{{ctrl.notification}}
مسجد مکی زاهدان

مسجد مکی زاهدان

زاهدان یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان که دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی است، زاهدان شهری کهن که قدمت تاریخی آن به قرن ها پیش باز می گردد، یکی از زیباترین و جذاب ترین دیدنی های زاهدان مسجد تاریخی مکی است که آس چارتر در این مقاله قصد دارد به معرفی این مسجد بپردازد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمتر از سه دقیقه بتوانید به راحتی بلیط هواپیما ارزان چارتر مشهد زاهدان را در از این سامانه دریافت نمایید.

مسجد مکی زاهدان

تاریخچه مسجد مکی زاهدان

مسجد مکی زاهدان یکی از جاذبه های دیدنی و مذهبی در زاهدان که در سال 1353 هجری شمسی توسط یکی از روحانیون اهل سنت عبدالعزیز ملازاده در خیابان خیام زاهدان ساخته شد، قدمت این مسجد به نیم قرن می رسد، مسجد مکی دارای وسعت زیادی و معماری بی نظیری می باشد، این مسجد در زمینی به وسعت 600 متر مربع احداث شد، نمای بیرونی این مسجد شباهت زیادی به مسجد سلطان احمد استانبول دارد و نمای داخای آن به مسجد نبی در مدینه شباهت دارد و طراحان این مسجد را از روی این  دو مسجد الگو برداری کرده اند. مسجد مکی مسجد اهل سنت می باشد،  و از ارزش و اهمیت خاصی در میان مردم زاهدان برخوردار است. بیشتر مردم زاهدان این مسجد  را به نام مولانا عبدالعزیز می ‌شناسند. مولانا عبدالعزیز مسجد دیگر نیز بنان مسجد مدنی در زاهدان ساخته است، وی نام این دو مسجد را در واقع بنام های دو شهر مقدس مکه و مدینه نام گذاری کرده است. اولین نماز جمعه در مسجد مکی در سال 1365 برگزارشد.

مسجد مکی زاهدان

معماری مسجد مکی زاهدان

مسجد مکی یکی از بزرگترین مساجد اسلامی در دنیا محسوب می شود. مسجد مکی زاهدان همانطور که در بالا گفته شد، دارای معماری بی نظیری می باشد که از دو مسجد نبی در مدینه و مسجد سلطان احمد در استانبول الگوبرداری شده است، مسجد مکی دارای 32000 متر مربع زیر بنا و چهار مناره به ارتفاع 92 متر دارد، مسجد مکی دارای 52 گنبد است که ارتفاع گنبد مرکزی آن به 46 متر می ‌رسد. نمای بیرونی مسجد نیزکاملا سفید است که بسیار بی نظیر و دیدنی است، با ورود به  فضای داخلی مسجد شما را یاد مسجد النبی می اندازد، فضای داخلی مسجد مکی دارای تزیینات بی نظیری همچون کاشی کاری، گچ بری و نقاشی، مقرنس کاری، گره ‌چینی و نقوش اسلیمی و می باشد که بسیار جذاب و تماشایی است، مسجد مکی دارای پنجره های بسیار زیادی است که فضای داخلی مسجد را بسیار روشن کرده است، دیوارها و ستون‌های این مسجد نیز دارای معماری ایرانی است، این مسجد حدود 55 هزار نفر ظرفیت دارد، معماری منحصربفرد و چشم نواز مسجد مکی در زاهدان با معماری تمامی مساجد جامع و بزرگ ایران تفاوت زیادی دارد، و همین دلیل این مسجد را به یکی از جاذبه های دیدنی و پرگردشگر در زاهدان تبدیل کرده است. با تهیه بلیط چارتر هواپیما ارزان تهران زاهدان در سامانه آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.  

مسجد مکی زاهدان

بازسازی مسجد مکی زاهدان

مسجد مکی را در چند مرحله بازسازی کرده اند، بنای اولیه مسجد دارای دو مناره با ارتفاع ۳۷ متر بوده است. که با افزایش جمعیت مسجد مکی نیز توسعه یافت و در سال 1370 بخش های مختلفی به این مسجد اضافه شد، در این بازسازی ها طبقه دوم به این مسجد اضافه شد و هچنین چندین مناره که بلندترین آنها به ارتفاع 92 متر می رسد.

بمب گذاری مسجد مکی زاهدان

یکی از تلخ ترین اتفاق هایی که در سال های اخیر برای این بنای باشکوه افتاده بود، بمب گذاری در این مسجد بود، که در تاریخ ۲۵ تیرماه سال ۱۳۸۹ بعد از نماز مغرب و عشا بود که هدف بمب‌گذاری تروریستی قرار گرفت، در زمان بمب گذاری تعداد زیادی از نمازگزاران در حال خواندن دعای کمیل بودند، و تعدادی نیز در بیرون مسجد بودند که عامل انتحاری دوم نیز با منفجر کردن جلیقه انتحاری خود باعث به شهادت رساندن 22 نفر و مجروحیت 270 نفر شد. این بمب گذاری به سردسنگی و مسئولیت گروه تروریستی ریگی بوده است.

