{{ctrl.notification}}
آتشکده یزد، 1500 سال روشن است

آتشکده یزد، 1500 سال روشن است

شهر یزد، مرکز استان یزد که به شهر بادگیرها یا شهر شیرینی نیز معروف می باشد، اولین شهر خشت خام جهان و دومین شهر ایران می باشد که در گذشته دارای سکنه بوده است. یزد در مجاورت کویر مرکزی ایران قرار دارد.در ادامه با آس چارتر، ارائه کننده بهترین بلیط ارزان هواپیما یزد همراه باشید. شهر یزد یکی از شهرهای تاریخی می باشد که از گذشته های دور دارای تمدن بوده است و افراد زیادی در این شهر زندگی می کرده اند به طوری که نخستین صندوق امانات، حدود 1700 سال پیش در این شهر وجود داشته است. بافت خشتی این شهر در سال 1384 و به شماره 15000 به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آتشکده های یزد

اتشکده یزد

به دلیل قدمت زیاد این شهر و زیست مردمی که پیش از اسلام در آن زندگی می کرده اند، طبیعی است که در یزد آتشکده های زرتشتی وجود داشته باشد چرا که مردمی که پیش از اسلام در ایران زندگی می کردند پیرو آئین زرتشت بودند. بنابراین زرتشتیان ایران در یزد زندگی می کنند. آتشکده در لغت به معنای مکانی است که آتش در آن قرار دارد. در گذشته های دور مردم، مکانی را تعبیه می کردند تا آتشی همیشه در آن روشن باشد که بتوانند برای استفاده های روزانه خود شعله ای از آن بردارند چون در گذشته وسایل آتش زا مثل کبریت وجود نداشته است.

اتشکده یزد

زرتشتیان ابتدا برای رسیدگی به اختلافات و به عنوان دادگاه از آتشکده ها استفاده می کردند اما به مرور برای گردهمایی و دورهم جمع شدن و سپس محلی برای نیایش و راز و نیاز از آن استفاده می کردند. داخل شدن در آتشکده ها برای زرتشتیان همراه با آداب خاصی می باشد. مثلا مردان باید با کلاه سفید و پاکیزه و زنان باید با روسری سفید و لباس هایی به رنگ روشن وارد آتشکده ها شوند. شما هم اگر می خواهید با آتشکده زرتشتیان آشنا شوید، بلیط هواپیما مشهد یزد خود را از سایت آس چارتر تهیه کنید. آتش، آتشکده ها در ظرفی از جنس برنز نگه داری می شود و شخصی به نام "هیربد" باید آتش را روشن نگه دارد. بازدیدکنندگان می توانند آتش را از پشت دیواری شیشه ای ببینند.

اتشکده یزد

آتشکده وّرهُرام یا بهرام

آتشکده یزد به نام ورهام یا بهرام شناخته می شود. ساخت بنای آتشکده به دوران پهلوی یعنی سال 1313 و در زمان رضا شاه پهلوی برمی گردد که اجازه ی ساخت بنایی برای حفط آتش مقدس زرتشتیان را داد. قدمت این بنا به بیش از 100 سال نمی رسد اما آتشی که در این آتشکده میسوزد، قدمتی طولانی به اندازه 1500 دارد. بنای این ساختمان، به همت یکی از ثروتمندان زرتشتی به نام "همابائی" و برادران امانت که به یاد پدرشان زمینی را وقف کردند، به مساحت 7 هزار متر ساخته شد. ارباب جمشید امانت خود شخصا مسئولیت نظارت بر ساخت این آتشکده را برعهده داشت.

اتشکده یزد

با استفاده ازسامانه آنلاین، بلیط چارتری هواپیما تهران یزد آس چارتر، می توانید با خیالی آسوده و راحت سفر کنید. قدمت ساخت بنای این آتشکده در مقایسه با خود آتش خیلی کمتر می باشد. آتش این آتشکده در واقع فروزه ای از آتش آتشکده کاریان در لارستان می باشد که بعد از شروع جنگ در این منطقه به شهر عقدا برده شد و 700 سال در آن منطقه و سپس 300 سال دیگر در اردکان در روستای ترک آباد نگهداری و سپس بعد از این سیر طولانی به یزد برده شد.

