{{ctrl.notification}}
دیدنی های خوانسار

معرفی و تاریخچه خوانسار

شهرستان خوانسار یکی از شهرهای تاریخی در استان اصفهان است، این شهر دارای قدمت تاریخی زیادی می باشد و به دوره قبل از اسلام باز به ایران باستان باز می گردد، طبق شواهد و آثار به دست آمده دیگر قدمت این شهر را به عصر اسکندر مقدونی نسبت داده اند و طبق بررسی های مورخان این شهر زمانی مرکز حکومت امویان و عباسیان و طاهریان و صفاریان و سلجوقیان و خوارزمشاهیان بوده است، همچنین طبق نوشته ها و تحقیقات به عمل آمده جنگ بین اسکندر و داریوش سوم نیز در همین منطقه رخ داده است. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما ارزان چارتر در شهر مشهد می باشد.

 

موقعیت جغرافیایی شهرستان خوانسار

شهر خوانسار حدود 892 کیلومتر مربع مساحت دارد و در غرب اصفهان و فاصله 175 کیلومتری مرکز استان اصفهان واقع شده است، این شهر از لحاظ جغرافیایی از سمت شمال به شهرستان گلپایگان، از غرب به استان لرستان، از شرق به نجف آباد و از جنوب به فریدن منتهی می شود.

 

آب و هوای خوانسار

خوانسار دارای آب ‌وهوای دل‌ انگیز و مطبوعی می باشد، آن هم به این دلیل که شهر خوانسار دارای چشمه‌ های فراوان پر آب، درخت‌ ها و باغات متعدد سرسبز می باشد، که آب و هوای این شهر در تمام فصول مطبوع و دلنشین کرده است. و این شهر را به یک شهر توریستی و به یک مقصد گردشگری تبدیل کرده است.

 

وجه تسمیه نام خوانسار

شهر تاریخی خوانسار به دلیل وجود چشمه سارهای بسیار زیاد به آن خوان می گویند به معنی کثرت و فراوانی و سار نیز به معنی چشمه می باشد که بعنوان یکی از مقاصد گردشگری در استان اصفهان محسوب می شود.

صنعت و اقتصاد شهرستان خوانسار

شهر باستانی خوانسار زمانی در حمله مغول‌ ها به دست تیمور لنگ به میزان زیادی ویران گردید، این شهر در عصر صفوی شهر رونق ویژه ‌ای یافت و بعنوان یکی از مراکز مهم علم و ادب و صنعت در ایران، انواع کارگاه‌ ها در آن افتتاح شدند، از جمله کارگاه‌ های روغن‌ کشی و چیت ‌بافی و کوزه ‌گری و پشم‌ زنی و قالی ‌بافی و قاشق ‌تراشی و گیوه‌ دوزی دارد که از صدها سال پیش بعنوان یک میراث دست به دست چرخیده و به مردم امروزی این شهر به ارث رسیده است. همچنین در این شهر به دلیل وجود آب و هوای بسیار مطلوب باغات زیادی همچون: درختان گردو، بادام و آلو و همچنین وجود مراتع سرسبز ییلاقی، گیاهان فراوان خودرو و گل ‌های رنگارنگ بستر مناسبی برای پرورش زنبورعسل در این شهر می باشد که شهر خوانسار یکی از معروف ترین عسل های طبیعی در ایران را تولید می کند و این باعث شده خوانسار به یکی از قطب‌های اصلی پرورش زنبور عسل تبدیل شود و کمک زیادی به اقتصاد شهر خوانسار شده است.

 

بهترین فصل سفر به خوانسار

شهر زیبا و تاریخی خوانسار دارای پوشش گیاهی متنوعی و چشمه سارهای زیادی می باشد، و همه ی فصل های سال یکی از بهترین شهرهایی است که می توانید در هر زمانی که دوست داشتید به این شهر دیدنی سفر نمایید، شهر خوانسار در بهار سرسبز و پرشکوفه در تابستان معتدل در فصل پاییز رنگارنگ و جذاب و در فصل زمستان‌ کمی سرد است. بهترین زمان برای سفر به شهر خوانسار فصل بهار می باشد.

مسیر دسترسی به شهر خوانسار

شهر خوانسار در غرب استان اصفهان واقع شده است و تا شهر تهران حدود 400 کیلومتر فاصله دارد، برای رفتن به این شهر اگر با هواپیما سفر می کنید می توانید به اصفهان رفته و از آنجا از طریق اتوبوس و یا تاکسی به این شهر بروید و اگر از وسیله نقلیه شخصی استفاده می نمایید می توانید ابتدا از تهران به قم رفته و سپس به سمت کاشان بروید و از آنجا وارد جاده گلپایگان شده و به سمت جنوب گلپایگان بروید تا به مقصد برسید.