مسجد مکی زاهدان

بهترین زمان برای بازدید از مسجد مکی زاهدان

مسجد مکی یک از جاذبه های گردشگری مذهبی در زاهدان که گردشگران زیادی از آن بازدید می نمایند، بهترین زمان برای بازدید از این مسجد در هنگام برپایی نماز می باشد، تماشای صفوف منظم نمازگزاران بسیار حس خوبی دارد و از تماشای این اجتماع لذت خواهید برد، همچنین خصوصا شب ها که نورپردازی جذابی می باشد، بهترین فصل نیز پاییز و زمستان است، که آب و هوای معتدلی دارد، از نیمه‌های بهار تا اواخر تابستان هوا به شدت گرم است، بنابراین بهترین فصول برای سفر نیمه دوم سال می باشد.

ساعات و هزینه بازدید از مسجد مکی زاهدان

 بازدید از مسجد بیشتر در ساعات اذان می باشد، که می توانید به بازدید بپردازید؛ این مسجد هزینه ورودی ندارد و مبلغی لازم نیست پرداخت کنید، شما می توانید در زمانی حدود یک ساعت و نیم تا 2 ساعت از بخش های مختلف این مسجد بازدید نمایید.

مسجد مکی زاهدان

جاذبه های دیدنی در اطراف مسجد مکی زاهدان

زاهدانی شهری تاریخی با داشتن جاذبه های منحصربفرد یکی از مقاصد گردشگری در ایران است، که سالانه تعداد زیادی مسافر و گردشگر به این شهر سفر می کنند، در ادامه این مقاله به معرفی نزدیکترین جاذبه های دیدنی به مسجد مکی خواهیم پرداخت تا در سفر به زاهدان و بازدید از مسجد مکی بتوانید به راحتی از دیگر جاهای دیدنی در زاهدان نیز بازدید نمایید.

بازار سنتی سلمان زاده زاهدان

یکی از جاذبه های دیدنی در زاهدان بازار سنتی و دیدنی سلمان‌زاده است که یکی از این مکان‌های زیبا و پرطرفدار در زاهدان محسوب می شود، بازار سنتی سلمان زاده یکی از مهم ‌ترین مقاصد خرید زاهدان که شما می توانید انواع لباس، کفش و کیف دست‌ دوم خارجی را درآن تهیه نمایید، این بازار به بازار تانوکارا و بوتیک لته نیز معروف می باشد.

آدرس بازار سنتی سلمان زاده: زاهدان، نبش خیابان مهران

مسجد مکی زاهدان

خانه ابویی زاهدان

از دیگر بناهای تاریخی در زاهدان خانه ابویی می باشد، این خانه در سال 1311 توسط استاد محمدعلی محمودی در زمینی به مساحت ۸۱۳ متر مربع و با زیر بنای ۴۸۳ متر مربع ساخته شد، مصالح بکار رفته در ساخت این خانه آجرو خشت خام بوده است، خانه ابویی دارای معماری بی نظیرو تلفیقی از معماری سنتی و یزدی و بومی می باشد، این خانه شامل بخش هایی همچون: آشپزخانه، انباری، تاسیسات، هشتی، حیاط و... می باشد. خانه ابویی در سال ۱۳۷۷، با شماره ۲۱۵۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس خانه ابویی: زاهدان، خیابان شریعتی

مسجد مکی زاهدان

خانه شمس زاهدان

بنای تاریخی در زاهدان که از جاذبه های دیدنی در زاهدان محسوب می شود، خانه‌ شمس است، قدمت این خانه تاریخی به سال ۱۳۱۵ هجری شمسی و متعلق به دوره پهلوی اول است، این خانه تاریخی امروزه به سازمان میراث فرهنگی قرار دارد. این اثر در تاریخ 18 اردیبهشت 1380، با شماره ثبت 3824 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. بنای این خانه دارای معماری بی نظیرو سنتی می باشد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما لحظه آخری ارزان در مشهد می باشد.

آدرس خانه شمس: زاهدان، خیابان شریعتی، روبروی خانه زعیم

مسجد مکی زاهدان

موزه بزرگ زاهدان

از دیگر جاذبه های دیدنی و معروف زاهدان موزه بزرگ زاهدان است، این موزخ تاریخ و سزگذشت سیستان و بلوچستان را به نمایش گذاشته است، موزه بزرگ زاهدان داری 1000 مترمربع زیربنا و در 5 طبقه احداث شده است، معماری این بنا شباهت زیادی به قلعه سب دارد، موزه بزرگ زاهدان شامل بخش های مختلفی همچون: سالن بوم شناسی، باستان شناسی و مردم شناسی، کتابخانه، سالن محققین، اتاق نمایش و سالن تابلوهای استان شناسی می باشد، در این موزه آثار با ارزشی نگه داری می شود که در هر بخش آثار مربوط به آن بخش را می توانید مشاهده نمایید، از مهم ترین آثار در این موزه می توان به آثار باستانی از شهر سوخته، کوه خواجه، سفالینه‌ها، اشیاء فلزی، گلی، سنگی، شیشه‌ای، تابلوهای نفیس و کتب خطی دهانه غلامان، اسپیدژ، جیرفت و سایر آثار باستانی و تاریخی منطقه جنوب شرق ایران اشاره کرد. در سفر به زاهدان از این موزه حتما دیدن نمایید.

آدرس موزه بزرگ: زاهدان، تقاطع خیابان آیت الله مطهری و امداد

 

 

date_range یکشنبه 16 بهمن 1401 remove_red_eye 253 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0