{{ctrl.notification}}
کاروانسرای سعد السلطنه قزوین

کاروانسرای سعد السلطنه قزوین

ساخت و ساز شهر قزوین مربوط به دوران ساسانیان می باشد این شهر مدتی پایتخت ایران بوده است قزوین جزو ان دسته از شهرهایی است که مکان های تاریخی زیادی دارد به طوری که هرگوشه از ان را نگاه می کنید یاداور یک خاطره از زمان قدیم است ، کاروانسرای سعد السلطنه از مکان هایی می باشد که بسیار قدیمی است این کاروانسرا از اثار به جا مانده از دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار است در ادامه قصد داریم به تعریف این کاروانسرا بپردازیم.

خرید بلیط هواپیما ارزان خود را در آس چارتر تجربه کنید.

کاروانسرای سعد السلطنه قزوین

اشنایی با کاروانسرای سعد السلطنه

این کاروانسرا به دستور (سعد السلطنه ) حاکم وقت قاجاریه قزوین احداث شد ، مهم ترین قسمت این بنا چهارسوق می باشد که از تقاطع قائم دو راسته ایجاد شده و بر فراز ان گنبدی بزرگ کاشی کاری شده است هر چهار طرف این گنبد با رسمی بندی و نور فراگرفته شده است ، این کاروانسرا جزو بزرگ ترین کاروانسرای سرپوشیده و مرکز تجاری داخلی شهری کشور است که وسعت ان چیزی حدود 2/6 هکتارمی باشد ، در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار این کاروانسرا بنا شد. شما میتوانید بلیط هواپیما تبریز تهران را در آس چارتر سرچ و خریداری کنید.

کاروانسرای سعد السلطنه قزوین

این کاروانسرا نام های دیگری چون سرای سعدیه و سرای سعادت دارد ، محمد باقر خانه سعد السلطنه به خاطر ارتباطات تجاری ای که ایران با کشورهایی چون ترکیه و روسیه  داشت دستور ساخت این کاروانسرای زیبا را داد. کاروانسرای سعد السلطنه یکی از 38 بنای انتخاب شده میراث فرهنگی کشور می باشد ، با توجه به فام تنالیته رنگ ها ، ویژگی های متفاوتی را می توانید مشاهده کنید. این کاروانسرا با بهره گرفتن از مصالح اجر و کاشی در قسمت های محدود سقف هشتی ورودی اصلی ، با کم ترین مصالح بنا شده است.

کاروانسرای سعد السلطنه قزوین

سعد السلطنه که بود ؟

باقرخان سعد السلطنه از دوران قاجاریه بوده است که طی گذر زمان در 10 سال حاکم شهر قزوین بوده ، این شخص در سال 1296 یعنی حدود 100 سال گذشته مسئول احداث جاده تهران –قزوین ، تهران –قم بوده است باقرخان در بین درباریان نفوذ زیادی داشته است و به همین دلیل در سال 1305 دورانی که الله قلی میرزا حاکم قزوین بود به عنوان نایب الحکوم منصوب شد ، این شخص در طی گذر زمان به جای الله قلی میرزا نشست و حاکم قزوین شد و بعد از ان لقب سعد السلطنه را از ان خود کرد. این شخص در دوران حکومتش کارهای زیادی برای قزوین کرده است ، از سری فعالیت های عمرانی که سعد السلطنه انجام داده است می توانیم به ساخت چهل ستون ، مسجد جامع ، امام زاده حسین ، اشاره کنیم هرچند که فعالیت های این شخص به ساخت و احداث این مکان ها ختم نمی شود.

کاروانسرای سعد السلطنه قزوین

معماری کاروانسرای سعد السلطنه

این ساختمان به صورت تودرتو ساخته شده و در دور تا دور این حیات حجره هایی وجود دارد که هر کدام با تزئینات خاص خود نظر شما را جلب خواهد کرد ، روی چهارسوق این بنا گنبد بزرگ کاشی کاری شده وجود دارد اما این گنبد نورگیر ندارد و نور چهار طرف ان از 4 گنبد کوچک که در اطراف ان است ایجاد می شود . این کاروانسرا در حال حاضر 7 حیات دارد که حیات های ان با نام سعد السطنه، نگار السلطنه، سعدیه و دیگر نام ها شناخته می شود ، این کاروانسرا دارای چندین ورودی ، چندین حیاط ، هشتی های با شکوه ، و مهم ترین بخش این معماری چهار سوق ، تعدادی حمام ، تیمچه ، شترخان ، مسجد، راسته ، چایخانه می باشد.

