{{ctrl.notification}}
جاهای دیدنی الیگودرز

معرفی و تاریخچه الیگودرز

استان لرستان دارای شهرها و شهرستان های زیادی می باشد، یکی از زیباترین و تاریخی ترین شهرهای این استان شهرستان الیگودرز می باشد، الیگودرز شهر باستانی با قدمتی ٧٠٠ ساله که در غرب کشورمان ایران در دل کوه های زاگرس واقع شده است، شهر الیگودرز دارای رودخانه‌ها، قنات‌ها و چشمه‌های بسیار زیادی می باشد که دلیل اصلی ایجاد این شهر بوده، شهر الیگودرز دارای بافت شهری منظم و آثار تاریخی با ارزشی از جمله قلاع موسی، قلاع کاظم ‌آباد و همچنین عوامل و طبیعت زیبا و دیدنی بسیار زیاد که شهر الیگودرز را به یکی از مقاصد گردشگری مهم کشورمان تبدیل کرده است. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در مشهد می باشد.

نام الیگودرز

شهرالیگودرز به زبان مردم محلی به نام گودرز معروف است، گودرز نام پهلوان ایرانی می باشد و در واقع نام طایفه ای بنام خاندان آل ‌گودرز بوده که به مرور زمان به این نام امروزی الیگودرز تبدیل شده است.

 

آب و هوای الیگودرز

شهرستان الیگودرز دارای آب و هوای کوهستانی و بسیار خنکی می باشد، و میانگین دمای سالانه در این شهر حدود ۱۴ درجه سانتی ‌گراد و میانگین بارش باران و برف سالانه حدود ۴۳۰ میلی‌ متر می باشد.

 

دیدنی های الیگودرز

شهر الیگودرز دارای بهترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی می باشد که دیدن از آنها بسیار لذت بخش و دل انگیز است در ادامه با معرفی بهترین جاذبه های گردشگری الیگودرز همراه شما هستیم.

شیرهای سنگی

یکی از جاذبه های معروف و دیدنی در الیگودرز، شیرهای سنگی می باشند، که بعنوان نمادی در بین مردم لرستان مرسوم و معروف می باشد، قدمت شیرهای سنگی به بیش از 400 سال پیش باز می گردد، این شیرهای سنگی بعنوان نمادی بر روی قبر افراد خاص نصب می شده، بطور مثال اگر فردی شکارچی و سوارکار بوده برروی قبر او نماد مرد سواره بر اسب، شمشیر، نیزه، تمساح، را روی بدنه شیر حکاکی می کردند، یا شخصی که خیلی مومن بوده را نمادی آیات قرآن یا مهر و تسبیح بر روی بدنه شیر قرار می دادند، این شیرهای سنگی توسط میرزا محمد افروغ ساخته می شده، متاسفانه در چندسال اخیر از شیرهای سنگی دیگر اثری برجا نمانده است و اکثر آنها به دست انسان ها تخریب و از بین رفته اند و فقط یک مورد از این شیرهای سنگی برای حفاظت بعنوان یک میراث ‌فرهنگی به موزه منتقل شده و در معرض بازدید عموم قرار گرفته است. 

 

امامزاده محمد بن حسن

بارگاه امامزاده محمد بن حسن از دیگر جاهای دیدنی در شهرستان الیگودرز می باشد، این امامزاده در جنوب شرقی استان لرستان و 130 کیلومتری الیگودرز واقع شده است، در اطراف این امامزاده پوشش گیاهی سرسبزی از درختان بلوط قرار گرفته و کوه های اطراف آن نیز از جاذبه های دیدنی و تفریحی در این منطقه می باشد، این امام زاده در این منطقه دارای اهمیت و ارزش بالایی می باشد و مردم به نیت شفا گرفتن به این منطقه زیاد مراجعه دارند. با تهیه بلیط هواپیما لحظه آخری تهران سنندج از سامانه آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

 

کوه تمندر

از دیگر جاذبه های دیدنی در الیگودرز کوه تمندر می باشد، این رشته کوه در بین مناطق بربرو و زلقی در شهرستان الیگودرز واقع شده، کوه تمندر دارای قله هایی مرتفعی می باشد که بلندترین آنها حدود ۳۵۴۷ متر ارتفاع دارد، این رشته کوه شامل 4 رشته کوه شمالی، جنوبی، خاوری و مرکزی می باشد که هر کدام از آنها دارای ارتفاعات بسیار زیادی می باشد، دو قله ازنا و دره سر که در بخش شمالی قرار دارد ارتفاعی حدود 3200 و 3500 متر دارند، همچنین در بخش مرکزی 6 قله قرار دارد که ارتفاع آنها به حدود 3500 متر می رسد، دو قله به نام‌ های فرسش و جنوبی نیز از رشته کوه های شمالی تمندر می باشد که ارتفاع آنها نیز به 3500 متر می رسد. رشته کوه تمندر در مجاورت اشترانکوه قرار دارد که ارتفاع آن به ۴۰۹۰می رسد، این رشته کوه های بهم پیوسته در این منطقه بهترین گزینه برای کوهنوردی محسوب می شود همچنین در زمستان ها و بارش برف این منطقه به مکانی برای ورزش اسکی تبدیل می شود. جالب است بدانید در رشته کوه تمندر چشمه ‌ای به نام سراب غار وجود دارد که از دل کوه تمندر بیرون می زند و امروزه این غار بسته شده و فقط چشمه ای با آب فراوان می باشد و از آب این چشمه برای پرورش ماهی استفاده می شود و لازم است بدانید این منطقه مکان مناسبی برای شکار نیز بشمار می رود.

