{{ctrl.notification}}
سپندارمزدگان روز عشق

سپندارمذگان روز عشق

در کشور باستانی و تاریخی کشورمان مناسبت ها و ایام تاریخی بسیاری وجود دارد، که هرکدام از آنها نشانگر داستان و یا وقابع مهم تاریخی در کشورمان می باشد، که از سالیان دور تا به امروز باقی مانده است و هرسال از سال قبل با شکوه تر برگزار می شود، یکی از این روزها که در تقویم گاهشمار ایرانی ما از گذشته ها به یادگار مانده است، جشن سپندارمذگان یا جشن اسپندگان روز عشق ایرانی است، که در روز ۵ اسفند در گاهشمار زرتشتی برابر با روز ۲۹ بهمن در گاهشمار خورشیدی ما برگزار می شود. در این مقاله آس چارتر به معرفی روز عشق در ایران و تاریخچه آن می پردازد، تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمتر از سه دقیقه بتوانید به راحتی بلیط چارتر هواپیما ارزان تهران تبریز خود را از این سامانه دریافت نمایید.

سپندارمزدگان روز عشق

تاریخچه سپندارمذگان روزعشق

جشن قدیس ولنتاین توسط پاپ ژلازیوس یکم در سال ۴۹۶ میلادی ابداع شد. سپندارمزدگان دارای یک روایت و داستان بسیار جالبی می باشد، که تاریحچه این روز را روایت می کند، همزمان با حکومت امپراطوری ساسانی در ایران، در قرن سوم میلادی در روم باستان فرمانروایی بود بنام کلودیوس دوم که دارای عقاید عجیب و غریبی بود، او عقیده داشت که مردان مجرد نسبت به مردان متاهل که زن و بچه دارند جنگجویان و سربازان بهتری هستند و جنگجویان بهتری هستند. او به مجردان اجازه ازدواج نمیداد و سربازان او جرات ازدواج نداشتند، در این میان کشیشی به نام والنتاین یا والنتیوس بود، سربازانی که عاشق دختران محبوب خودشان بودند را به عقد هم در می آورد، به مرور کلودیوس از این جریان باخبر شد و دستور داد ولنتیان را به زندان بیاندازند، او در زندان عاشق دختر زندان بان می شود، و طبق روایاتی که آمده است، نامه های عاشقانه ای برای دختر زندان بان می نوشت و و در پایان نامه هایش برای او می نوشت از طرف والنتاین تو،  و در آخر والنتاین به جرم جاری کردن عقد سربازان که بر خلاف قانون عمل کرده بود توسط حکم کلودیوس دوم اعدام شد. بنابراین بعد از به شهادت رسیدن ولنتاین روز شهید شدن و فدایی شدن وی در راه عشق آن روز به روز ولنتاین نام گذاری شد، و ولنتاین به نماد عشق تبدیل شد.

سپندارمزدگان روز عشق

تاریخچه سپندارمذگان در ایران

کشور ما ایران دارای مردمی با اصالت و فرهنگ و تمدنی کهن می باشد، در کشورما جشن های باستانی زیادی بوده است، که مردم به جشن و شادی می پرداختند، آداب و رسومی که تا کنون از اجداد ونیاکان ما به جا مانده است، در کشور ما ایران نیز روزعشق بوده است، که قدمت آن به 200 سال پیش میلاد باز می گردد. که این جشن هرساله در روز 5 اسفند ماه ببرگزار می شود که دقیقا 4 روز بعد از تاریخ 29 بهمن روز ولنتاین می باشد. در کتاب آثارالباقیه ابوریحان بیرونی  در سال 391 هجری تالیف کرده است، اگر دیده باشید روز سپندارمزدگان را روز بزرگداشت زن و زمین می ‌دانسته اند. جشنی که در روز اسفندارمذ در ماه اسفندارمذ، یعنی در پنجم اسفند برگزار می شده است، روزی که آن روز را روز آزادی زنان می دانستند و دختران مجرد را تشویق به ازدواج می کردند. و بعد از گذشت چندسال این جشن مختص به زنان شوهردار گشت که در این روز به پاس زحمات خانه داری و شوهر دوستی از همسران خود هدایای دریافت می نمودند. در گاه‌ شماری یزدگردی در دوران ساسانی و گاه‌ شماری اوستایی نو هر ماه ۳۰ روز بوده است و ۵ روز به آخر سال اضافه می‌شده است. در گذشته هر ماه را سی روز حساب می کردند؛ و هرماه و یا هر روز از ماه اسم مخصوص به خود را داشت. به طور مثال: روز اول روز اهورا، روز دوم روز بهمن فکر و سلامت، که اولین صفت خداوند کریم است، روز سوم اردیبهشت یعنی خوبترین صداقت و پاکی که دوباره از صفت باری تعالی است، روز چهارم  شهریور یعنی پادشاهی آرمانی و روز پنجم سپندار مذ نام گذاری شده است. ماه مهر لقب "مهرگان" به خود گرفت .و روز پنجم هر ماه "سپندارمذ" یا "اسفندار" نامیده می شد که جشنی با این نام نیز به پا می شد .سپندار مذگان جشن زمین و پاسداشت و احترام به عشق است که هر دو در کنار هم مکمل و کامل کننده ی هم هستند و بدون همدیگر معنا و مفهومی ندارند در این روز مردان از زنان خود کادو دریافت می کردند و مردان نیز دختران و زنان را بر اریکه شاهی نشانده و به آنها هدیه می دادند و اینگونه عشق خود را به هم نشان می دادند .با تهیه بلیط لحظه آخری تهران کیش از سامانه آس چارتر از تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

