{{ctrl.notification}}
آیین زرتشت

آیین زرتشت

اولین کسی که به آیین زرتشتی ایمان آورد، میدیوماه بوده است که در فروردین یشت ذکر شده است و در روایات سنتی او را پسر عموی زرتشت می دانند. آموزه های زرتشتی بعدها با باورهای بومی ایرانیان آمیخته شد و مزدیسنای کنونی را تشکیل داد که نزدیک به پنج قرن دین رسمی ایران بوده است. امروزه دین زرتشتی تقریبا 200000 پیرو در ایران، هند و سایر نقاط جهان دارد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط ارزان هواپیما چارتر خارجی تهران دهلی را به راحتی از این سامانه تهیه نمایید.

کتاب زرتشتیان

اوستا، کتاب دینی زرتشتیان است که به شکل کنونی از پنج بخش یسنا، ویسپرد، یشت، وندیداد و اوستای کوچک تشکیل شده است. قدیمی‌ترین و مقدس‌ترین بخش اوستا، کتاب‌های دینی زرتشتیان، گاتاها است. از زمان های قدیم گمان می رود که گاتها کلمات و شعرهای خود زرتشت باشد. در میان گاتها، اهورامزدا تنها خدایی است که جسم و مرکب نیست و پاک است. کلمه اهورامزدا یا ترکیبی از این کلمات، نزدیک به 200 بار در گاتاها ذکر شده است. زرتشت جز اهورامزدا خدایان دیگری را نمی شناخت، زرتشت یکی از معدود اعیان بود که تمام عظمت و قدرت از آن اهورامزدا است.

 

روز بزرگداشت زرتشت

رسمی شدن روز تولد زرتشت از زمان ساسانیان به عنوان روز ملی اعلام شده و به روزهای رسمی نوروز اضافه شده است. حدود 900سال پیش در سال 1922 شورای عالی فرهنگ به ریاست دهخدا جشن تولد زرتشتیان را به تعطیلات مدارس ایرانی اضافه کرد و سال ها بعد دولت تعطیلات نوروزی ادارات را از 3 روز به 7 روز افزایش داد، زیرا روز هفتم فروردین ماه از قدیم الایام، روزی فرخنده و ویژه برای امضای قراردادها، دستیابی به توافقات، مصالحه و تحکیم وحدت بوده است.

 

تولد زرتشت

زمان ظهور زرتشت با توجه به تحقیقات دانشمندان قبلی و فعلی هنوز مشخص نیست. در مورد مکان و تاریخ تولد زرتشت نظرات مختلفی وجود دارد، برخی بر این باورند که زرتشت در 1000 سال قبل از میلاد به دنیا آمده است. برخی معتقدند آذربایجان زادگاه او و برخی معتقدند که بلخ و شهر ری است، تولد حضرت زرتشت (علیه السلام) در قرن ششم تا هجدهم قبل از میلاد تخمین زده شده است، همچنین نمی توان این دیدگاه را نادیده گرفت که برخی از واعظان و موبدان معروف دین زرتشتی که به زرتشتیان نیز معروف هستند، سال ها پس از او اهوراما زرتشت فرستاده شد، زیرا به نظر پیروانش آیین زرتشتی برای همیشه زنده است، این دیدگاه را نمی توان نادیده گرفت، شاید به دلیل این، تاریخ ها و مکان های مختلف تولد زرتشت متفاوت است. روز تولد زرتشت موضوعی است که در میان محققان و مورخان مورد بحث قرار گرفته است. این تفاوت از 600 قبل از میلاد تا 1200 قبل از میلاد است.

آیین زرتشت

زندگی زرتشت

مادر زرتشت دوغدو دختر فریهیم روا و پدرش پوروشسپ و نام خانوادگی زرتشت اسپنتمان بود. حاصل ازدواج پوروشپ و دوغدو پنج پسر بود که زرتشت سومین پسر آن بود. زرتشت سه بار ازدواج کرد، نام همسر اول و دوم او ذکر نشده است، اما همسر سوم او هووی نام دارد، هووی در خانواده هووگو به دنیا آمد و بنا به روایتی دختر فرشوشتر وزیر کی گشتاسپ شاه کیانی است. همسر اول او یک پسر به نام ایست واستر و سه دختر به نام های فرینی، ثریتی و پوروچیستا داشت. همسر دوم زرتشت دو پسر به نام‌های اوروتات نارا و هورچیتزا داشت اما وی از همسر سوم خود فرزندی نداشت.

 

