{{ctrl.notification}}
پاسپورت یا گذرنامه چیست؟

پاسپورت یا گذرنامه چیست؟

پاسپورت چیست؟

پاسپورت یا گذرنامه، نوعی مدرک رسمی بوده که از سوی دولت هر کشور به منظور سفرهای بین ‌المللی صادر می‌گردد. در پاسپورت مشخصاتی همچون ملیت، تاریخ تولد، محل تولد، تصویر و امضای دارنده آن و برخی اطلاعات دیگر درج شده و دارنده آن در حین ورود و خروج به کشور خود یا سایر کشورها باید آن را به مسئولات کنترل پاسپورت ارائه کند. در ادامه با آس چارتر، ارائه کننده بهترین بلیط ارزان چارتری و بلیط هواپیما همراه باشید.

صدور پاسپورت در انحصار دولت هر کشور بوده و هیچ سازمان یا فردی نمی‌تواند برای خود یا دیگری چنین مدرک رسمی را صادر نماید. قوانین مرتبط با گذرنامه در کشورها بسته به شرایط اختصاصی دولت آن وضع شده و مقررات یکسانی برایش در سراسر جهان وجود ندارد. 

در کشوری همچون بریتانیا، شهروندان براساس معیارهایی خاص دسته‌بندی‌ می‌شوند و در کشور کره شمالی که به داشتن قوانین عجیب‌وغریب مشهور است، شمار محدودی از شهروندان توانایی اخذ پاسپورت را داشته و سایرین برای تردد بین شهر و روستاهای داخلی کشورشان نیاز به دریافت مجوز از مراکز قانونی و دولتی دارند. در بیشتر کشورها داشتن یک پاسپورت مجاز است، اما در برخی کشورها مانند استرالیا، سوئیس، فرانسه، یونان و بیشتر کشورهای اروپایی داشتن بیش از یک پاسپورت قانونی است. با استفاده از سامانه آنلاین بلیط چارتری هواپیما و رزرو بلیط هواپیما آس چارتر می توانید آسوده و با خیالی راحت سفر کنید.

مدت زمان اعتبار پاسپورت‌ها در کشورهای سراسر جهان با توجه به شرایط دولتی، یکسان نبوده و در ایران این اعتبار 5 ساله و در ایالات متحده آمریکا 10 ساله درنظر گرفته شده است. البته کشورهای بریتانیا و آمریکا، قوانین محدودکننده‌ای وجود دارد: افراد زیر 16 سال، اعتبار پاسپورت‌شان 5 ساله بوده و پس از این سن باید مجدداً نسبت به دریافت گذرنامه اقدام کنند. 

رضایت نامه والدین برای یک کودک

کودکان زیر 18 سال برای دریافت پاسپورت باید از کلیه افرادی که مسئولیت فرزندداری آنها را بر عهده دارند، رضایت کتبی بگیرند.

رسیدگی به درخواست یک کودک بدون رضایت کلیه افرادی که مسئولیت فرزندداری آنها را بر عهده دارند نیاز به زمان اضافی دارد.

تا قبل از اینکه مطمئن شوید برای فرزند شما یک پاسپورت استرالیایی صادر می شود نباید رزروهای قطعی برای مسافرت بکنید. آژانس مسافرتی آس چارتر با ارائه بلیط ارزان چارتری و بلیط هواپیما چارتری می تواند گزینه ای مناسب برای سفر های شما باشد.

 

تعریف قانونی گذرنامه

بر پایه ماده ۱ قانون گذرنامه مصوب ۱۰ اسفند ۱۳۵۰، گذرنامه سندی است که از طرف مقامات دارای صلاحیت مذکور در این قانون برای مسافرت اتباع ایران به خارج یا اقامت در خارج از کشور یا مسافرت از خارج به ایران داده می‌شود. 

 

انواع مختلف پاسپورت

معمولی (توریستی): رایج‌ترین نوع پاسپورت بوده که بیشتر شهروندان بنابه‌درخواست آن را دریافت می‌کنند.

خدماتی (رسمی): برای کارکنان دولتی جهت انجام امور محوله در ارتباط با دولت صادر می‌گردد.

دیپلماتیک (سیاسی): برای افراد سرشناس سیاسی یک کشور در سفرهای رسمی بین‌المللی صادر می‌گردد.

اضطراری (موقت): به مدت بسیار محدود و برای افرادی صادر گشته که به دلایلی همچون گم کردن پاسپورت یا به سرقت رفتن آن، قادر به ارائه پاسپورت نبود و با اخلال در سفر مواجه شده‌اند و تاریخ انقضای آن‌ها بسیار کم است.

