{{ctrl.notification}}
شهرستان هامون

شهرستان هامون

استان سیستان بلوچستان یکی از استان های تاریخی که دارای فرهنگ و تمدن غنی می باشد، این استان دارای شهرها و شهرستان های تاریخی زیادی می باشد، که هرکدام از آنها دارای تاریخچه و جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری می باشد، سیستان بلوچستان در گذشته های دور یکی از سرسبزترین استان های کشور بوده است که به انبار غله ایران معروف بوده اما امروزه یکی از خشک ترین استان های ایران می باشد اما آثار تاریخی و طبیعی آن همچنان پابرجاست و همچنان یکی از مقاصد گردشگری در ایران شناخته شده است. یکی از شهرستان هایی که امروز آس چارتر قصد دارد به معرفی آن بپردازد شهرستان هامون می باشد، شهرستان هامون یکی از غنی ترین مناطق گردشگری طبیعی و تاریخی در استان سیستان بلوچستان می باشد. تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما چارتر ارزان لحظه آخری مشهد زاهدان را از این سامانه به راحتی تهیه نمایید.

شهرستان هامون

معرفی شهرستان هامون

شهرستان هامون یکی از شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان که در شمال این استان قرار گرفته است، شهرستان هامون یکی از شهرستان های پنجگانه در استان سیستان است که از مهم ترین شهرستان های این استان از لحاظ آثار باستانی و قدمت بحساب می آید، همچنین این شهرستان یکی از کلیدی ترین متطق کشاورزی در شمال این استان می باشد، در ادامه با جاذبه های این شهرستان بیشتر آشنا شوید.

آسیاب های بادی

یکی از جاذبه های دیدنی و معروف در شهرستان هامون آسیاب های بادی معروف به آس باد می باشد، این آسیاب های تاریخی از خشت ساخته شده است و دارای معماری بی نظیری می باشد، این آسیاب ها به گونه ای طراحی شده اند که دارای پره های بزرگ چوبی می باشد که که در مسیر باد به حرکت در می آیند. بازدید از این آسیاب های بادی را در برنانه سفر خود بگنجانید بازدید از آن خالی از لطف نیست و می توانید از دیدن آنها لذت ببرید. همچنین در نزدیکی این آسیاب های بادی قلعه رستم قرار دارد که قلع های تاریخی و زیبایی می باشد که می توانید از آن نیز دیدن نمایید.

شهرستان هامون

قلعه رستم

از دیگر آثار تاریخی و ارزشمند در شهرستان هامون قلعه تاریخی رستم است، این قلعه در فاصله ای حدود ۱۰ کیلومتری شهر سوخته قرار دارد و حدود 500 سال قدمت آن می باشد و مربوط به دوران سلجوقی تا صفوی است. این قلع دارای و ساختمان‌های متعدد و سر در ورودی، برج نگهبانی و ۱۵ برج دفاعی است. در قلعه در زمان صفویان خان‌های سیستانی با نام‌های رئیس رستم و رئیس بهمن در آن حکومت می کردند. در این قلعه تعداد زیادی سکه نقره کشف شده است که مربوط به پوراندخت پادشاه ساسانی می باشد. قلعه رستم از بناهای تاریخی که یکی از شهرهای کهن می باشد، در نزدیکی این قلعه همچنین یک کارونسرا خشتی بزرگ نیز قرار دارد که می توانید در سفر به شهرستان از این قلعه و کاروانسرا دیدن نمایید.

شهرستان هامون

قلعه چهل دختر

از دیگر آثار و بناهای تاریخی در نزدیکی شهرستان هامون قلعه چهل دختران که مربوط به دوره ساسانیان است، این قلعه تاریخی در روستای کوه خواجه قرار دارد. این قلعه مکان زندگی چهل دختر بوده است که به همین نام نیز معروف است.  این قلعه تاریخی در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۸۴، با شماره ثبت ۱۲۱۵۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

شهرستان هامون

آرامگاه خواجه غلطان

از دیگر اماکن دیدنی که در نزدیکی شهرستان هامون قرار دارد، آرامگاه خواجه غلطان می باشد که یکی از مهم ترین زیارتگاه های محبوب در این شهرستان محسوب می شود. این زیارتگاه در بالاترین ارتفاع قله کوه خواجه در قسمت شمال شرقی این کوه قرار دارد، و درکتابی از احیاالملوک از شاه حسین سیستانی آمده است که این مرقد متعلق به برادر دانیال نبی می باشد. با تهیه بلیط هواپیما ارزان چارتر از سامانه آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

شهرستان هامون

جنگل شیله

از دیگر جاذبه های شهرستان هامون منطقه حفاظت‌‌شده شیله می باشد، این منطقه در جنوب هامون قرار گرفته است و حدود 6525 هکتار مساحت دارد، این جنگل در سال 1378 بخاطر وجود پوشش جانوری متنوع جزو مناطق حفاظت شده درآمد، این منطقه به دلیل داشتن ابو هوای گرم و خشک دارای پوشش گیاهی ضعیفی می باشد، از پوشش جانوری این منطقه می توان به جبیر، گربه وحشی، روباه معمولی، شغال، تشی، خرگوش، هوبره، دراج، عقاب صحرایی، انواع سارگپه، دلیجه، چکاوک هدهدی، چکاوک کاکلی و انواع گنجشک‌سانان اشاره کرد.

