{{ctrl.notification}}
نقش رستم و نقش رجب در شیراز

نقش رستم و نقش رجب در شیراز

در کشور پهناور ما آثار تاریخی فراوانی وجود دارد، در هر استان با توجه به دوره مهم تاریخی آثار گوناگونی به چشم می خورد، یکی از استان هایی که آثار ارزشمند فراوانی دارد استان فارس است، از آنجایی که این استان در زمان هخامنشیان، ساسانیان و سایر دوره ها اهمیت زیادی داشت، بیشتر مجسمه ها و آثار باستانی در این استان وجود دارد. در این مقاله آس چارتر به معرفی دو آثار باستانی در شیراز یعنی نقش رستم و مقش رجب می پردازیم تا پایان مقاله همراه ما باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین زمان و کمترین هزینه بتوانید بلیط هواپیما مشهد شیراز را به راحتی تهیه نمایید.

نقش رستم

معرفی نقش رجب و نقش رستم

نقش رجب مرودشت یکی از مشهورترین آثار تاریخی به جای مانده از سلسله ساسانی است، البته این اثر هم از نظر هنری و هم از نظر تاریخی ارزش زیادی دارد؛ اما کمتر کسی به آن اهمیت می دهد، جالب است بدانید رجب نام کسی است که در آن نزدیکی قهوه خانه داشته است، اردشیر و شاپور ساسانی نیز در این شهر به دنیا آمدند و در زادگاه خود تاج گذاری کردند، مجسمه ای از تاجگذاری اردشیر در نقش رستم به چشم می خورد، نقش رستم یکی دیگر از جاذبه های تاریخی این منطقه است.  فاصله نقش رستم تا نقش رجب تقریباً 3 کیلومتر است. حتما از این مکان های تاریخی دیدن کنید. نقش رجب در سال ۱۳۱۰ با شماره ۲۲ به عنوان یادگاری با ارزش از حکومت ساسانیان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نقش رستم و نقش رجب شیراز

کتیبه های نقش رجب

کتیبه های شگفت انگیزی در این محدوده وجود دارد، در این کتیبه ها می توانید 4 ترکیب مختلف از وقایع تاریخی را مشاهده کنید. در این مجسمه ها شاه، موبدان، مقامات مهم دولتی و درجه داران دیده می شود، در زیر به معرفی این کتیبه ها می پردازیم.

نقش رستم و نقش رجب شیراز

کتیبه اردشیر بابکان

این کتیبه یا سنگ نگاره تاج گذاری اردشیر بابکان بنیانگذار سلسله ساسانی را نشان می دهد، در زمان ساسانیان، موبدان زرتشتی روحانیون بلندپایه ای بودند که انگشتر یا تاجی به شاه هدیه می دادند. عرض این کتیبه حدود 4.5 متر است، 8 نفز در این کتیبه دیده می شوند که شامل چند مرد، زن و کودک می باشند، در این کتیبه مراسم اهدای تاج از سوی زرتشتیان موبد به شاه دیده می شود. اشکال  موجود در این کتیبه یک موبد است که روبه ‌روی شاه قرار گرفته است و در یکی از دستانش تاج یا حلقه شاهی و در دست دیگر، عصای پادشاهی را نگه ‌داشته ‌است. پشت سر شاه نیز 2 بانوی دربار و دونفر دیگر که یکی از نجیب‌ زادگان و بزرگان کشوری است و دیگری با یک باد بزن در پشت سر شاه ایستاده ‌اند و روبه ‌روی شاه 2 کودک ایستاده‌اند که یکی از آن‌ها ولیعهد می باشد.
نقش رستم و نقش رجب شیراز

تاجگذاری شاپور اول

در این کتیبه یکی از مراسم تاجگذاری شاهنشاهی، تاجگذاری شاپور اول، جانشین ادیر دیده می شود، در این کتیبه، شاهنشاه ساسانی سوار بر اسب، شاپور اول، دیده می شود، که همراه با تاج انگشتری نیز به شاپور اول هدیه می دهد، موبدی که این تاج یا انگشتر را به شاه اعطا می کند نیز سوار بر اسب می باشد، در این کتیبه همچنین تصویری از یک چشمه نیز مشاهد می شود که نشان دهنده این است که در آن موقع ان منطقه آب و هوای خوبی داشته است.

نقش رستم و نقش رجب شیراز

کتیبه شاپور اول و همراهانش

در ضلع شمالی نقش رجب، سنگ نگاره ای وجود دارد که نشان دهنده شاپور اول، دومین پادشاه سلسله ساسانی است، نقش برجسته 1.5 متری از سطح زمین است و شاپور اول را سوار بر اسب نشان می دهد 9 مقام دولتی پشت سر او ایستادند. نقش های کمده شده بر روی کتیبه نشان دهنده این است که این مردان همگی ازادم های مهم و بزرگی می باشند، همچنین 4 سطر حک شده بر روی سینه اسب دیده می شود که به خط یونانی نوشته شده است، نوشته های حک شده شامل: اهورامزدا خداوندگار شاپور، شاهنشاه ایران و انیران، که چهر از ایزدان دارد فرزند بغ مزدا پرست خدایگان اردشیر شاه شاهان که چهر از ایزدان دارد نوه خدایگان بابک شاه می باشد.

