{{ctrl.notification}}
بازار قیصریه اصفهان

بازار قیصریه اصفهان

اصفهان از شهرهای بسیار خوب و زیبا در ایران است که همه ساله گردشگران زیادی به انجا سفر می کنند ، این شهر با داشتن مکان های دیدنی زیاد و تاریخی تبدیل به یک مقصد اصلی برای گردشگری شده است ، در این مقاله از اس چارتر قصد داریم تا به شما بازار قیصریه اصفهان را معرفی کنیم تا اگر قصد داشتید به اصفهان و این بازار سفر کنید اطلاعاتی در مورد  ان داشته باشید همچنین می توانید بلیط هواپیما تهران اصفهان چارتر خود را از سایت اس چارتر تهیه کنید و به این شهر دیدنی و زیبا سفر کنید در ادامه همراه اس چارتر باشید.

بازار قیصریه اصفهان

معرفی بازار قیصریه اصفهان

بازار قیصریه اصفهان از بازارهایی است که بسیار معروف می باشد این بازار تلفیقی از تاریخ ، فرهنگ ، و هنر است بازار قیصریه اصفهان از بازارهای معروف شهر اصفهان می باشد. در بازار قیصریه اصفهان بیشتر در بخش فرش فروشان فعالیت می کنند.

بازار قیصریه اصفهان

و به طور کلی می توانیم بگوییم که مخصوص فرش فروشان است ، این بازار اکنون به عنوان بزرگ ترین مرکز عرضه صنایع دستی در اصفهان فعالیت می کند و همینطور شناخته می شود در سال 1029 هجری قمری در شمال میدان تاریخی امام بنا شده است.

بازار قیصریه اصفهان

این بازار نه تنها امروزه بلکه در زمان های قدیم چون دوره صفویه بازاری در خصوص بزرگ ترین و مجلل ترین مرکز خرید و فروش فرش بوده است ، همچنین جهان گردان معروفی چون ناصر خسرو و شاردن در مورد این بنا گفته اند که بسیار شبیه به بنای تاریخی در اسیا ترکیه می باشد. این بازار که سرپوشیده است بسیار طولانی است و چند کیلومتر طول دارد ، هر قسمتی از این بازار متعلق به کالای ویژه تولید شده است و به فروش می رسد این بازار درب های ورودی مختلفی دارد که در این بازار مانند زمان های قدیم پارچه های گوناگون و مختلف با قلمکارهای اصفهان به فروش می رسد.

بازار قیصریه اصفهان

تاریخچه بازار قیصریه اصفهان

این بازار با دستور شخصی به نام شاه عباس اول احداث شد ، بازار قیصریه اصفهان در سال های 1011 و 1029 احداث  شد ، این بازار در دوره صفویه مرکز فروش پارچه بوده است ، بازار قیصریه بخش اصفهان جدید دوره صفویه را به شهر سلجوقی میدان کهنه ان روزگار یعنی میدان قیام فعلی متصل می گرداند.

بازار قیصریه اصفهان

همچنین می گویند واژه قیصریه از واژه قیصر یا سزار مشتق گرفته شده است ، قیصریه به طور کلی به راسته ای از بازار گفته می شود که در ان کالاهای  سبک وزن ، گران قیمت ، لوکس به فروش می رسیده است ، این بخش توسط حکومت و یا بازرگانان ثروتمند بنا می شده است و به دلیل توان مالی پیشه وران قیصریه این بخش از بازار را به لحاظ ویژگی های معماری و تزئینات غنی تر و پرکارتر از سایر بخش ها بوده است و همچنین هندسی تر احداث شده است ، قیصریه ها به دلیل وجود همین تزئینات غنی و سازندگان معتبر ان ها این بازار را به نام بازار شاهی و یا قیصریه می گفتند.

بازار قیصریه اصفهان

در مورد این بازار همانطور که خواندید داستان های زیادی گفته شده است و نام ان چند نوع مختلف دارد اما قدیمی ترین توصیفی که می شود از بازار قیصریه داشت این است که از قرن چهارم هجری قمری ( دوران دیالمه ) در کتاب رساله محسن اصفهان تحت عنوان بازار جورین گفته شده است که : بازاری بود بر دروازه خور یعنی خورشید که یکی از چهار دروازه مشهور اصفهان در ان زمان بوده است

بازار قیصریه اصفهان

و در فصل نوروز بیشتر مردم اصفهان با انواع خوردنی ها ، اشامیدنی ها ، الات ، ادوات موسیقی ، یک یا دو ماه را در ان محل به تفریح می پرداختند و خوش گذرانی می کردند و بالطبع برای احتیاج این جمعیت از اغذیه ، البسه ، بازارهایی را درست می کردند و بازاریان تمام چیزهایی را که داشته اند به انجا می اوردند. همچنین در بازار قیصریه مغازه هایی وجود دارد که از 400 سال قبل تا به امروز به عرضه تنها یک نوع کالا مبادرت کرده اند.

