{{ctrl.notification}}
معرفی ایرانشهر

معرفی ایرانشهر

شهرستان ایرانشهر کجاست؟

ایرانشهر یکی از شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان است. مساحت این شهر نزدیک به 30،200 کیلومتر مربع می باشد. ایرانشهر یکی از شهرهای بزرگ و محروم سیستان می باشد. ایرانشهر دومین شهر است که در استان سیستان و بلوچستان فرودگاه دارد و همین موضوع باعث می شود برای سفر به این شهر از بلیط چارتری تهران ایرانشهر و بلیط هواپیما استفاده کنید. برای خرید می توانید به سایت اس چارتر مراجعه کنید.

جغرافیای ایرانشهر

ایرانشهر در زمان های گذشته نقش محافظت و پاسداری از سیستان را به عهده داشته که به همین دلیل به ان معنای حفاظت می گفتند. در ان زمان ها پس از حمله ی اسکندر مقدونی ان منطقه ی خوش اب و هوا و سرسبز کم کم خراب شد. ایرانشهر از شمال به خاش و زاهدان، از شمال شرق به ایرندگان و از شمال غربی به دلگان راه دارد. منطقه دلگان جزوه ایرانشهر بوده اما کم کم جدا شده و شهرستان جدیدی تشکیل داده است.

 

آب و هوای ایرانشهر

ایرانشهر بخاطر داشتن مناطق کوهستانی و پست، اب و هوای ان گرم و خشک است همچنین در تابستان ها و فصل گرما شرجی می باشد. این منطقه تحت بادهای بسیار زیادی هم است و در تابستان دمای هوا به 45 درجه و در زمستان 2 درجه بالای صفر است.بخاطر خشک سالی در ایرانشهر بیشتر مردم در یک دهه مجبور به حاشیه نشینی کردند و روستاهایی چون کریم آباد، رسول آباد، علی آباد از روستاهای حاشیه نشین ایرانشهر هستند.

اب و هوای ایرانشهر

تاریخچه ایرانشهر

در قدیم نام ایرانشهررا پره یا پهره می گفتند. در این شهر قلعه های زیادی وجود دارد که نام یکی از انها بمپور است و مربوط به دوره ی ساسانیان است همچنین قلعه ناصری مربوط به دوره ی قاجاریان است. شما در این شهر می توانید مکان سکونت اولین خانه هایی که ساخته شده اند را ببینید. شهر بمپور از دوران افشاریان تا زمان قاجاریان مرکز حکمفرایی بلوچستان جنوبی بوده است. بعد از اینکه شهر ایرانشهر را به رسمیت شناختند بمپورقدرت خود را از دست داد.

مردم ایرانشهر

اکثر جمعیت ایرانشهر یعنی 93 درصد دین اسلام را دارا  هستند اما 90 درصد سنی و 10 درصد دیگر شیعه هستند. به علاوه این ها بیشتر جمعیت روستایی ایرانشهر یعنی عشایر ها در سیاه چادر ها و کپر ها زندگی می کنند، بیشتر جمعیت این روستا نگه داری دام (بز) را انجام می دهند. بلوچ های شیعه اکثرا در بزمان و دلگان زندگی می کنند.امرار معاش مردم ایرانشهر از کشاورزی، دامداری، صیادی، صنایع دستی می باشد. زبان مردم این شهر بلوچی بوده است اما فارسی هم سخن می گویند در این منطقه ها مانند دیگر شهر ها گویش خاصی وجود دارد.

 

پوشاک مردم ایرانشهر

پوشاک برای مرد های این مناطق یک پیراهن بلند و شلوار گشاد و پرچین و دستار یا لنگی دور سر می باشد. پوشاک زنها هم کمی مطابقت با لباس مرد ها دارد اما فرقشان این است مثلا برای سر استین یا سرپارچه یا جلوی پیراهن نقش های زیبا و محلی با رنگ های مختلف طراحی می کنند.

 

بازی های سنتی ایرانشهر

تلکی، هپت سنگ، هدکان رو، لکرشانکی از جمله بازی های سنتی ایرانشهر هستند.

بازی های محلی ایرانشهر

صنایع دستی مردم ایرانشهر چیست؟

سوزن دوزی، سفالگری، سکه دوزی، حصیربافی و نقاشی از صنایع دستی  مردم زحمتکش ایرانشهر می باشد.

 

غذاهای محلی ایرانشهر

تنورچه، هیره، پشک، کوهل، کابلی، آپ انار، دوغ پا، شیلانچ از غذاهای سنتی مردمان ایرانشهر است.

 

چه دلیلی باعث شد تا در ایرانشهر فرودگاه ساخته بشود؟

در ایرانشهر به دلیل داشتن دانشگاه های زیاد و رفت و امد زیاد دانشجویان تصمیم گرفتند که فرودگاه بسازند. ساخت این فرودگاه باعث شد تا دانشجویان و مردم بتوانند برای سفر خود از هواپیما استفاده بکنند. شما هم اگر قصد سفر به ایرانشهر را دارید می توانید بلیط هواپیما مشهد ایرانشهر خود را از سایت اس چارتر دریافت نمایید.

