{{ctrl.notification}}
معرفی جاذبه های گردشگری زابل

جاذبه های گردشگری زابل

زابل یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان می باشد. این شهر در در جنوب شرق سیستان قرار گرفته است. خود استان سیستان نیز در جنوب شرق ایران قرار گرفته و به همین جهت از هوایی گرم و خشک برخوردار می باشد. زابل در ارتفاع 480 متری از سطح دریا قرار گرفته است. این شهر یکی از شهرهای تاریخی ایران می باشد بدین معنا که از گذشته های بسیار دور نیز دارای تمدن بوده و سکنه در آن زندگی می کردند. شاهنامه فردوسی یکی از کتاب های قدیمی و فاخر زبان فارسی نیز بارها از شهر زابل یاد کرده است؛ البته زابل امروزی دقیقا همان شهر زابل نیست که در کتاب شاهنامه یادآوری شده است بلکه بخشی از آن می باشد. زابل شاهنامه بخش های دریاچه هامون، جنوب افغانستان و بخش ‌هایی از پاکستان را نیز شامل می شده است. زابل را در گذشته به نام های نیمروز، سجستان، سیستان و حسین ‌آباد می خواندند اما امروزه و بعد از دوران پهلوی به اسم زابل نام گذاری شد. قدمت و تاریخ این شهر باعث شده تا شاهد جاذبه های گردشگری تاریخی زیادی در آن باشیم. در ادامه می خواهیم به معرفی برخی از جاذبه های گردشگری زابل بپردازیم. اگر شما قصد سفر به این شهر زیبا را دارید می توانید بلیط هواپیما زابل خود را از سایت آس چارتر تهیه کنید.

جادبه های گردششگری زابل قلعه رستم

قلعه رستم

قلعه رستم یکی از آثار تاریخی زیبای زابل می باشد که قدمت ساخت آن به دوران صفویه باز می گردد. این قلعه در 65 کیلومتری زابل واقع شده است. متاسفانه امروزه بخش زیادی از این بنا دستخوش تغییرات شده و به جهت تغییرات جوی، نابود شده است. یکی از دلایل مورد توجه قرار نگرفتن این قلعه، این است که قلعه رستم از جاده اصلی دور می باشد. طبق بررسی های انجام شده، به نظر می رسد که این قلعه 400 الی 500 سال قبل متروکه شده است. به طور کل منطقه ای که قلعه رستم در آن قرار گرفته است منطقه ای تاریخی است چرا که در تپه های اطراف قلعه رستم نیز سکه هایی یافت شده که قدمت آنها به دوران ساسانیان باز می گردد. امروزه تنها 12 ورودی این قلعه و 4 برج آن قابل مشاهده می باشند.

شهر سوخته زابل

شهر سوخته زابل

شهر سوخته نه تنها جز آثار تاریخی زابل بلکه جز قدیمی ترین شهرهای جهان محسوب می شود و قدمتی طولانی دارد. تاریخ این شهر را می توان به 5000 سال قبل منسوب دانست. شهر سوخته را یکی از پیشرفته ترین شهرهای باستانی دنیا می دانند که تاریخ بنای این شهر به دوران تمدن جیرفت و دوره برنز باز می گردد.

شهر سوخته زابل

شهر سوخته مساحتی بالغ بر 280 هکتار تخمین خورده است که مقداری قابل توجه و تامل می باشد. این شهر دارای 5 بخش اصلی و مهم بوده است که شامل: بخش مرکزی، منطقه صنعتی، بخش مسکونی، بخش یادمانی و بخش گورستان می شده است. یکی از بهترین سایت های فروش بلیط ارزان هواپیما تهران زابل آس چارتر می باشد.

شهر سوخته زابل

برخلاف تصوری بسیار که فک می کنند این شهر سوخته است اینطور نیست. شهر سوخته شهری صنعتی بوده و کوره های بسیار در آن فعال بودند بنابراین بقایای زیادی خاکستر در این منطقه وجود داشته است. باستان شناسان دراولین بازدید و تحقیقی که از شهرسوخته داشتند با بقایای خاکسترهای موجود در آنجا مواجه شدند بنابراین نام شهر سوخته را بر آن گذاشتند.

شهر سوخته زابل

تخت جمشید خشتی

یکی دیگر از آثار تاریخی زابل کوه خواجه می باشد که در 30 کیلومتری جنوب زابل قرار گرفته است. جنس این کوه از سنگ های بازالت سیاه رنگ می باشد که در ارتفاع 609 متر از سطح دریا قرار گرفته است. اطراف این کوه آثاری زیادی از دوران اشکانیان، ساسانیان مشاهده می شود. علاوه بر آن اماکنی اسلامی و بودایی نیز در آن وجود دارد. از همین رو این منطقه برای مسیحیان، مسلمانان و زرتشت مقدس می باشد. در سال 1925 و 1929 زمانی که ایران شناس و باستان شناس آلمانی یعنی ارنست هرتسفلد از این منطقه بازدید کرد، نام تخت جمشید خشتی را به سبب آثار تاریخی این کوه بر آن گذاشت.