بازار قیصریه اصفهان

معماری بازار قیصریه چگونه است ؟

بازار قیصریه جزو زیباترین بازارهای اصفهان به شمار می رود این بازار که در راسته ان بازار قیصریه است در دو طبقه مرتفع احداث شده است و طبقه بالا ان مربوط به امور دفتری و بازرگانی اختصاص دارد و در طبقه پایین مغازه هایی وجود دارد که اصناف گوناگون در کنارهم قرار گرفته اند و مستقر هستند ،

بازار قیصریه اصفهان

بازار قیصریه اصفهان که بسیار مجلل و بزرگ است از ان بازارهای دیگری منشعب می شدند و بعضی از ان ها همچنان فعال می باشند و به مشاغل مختلف اختصاص دارند.

بازار قیصریه اصفهان

بخش های مختلف بازار قیصریه

ضرابخانه

در بخش شرق بازار ضرابخانه ای وجود دارد که در دوره صفویه محل ضرب سکه بوده است و این مکان اکنون تبدیل به بانک شده است.

بازار قیصریه اصفهان

کاروانسرای شاهی

در قسمت غربی بازار کاروانسرای زیبایی وجود دارد که در دو طبقه بنا شده است و تقریبا دارای 150 حجره می باشد ، در زمان های گذشته از این مکان به عنوان کاروان سرا و محلی برای مدیریت راسته استفاده می شده است ، امروزه کاروانسرای شاهی بیشتر با نام سرای ملک التجار در بین بازارهایی شناخته می شود.

بازار قیصریه اصفهان

چارسوی بازار

در وسط بازار محوطه بزرگ مدور شکلی وجود دارد که گنبد بسیار زیبا و تزئینات مقرنس های اسلیمی شده بر روی ان به کار رفته است این چارسو از جنوب به بازار قیصریه ، از شمال به تیمچه ضرابخانه ، از شرق به ضرابخانه سلطنتی ، و از غرب به کاروانسرا محدود می شود.

بازار قیصریه اصفهان

سردر بازار قیصریه

سردر بازار قیصریه در شمال میدان امام واقع شده است و دارای نفیس ترین و بهترین نقاشی های مربوط به دوران صفویه است این سردر با شکل قوس مانند و با استفاده از کاشی کاری های زیبا و همچنین نقاشی های رنگ باخته صفوی درست شده است ،

بازار قیصریه اصفهان

این نقاشی ها جزو ورودی بازار قیصریه هستند ، سردر قیصریه در زمان های گذشته سه طبقه داشته است که امروزه از طبقه سوم که نقاره خانه بوده است و در ان اوقات روز اعلام می شده است اثری نیست ،

بازار قیصریه اصفهان

این ساختمان از روی نمونه بنای دیگری در شهر قیصریه احداث شده است و به همین دلیل این نام را برای ان گذاشته اند ، سردر قیصریه در 15 دی ماه سال 1310 با شماره ثبت 103 در فهرست اثار ملی ایران قرار گرفته است و به عنوان بخشی از میدان نقش جهان و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

بازار قیصریه اصفهان

همچنین یکی از جهانگردانی که در مورد سردر قیصریه صحبت کرده است شخصی به نام پیترو دلاواله ایتالیایی بوده است او در مورد این سردر می گوید : طرف بازار چشم انداز زیبایی وجود دارد که قرینه این مسجد مسجد جامع عباسی است که به همراه دو تالار مرتفع که روی غرفه ها ساخته شده اند. سقف داخلی سردر از کاشی هایی به رنگ اجری ، گل بهی ، سرمه ای تزئین شده است.

بازار قیصریه اصفهان

نحوه دسترسی به بازار قیصریه اصفهان چگونه است ؟

برای رفتن به این بازار ابتدا باید بلیط لحظه اخری خود را از سایت اس چارتر تهیه کنید و بعد از ان که به اصفهان رسیدید با استفاده از خودروی شخصی و یا حمل و نقل عمومی خودتان را به میدان نقش جهان اصفهان برسانید ، همچنین ایستگاه های اتوبوس و متروی میدان امام حسین در فاصله کمی از میدان نقش جهان اصفهان هستند که می توانید از ان استفاده کنید و باقی مسیر را با تاکسی و یا پیاده بروید ، همچنین اگر شما می خواهید با خودروی شخصی بروید باید خودتان را به خیابان سپه یا خیابان حافظ برسانید.

بازار قیصریه اصفهان

هزینه بازدید از بازار قیصریه اصفهان چقدر است ؟

بازدید از این بازار رایگان می باشد.

بازار قیصریه اصفهان

چه مدت زمانی باید از ان جاذبه گردشگری دیدن کنیم ؟

برای بازدید از بازار قیصریه اصفهان نیاز به یک تا دو ساعت زمان بازدید دارید.

بازار قیصریه اصفهان

ادرس بازار قیصریه اصفهان

ایران ، استان اصفهان ، اصفهان ، میدان نقش جهان

date_range سه شنبه 08 شهریور 1401 remove_red_eye 271 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0