{{ctrl.notification}}
دیوار بزرگ چین

دیوار بزرگ چین

یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی در دنیا دیورا بزرگ چین می باشد، دیوار چین بزرگترین دیوار در جهان که توسط ۱۹ سلسله‌ مختلف طی دو هزار سال به دست میلیون‌ها کارگر ساخته شد، ساخت این دیوار از قرن هفتم قبل از میلاد تا قرن شانزدهم به طول انجامید، دیوار بزرگ چین نمادی از فرهنگ، غرو ملی و مقاومت مردم چین می باشد و امروزه یکی از محبوب ترین و معروف ترین جاذبه های گردشگری در جهان بشمار می رود. دیوار چین یکی از بزرگترین وطولانی ترین سازه های مهندسی و نظامی و دفاعی از لحاظ زمان ساخت در جهان است. در ادامه آس چارتر به معرفی این جاذبه تاریخی و محبوب جهانی می پردازد، در ادامه همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط لحظه آخری خارجی ارزان در شهر مشهد می باشد.

 

تاریخچه ساخت دیوار بزرگ چین

دیوار بزرگ چین برای حفاظت و پیشگیری از یورش ملیت‌های شمالی هیونک هو و مقابل مهاجمان مغول ساخته شد، قدمت این دیوار به سده پنجم تا هشتم قبل از میلاد بازمی ‌گردد. دیوار بزرگ چین یکی از بزرگترین تصمیماتی بود که در زمان حکومت امپراطور شین هوانگ گرفته شد و وی دستور داد که این تمامی شهرهای بزرگ چین دیوار دور شهر خود را برداشته و فقط یک دیوار بزرگ بر دور آنها ساخته شود. این در حالی بود که 9 استان بزرگ در چین دیواری از غرب به جایو گوان واز شرق به ساحل رود یالو جیان داشت که بر اثر سقوط سلسله چین و مرگ پادشاه چین شی هوان بیشتر این دیوار از بین رفته بود یا براثر اشغال شهرها خالی از سکنه شده بود و دیوار ها تخریب شده بود، به همین دلیل تصمیم گرفاه شده دیواری بزرگتری بسازند که از شای کوان در خلیج پوای تا چایکومان  در گانسو را پوشش می داد. در طول ساخت این دیوار بزرگ یک دوک از سلسله ژو، اولین امپراتور سلسله کین، امپراتور وو از سلسله هان و ژنرال کی جیگوانگ از سلسله مینگ مهم ‌ترین نقش را در ساخت این دیوار بزرگ داشتند. دیوار بزرگ چین توسط سلسله های مختلف بعد از میلاد در طول ۲۰۰۰ سال ساخته شد. دیوار بزرگ چین از چندین دیوار تشکیل شده که در راستای هم قرار گرفته اند و دیوار بزرگی به طول 21 کیلومتر را تشکیل داده است، از بزرگترین قسمت های به جای مانده دیوار چین که حدود ۸۸۵۰ کیلومتر کشیده شده است، این دیوار مربوط به سلسله مینگ است که در دهه ۱۴ تا ۱۷ میلادی حکومت می کردند.

 

 

دیوار بزرگ چین

دیوار چین در دوره حکومت سلسله کین

در دوره سلسله کین امپراتور آن دستور به ساخت دیوار چین دادد که از حدود 300 هزار سرباز و همچنین تعدادی از مردم روستایی و کشاورزان نیز در ساخت آن استفاده شد، آنها برای ساخت این دیوار برای تهیه مصالح ابتکاری استفاده می کردند، به دلیل طولانی بودن این دیوار، دیوارهایی که از کوه عبور می کرد از سنگ و دیوارهای عبوری از دشت ها از خاک کوبیده و دیوارهای عبوری از صحرا از شن و گیاهان بومی صحرا مصالح تهیه و استفاده می شد.

 

 

دیوار بزرگ چین

دیوار چین در دوره حکومت سلسله هان

بعد از دوره حکومت کوتاهی که سلسله کین داشت، سلسله هان روی کار آمد، سلسله هان حدود چهار قرن حکومت کرد و در این مدت حکومت خود و بر روی این دیوارها سرمایه ‌گذاری زیادی انجام داد و برج‌ها و سایر تجهیزات دفاعی و استحکام دیوار چین را ایجاد کرد، در این دوره از حکومت این دیوار تا بیابانی از لیائودونگ در شرق تا منطقه شین جیانگ به غرب امتداد یافت، آن هم بخاطر وجود جاده ابریشم و حفاظت از تاجران در برابر حمله راهزنان بود.

