{{ctrl.notification}}
دره شیرز لرستان

دره شیرز لرستان

یکی ازحیرت‌ انگیزترین جاهای لرستان، دره شیرزکوهدشت است. دره‌ای که سکوتش و صدای گذرآب، آن را به منطقه‌ای بکر و خیال انگیز تبدیل کرده است. «دره شیرز» که در کیلومتر 55 جاده کوهدشت به چم ‌آستان قراردارد، پدیده‌ای طبیعی، فرهنگی و تاریخی بوده که در جلسه شورای ثبت و تعیین حریم آثار تاریخی در تاریخ 26 آذرماه 93 در فهرست آثار طبیعی کشور به‌ ثبت ملی رسیده ‌است. تنگه شیرز ازمتفاوت ‌ترین و شگفت انگیزترین مناطق طبیعی ایران است که هر گردشگر و طبیعت‌ گردی را محصور خود می کند. دراین مقاله آس چارتر شما را با یکی از جاذبه های بکر ایران دره شیرز لرستان آشنا می کند. شما می توانید برای دیدن از این جاذبه زیبا بلیط هواپیما خود را از سایت آس چارتر تهیه نمایید.

دره شیرز لرستان

معنی کلمه شیرز

شیرز واژه‌ای ترکیبی از «شی» و «رِز» است و در باورعامیانه به جایی که شیر در آن زادوولد می ‌کند و یا شیرزاد که نام پادشاهی است، گفته می ‌شود. در میان این دره مناره‌ای سنگی به قطر 10 متراست که در طی قرون و اعصار به‌ دست باد و زلزله خلق شده و راه عبور صخره‌ نوردان را به خاطرموقعیت آن دشوارساخته‌ و آن‌ها که مشتاق به فتح هستند با صخره‌های شیرز در نبردی بین سنگ و ستیغ قرارمی‌ گیرند.

دره شیرز لرستان

طبیعت دره شیرز

تنگه شیرز بی نظیراست وهنگامی که به دشت می رسید درختان سر به فلک کشیده چنار، بلوط، انگور، انجیر و گلابی وحشی را خواهید دید. همچنین هنگام عبوراز آب رودخانه وقتی پایتان درآب است ممکن است ناگهان احساس کنید موجودی زنده با شما برخورد کرد، کافی است با دقت کف رودخانه را نگاه کنید تا درون آب های شفاف آن ماهی ها را در حال شنا کردن ببینید. یکی از جاذبه‌های خاص طبیعت زیبای شیرز وجود میوه‌های وحشی مثل انگور، انجیر و گلابی وحشی است و چشیدن طعم طبیعی این میوه‌ها بسیار لذت‌بخش خواهد بود. اگر خوش‌ شانس باشید، ممکن است هنگام گشت ‌زدن در شیرز دسته‌ای از بزهای کوهی وحشی با شاخ‌های زیبا را ببینید. پیاده‌ روی در تنگه شیرز و صدای رود در طول مسیر، بسیار زیبا و سحرآمیز است.

دره شیرز لرستان

جاذبه های دیدنی دره شیرز

تخت سلیمانی

درمیان تنگه شیرز که 5 کیلومتر طول دارد، مواج رودخانه‌ای جاری است که از ورودی شیرز سرچشمه گرفته و به رودخانه سیمره ریخته می‌ شود تا آب، باد و خاک در این تنگه رام ‌شده و بر تخت سلیمانی طبیعت سوار شوند. آس چارتراین امکان را به شما می دهد که باکمتر ازسه دقیقه بلیط چارتر کیش کرمانشاه را به صورت آنلاین از سایت رزرو نمایید.

دره شیرز لرستان

مناره سنگی

با سپری شدن میلیون ها سال و شرایط جوی مختلف مانند وزش باد و باران و همچنین وقوع زلزله شدید در منطقه یک ستون در میان تنگه شیرز شکل گرفته است که دیدنش هر فردی را شگفت زده می کند.  ارتفاع مناره سنگی از کف صخره تا بالای آن ۸۰ متر است و قطری بیش از ۱۰ متر دارد. نام آن را مناره سنگی گذاشته اند. دیدن آن می تواند یکی از جاذبه های تنگه باشد.

دره شیرز لرستان

غار ( پل خدا )

 درانتهای تنگه شیرزغاری به طول ۱۵۰ متر وجود دارد و رودخانه ای با آبی بسیار سرد درمیان آن جاری استو هنگامی که قصد رفتن به داخل غاررا داشتید دقت کنید که در بعضی نقاط آن سطح آب ممکن است تا بالای زانو برسد. رفتن به درون غار با پای برهنه پیشنهاد نمی شود چرا که سنگ های کف آن تیز است و ممکن است به پای شما آسیب برساند. همچنین دقت داشته باشید که تنها در دهانه غار نور می رسد و از آن پس تارکی مطلق است. آنتن دهی موبایل نیز درون غار وجود ندارد. پس تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید. این غار یادگاری است که از دوران غارنشینی در ایران بر جای مانده است. محلی‌ ها این غار را پل خدا می ‌نامند.