شهرستان هامون

دریاچه هامون

یکی از معروفترین دریاچه ها و تالاب های شهرستان هامون دریاچه هامون می باشد، این دریاچه زمانی یکی از پر آب ترین دریاچه ها در سیستان بلوچستان بوده است، در حدود 20 سال پیش یکی از شریان های اصلی که به این رودخانه می ریخته و دلیل پر آبی این دریاچه بوده است رودخانه هیرمتد بوده که از کوه های هندوکش در افغانستان سرچشمه می‌گرفته است، و زمانی این دریاچه کنبع در آودی برای مردم و اهالی اطراف دریاچه بوده است. امروزه این دریاچه خشک شده است و فقط در زمان بارندگی ها که این دریاچه و یا تالاب شکل می گیرد منظره ای بسیار زیبا و چشم نوازی را به وجود می آورد که می توانید به بازدید و تفریح در این دریاچه و اطراف آن بپردازید.

شهرستان هامون

کوه خواجه

از دیگر جاذبه های دیدنی سیستان بلوچستان کوه خواجه است که در نزدیکی تالاب هامون قرار دارد، این کوه زمانی میعادگاه زرتشتیان بوده است، شهر قدیمی و تاریخی در دامنه این کوه قرار دارد که بناهای تاریخی بسیاری را در خود جای داده است، این کوه تاریخی دارای یک تالار نقاشی می باشد که رنگ های زیبایی در آن به چشم می خورد، در این شهر راهروهایی برای عبور وجود دارند که به گونه ای طراحی شده اند که در هنگام عبور از آن پشت به آتشکده نباشید. این کوه یکی از جاذبه های گردشگری برای اهالی شهرستان هامون می باشد، در این کوه که بنام خواجه نیز می باشد، مقبره خواجه در آن قرار دارد که بیشتر گردشگران و مسافران در هنگام تفریح به زیارت از این زیارتگاه نیز می پردازند. شما می توانید در ارتفاع این کوه دریاچه زیبای هامون و طبیعت اطراف را مشاهده نمایید و از دیدن مناظر لذت ببرید.

شهرستان هامون

شهر سوخته

از دیگر جاذبه های گردشگری در شهرستان هامون شهر باستانی پنج هزار ساله سوخته می باشد، شهری که با آثار به دست آمده در آن نشان دهنده فرهنگ و تمدن ایران باستان می باشد، شهری که اولین های بشر در آن کشف شده است، قدمت این شهر به 3200 سال قبل از میلاد بازمی گردد که محل سکونت و زندگی بوده است، ازآثار منحصربفرد کشف شده و ارزشمند در این شهر می توان به نخستین چشم مصنوعی، نخستین جراحی جمجه انسان، نخستین شانه موی سر دنیا، نخستین خط کش پنج هزار ساله، قدیمی‌ترین تخته نرد و نخستین انیمیشن جهان اشاره کرد. این شهرتاریخی و با ارزش در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. موزه ای نیز در نزدیکی این شهر قرار دارد که آثاری از گورهای کشف شده به نمایش گذاشته شده است.

شهرستان هامون
صنایع دستی شهرستان هامون

هر شهر دارای صنایع دستی مخصوص به خود می باشد که هنر دست مردم بومی و محلی آن شهرستان می باشد، در شهرستان هامون نیز بیشت رمردم به کار کشاورزی و دامداری مشغول هستند علاوه بر آن مردم محلی به حصیر بافی یا خولک بافی، سوزن دوزی، پارچه بافی، پریوار دوزی، سکه دوزی، گلیم بافی، سفال گری، زیورآلات، خامه دوزی نیز مشغول هستند.

شهرستان هامون

آب و هوای شهرستان هامون

استان های جنوبی کشورمان ایران دارای هوای گرم و سوزانی می باشد و شهرستان هامون نیز دارای آب و هوای بسیار گرم و خشکی می باشد.

بهترین فصل سفر به شهرستان هامون

همانطور که می دانید شهرهای جنوبی دارای آب و هوای گرم و خشکی می باشد و تابستان های سوزانی دارد، و نمی توانید گرمی هوا را طاقت بیاورید از این رو بهتری فصل سفر به این شهرستان فصول پاییز و زمستان می باشد.

شهرستان هامون

محصولات زراعی شهرستان هامون

همانطور که در بالا گفتیم بیشتر مردم شهرستان هامون به شغل کشاورزی مشغول هستند و بیشتر محصولات زراعی این شهرستان شامل گندم، جو، عدس، ماش، هندوانه، خربزه و انگور می باشد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده قیمت هواپیما ارزان چارتری تهران زاهدان در شهر مشهد می باشد.

شهرستان هامون

غذاهای محلی شهرستان هامون

از غذاهای محلی و معروف شهرستان هامون می توان به خوشمزه ترین خوراک های محلی مانند: بره های کباب شده در تنور تا کباب های زغالی مختلف و همچنین خوراکی های همچون کشک زرد، کورگی، گندم شیر، آبگوشت مرغ خزک، آبگوشت آرد آبه و انواع نان های تافتون، لواش، نان کهری، نان روغنی، کوکه، چلبک و .... اشاره نمود.

نویسنده: شادی شادکام

date_range دوشنبه 29 اسفند 1401 remove_red_eye 226 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0