 

 

دیوار بزرگ چین

دیوار چین در دوره حکومت سلسله های دوک‌ها

سلسله‌ های دوک‌ها در دوره حکمرانی خود در کوه های مرزی برای جلوگیری و جنگی که میان کشورهای جنگجو و میان دوک‌ها برپا شده بود دیواری ساختند که امپراتور چین شی هوان بعد از وحدت رساندن دولت چین دیوارهای دوک‌ها در مرزهای شمالی را به هم متصل کردند تا از حملات دشمن به قسمت  های شمالی جلوگیری کند. در این دوره تا سال ۲۲۱ پیش از میلاد طول دیوار چین فقط ۵۰۰۰ کیلومتر بوده است. که در دوره حکومت سلسله هان طول این دیوار به ۱۰ هزار کیلومتر رسید. که در طی تاریخی حدود 2 هزارسال و در دوران مختلف حکومتی در چین این دیوار بزرگ ساخته شد که پس ازهزاران سال از بین نرفته و این اثر تاریخی و باستانی نشان دهنده سمبل روحیه ملیت چین است.

 

 

دیوار بزرگ چین

دیوار چین در دوره حکومت سلسله سونگ

در سال های ۱۱۲۷تا ۱۲۷۹ میلادی در طول سلسله سونگ، بارها ارتش نیرومند و جنگجویان مغول که تحت رهبری چنگیزخان بودند قصد حمله و اشغال امپراتوری چین را داشتند، ارتش مغول بخاطر استحکامات دیوار چین غلبه بر آن‌ کار بسیار دشواری برای آنها بود و برای شکست سلسله سونگ راه‌های نفوذی از اطراف و داخل دیوار پیدا کردند و توانستند در سال ۱۲۷۹ با شکست دادن این سلسله ۱۰۰ سال بر تمام چین حکومت کنند. در طی این صد سال حکومت مغول بر چین دیگر کسی از دیوار بزرگ چین حراست نکرد و دشمنی نیز این دولت را تهدید نکرد.

 

دیوار بزرگ چین

دیوار چین در دوره حکومت سلسله مینگ

سرانجام در سال ۱۳۶۸ میلادی چینی‌ها توانستند با عقب راندن مغول‌ها قدرت را دوباره به دست بگیرند و در این دوره حکومت سلسله مینگ آغاز شد، و دوباره دیوار بزگ چین بازسازی شد و حدود ۲۵ هزار برج نگهبانی در آن ساخته شد، در این میان کارخانه‌های آجر در کنار دیوار چین ساخته شد، و مردم چین با استفاده از آجرها و سنگ‌ و ملات آهک دیوار چین مرمت شد و از حدود ۱۰۰ میلیون تن آجر در ساخت آن بکار رفت که این بازسازی بیش از ۱۰۰ سال به طول انجامید و سرانجام در پایان قرن شانزدهم دیوار بزرگ چین تکمیل شد. که می توان گفت حدود ۸۸۵۱٫۸ کیلومتر از دیوار چین در دوره سلسله مینگ ساخته شد. سلسله مینگ در بازسازی این دیوار پلاک‌ها و نقش‌برجسته‌های تزیینی در بخش‌های نزدیک به پکن و جویونگ‌ گوان و دیواریان‌ هچنگ در دیوار چین ایجاد کردند که در اکنون نیز وجود دارد و به چشم می خورد. سلسله مینگ در طول دوران حکومتش دستاوردهای درخشانی داشته است، سرامیک و نقاشی از دستاوردهای مشهور در سلسله مینگ است. بعد سه قرن از فروپاشی سلسله مینگ، روشنفکران چینی ساخت دیوار چین را نمادی از اشتباه می دانستند که باعث هدردادن جان انسان‌ها و منابع عظیم بوده است. به همین دلیل دیوار بزرگ چین را تنها یک گنج فرهنگی برای کشورشان می دانستند. اما امروزه بیشتر دیوار چین را که می بینید باقی مانده بازسازی دوران سلسله مینگ می باشد که در بین سال‌های 1368 تا 1644 ساخته شده است.

 

 

دیوار بزرگ چین

موقعیت جغرافیایی دیوار بزرگ چین

دیوار بزرگ در شمال چین قرار دارد و در امتداد قسمت های غرب به شرق قرار دارد و حدود ۱۵ منطقه از کشور چین شامل: پایتخت چین پکن، تیانجین، لیائونینگ، جیلین، هیلونگجیانگ، هبی، هنان، شاندونگ، شانشی، شاانشی، هوبی، مغولستان داخلی، نینگ شیا، گانسو و چینگهای را پوشش می دهد.

