{{ctrl.notification}}
معرفی سوغات همدان

معرفی سوغات همدان

همدان یکی از شهرهای کهن و تاریخی ایران می باشد که مکان های دیدنی معروفی از جمله ارامگاه حکیم ابوعلی سینا ، غار علیصدر دارد، در سفر به همدان قطعا لازم است بدانیم که چه سوغاتی هایی تهیه کنیم در این مطلب سوغات همدان را به شما معرفی خواهیم کرد همچنین می توانید بلیط هواپیما چارتر همدان را از سایت اس چارتر رزرو نمایید.

حلوا زرده همدان

این حلوا از زرده تخم مرغ تهیه می شود و معمولا از ان برای افطار در ماه رمضان استفاده می شود موادی که در تهیه این حلوا استفاده شده عبارت است از : زرده تخم مرغ، شکر، نشاسته، گلاب، زعفران و کره آب که بر روی حرارت ملایم پخته می شود و غلظت ان مانند فرنی است هنگامی که به همدان سفر کنید می توانید این حلوا را به شکل بسته بندی تهیه نمایید.

انگشت پیچ همدان

از سوغات معروف همدان انگشت پیچ است که در زمان های قدیم ان را موقع خوردن به دور دست می پیچیدند این دسر را اغلب برای افطار در ماه رمضان استفاده می کنند و موادی که برای تهیه ان استفاده می شود عبارت است از سفیده تخم‌مرغ، شکر، گلاب و جوهر لیمو.

انگشت پیچ همدان

نان کماج همدان

از شیرینی های سنتی همدان می توان به نان کماج اشاره نمود که سوغات شهرهای دیگری چون اراک، اذربایجان، اصفهان می باشد  اما کماج همدان چون قدمت زیادی دارد بسیار محبوب است.

آبنبات قیچی همدان

ابنبات قیچی که بسیار خوشمزه است در تهیه ان از آب، شکر، روغن و زعفران استفاده می شود معمولا ابنبات قیچی را می گویند یک دسر سنتی ایرانی است اگر می خواهید در خانه درست کنید کافی است کره را با آب و زعفران بجوشانید و شربت غلیظی تهیه نمایید و بعد از ان  شربت را به شکل‌های دلخواه بر روی کاغذ روغنی ریخته و صبر کنید تا خنک و سفت شود. آبنبات قیچی را در طعم‌ها و رنگ‌های مختلفی تهیه می‌کنند که می توانید خریداری کنید.

باسلوق همدان

باسلوق هم از ان دسته سوغاتی هایی است که در اراک هم موجود است برای تهیه باسلوق از نشاسته، آب، پودر ژلاتین، گلاب، پودر نارگیل و مغز گردو استفاده می کنند.

راحت الحلقوم همدان

این شیرینی خوشمزه با اضافه شدن شکر و جوهر لیمو درست می شود که ان را حرارت می دهند و بعد تا جایی که از حالت مایع خارج شده و به جامد تبدیل می شود هم زده شده و پس از سرد شدن ان را پودر نارگیل تزئین می کنند.

راحت الحلقوم همدان

نان شیرمال همدان

در تهیه این نان خوشمزه از اب، زعفران، شکر، هل استفاده می کنند که این نان بسیار طرفدار است.

برساق همدان

برساق که از شیرینی سنتی های همدان است در شهرهای دیگر چون کرمانشاه و کردستان هم موجود می باشد برای تهیه این شیرینی خوشمزه از آرد، شکر، روغن حیوانی، زردچوبه، شیر، پودر گردو، پودر توت خشک، پودر دارچین، رازیانه و زرده تخم مرغ استفاده می شود.

شیره انگور همدان

همانطور که می دانیم در ایران چند مدل انگور وجود دارد اما تنها یک نوع ان مناسب شیره انگور است این شیره انگور فخری نام دارد که در شهر همدان موجود است و بعد از شستن ان را له می کنند و ابش را می گیریند و بعد خاک سفید که در ملایر یافت می شود را به ان اضافه می کنند تا از ترش شدن و نجس شدن ان جلوگیری کنند و همچنین در همدان دو نوع شیره انگور پیدا می شود که نوع اول ان شیرین می باشد و نوع دوم ان شل و قهوه ای پر رنگ است اما نوع دوم که در ملایر تهیه شده است ظاهر ان سفت تر و روشن تر است.

گز همدان

ممکن است فکر کنید گز را فقط در اصفهان به عنوان سوغات می برند و برای اصفهان است و باید بگوییم که این شیرینی خوشمزه در نهاوند همدان نیز درست می شود.

گز سوغات همدان

چای بغدادی همدان

چای بغدادی یکی دیگر از سوغات همدان است که در ان  زنجبیل، دارچین، هل و میخک دارد.

ترشی و مربا همدان

همدان شهر کهن و تاریخی با ترشی ها و مربا هایش معروف است از این رو انها مثالی دارند که می گوید «همدانیا میلیچ (گنجشک) تو هوا می‌پره، می‌گیرن موکونن ترشی.» یعنی همدانیا گنجشکی که در هوا بپرد را می گیرند و از ان ترشی درست می کنند، ترشی های همدان فوق العاده بی نظیر هستند.