کاروانسرای سعد السلطنه قزوین

بخش های کاروانسرای سعد السلطنه

سراها

به اتاق های کوچک که برای اسکان کاروان ها استفاده می شود سرا می گویند ، در واقع همان حجره های کوچک موجود در صحن اصلی هستند.

تیمچه ها

در بخش شرقی – غربی چارسوق دالانی طولانی و پرکاربرد وجود دارد که قسمت شرق کاروانسرا را متصل می کند که همان راسته قیطریه است ، این دالان در قسمت هایی از مسیر تنگ شده و در نتیجه درون ان قسمت هایی تیمچه مانند شکل گرفته که هر کدام از انها شکل هندسی خودشان را دارند ، هدف از ساخت این تیمچه ها این بوده است که به جای دالان های وسیع و تکراری فضاهای متنوعی احداث شود.

کاروانسرای سعد السلطنه قزوین

راسته ها

دو راسته در کاروانسرای سعد السلطنه وجود دارد که بسیار مهم هستند یکی از این راسته ها وزیر و یکی دیگر ان راسته قیصریه می باشد ، راسته وزیر بازاری می باشد که از شمال تا جنوب کاروانسرا را در بر می گیرد و ان را به دو قسمت نامساوی در شرق و غرب تقسیم می کند این راسته علاوه بر داشتن ارتباط با قسمت غربی ، یک ورودی مهم و دو ورودی فرعی هم به قسمت شرقی دارد. راسته قیصریه دالانی مهم در کاروانسرا می باشد این راسته از شرق کاروانسرا شروع شده و بعد از گذشتن از چارسوق تا غرب ان ادامه پیدا می کند و به راسته وزیر می رسد.

کاروانسرای سعد السلطنه قزوین

چایخانه

در این کاروانسرا چایخانه هایی را می توانید مشاهده کنید  که از بهترین ان ها کافه ارثیه می باشد این کافه فضایش کاملا نوستالژیک است .

حمام

کاروانسرای سعد السلطنه قسمت های مهمی چون اب انبار و حمام دارد که تمامی این ها جنبه خدماتی دارند ، قسمت های گفته شده تامین اب اشامیدنی و استحمام را برای کاروان ها و ساکنان بازار اسان تر می کرده است ، در سال 1384 دو حمام به نام های گرمابه رضوی و سعدیه از این مکان جدا شدند.

مسجد

در جنوب غربی کاروانسرا مسجدی وجود دارد که نام ان شاه نبی است قدمت این مسجد مربوط به دوران فتحعلی شاه است ، این مسجد انتهای بازار وزیر قرار دارد ، مساحت این مسجد چیزی حدود 14000 متر مربع مساحت دارد ، همچنین بزرگ ترین مسجد تاریخی قزوین است.

کاروانسرای سعد السلطنه قزوین

چارسوق

چارسوق از تقاطع دو راسته مهم و پرتردد ساخته شده است که بر روی گنبدش کاشی کاری شده ای با طرح لوزی زرد رنگ و حاشیه ای سورمه ای مشاهده می شود ، هر چقدر که این گنبد اوج بگیرد این طرح ها هم کوچک و دور از دسترس می شوند.

حیاط شترخان

در قسمت شرقی راسته وزیر ، در جنوب غربی حیاط سعد السلطنه ، حیاط شترخان وجود دارد.

حیاط  سعدیه

این حیاط در شرقی ترین قسمت کاروانسرای سعد السلطنه قرار دارد که مساحت ان حدود 2 برابر حیاط نگار السلطنه در بخش شرقی حیاط سعد السلطنه قرار گرفته است ، اگر می خواهید در این کاروانسرا اقامت داشته باشید پیشنهاد ما حیاط سعدیه است چرا که این حیاط شامل 10 حجره و یک حمام است.