سپندارمزدگان روز عشق

روز عشق در تقویم ایران

در تقویم ما ایرانیان روز عشق برابر است است با ٢٩ بهمن ماه دقیقا 4 روز بعد از روز ولنتاین عشق میلادی، روز عشق که به نام سپندار مذگان یا اسفندار مذگان شناخته می شود نشانه در فرهنگ و تمدن ایرانی می باشد. که به روز عشق و روز زندگی معروف شده است. روز ولنتاین در کشور های اروپایی و آمریکایی در اواسط فوریه برای گرامی داشت سالگرد درگذشت ولنتاین جشن گرفته می‌شود که حدود سال 270 میلادی رخ داده است.

سپندارمزدگان روز عشق

معنی واژه سپندارمذگان

کلمه سپندارمذگان ریشه در فرهنگ اوستایی دارد، و به اسم های مختلفی همچون: اسفندگان، مزدگیران، مژده‌گیران، سپندآرمیتی، امشاسپند بانو که به معنای دوست داری، بردباری و فروتنی می باشد. این واژه در پارسی میانه «سپندارمت» و در فارسی سپندارمذ و اسفندارمذ و اسفند تبدیل شده‌ است. هرساله در ماه اسفند جشن هایی به این نام ها برگزار می شده است، این جشن همچنین بنام جشن برزیگران هم می نامیدند، در روز اسپندگان چندین جشن و مراسم های به ‌خصوص برگزار می ‌شده ‌است. که می توان به جشن مژدگیران یا جشن مردگیران که نخستین جشن مخصوص زن ها بوده است که در این روز مردان برای قدردانی از زنان برای آنها هدیه می خردیدند.

سپندارمزدگان روز عشق

فروشگاه ها در ولنتاین

با فرا رسیدن ماه بهمن در میان مردم و فروشندگان شور و شوق به همراه است، بهمن ماه عاشقان است، با فرارسیدن این روز خیابان ها و مغازه رنگ و بوی خاصی دارند، مغازه ها و فروشگاه هایی که اجناس لوکوس و فانتزی همچون: عطر و ادکلن، عروسک های خرسی و شکلاتهایی با بسته بندی شکیل را عرضه می کنند. بیشترین فروش را در این روز ها دارند و بیشتر عاشقان که عشق دارند به خرید می پردازند. و این روز باشکوه و عاشقانه را جشن می گیرند.

سپندارمزدگان روز عشق

هدیه در روز ولنتاین

روز ولنتاین یک روز دوسداشتنی و باشکوه در کشورهای اروپایی و امریکایی می باشد، ولنتاین را معمولا زوج‌ها با کارت تبریک، گل و هدیه جشن می‌گیرند. اما این روز، روز عشق است و هرکس در این روز می‌تواند برای عزیزان خود هدیه گرفته و علاقه‌اش را به آنها ابراز کند. در این روز هدایای مختلفی وجود دارد که می توان به شکلات های تزئینی مختلف، خرس های قرمز، عطر، کارت پستال های عاشقانه، شیرینی های متنوع  و کیک های مخصوص ولنتاین، گل و انواع هدیه های متنوع که سلیقه ای است تهیه می شود و برای ابراز عشق و علاقه ای که به هم دارند به هم می دهند. این روز فقط مختص به عشاق نمی باشد، شاید عشق میان دو دوست باشد، عشق به برادر و خواهر، عشق به مادر وپدر و یا بلعکس که می توانند جشن بگیرند و برای تشکر و قدر دانی به هم هدیه بدهند. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما چارتر در مشهد می باشد.

سپندارمزدگان روز عشق

date_range چهارشنبه 28 دی 1401 remove_red_eye 246 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0