{{ctrl.notification}}
قم شهر علم

قم شهر علم

قم که یک شهر مذهبی است و پایتخت علم محسوب می شود و جاذبه های مذهبی زیادی دارد همه ساله گردشگران زیادی دارد، این شهر یکی از شهرهای بزرگ تهران محسوب می شود که در نزدیکی تهران قرار دارد. بعد از شهر مشهد، قم دومین شهر مذهبی می باشد. قم یکی از شهر هایی است که دارای بزرگ ترین حوزه های علمیه است و ارامگاه حضرت معصومه در قم می باشد. اگر قصد دارید به شهر مذهبی قم سفر کنید کافی است بلیط چارتری و بلیط ارزان چارتری آبادان تهران  را گرفته و از سفر کردن به قم لذت ببرید.

تاریخچه شهر قم

چندین نفر از ایران شناسان می گویند قم قدیمی ترین مکان در فلات ایران بوده است و قدمت ان به دوران پیش از اسلام می رسد. از زمانی که حضرت معصومه (س) در قم را دفن کردند این شهر به پایتخت تشیع ها معروف شد. طبق حدیثی از پیامبر(ص) دلیل اینکه نام قم را گذاشته اند این است که قائم ال محمد (عج) ان را در قیام مساعدت می کردند. از زمانی که حوزه علمیه را در این شهر احداث کردند اهمیت قم بیشتر شد.

قم مکان های مذهبی زیادی از جمله: مسجد امام حسن عسکری، مسجد جمکران، مدارس علمیه قدیمی مانند مدرسه رستمیه و قبرستان های تاریخی دارد.

 

موقعیت جغرافیایی قم

وسعت قم نزدیک به 14700 کیلومتر و ارتفاع ان از دریا 928 متر می باشد. قم از سمت شمال به تهران و از شمال غرب به شهرستان های ساوه، تفرش، دلیجان استان مرکزی و از سمت جنوب شرقی به کاشان راه دارد.

 

آب و هوای قم

به دلیل اینکه قم اب وهوای نسبتا بیابانی دارد در تابستان ها هوا بسیار گرم و خشک می باشد و در زمستان ها بسیار سرد و خشک می باشد اما در اطراف قم اب و هوای بهتری را می توانید حس کنید. برای سفر به شهر قم کافی است بلیط پرواز چارتری خود را از سایت اس چارتر دریافت نمایید.

 

جمعیت قم چقدر است ؟

طبق اماری که به دست رسیده در سال 1385 جمعیت قم برابر با ۹۵۹,۸۵۲ نفر است.

 

رستوران های قم

مکان های بسیار زیادی برای خوردن غذا در قم می توانید پیدا کنید که در این مطلب قصد داریم مورد های زیادی را به شما معرفی کنیم. اگر می خواهید بهترین رستوران ها و غذا را پیدا کنید می توانید به بلوار محمد امین بروید که رستوران و فست فودی های زیادی دارد. رستوران خانه تاریخی یزدان پناه ،  ارگ سالاریه ، البرز، مروارید، جام جم، رستوران مرکزی از جمله رستوران های است که می توانید در کنار خانواده اوقات خوشی را داشته باشید. در این رستوران ها میتوانید کباب، مرغ کبابی، ماهی را هم نوش جان کنید. اگر می خواهید ابگوشت یا دیزی بخورید می توانید به بلوار غدیر بروید.

اگر هم اهل فست فود و پیتزا هستید به ابتدای بلوار امین رفته و به این فست فود ها باما، شهر ما، فدک و دلفین سری بزنید.

برای خوردن بهترین فالوده ها می توانید به فالوده ممتاز نزدیک به میدان مطهری مراجعه کنید.

رستورانهای قم

بازار های قم

اگر می خواهید به قم بروید بهتر است در سفرتان به بازار قدیمی قم هم سر بزنید. در بازار های قم میتوانید جواهرات، خوراکی های خوشمزه، سجاده ،چادر، ادویه برای سوغات خودتان یا دوستانتان تهیه کنید. قم فروشگاه های فرش و شیرینی بسیار زیادی دارد اما می دانیم یکی از چیزهایی که قم را بسیار معروف کرده است سوهان است.همچنین گز و شیرین تخت که از پسته و زعفران درست می شود بسیار خوشمزه است.