نقل همدان

نقل هم یکی دیگر از سوغاتی های همدان می باشد.

حلوا لوزی همدان

یک نوع حلوا در همدان تهیه می شود که به دلیل برش ان به شکل لوزی به ان حلوا لوزی می گویند موادی که در تهیه این حلوا استفاده می شود عبارت است از: دو، سبوس گندم، عسل و زعفران .

حلوا لوزی همدان

حلوا ارده همدان

حلوا ارده که بسیار خوشمزه است و معمولا از ان در صبحانه استفاده می شود مواد تهیه ان  ارده، شکر، تخم‌مرغ، هل، کنجد بریان سابیده (ارده) وچوبک می باشد.

خشکبار همدان

همدان بخاطر موقعیت  جغرافیایی مناسب برای کشاورزی  که  دارد محصولات خیلی خوبی از جمله: در زمینه کشت انگور، هلو، زردآلو، سیب، بادام و گردو و انواع دیگر میوه‌ها دارد همچنین تعداد زیادی از افراد که در این استان هستند مشغول به کشاورزی هستند و قیسی، برگه، مویز و کشمش تولید می کنند. شما می توانید خرید بلیط چارتر گناباد تهران خود را  از اس چارتر در کمتر از سه دقیقه تهیه نمایید.

نان چای

نان چای  یک شیرینی سنتی است که مواد تهیه ان عبارتند از: آرد، روغن، پودر قند، تخم مرغ، هل، ماست و جوش‌شیرین و همچنین از ترکیب هل، ماست، و زرده تخم مرغ برای پوشاندن روی ان استفاده می کنند.

عسل

در شهر همدان به دلیل زنبورداری عسل های مرغوب تهیه می شود که از ان برای سوغات استفاده می کنند.

عسل همدان

سنل

در تهیه این شیرینی خوشمزه از آرد بوداده، روغن، شکر، بیسکویت، زنجبیل، جوز ودارچین استفاده می کنند.

نان نارگیلی

این شیرینی که از شیرینی های محبوب استان همدان است برای تهیه ان از آرد سبوس‌دار، شکر، نمک، گلاب، تخم گشنیز کوبیده و نارگیل رنده شده استفاده می کنند.

طلاکوبی و نقره کوبی

مردمان زیادی در بازارهای همدان به طلاکوبی و نقره کوبی می پردازند هدف از این کار این است نقش هایی را بر روی ورقه های نازک از طلا و نقره بندازند و در اخر این ورقه ها را بر روی سطوح هایی چون شیشه و چوب و سرامیک می چسبانند.

طلاکوبی و نقره کوبی همدان

مسگری و قلم زنی

از زمان های خیلی قدیم در همدان تا به امروز در بازارهای قدیمی افراد زیادی کار مسگری و قلم زنی را انجام می دهند.برای تهیه این ظروف مسگری می توانید در اولین فرصت بلیط چارتری هواپیما اهواز تهران را تهیه کنید.

سفال لالجین همدان

پایتخت سفال ایران یعنی لالجین 24 کیلومتر بعد از همدان است که لالجین تغییر یافته کلمه (لاچین ) می باشد و اسم پرنده ای شکاری و عنوان یکی از قبیله های ترک است این سفال نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا معروف است قدمت این سفال به بیش از 800 سال می رسد و در تمام این شهر کارگاه های سفالگری و سرامیک سازی را می توانید مشاهده نمایید که این نوع سوغاتی هم می تواند جالب و متفاوت باشد.

چرم همدان

چرم دوزی هم یکی دیگر از هنرهای دست مردم همدان است که از چندین هزارسال قبل مردم شهر همدان از پوست حیوانات برای خود کفش و لباس تهیه می کردند و از زمان قاجار نام چرم همدان بر سر زبان ها افتاد شما هم می توانید از چرم همدان کیف و کفش برای خانواده یا دوستانتان تهیه نمایید.

گلیم

همدان پیشرفت خیلی زیادی در محور دامداری داشته است از همین رو گلیم در شهر همدان بسیار پر رونق است و می توانید تنوع فوق العاده این گلیم ها را ببینید.

صنایع چوبی

صنایع چوبی در شهرهایی چون همدان، ملایر، تویسرکان مطرح است از جمله صنایع دستی چوبی می توان به خراطی، نازک‌کاری، منبت‌کاری و معرق‌کاری اشاره نمود.

صنایع چوبی همدان

آبگینه

ابگینه یک نوع شیشه گری سنتی می باشد که با دمیدن هوا به مواد مذاب شیشه به ان حالت داده می شود و از ان طرح های مختلفی ایجاد می کنند. شما می توانید بلیط چارتر دزفول تهران خود را از سایت اس چارتر تهیه نمایید.

date_range دوشنبه 26 مهر 1400 remove_red_eye 787 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0