{{ctrl.notification}}
دره خزینه لرستان

معرفی دره خزینه لرستان

لرستان یکی از استان های زیبا و دیدنی در کشورمان ایران است، این استان دارای بهترین و برترین جاذبه های دیدنی مناظر طبیعی و بکر و گنجینه های تاریخی می باشد. جاذبه های متعدد طبیعی نظیرمناظر کوهستانی بکر، کوه های سرسبز و مخملی، آبشارهای متعدد، تنگه های فراوان و جنگل های بلوط بسیار جذاب که این استان را به بهشتی مبدل ساخته است، این استان با قدمتی ۴۰ هزار ساله در غرب ایران واقع شده است و جاذبه های طبیعی منحصربفرد و زیبایش به یکی از فوق العاده ترین مقاصد گردشگری وتوریستی در بین گردشگران ایرانی و خارجی شده است، از معروف ترین جاذبه های این استان می توان به قلعه فلک الافلاک، آبشار نوژیان، دریاچه گهر، غار كلماكره، آبشار و باتلاق های بیشه و… اشاره كرد. در این مقاله آس چارتر قصد دارد یکی از بهترین و جذاب ترین جاذبه ی منحصربفرد استان لرستان به نام دره خزینه پلدختر را برایتان معرفی نماید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در مشهد می باشد.

 

دره خزینه لرستان یکی از شگفتی های طبیعی در شهر پلدختر می باشد که به خاطر طبیعت باور نکردنی اش بسیار مشهور است. دره خزینه در جنوب استان لرستان قرار دارد و زیباترین و شگفت‌انگیزترین دره‌ای عمیق است که در طول سال‌ها و بر اثر فرسایش به وجود آمده است. که حدود ۴۰۰ متر طول و ۲۹ متر عرض دارد. در این دره رودخانه‌ای به شکل نعل اسب جریان دارد که در وسط آن صخره ای مرتفع وجود دارد که قدمت آن به میلیون ها سال پیش باز می گردد که این آثار از وجود لایه های رسوبی متعدد بر روی آن که بر اثر فرسایش خاک به وجود آمده است می توان متوجه شد. دره خزینه لرستان را گرند کانیون ایران می دانند، منطقه نعل اسبی شکل در دره خزینه از بخش های منحصر به فرد دره خزینه است که شباهت فوق العاده ای با گرندکانیون در آمریکا دارد. دره خزینه یکی از مقاصد دوست داشتنی و پرطرفدار برای از کوهنوردان و صخره‌ نوردان است. رودخانه‌ی سیمره و رودخانه ی کرخه هم از میان دره خزینه عبور می کند و چشم انداز آن را چندین برابرکرده است. علاوه بر رودخانه پر آب سمیره و کرخه، پل معلق دره خزینه لرستان مرتفع ‌ترین پل معلق در ایران و خاورمیانه می باشد.

 

 

معرفی دره خزینه لرستان

پل معلق دره خزینه

در دره خزینه لرستان در بالای رودخانه سمیره پل معلقی قرار دارد که مرتفع ‌ترین پل معلق در ایران و خاورمیانه محسوب می شود. این پل معلق بسیار مستحکم است و ارتفاع آن بین 80 و 85 متر می باشد، طول این پل 112 متر است. پل دره خزینه از چوب های بسیار مرغوب روسی و چهار طناب کابلی ساخته شده است. ساخت این پل بر روی رودخانه پر آب سمیره و میان دره جاذبه ای بسیار جذاب و منحصربفردی است که وقتی بر روی آن می ایستید گویی بر بالای یک شاختما 29 طبقه ایستاده اید، این منظره برایتان بسیار شگفت انگیز و مهیج است.

 

 

پیچ نعل اسبی دره خزینه لرستان

در حلقه ‌ی رود سیمره صخره‌ای منحصر به فردی قرار دارد که رودخانه سیمره از دور آن عبور می کند، این صخره که به پیچ نعل اسبی معروف است شباهت بسیار زیادی به دره ای در آمریکا بنام گرند کانیون دارد، که بسیار دیدنی و جذاب است. بر روی این صخره رد میلیون‌ها سال فرسایش که مانند یک تابلو نقاشی زیبا و  بی نظیر می ماند وجود دارد. که منظره ای فوق العاده ای برای عکاسی طبیعت گردان می باشد. با تهیه بلیط هواپیما لحظه آخری تهران سنندج از سامانه آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

 

معرفی دره خزینه لرستان

رودخانه سمیره

رودخانه سیمره از جذاب ترین دیدنی های دره خزینه می باشد، این رودخانه حدود 755 متر طول دارد و یکی از مهم ترین سرشاخه های رودخانه معروف کرخه است، نام این رودخانه از دو بخش سی به معنای سیاه و مره به معنای غار و دیوار سنگی است. به این دلیل این نام را بر این رودخانه گذاشته اند که این رودخانه اکثر مواقع گل آلود می باشد. رودخانه سیمره از کوه‌های الوند در استان همدان سرچشمه می ‌گیرد و بعد با عبور از شهرهای ملایر، تویسرکان و نهاوند به لرستان می ‌رسد و در نهایت به منطقه کوهستانی استان کرمانشاه می‌ رسد.