نقش رستم و نقش رجب شیراز

کتیبه نقش برجسته کرتیر

پیرمرد ریشو با کلاه که نقش او بر این کتیبه حک شده است، همان کارتیه معروف است، این سنگ نگاره کتیبه ای از کرتیر در نقش رجب است و دلیل نامگذاری آن وجود موبد کرتیر زرتشتی قدرتمند و تأثیرگذار است، این موبد در شش پادشاهی مختلف ظاهر شده است، وی از عهد اردشیر بابکان تا نرسه می زیسته، قدرت او به حدی است که صد سال بر ایران حکومت کرده است، او به سرسختی و تعصب تمام تلاش خود را کرد تا دین زرتشتی را دین رسمی کشور اعلام کند. به همین دلیل بسیار مشهور و معزوف گشت، کارتیه در آن دوران و کارهایی که در دوره‌های مختلف پادشاهی انجام می‌ داده بسیار مهم بوده است که در هرکتیبه ای چهره او را می بینید، وی همچنین چهره اش در سنگ نگاره های کارتیه در سرمشهد نیز دیده می شود که این اثر تاریخی در 80 کیلومتری کازرون قرار دارد و همچنین تصویر او را می توان در رستم، کعبه زرتشت و رجب مشاهده کرد.

نقش رستم و نقش رجب شیراز

نقش رستم شیراز

نقش رستم نقش رستم شیراز منطقه‌ای تاریخی در کوه‌های استان فارس و یکی از آثار ملی ایران است که قدیمی‌ترین بناها، مقبره‌های شاهان هخامنشی (خشایارشاه، داریوش، اردشیر اول و داریوش دوم)، برج شاه و دیوارهای شهر، نقش برجسته ها و کتیبه هایی از ایران باستان در آنجا قرار دارد، آنچه نقش رستم را از سایر اماکن تاریخی فارس متمایز می کند، قرار دادن آثار ایلامی 2000 تا 600 سال قبل از میلاد، هخامنشیان 330 تا 600سال  قبل از میلاد و ساسانیان 224 تا 651 سال قبل از میلاد از سه دوره تاریخی در داخل آن است،  منطقه نقش رستم جایگاه ویژه ای را برای پادشاهان هخامنشی و ساسانی فراهم می کرد و به همین دلیل آثار بسیاری به جا مانده از این دوره ها در نقش رستم یافت می شود. در این منطقه مبارزه و رویارویی رستم و اسفندیار بوده است که این قهرمان اسفندیار به همین دلیل این منطقه بنام رستم معروف شده است، نقش رستم در دل کوه قرار دارد، در این منطقه همچنین نقش برجسته ایلامی، بهرام دوم، شاپور اول، نرسی، اردشیر بابکان، هرمز دوم و سنگ ‌نبشته آرامی روی آرامگاه داریوش اول و نقش نبشته دار کرتیر در این منطقه قرار گرفته است.

نقش رستم و نقش رجب شیراز

جاذبه های نزدیک به نقش رجب

شیراز شهری باستانی که دارای جاذبه های بسیار زیادی می باشد، که از بازدید آنها لذت خواهید برد و نیاز به یک سفر چند روزه خواهید داشت، شمامی توانید علاوه بر بازدید از نقش رجب و نقش رستم می توان به جاذبه های نزدیک به این منطقه مانندم تخت جمشید، کاخ پاسارگاد و آرامگاه کمبوجیه اشاره کرد.

نقش رستم و نقش رجب شیراز

ساعات بازدید از نقش رجب

برای بازدید از این نقش رجب می توانید از ساعت 8 صبح تا 18 به این منطقه مراجعه نمایید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط لحظه آخری کیش شیراز در شهر مشهد می باشد.

هزینه بازدید از نقش رستم و نقش رجب

هزینه بازدید از نقش رجب برای بازدید کنندگان ایرانی حدود 40 هزار تومان و بازدیدکنندگان خارجی حدود 50 هزار تومان می باشد.

نقش رستم و نقش رجب شیراز

بهترین فصل سفر به شیراز

شیراز شهری با اقلیم گرم و خشک است که با تابستان هایی داغ و زمستان هایی سرد می باشد، بهترین زمان برای سفر به شیراز، بهار و پاییز است اما باید بدانید شلوغ ترین و پربازدیدترین زمان سفر به این شهر به تابستان اختصاص دارد. همچنین بد نیست بدانید که سفر به شیراز در ماه اسفند و بهار نیز می تواند گزینه جذابی باشد.

آدرس نقش رستم و نقش رجب: ایران، استان فارس، مرودشت، ۳ کیلومتری شمال تخت جمشید، جاده مرودشت - سارویی

date_range شنبه 09 مهر 1401 remove_red_eye 264 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0