{{ctrl.notification}}
غذاهای محلی رشت

غذاهای رشت

غذاهای رشت ، با آن رنگ و بوی منحصر به فرد و خاص اش تنوع فوق‌العاده‌شان ، به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا می باشد . امکان ندارد به فکر سفر به استان گیلان بیفتید و دلتان نرود برای کباب ترش و باقلا قاتقی که قرار است از دست محلی‌ها دریافت کنید . بخاطر همین است که یونسکو رشت را به عنوان شهر خلاق غذا انتخاب کرده است. علاوه بر تنوع غذاهای شهر رشت، که از طبیعت پر برکت و خلاقیت مردمانش ریشه گرفته است ، خوشمزگی و سلامتی این غذاها هم همیشه زبانزد همه مسافرین بوده است. آس چارتر یکی از بهترین مراجع ارائه کننده بلیط چارتر رشت در مشهد می باشد.

مواد غذایی درجه یک که هنرمندانه با هم ترکیب شده اند و با سلامت کامل طبخ شده است دلیل برسلامت و لذیذ بودن این غذاها می باشد . با آس چارتر همراه باشید تا به معرفی بهترین غذاهای رشت بپردازیم .

کباب ترش

کباب ترش یکی از اصلی ترین غذاهای خاصی می باشد که در سفر به رشت حتما باید امتحان کنید. کبابی با طعمی ترش و به یاد ماندنی که در کنار کته سرو می شود . برای تهیه کردن کباب ترش گوشت تازه راسته گوسفندی را در آب انار، رب انار، پیاز و سیر رنده شده، گردوی کرده و سبزی محلی چوچاق می گذارند تا حسابی مزه دار شود و بعد از چند ساعتی به سیخ می‌کشند و روی ذغال کباب می شود . اگر قصد امتحان کردن غذاهای رشت را دارید می توانید در اولین فرصت از طریق سایت آس چارتر بلیط ارزان هواپیما مشهد رشت را تهیه کنید ودر این سفر حتما از این طعم های بی نظیر لذت ببرید .

مرغ ترش، اناربیج، باقلاقاتوق، میرزاقاسمی و زیتون پرورده، پنج غذای اصلی محلی استان گیلان می باشد که نحوه طبخ سنتی آن‌ها به ثبت ملی نیز رسیده است. جالب است بدانید که سن امید به زندگی در گیلان، چند سال بیشتر از میانگین کشوری می باشد و گفته می‌شود که یکی از دلایل این مسئله، مصرف زیاد ماهی و آبزیان در این منطقه می باشد .

سیر، بادمجان، گردو، زردچوبه، طعم‌دهنده‌های ترشی مانند رب انار، آب انار و نارنج و سبزی‌های محلی مثل چوچاق و خالواش از مواد اصلی تعداد زیادی از غذاهای محلی گیلانی هستند . ممکن است این غذاها فقط به استان گیلان تعلق نداشته باشند و در دیگر نقاط کشور و به‌خصوص دیگر استان‌های شمالی نیز با سبک و روش مشابه یا متفاوت طبخ شوند.

کباب ترش غذای محلی رشت

میرزاقاسمی

میرزاقاسمی یکی از اصیل‌ترین غذاهای محلی استان گیلان می باشد که با گوجه‌فرنگی، بادمجان کبابی، سیر، ادویه‌جات و تخم‌مرغ تهیه می‌شود. میرزاقاسمی در گیلان، به‌همراه کته شمالی به‌عنوان غذای اصلی یا پیش‌غذا سرو می گردد ؛ اما در برخی از نقاط کشور، به‌خصوص تهران، این غذا با نان نیز استفاده می‌شود.

طرز تهیه میرزاقاسمی بسیار ساده و راحت می باشد و شما می‌توانید این غذای بسیار خوشمزه و وسوسه‌انگیز را بسیار ساده  در آشپزخانه برای مهمانی‌های خود طبخ و تهیه کنید. میرزاقاسمی، به‌دلیل نداشتن گوشت، غذایی ایده آل و مناسب برای گیاه‌خواران نیز محسوب می شود . جالب است بدانید که قدمت میرزاقاسمی به زمان حکومت قاجار در ایران بر می گردد . این غذای لذیذ توسط محمدقاسم خان، والی حاکم رشت در زمان ناصرالدین شاه، ابداع و به نام او، نام‌گذاری شده است .