 

دیدنی های شهرستان خوانسار

در ادامه آی چارتر به معرفی جاذبه های دیدنی وگردشگری در این شهر می پردازد، همراه ما باشید. با تهیه بلیط هواپیما کیش اصفهان از سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

 

دهکده گردشگری گلستان‌ کوه

دهکده گردشگری گلستان ‌کوه یکی از جاذبه‌های طبیعی در 15 کیلومتری شهر خوانسار که در سال 1396 در سه فاز افتتاح گردید. مساحت این دهکده حدود 45 هکتار می باشد. دهکده گردشگری گلستان ‌کوه یکی از مقاصد تفریحی و گردشگری و از مناطق ییلاقی در این شهر محسوب می شود که دارای طبیعت بی نظیر و تماشایی می باشد، پوشش گیاهی در دهکده گردشگری گلستان کوه شامل گیاهانی نظیر انگبین گون یا من، پیاز وحشی یا موسیر و انواع لاله مثل لاله واژگون، کوهی و آتشی می باشد.

پارک سرچشمه

پارک سرچشمه و مناظر زیبای اطرافش نظیر باغات، مزارع باصفا، کوچه پس کوچه‌ها و محله‌های سرسبز و دیدنی همچون محله‌های وادشت، چهارباغ، پایتخت، سونقان، صفاییه، صحرا و مالگا که از جذاب ترین مناطق دیدنی و معروف پرطرفدار در خوانسار می باشد، اگر به خوانسار سفر کردید از پارک سرچشمه بازدید نمایید.

 

غارها

از جاذبه های طبیعی ودیدنی در خوانسار می توان به غارها این شهر اشاره کرد که از جاذبه های گردشگری معروف در خوانسار می باشد که گردشگران زیادی را جذب خود کرده است، از غارهای موجود در این شهر می توان به معروف ترین آن غار هیکل اشاره کرد، این غار حدود 190 متر عمق دارد و درون آن نیز چاهی به عمق 179 متر وجود دارد علاوه بر این چاه حفره ‌های زیاد دیگری نیز وجود دارد که راه رفتن در این غار بسیار نفس گیر است، غار هیکل در میان دو کوه قرار دارد که شبیه به پیکر 2 سرباز می باشد، دمای داخل غار بین 14 تا 16 درجه و درون آن رسوباتی که وجود دارد به اشکال متنوع پاپ‌ کورنی و دندانی بوده که در نوع خود بسیار جذاب دیدنی و منحصربفرد می باشد.

اماکن تاریخی و زیارتی

از دیگر جاذبه های دیدنی در شهر خوانسار می توان به اماکن تاریخی و زیارتی این شهر اشاره کرد، شهر خوانسار دارای چندین امامزاده می باشد، که همه این اماکن زیارتی در بین مردم خوانسار از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار می باشد، از محبوب ترین زیارتگاه های این شهر امامزاده احمد بن محمد بن علی النقی می باشد که بسیار معروف است و دارای قدمتی بیش از 1000 سال می باشد، این امام زاده به نام های امامزاده بابا ترک، امامزاده سید محمود نیز معروف می باشد، این امام زاده در زمان حکومت صفویان ساخته شده و دارای یک سرداب تاریخی در بخش جنوبی امامزاده و یک کتابخانه و موزه نیز می باشد. همچنین امامزاده سید صالح قصیر از دیگر اماکن زیارتی در خوانسار که از نوادگان امام موسی کاظم می باشد و این اماکن زیارتی از جاذبه های گردشگری در شهر خوانسار می باشد.

 

مدرسه مریم بیگم

مدرسه مریم بیگم از دیگر جاهای دیدنی در شهر خوانسار که در دوران صفویان ساخته شده، مریم بیگم همسر شاه طماسب بوده که این مدرسه در سال 1106 هجری قمری این مدرسه را احداث کرده، وجود این مدرسه در شهر خوانسار نشان از فرهنگ و سواد در تاریخ غنی این شهر می باشد.

مقبره باباپیر

از دیگر جاهای دیدنی خوانسار مقبره بابا پیر می باشد که در نزدیکی پارک سرچشمه بر روی چشمه ای قرار دارد، بابا پیر که نام وی شیخ ابا عدنان قریشی می باشد، بابا پیر شخصیت برجسته ای بود که مذهب شیعه جعفری را در شهرهای اصفهان، بروجرد، لرستان، نهاوند و خوزستان پایه‌ گذاری نمود، آرامگاه باباپیر در قرن 6 و 7 هجری قمری توسط شاهان صفوی ساخته شد و این آرامگاه زیارتگاه رجال و شاهزادگان صفوی بود که از اهمیت خاصی برای این آرامگاه قائل بودند.