اتشکده یزد

در یزد نیز این اتش به طور پنهانی در خانه یکی از موبدان به نام "موبد تیرانداز آذرگشسب" نگهداری می شد تا اینکه در سال 1313 که آتشکده زرتشتیان ساخته شد، آتش به آتشکده منتقل شد. فضای داخلی این آتشکده به این صورت است که پس از وارد شدن با حیاطی بزرگ روبرو می شویم که اطراف آن با درختان سرو و کاج بلند پوشیده شده است. در مرکز حیاط و دقیقا روبروی ساختمان اصلی حوصی بزرگ وجود دارد. ساخت این بنا با اقتباس از معماری دوران هخامنشی هندی انجام شده است. ساخت این حوض هم ریشه در باور زرتشتیان دارد که اعتقاد داشتند باید آب و آتش در کنار یکدیگر قرار داشته باشد. بالای سر در ورودی ساختمان اصلی، نقشی از فروهر سنگ کاری شده است و در اطراف این ورودی نیز ستون های بلند سنگی قرار دارد.

اتشکده یزد

آتشی که در این ساختمان میسوزد از پشت شیشه برای عموم مردم قابل بازدید است. اما مردم عادی تنها یک سو از آتش را می توانند ببیند و سمت دیگر آتش رو به تالاری است که تنها خود زرتشتیان برای عبادت به آنجا مراجعه می کنند. برای دیدن این آتش 1500 ساله، آژانس مسافرتی آس چارتر با ارائه بلیط ارزان چارتر و بلیط هواپیما چارتری اهواز یزد می تواند گزینه ای مناسب برای سفر شما باشد.

اتشکده یزد

حفظ بهداشت و تمیزی در بازدید از این آتشکده، اصل اول و مهم می باشد. ورود به این آتشکده آداب خاصی دارد از جمله اینکه با لباس تمیز و در حد امکان روشن مراجعه کنیم چرا که رنگ روشن نشانی از پاکیزگی می باشد. خانم ها و آقایان باید سرهای خود را با کلاه یا روسری بپوشانند تا مبادا مویی به روی کف زمین بریزد و محیط را آلوده کند. بازدید کنندگان نباید بر آتش بدمند حتی شخصی که مسئولیت روشن نگه داشتن از آتش را دارد باید با نقابی که بر دهان و صورت خود می زند به آتش نزدیک شود. بازدید از آتشکده تقریبا از دهه 40 شمسی برای عموم آزاد است ولی در سال 1378 به عنوان آثار ملی ایران ثبت گردیده است گرچه که برخی از زرتشتیان با این تصمیم مخالف بودند چون معتقد بودند که دید و بازدید از آتشکده موجب برهم خوردن آرامش نیایش کنندگان می شود اما امروزه این مکان یکی از جاذبه ها گردشگری یزد و ایران محسوب می شود.

آتشکده بهرام یزد

آشنایی با فرهنگ زرتشتیان

برخلاف تصور عموم، زرشتیان آتش را نمی پرستند. آنها اهورا مزدا را می پرستند. آنها آتش را مقدس می پندارند و وسیله ای برای زدودن آلودگی ها و ناپاکی ها می شمارند. آنها با گردآمدن به دور آتش، به خصوص در یک فروردین به دعا و نیایش با خدا می پردازند و از خدای خود خوبی و نیکی در سال جدید را طلب می کنند. نام برخی دیگر از جاذبه های یزد که در نزدیکی آتشکده یزد قرار دارند: باغ دولت آباد، نخل امیر چخماق، مسجد جامع یزد.

اتشکده یزد

نام برخی از هتل های یزد شامل: هتل داد یزد، هتل ارگ جدید، هتل پارسیان صفائیه، هتل باغ مشیرالممالک می باشد که می توانید برای اقامت در یزد به آنجا مراجعه کنید. نزدیک ترین هتل به آتشکده زرتشتیان، هتل ارگ جدید می باشد که می توانید به راحتی به آتشکده مراجعه کنید.

date_range دوشنبه 24 آبان 1400 remove_red_eye 609 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0