 

 

دیوار بزرگ چین

جمله ای شاعرانه از رئیس مائو برروی دیوار بزرگ چین

بر روی دیوار بزرگ چین جمله ای شاعرانه از رئیس مائو حک شده است که به این مضمون می باشد:  زمانی که به دیوار بزرگ نرسی، قهرمان نیستی، این جمله به این معناست که قبل از رسیدن به هدف باید بر مشکلات غلبه کرد. همچنین جملات دیگر از شاعر چینی بنام مائو تسه تونگ نظیر: قهرمانان غلبه می کنند، مانند رسیدن مائو به دیوار بزرگ که به معنی کسی که به دیوار نرسد قهرمان نخواهد شد. و جملات معروف دیگری همچون چین هرگز شکست نمی خورد، زمان بزرگی را نشان می دهد، هر چه گران تر شکست ناپذیرتر، متحد ایستاده ایم، نابرده رنج گنج میسر نمی شود، که بر روی دیوار چین حک شده است.

 

دیوار بزرگ چین

ساختار دیوار بزرگ چین

دیوار بزرگ چین حدود 221 قبل از میلاد ساخته شد، دیواری که امروزه به‌عنوان نمادی از قدرت پایدار تمدن چین  ویک شاهکار باور‌نکردنی مهندسی در جهان بشمار می رود. طول تقریبی دیوار چین حدود  ۲۱.۱۹۶ کیلومتر، یکی از بزرگترین و طولانی‌ترین سازه دست بشر بر روی زمین است. ارتفاع این دیوار  به انداره ۲۵  فوت وعرض آن بین ۱۵ تا ۳۰  فوت در بعضی از قسمت ها متغیر است، ارتفاع برج و باروی دیوار چین ۱.۸ متر، ارتفاع جان ‌پناه‌های دیوار چین حدود ۱.۲ متر، در فاصله هر ۵۰۰ متر یک برج قرار دارد. این دیوار بزرگ ترین سنگر دفاعی جهان که نتیجه رنج و زحمت میلیونها چینی در دوره باستان چین بوده است و از ۹ استان لیائونینگ، هبئی، تیانجین، پکن، مغولستان داخلی، شانشی، شاآنشی، نینگ شیا و گانسو عبور می ‌کند. در ساخت این دیوار از خاک محلی استفاده شده است، آنها خاک غنی از رس، سنگ، خاک، ماسه، آجر، آرد برنج را با تکنیک  Hangtu می ساختند، در این روش خاک کوبیده را روی لایه‌های چوب ریخته و می‌کوبیدند و در تمام لایه ها از همین روش استفاده می کردند، که هرلایه ارتفاعی حدود ۱۸ سانتی‌متر داشت که با کوبیده شدن ارتفاع آن به ۱۳ سانتی‌متر می ‌رسید و مواد را با دست، طناب، گاری وبز تحویل می دادند. ساخت دیوار چین از درایت، فداکاری، خون، عرق و اشک سربازان، کشاورزان، شورشیان در بندی ساخته شده است که از خانواده ها جدا شده و بسیاری از آنها در ساخت این دیوار جان خود را از دست دادند و در همین دیوار دفن شدند اما هیچگاه جسد آنها پیدا نشد.

 

 

دیوار بزرگ چین

کاربرد قسمت های مختلف دیوارچین

دیوارچین بزرگ ترین اثر معماری باستانی و عجایب هفتگانه در جهان است که به عنوان دیوار دفاعی ساخته شده است. دیوار چین دارای قسمت های مختلفی می باشد که هر کدام از این قسمت ها در گذشته کاربری خاص خود را دارد، مهم ترین قسمت های این دیوار قلعه ها هستند که در اسیب پذیرترین قسمت های دیوار قرار داشتند، قلعه هایی نظیر: قلعه شانگهای، قلعه جویونگ، قلعه جیائو که برای عبور از آنها استفاده می شد، در امتداد دیوارنیز پنجره هایی قرار داشت که از آنها سربازان برای تیراندازی استفاده می کردند، برج‌های آتش نیز برای خبررسانی از آنها استفاده می شده، قلعه‌های مرزی برای جمع آوری اطلاعات دشمن بوده است، برج‌های جانبی دیوار به عنوان سنگر سربازان کاربری داشته است، اتاقک‌هایی نیز در قلعه‌ها قرار داشته که در غیرقابل تسخیرترین نقاط دیوار بزرگ چین بوده است.