 

خانه ابهری

یکی از بناهای تاریخی در خوانسار خانه ابهری می باشد که از خانه‌های دوران قجری در این شهر محسوب می شود و قدمت آن به ۲۲۰ سال می رسد، این خانه توسط  حاج سید محمد باقر ابهری ساخته شده و حدود 800 متر مربع مساحت دارد و دارای معماری بی ‌نظیرو تزئیناتی نظیر نقاشی‌ ها و گچبری‌هایی با رنگ ‌های لاجوردی و قرمز آجری منحصربه‌ فرد می باشد. خانه ابهری دارای یک حیاط مستطيل ‌شكل، 1 تالار پنج‌ دری، دو اتاق سه ‌دری، راهرویی عریض و کوتاه با پیچش ۹۰ درجه، یک هشتی نگین ‌شکل می باشد، در نقاشی های داخل یکی از اتاق ها قطعه شعری نوشته شده و همچنین تاریخ سال ۱۲۷۸ هجری قمری در پایین ان حک شده که تاریخ احداث بنا می باشد، خانه ابهری بعنوان یک اثر تاریخی با ارزش در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۰۵۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد جامع خوانسار

از دیگر بناهای تاریخی در شهر خوانسار مسجد جامع می باشد، این مسجد در سال 1101 هجری قمری در زمینی حدود 3 هزار مترمربع ساخته شده است، مسجد جامع خوانسار یکی از بزرگ ‌ترین و قدیمی ‌ترین مساجد در خوانسار محسوب می شود، مسجد جامع دارای معماری بی نظیر می باشد و دارای گنبدی قوسی شکل، گچبری‌ هایی بسیار نفیس و پنجره های زیبا و مشبک ارسی می باشد، دیوارهای این مسجد جنس آجر و خشت می باشد. مسجد جامع خوانسار از جاذبه های دیدنی و تاریخی در خوانسار که در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی کشور به شماره ۱۱۹۰ به ثبت رسید.

 

دشت لاله‌ های واژگون

دشت لاله‌های واژگون از مناظر زیبا و جذاب در شهر خوانسار می باشد، این دشت سرسبز و زیبا در گلستان کوه واقع شده است و پوشیده شده از لاله های زیبای سرخ رنگ واژگون که از اول اردیبهشت تا آخر خرداد ماه عمرشان تمام می شود. جالب است بدانید این لاله های زیبا با داشتن عمر بسیار کوتاه دارای خواص درمانی بسیار زیادی می باشند، خواص دارویی که برای درمان دردهای رماتیسمی، مفصلی و کبدی بسیار موثر است و این خواص بیشتر در پیاز این گیاهان وجود دارد. این منطقه از جذاب ترین مناطق دیدنی و پر بازدید در خوانسار که علاوه بر لاله‌های منحصربه ‌فردش دارای جاذبه های دیدنی دیگر همچون چشمه‌های پرآب و دشتی سرسبز نیز برخوردار می باشد و بهترین گزینه برای تفریح می باشد.

تپه آریایی ‌ها

تپه آریایی ‌ها از دیگر آثار تاریخی و باستانی در ۳۵ کیلومتری شمال ‌شرق خوانسار می باشد که در روستای رحمت‌ آباد قرار دارد و قدمت آن به حدود 8 هزار سال پیش بازمی گردد، تپه آریایی ‌ها در گذشته محل سکونت اقوام پیشین بوده که در غارهای موجود در این تپه زندگی می کردند. همچنین در ساختمان‌ های خشتی در چند طبقه بالای غارها با معماری خاص و منحصربه ‌فرد ساخته شده که از دیدنی ترین جاذبه های تاریخی این شهر می باشد. آس چارتر به شما در داشتن سفری آرام و ارزان همراهی می کند می توانید بلیط هواپیما ارزان مشهد اصفهان خود را به راحتی و باکمترین زمان و هزینه از این سامانه دریافت نمایید.

 

نویسنده: شادی شادکام

date_range شنبه 01 مهر 1402 remove_red_eye 4324 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

جاذبه‌های خوانسار کدامند؟

پارک جنگلی سرچشمه، دشت لاله‌های واژگون منطقه گلستان‌ کوه، غار دامنه، تپه آریایی ‌ها، مسجد جامع، خانه ابهری، مدرسه مریم بیگم، دهکده گردشگری گلستان ‌کوه و ...

باباپیر چه شخصیتی بود؟

باباپیر یکی از عرفای بزرگ قرن هفتم هجری که در شهر خوانسار زندگی می کرد.