اشتراکی: زمانی صادر می‌گردد که گروهی قصد سفر به یک مقصد واحد را داشته باشند، همچون ورزشکاران برای شرکت در مسابقات بین‌المللی ورزشی.

خانوادگی: برای یکی از اعضای خانواده صادر شده و دارنده می‌تواند با داشتنش سایر افراد را در سفر همراهی کند، اما بدون حضور وی، سایر اعضا سفرشان با اشکال مواجه می‌شود.

داخلی: برای سفر شهروندان داخل یک کشور طراحی‌شده و انجامش جهت کنترل مهاجرت‌ها و شمار سفرهای بین شهری صورت گرفته است.

تاریخ یا اعتبار گذرنامه

اساسا باید دقت داشته باشید که آخرین روز اعتبار پاسپورت شما روزی نیست که روی آن ثبت شده بلکه پیشنهاد می‌شود که ۶ ماه زودتر از تاریخ انقضای پاسپورت نسبت به تجدید آن اقدام کنید زیرا بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل (خطوط هوایی، شرکت‌های کشتیرانی و …) مسافرینی با گذرنامه‌ای با مدت اعتبار محدود را نمی پذیرند. حتی در صورتی که در کشوری خارجی هستید و گذرنامه‌تان منقضی شده، ممکن است از نظر قانونی فرد مورد نظر را دچار دردسر کند. تاریخ یا اعتبار پاسپورت برای کشورهای مختلف مدت اعتبار مختلفی دارد. بعضی از کشورها اعتبار ۱۰ ساله و برخی دیگر برای شهرورندانشان با اعتبار ۵ ساله دارند. اعتبار گذرنامه‌های ایرانی ۵ ساله است. آس چارتر ارائه کننده بلیط چارتری و بلیط ارزان هواپیما انتخابی مناسب برای سفر شما می باشد.

 

تغییر نام

اگر نامی که قرار است در پاسپورت شخص ذکر شود با نامی که موقعی که تابع استرالیا شدند داشته است فرق می کند، ما مدارکی برای توضیح این تغییر درخواست خواهیم کرد.

اگر نام شما تغییر کرده است و پاسپورت را به آن نام می خواهید، باید یک درخواست جدید شامل مدارک زیر تسلسم کنید:

اصل مدارک برای ثبوت هویت و تابعیت تان

اصل مدارک نشان دهنده و/یا ارتباط دهنده نام جدید شما با نامی که در پاسپورت قبلی وجود داشته است یا نام شما در زمان تولد یا هنگام کسب تابعیت استرالیا

اگر پاسپورت کنونی شما حداقل دو سال اعتبار داشته باشد و نام خود را به یکی از دلایل زیر تغییر داده باشید ممکن است واجد شرایط تعویض رایگان پاسپورت با نام جدید باشید:

تغییر شرایط تأهل، رابطه ثبت شده یا رابطه دیفکتو

فوت همسر/شریک زندگی تان

تغییر جنسیت

 

 

رسیدگی سریعتر به درخواست ها

خدمات اولویتی با پرداخت هزینه اضافی ارائه می شود.

با خدمات اولویتی می توانید مطمئن باشید که کار رسیدگی به درخواست پاسپورت شما سریعتر انجام شده و ظرف مدت دو روز کاری برای تحویل گرفتن در یکی از دفاتر پاسپورت استرالیا (APO) داده می شود و نیز با احتساب زمانی اضافی به منزل شما تحویل داده می شود.

خدمات اولویتی برای درخواست های پاسپورت کودکانی که فاقد رضایت کامل والدینی هستند یا برای متقاضیانی که در پنج سال گذشته، دو یا چند مدرک سفر شان گم یا دزدیده شده است ارائه نمی گردد. آژانس آس چارتر یکی از بهترین ارائه کننده بلیط هواپیما چارتر می باشد که با خرید بلیط چارتر از آن می توانید مطمئن سفر کنید.

اگر بخاطر شرایط ترحم آمیز و قانع کننده یکی از اعضای درجه یک فامیل لازم است بطور اضطراری سفر کنید.

در مورد شرایط ترحم آمیز برای فامیل درجه یک، شما شاید واجد شرایط معافیت از پرداخت هزینه پردازش اولویتی یا پس گرفتن آن هزینه باشید.

 

مشخصات ظاهری پاسپورت

ظاهر پاسپورت ‌های کشورهای متفاوت با هم فرق داشته، اما یک سری ویژگی‌ها هست که از سوی سازمان بین ‌المللی هوانوردی غیرنظامی وضع شده که دولت‌ها را ملزم کرده تا مشخصات زیر را رعایت کنند:

1. ابعاد پاسپورت: 88 در 125 میلی‌متر

2. تعداد برگه‌های پاسپورت

3. اطلاعات ضروری برای ثبت در پاسپورت: نام و نام خانوادگی، ملیت، تصویر، امضاء، مشخصات عکس دارنده گذرنامه و...