بعثت حضرت زرتشت

خداوند حضرت زرتشت را به رسالت فرستاد، زیرا ایرانیان باستان آتش را به عنوان تجسم ایزد آگنی می ستودند، خورشید و دیگر اجرام نورانی آسمانی را می پرستیدند و به الهه خیر و شر اعتقاد داشتند، او دین مقدس را تبلیغ کرد، اما نتوانست دین خود را در رسانه های قبیله خود آذربایجان منتشر کند، پس به بلخ رفت و آیین گشتاسب شاه را پذیرفت و آیین زرتشت در سراسر ایران گسترش یافت و تاثیر عمیقی بر زندگی و رفاه مادی و معنوی مردم گذاشت. در حمله اسکندر مقدونی به ایران در سال 330 قبل از میلاد، مراکز مهم مذهبی زرتشتیان از جمله تخت جمشید به آتش کشیده شد. قرن‌ها بعد با روی کار آمدن ساسانیان در ایران، دین زرتشتی را برای تامین منافع مادی خود تحریف کردند و بدین ترتیب توسط حضرت زرتشت (علیه السلام) از عرش الهی بیرون کشیده شدند و دوباره به محل خود بازگشتند و مورد تحسین مردم قرار گرفتند. در به بعثت رسیدن زرتشت نظریات مختلفی در مورد تاریخ آن وجود دارد، در کتاب بندهشان آمده است که زرتشت 258 سال قبل از پایان امپراتوری هخامنشی به این سرزمین آمده و به بعثت رسیده است، اما در ارداویراف نامه، بعثت زرتشت به حدود 300 قبل از حمله اسکندر ذکر شده است، بنابراین از آنجایی که اسکندر در 330 قبل از میلاد به ایران حمله کرد، تاریخ تولد زرتشت حدود 660 قبل از میلاد است. محققان دیگر از تشابه نام ها برای شناسایی پدر هخامنش داریوش اول، ویشتاسپ،  گشتاسپ، پادشاه کیانی استفاده کرده اند، بنابراین معتقدند که دوران زرتشتی در حدود قرن پنجم پیش از میلاد است. امروزه اکثر دانشمندان معتقدند زرتشت در بین «1000 تا 1200» قبل از میلاد زندگی می کرده است. با تهیه بلیط چارتر هواپیما ارزان کیش شیراز از سایت آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

آیین زرتشت

آتشکده زرتشتیان

ساختن آتشکده و وقف آتش یکی از رازهای دین زرتشتی است و نمی توان آن را جزئی از آیین زرتشتی دانست. از اوایل دین زرتشت تا دوره هخامنشیان خبری از قربانی های آتش نبود، اما این روش بعدها از آناتولی مطرح شد. در دوره ساسانیان عبادتگاه هایی ساخته شد و روحانیون در داخل آنها آتش افروختند و قرن ها به نام نور بهشت ​​آن را نگه داشتند، زیرا یکی از معجزات مقدس در میلاد پیامبر گرامی اسلام، خاموش شدن آتشکده فارس است. زرتشتیان بر این باورند که آتش قربانی یکی از راستین‌ترین ارکان دین زرتشت، جلوه‌ای از درخشندگی خداوند است، اما پرستش آتش پرستش الهه آگنی است که پیش از بازگشت به اسلام در ایران رواج داشته است.

 

زرتشتیان ایران

زرتشتیان ایران از اقلیت‌های مذهبی در ایران هستند که آیین زرتشتی دارند. اکثر این افراد در استان های یزد و کرمان زندگی می کنند. همچنین در طول قرن بیستم به دلیل مهاجرت دسته جمعی این اقلیت در شهرهایی مانند تهران، شیراز، اصفهان و اهواز نیز ساکن شدند.

آیین زرتشت

زبان زرتشتیان

 بیشتر زرتشتیان به گویش بهدینی، یکی از زبان‌های رایج در مرکز ایران صحبت می‌کنند. پس از انقلاب مشروطه، با تشکیل مجلس شورای ملی، نمایندگی اقلیت های مذهبی در قانون اساسی مورد توجه قرار گرفت. از جمله نمایندگان زرتشتیان  حتی پس از انقلاب 1357 نیز این موضوع در قانون اساسی پابرجا بود.

 

ریشه نام زرتشت

نام زرتشت ترکیبی از زرت زرد و زرین یا پیر می باشد و اشترا برخی معتقدند به معنای شتر است، و عده ای نیز به معنی ستاره، دارنده شتر زرد، دارنده شتر پیر، دارنده شتر با جرات، استاد شتر زرد، استاد شتر پیر، استاد شتر شجاع، زرد درخشان طلا، فرزند ستاره، ستاره درخشان و نور طلایی که از مشهورترین واژه هایی هستند که محققان تاکنون به آن اشاره کرده اند. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما چارتر ارزان در مشهد می باشد.

آیین زرتشت

درگذشت زرتشت

زرتشت در 5 دی ماه در گاهشمار ایرانیان که به نام روز خواریزد است درگذشت. بر اساس برخی نوشته‌های اوستایی زرتشتی، پیامبر ایرانی پس از پایان رسالت خود در شهر بلخ زندگی می‌کرد تا بخشی از حقیقت، رستگاری و صلح به مردم باشد. زرتشت 77 ساله بود و در معبد آتش در شهر بلخ به تعلیم و ارشاد مردم می پرداخت و گشتاسب وکیانی فرمانروا بود.

 گشتاسب و پسرش اسفندیار پایتخت وقت بلخ را ترک کردند و ارجاسب حاکم تورانی که دشمن دیرینه ایرانیان بود از فرصت استفاده کرد و فرمانده لشکر خود توربراتور را به ایران فرستاد که لشکر بزرگی داشت. سپاه تورانی با تمام شهامت ایرانیان دروازه های شهر بلخ را درنوردید و هنگامی که پیامبر ایرانی آشو زرتشت به همراه لهراسب و گروهی از پیروان در آتشکده بلخ به نیایش پرداخت، به او حمله کردند و او را کشتند. زرتشتیان در روزهای خورایزد و دیماه به آدریان و معابد روی می آورند و به نیایش و ستایش پروردگار یگانه می پرداختند.

date_range پنجشنبه 21 اردیبهشت 1402 remove_red_eye 178 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0