 

کوهنوردی در دره خزینه

دره خزینه دارای صخره ها و کوه های متعددی در اطراف خود می باشد که یکی از ورزش ها و تفریحات مفرح و مهیج در این منطقه می باشد، علاقه مندان به کوهنوردی و صخره ‌نوردی در کنار بازدید از دره خزینه می توانند در به ارتفاعات بروند و به کوهنوردی و صخره نوردی در طبیعت بی نظیر این منطقه که یکی از زیباترین طبیعت‌های ایران است بپردازید.

 

 

معرفی دره خزینه لرستان

جاذبه‌های اطراف دره خزینه

دره خزینه از زیباترین جاذبه های دیدنی در لرستان که مجموعه ای از بی نظیرترین مناظر بکر و منحصربفرد را در اطراف خود دارد، دره خزینه در منطقه ای کوهستانی واقع شده است که طبیعت وحشی زاگرس در این منطقه با زیبایی های وصف ناپذیرش هوش از سرتان می برد و شما را غرق در تماشای خود می کند. در ادامه با دیگر جاذبه های دیدنی در اطراف دره خزینه را آشنا خواهید شد.

 

 

تنگه شیرز

یکی از زیباترین تنگه‌های ایران تنگه شیرز می باشد این تنگه در فاصله ۱۶۵ کیلومتری به سمت شمال لرستان و ۵۵ کیلومتری کوهدشت، روستای اولاد قبا قرار گرفته است. تنگه شیرز دارای زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی می باشد و در در میان صخره‌های کوهستانی و در دل دره‌ای عمیق قرار گرفته است، تنگه شیرز حدود 5 کیلومتر طول دارد، ارتفاع دیواره‌های این دره بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر است. رودخانه سیمره نیز از میان این تنگه عبور می کند، تنگه شیرز به عنوان ژئوپارک جاذبه طبیعی ایران در فهرست آثار یونسکو و آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

 

معرفی دره خزینه لرستان

آبشار افرینه

آبشار افرینه از زیباترین آبشارهای لرستان است، آبشار افرینه یکی از پرآب‌ترین و عریض‌ترین آبشارهای ایران بشمار می رود. این آبشار از رودخانه کرخه سرچشمه می گیرد و در نهایت به رودخانه کشکان می‌ریزد. آبشار افرینه از چندین آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده است که ارتفاع بزرگترین این آبشارها 20 متر می باشد.

 

 

تنگه کافرین

تنگه کافرین یکی دیگر از جاذبه های دیدنی در نزدیکی دره خزینه می باشد که حدود ۱۳۵ کیلومتر فاصله دارد، تنگه کافرین از جذاب ترین و هیجان انگیزترین تنگه‌های ایران است، این تنگه در میان کوه‌های کبیرکوه، دینارکوه و مانشت منطقه ای کوهستانی قرار گرفته است. تنگه کافرین در گذشته های خیلی دور نیز خیلی مورد علاقه گذشنگان بوده است و در آن آثار زندگی و وجود انسان در این منطقه بوده است طبق آثار به دست آمده بقایای معماری نظیر بنای ستون‌ دار با ایوان و رواق‌ هایی با طاق‌های قوسی شکل، طاقچه‌ها، پایه ستون‌ها و کشف آثار باارزشی همچون کف‌های گچی و گچ ‌بری‌هایی نفیس و اشیای فلزی نشان می دهد که قدمت زندگی در این منطقه به دوران عصر نوسنگی تا دوره‌های آهن و حتی ساسانی بازمی گردد. این تنگه به دلیل وجود ارتفاعات بسیار زیاد در اطرافش به وجود آمده است، رودخانه تنگه کافرین از کوه‌های سربه‌ فلک ‌کشیده کبیرکوه سرچشمه می ‌گیرد و چشمه‌های آب متعدد تشکیل شده است و در نهایت این رودخانه به رودخانه سیمره می ریزد. این رودخانه زیبا تنگه کافرین از پرطرفدارترین جاذبه های دیدنی در این منطقه می باشد که امکان قایق سواری در آن وجود دارد و می توانید با قایق سواری در این روخانه از تنگه کافرین بازدید نمایید و از آن نهایت لذت را ببرید. در این تنگه گونه ی جانوری خاصی همچون سنجاب ایرانی یا سنجاب قفقازی زیست می کند. 