نگار السلطنه

از دیگر حیاط های این کاروانسرا نگار السلطنه می باشد که در قسمت غربی حیاط اصلی یعنی حیاط سعد السلطنه واقع شده است ، نگار السلطنه شامل دو حجره و دو انبار بزرگ می باشد که توسط دالان غربی اش به راسته وزیر محدود می شود.

کاروانسرای سعد السلطنه قزوین

مرمت و بازسازی کاروانسرای سعد السلطنه

عملیات بازسازی این مجموعه در قالب تفاهم نامه از طریق صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی گردشگری به مدت 20 سال به انها واگذار شد و عملیات را به اتمام رساندند ، اکنون بسیاری از این بخش ها بازسازی شدند ، بخش هایی که مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است به کارها و شغل هایی چون : هنرمندان ، تولید کنندگان ، عرضه کنندگان محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی ایرانی  ، رستوران سنتی ، کافه های سنتی مناطق مختلف ایران ، تولید و فروش فروشگاه های سنتی و شیرینی جات سنتی ، واگذار شده است.

کاروانسرای سعد السلطنه قزوین

موزه های کاروانسرای سعد السلطنه

دو موزه به نام موزه شاهنامه و اساطیر که تشکیل شده از مجسمه های رضا ازی محمدی است در این کاروانسرا قرار دارد که می توانید از ان بازدید کنید.

زمان بازدید از کاروانسرای سعد السلطنه

قبل از رفتن به هرمکانی بهتر است وضعیت اب و هوایی ان را  از قبل چک کنیم تا دچار مشکل نشویم اما در مورد کاروانسرای سعد السلطنه قضیه فرق می کند همانطور که در ابتدا گفته شد این مکان سرپوشیده است پس نگرانی از بابت این موضوع نیست زیرا شما می توانید در هر فصلی از سال که بخواهید از این کاروانسرا دیدن کنید ، اما اگر می خواهید در یک فصل مشخص به کاروانسرا سر بزنید پیشنهاد اس چارتر به شما فصل بهار ، اخرهای تابستان ، اوایل پاییز است. 

آس چارتر سامانه خرید بلیط ارزان هواپیما مشهد به تهران سفری خوش را برای شما آرزو دارد.

کاروانسرای سعد السلطنه قزوین

نزدیک ترین مکان های تاریخی به سعد السلطنه

از مکان هایی که نزدیک به کاروانسرای سعد السلطنه هستند می توانیم به کاخ بزرگ چهل ستون اشاره کنیم که در دوران حکومت صفوی ساخته شده است این کاخ تنها باقی مانده از دوران شاه طهماسب صفوی است ، بعد از این مکان می توانید سری به موزه مردم شناسی حمام  قاجار بزنید بر خلاف نام این شخص توسط یکی از سرداران شاه عباس صفوی ساخته شده است و دارای قدمت 350 ساله است.

کاروانسرای سعد السلطنه قزوین

ساعت بازدید از کاروانسرا سعد السلطنه

شما می توانید برای بازدید از این کاروانسرا از ساعت 8 که حجره داران فعالیت خودشان را اغاز می کنند در این محل حضور داشته باشید.

هزینه ورودی کاروانسرای سعد السلطنه

بازدید از این سرای سعد السلطنه رایگان می باشد.

کاروانسرای سعد السلطنه قزوین

راهنمای مسیر کاروانسرای سعد السلطنه

از انجایی که این کاروانسرا در خیابان امام خمینی قرار دارد نزدیک میدان ازادی یا سبزه میدان است ، از هر قسمت قزوین که بخواهید بروید باید ابتدا به میدان ولیعصر رفته و با گرفتن تاکسی از سبزه میدان به سمت خیابان امام خمینی بروید.

ادرس کاروانسرای سعد السلطنه

استان قزوین، قزوین، میدان آزادی (سبزه میدان)، خیابان امام خمینی

date_range پنجشنبه 09 تیر 1401 remove_red_eye 290 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0