آبشار چکان

در جنوب شرقی استان لرستان در دامنه کوه‌های زاگرس آبشار چکان واقع شده، که از جاذبه های طبیعی و دیدنی در شهرستان الیگودرز محسوب می شود، این آبشار در نزدیکی دره چکان و روستاهای حسن‌آباد و دهقادی قرار گرفته، آبشار چکان از جاهای دیدنی الیگودرز که حدود 10 متر ازتفاع دارد و  دارای پوشش گیاهی متنوعی از درختان بلوط و گردو که در اطراف آن بسیار زیاد وجود دارد، همچنین پوشش جانوری نظیر بلبل، کبک، خرس، پلنگ، گرگ و گراز نیز در این منطقه وجود دارد، آبشار چکان از غاری در نزدیکی زمین های کشاورزی چکان فوران می کند و به چشمه داسار می پیوندد و در نهایت به رود دز می ریزد.

 

 

دریاچه گهر

از دیگر جاذبه های طبیعی در الیگودرز دریاچه گهر می باشد، این دریاچه در منطقه ای کوهستانی در نزدیکی دشت لاله‌های واژگون، در سمت غربی اشترانکوه و جنوب تنگه تاپاله و گردنه پنبه کال و بخش شرقی کوه سرسبز قرار دارد، دریاچه گهر از دو بخش گهر بزرگ یا کله گهر و گهر کوچک یا کره گهر تشکیل شده، آب دریاچه گهر از رودخانه تاپاله تامین می شود و عمق این دریاچه به حدود 30 متر می رسد، دریاچه گهر حدود 400 تا 800 متر وسعت دارد. جالب است بدانید دریاچه گهر بر روی گسل اصلی رشته ‌کوه زاگرس قرار دارد و بر اثر وقوع زلزله به وجود آمده است، بازدید از این دریاچه یکی از بهترین گزینه های محسوب می شود فقط لازم است بدانید شنا کردن در این دریاچه ممنوع می باشد و ممکن است برایتان خطر داشته باشد.

 

غالیه کوه

یکی دیگر از دیدنی های الیگودرز غالیه کوه می باشد، این کوه زیبا یکی از رشته کوه های زاگرس است که در نزدیکی دشت لاله قرار دارد، وسعت این منطقه در حدود 113654 متر است، غالیه کوه دارای جاذبه های طبیعی بسیار زیادی از جمله دره‌ های قالیکوه که از زیباترین دره ها در این منطقه محسوب می شود و به دره دام نیز معروف می باشد که حیواناتی مانند خرس و سایر حیوانات وحشی در آن زیست می کنند و یکی از صعب‌ العبورترین دره ها می باشد، بزرگ ‌ترین یخچال قالی کوه نیز در این دره واقع شده، غار بزنوید در غالیه کوه قرار دارد که حدود 420 متر عمق این غار می باشد که برای بازدید از آن باید از تجهیزات و راهنما استفاده نمایید، رودخانه زالکی نیز در پایین ترین قسمت این کوه قرار دارد. غالیه کوه یکی از بهترین گزینه ها برای کوهنوردی است و پوشش گیاهی این منطقه نیز شامل گونه های بلوط ایرانی، ارس، کیکم، زالزالک، گلابی وحشی، پسته وحشی، انجیر وحشی، نسترن وحشی، تمشک، شنگ، گون، لاله واژگون، لاله ایرانی و … می باشد، لازم است بدانید در سال 1385  منطقه قالی کوه توسط سازمان محیط ‌زیست، به‌ عنوان منطقه شکار ممنوع ثبت گردیده است.

 

دشت لاله‌های واژگون الیگودرز

دشت لاله های واژگون از دیگر جاذبه های دیدنی و طبیعی الیگودرز می باشد، این دشت بزرگ ترین دشت در جهان محسوب می شود، گونه های گیاهی نادر در این دشت وجود دارد و وسعت این دشت حدود ۲۹۰۰ هکتار است، این لاله های واژگون به نام های سوسن چلچراغ و اشک مریم  نیز معروف می باشند و ارتفاع آنها به حدود120 سانتی متر می رسد، دشت لاله‌های واژگون دارای طبیعت بی نظیری می باشد و یکی از بهترین گزینه ها برای بازدید و تفریح می باشد.

