{{ctrl.notification}}
آرامگاه مشتاقیه کرمان

آرامگاه مشتاقیه کرمان

کرمان یکی از بزرگترین شهرهای کویری ایران که دارای جاذبه های زیبای تاریخی و طبیعی بسیار زیادی می باشد، که سالانه گردشگران و مسافران زیادی را به سمت خود می کشاند، یکی از جاذبه های گردشگری در کرمان که آس چارتر در این مقاله به معرفی آن خواهد پرداخت آرامگاه مشتاقیه است. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتری مشهد کرمان را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

آرامگاه مشتاقیه کرمان

معرفی و تاریخچه آرامگاه مشتاقیه کرمان

آرامگاه مشتاقیه در کرمان از جمله بناهای تاریخی است که مربوط به دوره قاجاریه است، این بنا در ابتدا محل دفن میرزا حسین خان راینی بوده است، که در اواخر دوره زندیه برای وی ساخته شد و در این مکان به خاک سپرده شد. بعد ها یکی از عرفا بنام مشتاق علی شاه در این مکان به خاک سپرده شد که از آن زمان این آرامگاه به مشتاقیه معروف شد. آرامگاه مشتاق علی در سال ۱۳۴۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آرامگاه مشتاقیه کرمان

معماری آرامگاه مشتاقیه

ساخت آرامگاه و گنبد اصلی به اواخر دوره صوفیه و اوایل دوره قاجاریه باز می ‌گردد و در دوره‌های بسیاری نیز مورد مرمت قرار گرفته است. این آرامگاه دارای سه گنبد به صورت جداگانه می باشد که به همین منظور به سه گنبدان نیز معروف است، دو گنبد این آرامگاه با کاشی کاری های زیبای رنگی تزئین شده است و متعلق به مشتاق علی و کوثر علی‌شاه همدانی است. و یک گنبد آن نمای آجری دارد که بر سر آرامگاه شیخ اسماعیل هراتی ساخته شده و قدمت این گنبد به دوره‌ی قاجار بر می ‌گردد. این آرامگاه شامل بخش هایی مانند: مسجد، رواق، و دو اتاق دیگر که مدفن چند نفر از بزرگان می باشد. این آرامگاه همچنین دارای تزئیناتی شامل کاشی ‌کاری، نقاشی، گچ ‌بری، کاربندی و مقرنس می باشد. مقبره‌ مشتاق علی‌شاه دارای تزیینات داخلی و منبری که متعلق به زمان قاجار است، می باشد. همچنین آرامگاه مشتاق علی دارای یک حیاط که حوض زیبایی در میان آن قرار گرفته است و درختانی سرسبز زیادی نیز در اطراف آن قرار گرفته است. با تهیه بلیط هواپیما لحظه آخری تهران کرمان در سامانه آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

آرامگاه مشتاقیه کرمان

زندگی نامه مشتاق علی

میرزا محمد تربتی معروف به مشتاق علی‌شاه یکی از نامیان در قرن سیزدهم هجری قمری بوده است که در شره اصفهان به دنیا امده است. مشتاق علی کودکی بسیار سختی را بعد از فوت پدرش داشته است، وی به اجبار برادرانش برتی فراگیری علم فرستاده شد که چون علاقه ای به مکتب و تحصیل نداشت ترک تحصیل کرد و دوباره برادرانش او را به کارگاه بافندگی فرستاندن و وی در آنجا مشغول به کار شد و چون علاقه ای نیز به این کار نداشت از این کارگاه نیز بیرون آمد، و سرانجام به دنبال علاقه خود که کشتی پهلوانی بود رفت و در زورخانه‌ محیط صادقی ثانی اصفهان به آموختن مهارت کشتی پرداخت.

آرامگاه مشتاقیه کرمان

وی همچنین از صدای خیلی رسا و قشنگی برخوردار بود، و در مراسمات مختلف از نوجوانی به نوحه خوانی و مولودی خوانی می پرداخت، به همین دلیل علاقه زیادی به موسیقی ایرانی و دستگاه های موسیقی پیداکرد. و همین علاقه باعث شد که به یکی از بهترین و برجسته‌ترین نوازندگان سه ‌تار در زمان خود شد. وی نوازندگی خود را از استاد درویش تقی آموخت. وی در نوازندگی سه تار به قدری مشهور شد و به  یکی از بزرگ‌ترین نوازندگان سه‌تار تبدیل شد. که امروزه کسانی که به موسیقی سنتی و سازهایش اشنایی داشته باشند، می ‌دانند که سیم چهارم سه‌ تار به سیم مشتاق مشهور است. همچنین مشتاق علی‌ شاه قرآن را با نوای سه تار می‌ خوانده که جلال آل احمد در سفرنامه‌اش از وی یاد کرده است. وی همچنین به آیین صوفی گری علاقه مند شد و به همیت دلیل به کرمان رفت و مرید درویش نعمت‌اللهی شد که از آن روز به بعد به سید معصوم علیشاه معروف شد. وی در طی اقامتش در کرمان، شاگردان بسیاری داشت. و همین امر باعث شد که خیلی ها با او دشمن شوند. سرانجام، مشتاق علیشاه در یک توطئه که از سوی مخالفان تصوف صورت گرفته بود که کار مشتاق را ضرر کار خود می دانستند مشتاق را به تلاوت قرآن با همراه ساز سه ‌تار متهم کردند و متعصبان مذهبی به این موضوع واکنش نشان دادند. این واکنش در حدی بود که مشتاق در رمضان ۱۲۰۶ به جرم تلفیق صدای ساز با نوای آیه‌ها به دستور ملاعبدالله مجتهد کرمانی سنگسار شد.