دره شیرز لرستان

گرندکنیون ایران

این دره که با صخره‌ها و دیواره‌هایی با ارتفاع 150 تا 200 متر محصور شده به‌ عنوان «گرندکانیون» ایران معروف است و در امتداد آن درختانی افراشته شده‌اند که سال‌های سال آمیخته‌ ای از تلاقی دل نرم و دل سخت طبیعت را به ‌نمایش گذاشته ‌است. دره شیرز در بعضی از قسمت‌های خود به «دره پادشاهان» (تریتوری) استرالیا، بخشی از پارک ملی واتارکا در تریتوری شمالی شبیه است، که البته ارتفاع دیواره‌های آن به ۳۰۰ مترمی ‌رسد. دره شیرز در بعضی از نقاط به دره «گرند کنیون» هم شبیه است به طوری که گردشگران و مردم محلی لقب‌ گرند کنیون ایران را به شیرز داده‌اند. گرند کنیون دره‌ ای در ایالت آریزونای آمریکاست که رود «کلرادو» از میان آن می ‌گذرد و طول ۴۴۶ کیلومتری دارد. با وجود تفاوت در طول دره به خاطر ساختار زمین ‌شناختی مشابه این دو دره، اعطای لقب گرند کنیون ایران به تنگه شیرز بی ‌انصافی نیست. آس چارتر بهترین مجموعه ارائه دهنده بلیط هواپیما تهران سنندج در مشهد می باشد.

دره شیرز لرستان

جاذبه‌های ژئوتوریستی تنگه شیرز

تنگه شیرز در مجاورت رودخانه سیمره و در منطقه‌ ای به نام اولاد قباد واقع است. این تنگه در امتداد روستای گدارگه ضرون تا اطراف جنوب شرقی، شمال غربی سیمره کشیده شده و یکی ازکم‌ نظیرترین جاذبه‌های ژئوتوریستی را در چین‌ خوردگی زاگرس پدید آورده ‌است. در کنار جاذبه‌های ژئوتوریستی ویژگی‌هایی چون وسعت، زیست گیاهی و جانوری و چشم‌اندازهای طبیعی دره شیرز را در ردیف ژئوپارک‌های جهانی قرار داده و کارشناسان میراث فرهنگی و فعالان محیط زیست استان لرستان برای ثبت آن به‌ عنوان پدیده‌ای جهانی در تلاش هستند.

دره شیرز لرستان

موقعیت دره شیرز

تنگه شیزر دراستان لرستان و در نقطه تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان واقع است. این دره که با صخره‌ها و دیواره‌ هایی با ارتفاع 150 تا 200 متر محصورشده است و در امتداد آن درختانی افراشته شده‌ اند که سال‌های سال آمیخته‌ای از تلاقی دل نرم و دل سخت طبیعت را به ‌نمایش گذاشته ‌است.

دره شیرز لرستان

شکل گیری دره شیرز

شیرز با تمام زیبایی هایش در قلب رشته کوه های زاگرس جای گرفته است. دره با فرسایش سنگ های رسوبی متعلق به دوان سوم زمین شناسی ایجاد شده است. یکی از مهم ترین ویژگی های این صخره ها که موجب پیدایش چنین شاهکاری در طبیعت شده این است که آن ها بسیار انحال پذیرند و هنگامی که آب رودخانه یا باران با آن برخورد می کند به آن شکل  های جالب و زیبا می دهد.

دره شیرز لرستان

بهترین فصل سفر به دره شیرز

شیرز در منطقه‌ای سرد و کوهستانی قرار دارد و با پاییز و زمستان‌هایی بسیار سرد در فصل بهار و تابستان آب و هوایی معتدل دارد و بسیار ایده‌آل برای طبیعت‌گردی است. باتهیه بلیط ارزان چارتری از سایت آس چارتر ازتخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

دره شیرز لرستان

بهترین مسیررسیدن به شیرز

به دلیل دسترسی آسان و هوای خوب منطقه هر ساله گردشگران زیادی از این تنگه بازدید می ‌کنند. برای رفتن به دره باید به تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان برویم. ۵۵ کیلومتر مانده به کوهدشت لرستان در بخش زردلان، وارد جاده‌ اولاد قباد می ‌شویم و پس از طی ۲ کیلومتر جاده خاکی باید خودرو خود را پارک می ‌کنیم و مسیر پیاده روی شروع می‌شود. پیاده ‌روی تا تنگه ۱۰ دقیقه طول می‌ کشد و اگر بخواهید تا انتهای تنگه را ببینید که فضایی بسیار زیبایی دارد حدود ۱ ساعت راه دارید.   

دره شیرز لرستان

وسایل موردنیاز برای رفتن به دره شیرز

مسیر دسترسی به دره شیرز مناسب است و درانتهای مسیر پارکینک مناسبی ایجاد شده است که می ‌توانید به راحتی خودرو خود را پارک کرده و به دیدن از تنگه بپردازید. بهتر است تمام وسایل مورد نیاز را از قبل تهیه کنید و در داخل صندوق خودرو قراردهید اگرقصد برپایی بساط پیک نیک را دارید وسایل مورد نیاز را با خود همراه داشته باشید و از قبل همه چیز را تهیه کنید. سرویس بهداشتی مناسب نیز در ابتدای مسیر در دسترس است که در صورت نیاز می ‌توانید ا ز آن استفاده کنید. اما نکته مهم همراه داشتن لباس اضافه، صندل و کفش مناسب پیاده روی است. در بازدید از تنگه حتما خیس خواهید شد بنابراین مراقب وسایل الکترونیکی خود باشید. می‌توانید از کیسه‌های ضد آب برای نگهداری وسایل ضروری استفاده کنید. آنتن موبایل‌ به محض ورود به تنگه ضعیف می‌شود و هرچه که جلوتر بروید کمتر و کمتر می‌ شود. بنابراین آمادگی لازم برای قطع ارتباط‌تان با دنیای بیرون از تنگه را داشته باشید. در بازدید از پل خدا به همراه داشتن چراغ قوه و هِد لَمپ (چراغ پیشانی) برای دیدن فضای داخلی غار مفید است.

date_range دوشنبه 20 دی 1400 remove_red_eye 513 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0