 

معرفی دره خزینه لرستان

شهر باستانی ماداکتو

شهرهای باستانی ماداکتو یا همان سیمره از قدیمی‌ترین شهرهای تاریخی ایران در غرب کشور است، شهر تاریخی ماداکتو قدمتی 1400 ساله دارد و در دوره های مختلف تاریخی شاهد حوادث تلخ و شیرینی بوده، ماداکتو محل سکونت مادها بوده و معنی کلمه ماداکتو به معنی سرزمین مادها است. شهر باستانی ماداکتو در پایان هزاره سوم قبل از میلاد وجود داشته و عیلامیان این منطقه را بعنوان پایتخت دوم خود برای حکومت انتخاب کردند، شهرهای باستانی ماداکتو پس از حمله آشور کاملا ویران شد و بعدها در دوره ساسانی این منطقه رونق بسیاری گرفت، شهر تاریخی ماداکتو در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ به شماره ۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ملی رسیده است

 

آبشار برنجه

یکی از آبشارهای زیبا و جذاب در اطراف دره زیبای خزینه قرار دارد آبشار فصلی برنجه است، آبشار برنجه جزو مرتفع ‌ترین آبشارهای جهان است که حدود ۷۵۰ متر ارتفاع  دارد، آبشار برنجه دارای مناظر بکر و طبیعی، آب و هوای دلپذیر، درختان بلند و سرسبز، محیطی بسیار چشم نواز است که برای رسیدن به بالای آبشار می توانید از مسیری پلکانی آن استفاده نمایید و از بالا مناظر زیبای اطراف را مشاهده نمایید.

 

معرفی دره خزینه لرستان

دره نیگاه

دره ‌ای خیره کننده و شگفت انگیز با آب و هوای بهاری و دلنشین، با طبیعتی وصف ناپذیر از درختان بلند سرسبز، درختان میوه مانند: گردو، انجیر، توت و انگور و گل‌های رنگارنگ که در میان صخره های اطراف آن رشد کرده اند این دره ی زیبا دره نیگاه است که از جاذبه های برتر و جذاب در این منطقه می باشد. دره نیگاه  در روستای تپه تی، شهر دورود قرار دارد.

 

 

آبشار نوژیان

از دیگر آبشارهای مرتفع ایران آبشار نوژیان است، آبشار نوژیان حدود 95 ارتفاع دارد و در فهرست مرتفع ترین آبشارهای لرستان محسوب می شود. آبشار نوژیان از میان صخره ها بلند به سمت پایین می ریزد که بر اثر ریزش آن حوضچه‌ای بزرگ ایجاد شده است که گردشگران می توانند در آن آبتنی و شنا می کنند.

 

بهترین فصل سفر و بازدید از دره خزینه لرستان

استان زیبای لرستان، استانی سرسبز با جاذبه های فراوان طبیعی و شگفت انگیز که یکی از مناطق کوهستانی ایران می باشد. لرستان دارای آب و هوایی معتدل کوهستانی می باشد و در فصول پاییز و بهار بهترین آب و هوا را می توانید در این منطقه تجربه کنید، بنابراین اگر می خواهید به این منطقه سفر نمایید، فصل های بهار و پاییز بهترین زمان برای بازدید از دره خزینه لرستان است.

 

اقامت در دره خزینه

دره خزینه بی شک از جاذبه های بسیار جذاب و دیدنی می باشد که با یکبار دیدن آن و طبیعت اطرافش سیر نخواهید شد، برای اقامت در نزدیکی این دره می توانید در شهر پلدختر که در 45 کیلومتری این دره قرار دارد، که می توانید سوئیت و یا آپارتمان‌های مبله اجاره کنید. از معروف ترین اقامتگاه های این منطقه می توان به اقامتگاه بومگردی سنگتراشان، اقامتگاه بوم گردی بلوط تاف کاسیت، اقامتگاه بومگردی کلرد اشاره کرد.

 

معرفی دره خزینه لرستان

مسیر دسترسی به دره خزینه

برای رسیدن به دره خزینه باید به سمت جنوب غربی استان لرستان رفته و از جاده پل دختر به سمت روستای دره خزینه که این روستا در 47 کیلومتری لرستان قرار دارد، بعد از رسیدن به روستای خزینه فقط 5 کیلومتر از دره خزینه فاصله دارید که می توانید به راحتی به آن دسترسی پیدا کنید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط چارتر ارزان هواپیما تهران کرمانشاه را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

 

 

آدرس دره خزینه لرستان : استان لرستان، شهرستان پلدختر، بزرگراه خرم آباد- اندیمشک، روستای دره خزینه

 

نویسنده: شادی شادکام

 

date_range سه شنبه 31 مرداد 1402 remove_red_eye 4715 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

دره خزینه خرم آباد به چه نامی معروف است؟

دره خزینه خرم آباد بخاطر شباهت زیادی که به گرند کانیون آمریکا دارد و به این نام هم معروف شده است.

آبشار افرینه در کجا قرار دارد؟

یکی از جاهای دیدنی خرم آباد آبشار افرینه است که در استان لرستان بین خرم آباد و پلدختر قرار دارد.

چه زمانی به دره خزینه پلدختر برویم؟

آب و هوای لرستان آب و هوایی کوهستانی است و این دره هم در منطقه ‌ای آفتابگیر قرار گرفته است، بهترین زمان برای بازدید از دره خزینه فصل بهار و پاییز است.