آرامگاه مشتاقیه کرمان

صوفیان مدفون در آرامگاه مشتاقیه کرمان

در کنار آرامگاه‌های مشتاق علیشاه، کوثر علیشاه همدانی و شیخ اسماعیل هراتی صوفیانی و هم‌مسلکان مشتاق علیشاه نیز دفن شده‌اند؛ که میرزا محمدحسین رونق کرمانی ملقب به رونق علیشاه کرمانی از معروفترین هم مسلکان مشتاق علیشاه بودند. میرزا محمدحسین رونق کرمانی از خاندان خواجه نصیرالدین طوسی و از پیروان مشتاق علیشاه بوده است. اکنون نیز در جوار او آرام گرفته است.

آرامگاه مشتاقیه کرمان

آرامگاه شیخ اسماعیل هراتی در مشتاقیه کرمان

شیخ اسماعیل هراتی یکی از روحانیان عابد بود که دارایی محدودی داشت، وی با کار خشت زنی و لگدکردن خمیرگل کوزه گران امرار معاش می کرد و زندگی خود را می گذراند. وی به زندگی ساده خود قانع بود و علاقه ای به مال دنیا نداشت، به همین دلیل سادگی وی در میان مردم بسیار محترم و محبوب گشته بود. همچنین محمد اسماعیل خان وکیل‌الملک حاکم وقت کرمان، شیفته اخلاق ناب او شده بود و بخاطر ارادت خاصی که به وی داشت دستور ساخت ارامگاه آجری برای شیح اسماعیل را داد.

آرامگاه مشتاقیه کرمان

مسیردسترسی به آرامگاه مشتاقیه

برای دسترسی  به آرامگاه مشتاقیه کرمان باید به سمت خیابان 17 شهریور کرمان بروید و در ضلع شرقی مسجد جامع کرمان می توانید آرامگاه مشتاقیه را ببنید.

آدرس آرامگاه مشتاقیه: کرمان، خیابان 17 شهریور، میدان شهدا، میدان مشتاق

آرامگاه مشتاقیه کرمان

جاذبه های دیدنی در نزدیکی آرامگاه مشتاقیه

شهر کویری کرمان دارای جاذبه های تاریخی بی نظیری از جمله: حمام تاریخی گنجعلی‌خان، آتشکده زرتشتیان کرمان،  بازار تاریخی گنجعلی‌خان، مسجد گنجعلی‌خان، مقبره خواجه اتابک، بوستان قلعه دختر، بازار بزرگ کرمان و... می باشد. که در نزدیکی آرامگاه مشتاقیه قرار گرفته است، شما می توانید بعد از بازدید از این آرامگاه به دیدن دیگر جاذبه های این شهر تاریخی بروید و به بازدید از آنها بپردازید، در ادامه به معرفی چند مورد از این جاذبه ها می پردازیم.

آرامگاه مشتاقیه کرمان

مقبره خواجه اتابک کرمان

مقبره خواجه اتابک یکی از جاذبه های تاریخی کرمان است که مربوط به اواخر قرن ششم هجری دوران سلجوقیان است. این بنا محل دفن خواجه محمد اتابک بزقوش و وزیر سه تن از پادشاهان دوران سلجوقیان است که در حدود سال های ۵۶۰ تا ۵۷۰ قمری ستخته شده است. معماری این بنا به شکل هشت ضلعی است که در داخل فضایی مربع دارد. و تزئینات این بنا از آجر، گچ‌بری و سنگ‌های مرمر نفیس، کاشی های فیروزه ای و خطوط کوفی می باشد. مقبره خواجه اتابک از ارزشمندترین آثار تاریخی ایران در کرمان که در تاریخ سوم خردادماه سال 1315 با شماره 253 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس مقبره خواج اتابک: کرمان، خیابان ابوحامد، کوچه ۱۸

آرامگاه مشتاقیه کرمان

بازاربزرگ کرمان

بازار بزرگ کرمان از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازار‌های شهر کرمان و یکی  از ارزشمند‌ترین آثار تاریخی ایران محسوب می شود که  قدمت آن  به بیش از ۶۰۰ سال پیش می‌ رسد. بازار کرمان به‌عنوان بزرگ‌ ترین راسته بازار در ایران شناخته می ‌شود. بازار بزرگ کرمان شامل راسته‌ها و بازارهای مختلفی،  سرا‌ها، تیمچه‌ها و چهارسوق اصلی بازار می باشد. بازار کرمان که در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۰ هجری شمسی به‌عنوان اثری ملی به ثبت رسیده است.

آدرس بازاربزرگ: کرمان، میدان ارگ

آرامگاه مشتاقیه کرمان

آتشکده زرتشتیان کرمان

آتشکده زرتشتیان یکی از جاذبه های تاریخی در کرمان است که در سال ۱۳۰۳ هجری شمسی در زمان حکومت پهلوی در زمینی به مساحت چهار هزار مترمربع ساخته شده است. آتشکده زرتشتیان کرمان شامل بخش های مختلف مانند: سالن اجتماعات، سالن ناهارخوری، ساختمان کتابخانه، مرکز کامپیوتر، مرکز پشتیبانی سایت انجمن و موزه مردم‌شناسی زرتشتیان ایران، دبیرخانه انجمن، سالن کنفرانس هیئت مدیره و ساختمان آموزشی جهت کلاس‌های دینی می باشد. بنای آتشکده، با نمایی از آجر که بر سردر آن سه کلمه (همت، هوخت و هورشت) نقش بسته است که به‌ معنای اندیشه، گفتار و کردار نیک است. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده  قیمت بلیط چارتر ارزان هواپیما در شهر مشهد می باشد.

آدرس آتشکده زرتشتیان: کرمان، خیابان زریسف (شهدا)، خیابان برزو آمیغی

date_range جمعه 27 آبان 1401 remove_red_eye 51 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0