4. جلدی با طراحی نام کشور صادرکننده و نماد آن کشور

5. داشتن حداقل 8 صفحه خالی با فضای کافی جهت مهر ویزا

و اینکه عموم کشورها در سراسر جهان از زبان انگلیسی در گذرنامه‌های خود استفاده می‌کنند. 

 

نحوه درخواست پس گرفتن یا معافیت از پرداخت هزینه

اگر تصور می کنید واجد شرایط پس گرفتن هزینه هستید، باید به مدیر دفتر پاسپورت در شهر مرکزی تان در استرالیا، یا دفتر کنسولی یا دیپلماتیک استرالیا در محلی که درخواست خود را تسلیم کرده اید (همراه با مدارک پشتیبان) نامه بنویسید.

در مورد شرایط ترحم آمیز برای فامیل درجه یک مانند همسر، شریک زندگی عرفی (دیفکتو)، مادر، پدر، پسر، دختر، برادر، خواهر، مادر همسر و پدر همسر شاید واجد شرایط معافیت از پرداخت هزینه پردازش اولویتی یا پس گرفتن آن هزینه باشید.

تصمیم مبنی بر پس ندادن هزینه پردازش اولویتی بر اساس قانون پاسپورت استرالیا مصوب 2005 قابل تجدیدنظر است. بلیط هواپیما ارزان و بلیط چارتری ارزان خود را می توانید از آس چارتر تهیه کنید.

 

پاسپورت های صدمه دیده

باید مراقبت باشید که پاسپورت شما صدمه نبیند. صدمه شامل پاره شدن یا تکه تکه شدن صفحات، مخدوش شدن صفحات، ناقص شدن صفحات، ناقص شدن جلد یا خراب شدن صفحات یا جلد با آب می باشد.

دستکاری یا آسیب رساندن عمدی به یک پاسپورت استرالیایی جرم محسوب می شود. سعی نکنید با منگنه، چسب مایع یا چسب نواری صدمه های تصادفی را درست کنید. 

اگر پاسپورت صدمه دیده باشد ممکن است برنامه های سفر شما با تأخیرهای قابل توجهی روبرو شوند.

یک پاسپورت صدمه دیده شاید:

برای سفر فاقد اعتبار باشد؛

توسط مقامات کنترل مرزی ضبط شود، و

نیاز به تعویض داشته باشید.

برای تعویض یک پاسپورت صدمه دیده نیاز به درخواست دادن و پرداخت تمام هزینه های مربوطه می باشد. آژانس آس چارتر یکی از بهترین ارائه کننده پرواز چارتری می باشد که با خرید بلیط ارزان چارتر از آن می توانید مطمئن سفر کنید.

پاسپورت های گم شده یا دزدیده شده

پاسپورت یک مدرک با ارزش است، همیشه باید آنرا محفوظ و سالم نگه دارید. پاسپورت های گم شده یا دزدیده شده ممکن است برای مقاصد مجرمانه استفاده شوند.

اگر بعد از اینکه گزارش گم شدن یا دزدیده شدن پاسپورت خود را دادید آنرا پیدا کردید یا به شما برگردانده شد، نباید از پاسپورت خود استفاده کنید.

پاسپورتی که گم شدن یا دزدیده شدن آن گزارش شده باشد دیگر برای سفر معتبر نیست و اگر سعی کنید با آن سفر کنید، مقامات کنترل مرزی آنرا ضبط خواهند کرد. می توانید ارزان ترین بلیط لحظه آخری چارتر را از آس چارتر تهیه کنید و سفر خود را با ما تجربه کنید.

 

افرادی که پاسپورت برایشان صادر نمی‌شود

گروه‌ها و افراد زیر نمی‌توانند برای خروج از کشور درخواست صدور پاسپورت دهند: 

1. افرادی که براساس اعلام کتبی مقامات قضایی اجازه خروج از کشور را نخواهند داشت.

2. افرادی که در خارج از کشور ایران دارای سوءپیشینه هستند. 

3. افرادی که سفرشان به خارج از کشور بنا به تشخیص مقامات قضایی مخالف مصالح جمهوری اسلامی ایران است. 

4. افرادی که دارای بدهی مالیاتی و اجرایی دادگستری و ثبت اسناد هستند. 

date_range یکشنبه 06 تیر 1400 remove_red_eye 2210 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0