شهر سوخته زابل

دهانه غلامان

دهانه غلامان باقیمانده شهری مدفون شده در زیر تپه های شنی زابل می باشد. دهانه غلامان یکی از شهرهای باستانی می باشد که قدمت آن به دوران هخامنشیان باز می گردد. این شهر در 45 کیلومتری شهر زابل و دو کیلومتری روستای قلعه نو قرار گرفته است. تمامی بناهای این شهر از خشت و گل ساخته شده است. یکی از مهم ترین بناهای آن، نیایشگاهی بزرگ می باشد. از دیگر بناهای این شهر می توان به ساختمان‌ های بزرگ، معبد، محله‌ های مسکونی، خیابان، آبراهه، محله‌ های نظامی و صنعتی  اشاره کرد.  این شهر به خوبی حکومت هخامنشیان بر مناطق شرقی ایران را نشان می دهد.

شهر سوخته زابل

چشمه آب معدنی موسی

یکی از جاذبه های طبیعی شهر زابل چشمه آب موسی می باشد که در روستای تمین واقع شده است. این چشمه از درون صخره ای می جوشد و نقش زیادی در تامین آب مردم این روستا دارد. یک خصوصیت جالب در مورد این چشمه وجود دارد و آن این است که آب آن در زمستان گرم و در تابستان خنک می باشد.

شهر سوخته زابل

آرامگاه خواجه غلطان

یکی از مکان های زیارتی شهر زابل آرامگاه خواجه غلطان می باشد. این زیارتگاه به روی کوه خواجه قرار گرفته است و مقبره "خواجه غلطان" می باشد که یکی از مریدان علویان بوده است. سالانه تعداد زیادی زائر از این مقبره بازدید می کنند. برای تهیه بلیط هواپیما گرگان زابل به سایت آس چارتر مراجعه کنید. ساختمان این آرامگاه به صورت مستطیل می باشد که با یک طاق تیزه دار و کاشی کاری های زیبا تزئین شده است. همچنین مقبره ای به طول 3 متر که متعلق به خواجه غلطان بوده است، نیز در اتاقی داخل این آرامگاه واقع شده است.

شهر سوخته زابل

کاروانسرای فرنگی

در گذشته کاروانسراهای زیادی بر سر راه جاده ها ساخته می شد. یکی از جاذبه های گردشگری زابل نیز کاوانسرای تاریخی فرنگی می باشد. این کاروانسرا در کنار جاده ای که در حاشیه دریاچه هامون قرار داشت، بنا شد. قدمت این کاروانسرا به دوران صفویان باز می گردد. این کاروانسرا توسط انگلیسی ها در دوران صفویه ساخته شده است. این بنای تاریخی در تاریخ 27 مرداد 1382 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شهر سوخته زابل

بازار سرپوشیده زابل

بازار سرپوشیده زابل هم یکی از آثار تاریخی زابل و هم یکی از مراکز خرید مهم در مرکز شهر می باشد. این بازار در زمان ناصرالدین شاه قاجار و به دستور مستقیم شاه ساخته شد. تا مدت ها نیز به همین نام خوانده می شد. امروزه این بازار در خیابان فردوسی زابل واقع شده و یکی از شلوغ ترین بازارهای زابل به حساب می آید.

شهر سوخته زابل

روستای تاریخی قلعه نو

ماسوله جنوب شرقی ایران را روستای قلعه نو می دانند. این روستا قدمتی 1200 ساله دارد و تاریخ آن به هزار سال قبل باز می گردد. این روستا در روستای جزینک قرار گرفته است. این روستا را به دلیل قرار گرفتن به روی یک تپه، قلعه نام گذاری کرده اند. نمای دور این روستا به مانند ماسوله گیلان می باشد چرا که خانه ها به طور پلکانی قرار گرفته است. این روستا در 38 کیلومتری شهر زابل قرار گرفته است. معماری این شهر به سبک خانه های قدیم، از خشت و گل ساخته شده است.

شهر سوخته زابل

موزه مردم شناسی زابل

اولین موزه استان سیستان و زابل، موزه مردم شناسی آن می باشد. این موزه ابتدا ساختمان کنسولگری انگلستان بود اما امروزه به عنوان موزه مردم شناسی زابل شناخته می شود. این موزه در نزدیکی مراکز مهمی همچون بیمارستان تامین اجتماعی، بازار سنتی زابل، شهرداری زابل و .. و به طور دقیق تر در خیابان فردوسی زابل قرار گرفته است.

شهر سوخته زابل

ارگ خان ملک کیانی

یکی از خانه های تاریخی زابل، ارگ خان ملک کیانی می باشد. این خانه در 16 کیلومتری شهر زابل به سمت هیرمند قرار گرفته است. این بنا در دوران پهلوی ساخته شد که در مقطعی از زمان متعلق به یکی از خان های سیستان نیز بوده که در آن زندگی می کرده است. معماری ارگ خان ملک به این صورت است که به شکل مربع است و دارای 4 برج نیز می باشد. ارتفاع هرکدام از برج ها 70 متر و عرض آنها نیز 5 متر می باشد. آس چارتر بهترین سایت ارائه کننده بلیط پرواز مشهد زابل می باشد.

شهر سوخته زابل

بهترین فصل برای سفر به زابل

زابل یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان است و به دلیل قرار گرفتن در جنوب ایران، دارای آب و هوایی گرم و خشک می باشد. بنابراین سفر به زابل در ماه های گرم سال مثل تابستان و اواخر بهار، کمی طاقت فرسا می باشد. پیشنهاد ما بر این است که بهترین فصل برای سفر، فصل پاییز و زمستان می باشد.

date_range پنجشنبه 18 آذر 1400 remove_red_eye 429 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0