و الگوسن بازمی ‌گردد. ستونهایی که در میان غار قرار دارد برای جلوگیری از ریزش غار بجا گذاشته شده است، کف غار نیز دارای شیبی ملایم و با لایه‌ای نرم از خاک‌های آهکی پوشیده شده است. غار سنگ تراشان جهرم بزرگ‌ ترین غار مصنوعی ودستکند جهان محسوب می شود به همین دلیل این جاذبه بعنوان یکی ازآثار ملی ایران در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

غارسنگ تراشان جهرم

وسایل سنگ شکنی

مردم بومی در گذشته طیق کاووش هایی که شده است سنگ تراشان از وسایلی همچون اره‌های دوسر، پتک، چكش، اهرم، تیشه، انواع سوهان، قلم، نخ و دوده، دریل‌های كوچک دستی و... برای تراش سنگ های این غار استفاده می کردند.

وسایل تهیه شده از سنگ های غار سنگ تراشان

از سنگ های سفید و آهکی این غار برای تهیه ی وسایلی همچون: شیر سنگی، آب چک، ناودان، نهر یا حوض سنگی، پله، رخ ‌بام، هاون سنگی، دیگ‌های سنگی، مجسمه‌های شیر، خمره‌های سنگی، پنجره‌های مشبك، کف پوش حیاط و سكوها، سنگ قبر، كتیبه‌های سنگی، ساختمان‌ها و سردرها، و... استفاده می‌ شده است که امروزه همچنان همین کاربرد را دارد.

غارسنگ تراشان جهرم

بهترین زمان بازدید از غار سنگ تراشان جهرم

جهرم دارای آب و هوای گرم و خشکی است، و در تابستان دمای هوای آن به 45 درجه سانتی گراد و در زمستان به منفی 5 درجه می رسد، بهترین فصصل برای بازدید از غار سنگ تراشان فصل‌های پاییز و زمستان است، اما به دلیل خنک بودن فضای داخل غار بیشتر گردشگران فصل تابستان را برای سفر خود انتخاب می کنند. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما ارزان لحظه آخری در مشهد می باشد.

غارسنگ تراشان جهرم

جاذبه های اطراف غار سنگ تراشان جهرم

همانطور که می دانید شیراز دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی است، شهر جهرم نیز که در نزدیکی شهر شیراز قرار دارد علاوه بر غار سنگ تراشان دارای جاذبه های بسیار زیاد دیگر طبیعی نظیر: غارهای طبیعی بونیز، شفق، ویشو و تاودان، آبشار خفر، چشمه تنگاب، سد سلمان فارسی و چشمه آب چک چک، غار سنگ تراشان و بناهای تاریخی با ارزشی همچون: بازار جهرم، مسجد و مدرسه خان جهرم، مقبره جاماسب حکیم، مسجد جامع، آتشکده چهارطاقی قطب‌آباد، کاروانسرای مخک، تل قلعه جهرم، چهارطاقی زاغ جهرم و تل زاغ می باشد. که در ادامه آس چارتر چند مورد از این جاذبه ها رابرای شما معرفی خواهد کرد.

غارسنگ تراشان جهرم

دروازه پیر شبیب

یکی از آثار تاریخی شهر جهرم دروازه پیر شبیب است، این دروازه متعلق به دوره قاجار است و به سال 1214 شمسی بازمی گردد، در گذشته شهر جهرم در میان حصاری قرار داشته است، که این حصار شامل 5 دروازه بنام های گاو کشی، خان، بی‌ بی و قبله بوده است، این دروازه در شمال شهر جهرم و در 5 کیلومتری غار سنگ شکن و جنب امامزاده‌ پیر شبیب قرار دارد. این دروازه دارای معماری بی نظیری و سقفی گنبدی و تزئینات مقرنس کاری می باشد. این اثر تاریخی کهن در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

غارسنگ تراشان جهرم

مسجد جامع جهرم

مساجد تاریخی در جهرم مسجد جامع است، این بنای تاریخی ارزشمند یکی از یادگارهای دوره صفویان می باشد، این مسجد تاریخی دارای معماری بی نظیر و شامل دو طبقه است، این بنا از مصالحی همچون سنگ های طبیعی کوهستان و گچ تشکیل شده است، در این مسجد 5 کتیبه ی تاریخی وجود دارد. . این بنای تاریخی یدر سال ۱۳۵۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است

غارسنگ تراشان جهرم

مسیر دسترسی به غار سنگ تراشان جهرم

غار سنگ تراشان در فاصله 170 کیلومتری جنوب شرقی شهر شیراز قرار گرفته است، برای سفر و بازدید از این شهر تاریخی و غار زیبای سنگ تراشان می توانید خود را به شیراز و از آنجا به جهرم برسانید، اگر از طریق هواپیما سفر می کنید که می توانید با تهیه بلیط هواپیما ارزان چارتر تهران جهرم خود را به فرودگاه جهرم که در فاصله 13 کیلومتری این غار و 10 کیلومتری جهرم قرار دارد برسانید، جهرم دارای یک فرودگاه قدیمی می باشد، که قدمت آن به سال 1348 بازمی گردد، و از قدیمی ترین فرودگاه های ایران محسوب می شود و فقط از مسیر تهران به این شهر پرواز وجود دارد. همچنین میتوانید بااستفاده از قطار و یا اتوبوس و یا اتومبیل شخصی خود به جهرم سفر کنید و از غار دست ساز سنگ تراشان دیدن نمایید.

آدرس غار سنگ تراش

استان فارس، شهر جهرم، بلوار مادر، جاده غار سنگ اشکن

نویسنده: شادی شادکام

date_range پنجشنبه 04 اسفند 1401 remove_red_eye 177 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0