مهم ترین دانشگاه ایرانشهر، دانشگاه علوم پزشکی است که از اهمیت بالایی برخوردار است.به جز دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه های دیگری مانند دانشگاه آزاد ایرانشهر، دانشگاه ولایت، کشاورزی، پیام نور، فرهنگیان و علمی کابردی، در این شهر وجود  دارد.

 

بادها ایرانشهر

مهم ترین بادهای منطقه ایرانشهر( گوریچ ) هستند که در زمستان از شمال به جنوب می وزد و به همراه خود سرما دارد. لوار در تابستان در ایرانشهر می وزد که گرمای بسیار شدید و سوزانی دارد و دمای هوا به 46 درجه می رسد.

 

بازار ایرانشهر

قطعا در هر شهری بازار یکی از مهم ترین چیزهایی است که مردم و مسافران دوست دارند به ان سری بزنند. در بازار ادویه شما می توانید ادویه های رنگارنگ و بسیار خوبی را تهیه کنید. همچنین می توانید بدلیجات یا همان جواهرات دست ساز را که زن های محلی ان را درست می کنند را ببینید و بخرید. اگر هم علاقه ای به خریدن پارچه دارید می توانید پارچه با طبق سلیقه تان را از همین بازار تهیه کنید از انجایی که پارچه های خوبی دارد تجار پارچه در این مکان زیاد هستند و همچنین در بندر چابهار می توانید هر وسیله ای را که می خواهید با قیمت مناسب دریافت کنید. تنها کافی است برای پرواز چارتری ایرانشهر خود به سامانه اس چارتر مراجعه کنید و بلیط خود را دریافت نمایید.

بازارهای ایرانشهر

 هتل های ایرانشهر

اگر قصد دارید که در ایرانشهر بمانید اس چارتر چند هتل را به شما معرفی خواهد کرد و می توانید انجا ساکن شوید. هتل تالار قصر که دارای کیفیت غذایی متنوعی هست و پرسنل بسیار خوش برخورد دارد را میتوانید رزرو کنید.یا به هتل ایرانشهر در تقاطع طالقانی و ازادی جنوبی بروید. به جز این دو هتل ، هتل اسلامی هم موجود می باشد که نیمه فعال است.

 

جاذبه های گردشگری ایرانشهر

ایرانشهر همانند دیگر شهرها جاذبه هایی برای تفریح و دیدن دارد که در ادامه چند مورد را خواهیم توضیح داد.

 

پارک هنرمندان ایرانشهر

در بخش مرکزی ایرانشهر پارکی بسیارزیبا و دیدنی وجود دارد که به ان پارک هنرمندان یا باغ هنرمندان گفته می شود. این بوستان کان خوبی برای تفریح چند ساعته و تفریح با خانواده و دوستانتان است همچنین سالن تئاتری در این پارک وجود  دارد. به علاوه این ها صنایع دستی و محصولات مختلف و بازار های فصلی دارد.

پارک هنرمندان ایرانشهر

موزه ایرانشهر

وجود یک قلعه تاریخی که در ان محصولات فرهنگی  مردم ایرانشهر قرار دارد. زیورآلات، گهواره چوبی، ابزار اندازه گیری و ظروف سفالی از جمله وسایلی هستند که در این موزه وجود دارد.

 

سینما هلال ایرانشهر

وسعت این سینما به مساحت 3200 متر مربع است که سه طبقه دارد. ظرفیت این سینما 560 نفر است.

 

رودخانه بمپور

این رودخانه که یکی از رودخانه های پر اب دائمی است این رودخانه شعبه هایی دارد به نام دامن، ایرندگان و کارواندر که بعد از گذشتن روستاها و ابیاری انها به جازموریان می رسد.جازموریان هم در 150 کیلومتری باختر واقع شده است که وسعت این دریاچه در زمان هایی که باران می بارد به 3300 کیلومتر مربع می رسد.

رودخانه بمپور ایرانشهر

غار کرمانچی

یکی از مکان های دیدنی که در روستای کرمانچی قرار دارد غار کرمانچی است. جالب است بدانید این غار هیچ ابی ندارد و پر از خفاش است. وقتی وارد این غار می شوید شیب ان تند است و در بخش نهایی ان حفره های کوچکی وجود دارد. دره ای که درون این غار قرار دارد نام ان اهو است و 100 متر دارد.دیواره های این غار و کف ان پر از سنگ های متفاوت است. اس چارتر بهترین مرجع ارائه کننده بلیط ارزان چارتری در مشهد است.

date_range چهارشنبه 24 شهریور 1400 remove_red_eye 3654 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0