 

 

دیوار بزرگ چین

دیوار بزرگ چین در فضا

یکی از فضانوردان آمریکایی بنام نیل آرمسترانگ که اولین فضانورد آمریکایی بود که بر روی ماه فرود آمد، وی بعد از اینکه به زمین برگشت گفت: از روی ماه وقتی به کره زمین کهکشان راه شیری نگاه می کردم تنها دو اثر ساخته دست بشر را می توانستم را تشخیص بدهم که یکی از آنها دیوار بزرگ چین بود. او دیوار چین را بعنوان بزرگترین دیوار تدافعی در چین باستان و یکی از شگفتی های تاریخ معماری در جهان دانست. دیواری که حاصل سختی ها و سال های طولانی زحمت هزاران هزار نفر سرباز و مردم است که ساخت آن بیش از ۲۰۰۰ سال به طول انجامید، عظمت دیوار چین در تاریخ جهان نادر است به همین دلیل آن به‌عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان به ثبت رسیده است.

 

دیوار بزرگ چین

دانستنی های دیوار چین

عظمت و وسعت دیوار چین با حدود ۲۱۱۹۶ کیلومتر معادل با نصف خط استوا، قرار گیری 175 زمین فوتبال در کنار هم، 5 برابر مشور آمریکا و 4 برابر با کل مرزهای ایران می باشد.

دیوار بزرگ ارتفاعی حدود ۵ تا ۸ متر دارد که حداقل 4 تا 5 برابر ارتفاع یک انسان است که کسی نتواند به آن نفوذ کند.

عرض دیوار چین حدود ۴ تا ۵ متر است که در عرض این دیوار حدود دو تا سه انسان به صورت خوابیده جای می گیرند.

آجرهای دیوار چین از آرد برنج چسبناک به هم چسبانده شدند.

یک سوم دیوار چین بدون هیچ اثری ناپدید شده است.

دیوار بزرگ چین به سختی از فضا قابل رویت است.

در ساخت دیوار چین همچنین از یک ماده سمی بنام آرسنیک استفاده شده است و این دیوار بزرگ سمی است.

در این دیوار و اطراف آن تاکنون از گذشته هیچ جسدی پیدا نشده است.

 

 

دیوار بزرگ چین

سخن آخر:

دیوار بزرگ چین یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین جاذبه های گردشگری کشور چین به حساب می آید، سالانه گردشگران زیادی از این دیوار بازدید می کنند، دیوار بزرگ چین نمایانگر سال ها تلاش و زحمت و تاریخ، فرهنگ، هنر و معماری مردم چین می باشد. هرچند که این دیوار در طول قرون گذشته به دلیل تغییرات اجتماعی، تغییرات آب و هوا ظاهر خود را از دست داده است، اما سال هاست نمادی بزرگی از چین در جهان می باشد که طرفدارن بسیار زیادی دارد و این دیوار عظیم، این اثر دلربای فنا ناپذیر در سال ۱۹۸۷ توسط سازمان یونسکو در فهرست میراث جهانی قرار گرفت. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما خارجی ارزان تهران پکن را از سایت به راحتی دریافت نمایید.

 

 

نویسنده: شادی شادکام

date_range چهارشنبه 11 مرداد 1402 remove_red_eye 7475 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

اشغال گران مغول چگونه از دیوار چین رد شدند؟

مغولان توانستند با رشوه دادن به ماموران دروازه از دیوار چین براحتی عبور کنند، در غیر این صورت عبور از دیوار بزرگ چین اصلا ممکن نبود.

ساخت دیوار بزرگ چین چند سال به طول انجامید؟

ساخت دیوار بزرگ چین حدود ۲۰۰۰ سال به طول انجامیده است

دیوار چین از کجا تا کجاست؟

دیوار چیم در امتداد غرب به شرق، که از غرب به دروازه جایو گوان در استان گانسو و از شرق به ساحل رود یالو جیان در استان لیائونینگ در شمال شرقی چین منتهی می شود و از استان‌های گانسو، نینشیا، شانشی، منتو، هبئی، بکینگ، تیانجین و لیاونینگ عبور می کند.

دیوار چین چند کیلومتر است؟

دیوار چین دارای طولی در حدود ۲۱۱۳۰ کیلومتر می باشد.

دیوار چین در چه زمانی ساخته شده است؟

دیوار بزرگ چین حدود 2000 سال پیش در سال 221 قبل از میلاد ساخته شده است.