 

آبشار برنجه

در 90 کیلومتری شهرستان الیگودرز جاذبه ای دیگری بنام آبشار برنجه وجود دارد که در ارتفاع 3500 متری کوه برنجه در بخش غربی روستای پیر امام واقع شده، آبشار برنجه یکی از بزرگترین و زیباترین آبشارهای پلکانی ایران بشمار می رود، این آبشار دارای ارتفاع دقیقی نمی باشد و ارتفاع آن به حدود 200 متر تا 800 متر می رسد.

 

 

آتشکده کیورز امیر آباد

یکی از بناهای به جا مانده از دوران پس از اسلام تپه یا آتشکده کیورز امیرآباد می باشد، این بنای تاریخی در روستای کیورز امیرآباد در شهرستان الیگودرز قرار گرفته، آتشکده کیورز امیرآباد بعنوان یک اثر تاریخی با ارزش در تاریخ 5 آذر ماه سال 1380، با شماره 4356 به ‌عنوان آثار ملی به ثبت رسیده است.

آبشار وارگ

از دیگر دیدنی های جذاب در شهر الیگودرز آبشار وارگ می باشد، آبشار وارگ از چشمه های بالای صخره سنگی سرچشمه می گیرد، ارتفاع این آبشار حدود ۵۷ متر و ۵۰ متر عرض آن می باشد و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۱۳۲۰ متر است، این آبشار بعد از طی مسافتی به رود رودبار می ریزد. در سفر به الیگودرز از این آبشار حتما دیدن نمایید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط چارتر ارزان هواپیما تهران کرمانشاه را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

 

سوغات و صنایع دستی الیگودرز

شهرستان الیگودرز دارای صنایع دستی بی نظیر و جذابی می باشد که برای سوغات بهترین گزینه می باشد، صنایع دستی این شهر شامل: منبت کاری، سیم بافی، معرق ‌کاری، گلیم بافی، هنرهای سرامیکی، قالی بافی، جاجیم بافی و سوغات خوراکی نظیر عسل و کشک محلی که می توانید بعنوان سوغات تهیه نمایید.

 

بهترین فصل بازدید از شهرستان الیگودرز

همانطور که درباره آب و هوای شهر الیگودرز در بالا گفته شد، این شهر دارای آب و هوای کوهستانی می باشد، این شهر در تمام فصول خنک و در پاییز و زمستان ها بسیار سرد می شود بهترین زمان برای سفر به الیگودرز از اواخر فروردین تا اواسط اردیبهشت ماه و همچنین تا اواخر تابستان و اوایل پاییز نیز هوا بسیار مطلوب و خنک می باشد و برای کسانی که از گرما فراری هستند سفر به این شهر بهترین گزینه می باشد.

مسیر دسترسی به الیگودرز

برای سفر به الیگودرز می توانید از قطار، اتوبوس و یا خودروی شخصی استفاده نمایید و از سمت تهران تا این شهر حدود 399 کیلومتر مسافت می باشد که می توانید از چند مسیر مانند: آزاد راه تهران به ساوه یا از آزاد راه ساوه به سلفچگان، بزرگراه قم به اراک، جاده اراک به خمین، خیابان امام خمینی، بلوار دانشجو و جاده خمین به الیگودرز استفاده نمایید و خود را به الیگودرز برسانید، اگر از خودرو شخصی استفاده می کنید می توانید در طی مسیر از مناظر زیبای جاده نیز دیدن و لذت ببرید.

 

 

موقعیت جغرافیایی شهرستان الیگودرز

شهر تاریخی و باستانی الیگودرز در شرق و نیمه شمالی استان لرستان واقع شده است واز نظرموقعیت جغرافیایی دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی می باشد و حدود۲۱۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. شهر الیگودرز از سمت شمال به شهرهای خمین، محلات، اراک، از سمت جنوب با شهرهای دزفول و فریدون ‌شهر و کوهرنگ از سمت شرق با شهرهای داران، گلپایگان و خوانسار و از قسمت غرب و شمال غربی به شهرهای ازنا، دورود، شازند، بروجرد و خرم‌آباد منتهی می شود.

نویسنده: شادی شادکام

date_range سه شنبه 04 مهر 1402 remove_red_eye 1290 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

کدام یک از آثار تاریخی شهرستان الیگودرز در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد؟

آتشکده کیورز امیرآباد از آثار تاریخی که قدمت آن به دوران قبل از اسلام باز می گردد، در تاریخ 5 آذر ماه سال 1380، با شماره 4356 به ‌عنوان آثار ملی به ثبت رسیده است.

جاذبه های دیدنی در شهرستان الیگودرز کدام می باشد؟

آبشار برنجه، آبشار وارگ، آتشکده کیورز امیرآباد، دشت لاله های واژگون، دریاچه گهر، غالیه کوه و ... از جاذبه های دیدنی این شهرستان می باشد.