همچنین قم بخاطر قالی ها و فرش های ابریشمی که دارد معروف است و از انجایی که قم شهر مذهبی است کتاب ها و قران و دیسک های سخنرانی هم موجود است.

 

صنایع دستی قم

یک موزه بسیار زیبا و با شکوه در قم قرار دارد که قدمت ان به 120 سال می رسد.برای رفتن به این موزه باید به خیابان 19 دایی ( باهاک ) بروید.

 

مکان های دیدنی قم

حرم حضرت معصومه (ع)

حضرت معصومه که فرزند امام هفتم است در سن 18 سالگی در شهر قم در منطقه ی باغ بابلان  دفن شد و پس از ان که دفن شدند افراد زیادی چه از ایران و چه خارج از ایران به این مکان می رفتند و کم کم به مکانی پر بازدید تبدیل شد. اس چارتر بهترین مرجع ارائه کننده بلیط چارتر مشهد تهران در مشهد است.

حرم حضرت معصومه قم

دریاچه حوض سلطان

مساحت دریاچه ی حوض سلطان به 330 کیلومتر می باشد که به نام های دریاچه قم و دریاچه ساوه، دریاچه شاهی شناخته می شود. در سفر به قم حتما از این دریاچه دیدن کنید.

 

مسجد جمکران

یکی از جاهای دیدنی قم که بسیار معروف است و حتما اسم ان را شنیده اید مسجد جمکران است که به دستور امام زمان و توسط شخصی به نام حسن مثله جمکرانی احداث شد. مسجد جمکران در سال 373 هجری قمری ساخته شد و یکی از مکان های پر بازدید می باشد که همه ساله در تمامی فصل ها مسافران زیادی برای زیارت به انجا می روند اما شلوغ ترین روزها چهارشنبه می باشد که برای برگزاری مراسمات مذهبی و دعا خواندن به انجا می روند.

مسجد جمکران قم

شهر کهک

شهر کهک که ارتفاع های زیادی دارد و دارای اب و هوای خوش است محل زندگی ملاصدرا بوده که چندین سال در این شهر زندگی می کرده است. یکی از جاذبه های دیدنی قم شهر کهک است.

 

مدرسه فیضیه قم

یکی از مکان های بسیار مهم قم مدرسه فیضیه است که توسط فتحعلی شاه ساخته شد و در نزدیکی حرم حضرت معصومه قرار دارد که در قدیم با مدرسه استانه فعالیت کرده است اما کم کم از ان جدا شده و به صورت مستقل فعالیت خودش را اغاز کرده است.

این مدرسه 2 طبقه و 4 ایوان دارد که مرتبط با دوره ی قاجار است که قدیمی ترین قسمت ان ایوان جنوبی است و همچنین کاشی کاری های زیبای ان مربوط به دوره ی صفوی می باشد.

مدرسه فیضیه قم

معروف ترین غذاهای قم چیست ؟

هر شهری غذای معروف خودش را دارد و قم هم از این دسته جدا نیست در این مطلب سعی داریم تا شما را با معروف ترین غذاهای قم اشنا کنیم.

ابگوشت هویج برگه، اش پتله ( اش جو )، آبگوشت قنبید یا کلم قمری، دمپختک قمی، مغزابه، کوفته قمی از غذاهای معروف قم می باشند که شما می توانید ان هارا از رستوران های سنتی قم تهیه نمایید و از طعم خوشمزه انها لذت ببرید.

 

زبان و لهجه مردم قم

زبان مردم قم فارسی است که سخن می گویند اما به لهجه قمی هم صحبت می کنند. به جز زبان های فارسی، زبان های دیگری چون عربی، پشتو، ترکی اذربایجانی، افغان، لری، مازندرانی، توسط کسانیکه به این شهر به همراه خانواده خود مهاجرت کرده اند صحبت می شود. شما می توانید در کمتر از سه دقیقه بلیط هواپیما چارتر قشم تهران  خود را از سایت اس چارتر دریافت نمایید.

 

 

 

date_range شنبه 03 مهر 1400 remove_red_eye 620 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0