میرزا قاسمی غذای محلی رشت

باقلاقاتق

باقلاقاتق یا خورش گل در چمن، یکی از غذاهای خوشمزه شمالی می باشد که گیلانی‌ها در پخت آن، تبحر خاصی دارند. این غذای خوشمزه و مقوی از باقلای رشتی، شوید و تخم‌مرغ تشکیل شده است و معمولا آن را با برنج کته، سیر تازه، ماهی شور و اشپل ماهی استفاده می‌کنند که بسیار بی نظیر است . باقلاقاتق یا باقالی قاتوق، یکی از قدیمی‌ترین خورش‌های محلی استان گیلان می باشد که در تمام شهرهای شمالی، به‌خصوص شهرهای استان گیلان، طبخ می‌شود. قاتق در زبان محلی به‌معنای خورش و خوراک می باشد و باقلا یا «پاچ باقلا» که به نام باقلای سفید نیز شناخته شده است ، ماده اصلی در طبخ این غذا می باشد .

 این غذا با عطر و بوی سیر و شوید تازه سرخ‌شده ، هوش را از سر همه شما می برد . شما می توانید با تهیه بلیط ارزان چارتری تهران رشت به این شهر زیبا سفر کنید.

باقلاقاتق غذای محلی رشت

باقلا وابیج

مواد تشکیل‌دهنده باقلا وابیج یا خشکابیج، شوید، باقالی های سبز، نمک، روغن، زردچوبه و تخم‌مرغ می باشند . این غذای گیلانی شباهت بسیار زیادی به باقلاقاتوق دارد. تفاوت آن‌ها در این است که باقلاقاتوق به‌صورت آب‌دار سرو می گردد ؛ در حالی که باقلا وابیج ، یک خوراک خشک و بدون آب می باشد .

 

ترشه تره

خورش ترشه تره، یکی از خوشمزه‌ترین و بهترین خورش‌های گیاهی استان گیلان می باشد که با سبزیجات معطر تهیه می‌شود و تخم‌مرغ، سیر، برنج، آب نارنج یا آبغوره، نمک، فلفل و زردچوبه از دیگر مواد تشکیل‌دهنده آن می باشند . شما می توانید برای استفاده از این طعم های بی نظیر ابتدا به سایت آس چارتر مراجعه کنید و قسمت بلیط هواپیما رشت داخلی ، مبدا خود را بزنید و سپس مقصد را شهر رشت انتخاب کنید و ارزان ترین بلیط هواپیما در  این مسیر را ببینید و بعد از خرید بلیط هواپیما خود ، به این شهر زیبا سفر کنید و از صرف بهترین غذاهای رشت در کنار خانواده و عزیزانتان لذت ببرید.

ترشه تره غذاهای محلی رشت

کته کباب

کته کباب یکی از غذاهای خوشمزه استان گیلان می باشد که طعم بسیار لذیذ و دلچسبی دارد.  به طور معمول مردم استان گیلان برای طبخ این غذا، گوشت گوساله را استفاده می کنند و برای اینکه این گوشت را مزه‌دار کنند از موادی مانند آب پیاز، روغن زیتون و همچنین ماست کمک می‌گیرند که در نهایت طعم بسیار عالی دارد . بعد از این کار گوشت مزه‌دار شده به مدت یک روز در ظرف باقی می‌ماند و سپس کباب می شود . ما به شما پیشنهاد می کنیم لذت خوردن این غذا در بشقابی از مزه‌های بسیار لذیذ مانند باقالی، برنج کتاه، اشپل ماهی و … را به هیچ عنوان از دست ندهید.

کته کباب غذای محلی رشت

خورش سیرابیج

خورش سیرابیج یا سیراویج با برگ سیر خرد شده، تخم مرغ و نمک، فلفل و ادویه تهیه می‌شود و طرز تهیه آن بسیار راحت و آسان است و مراحل آماده‌سازی آن حدود ۲۰ تا ۲۵ دقیقه می باشد . برای پخت آن برگ سیر‌ها را خرد و تفت داده می دهند . زردچوبه، نمک، فلفل و سپس تخم مرغ اضافه و باهم مخلوط می کنند . تخم مرغ نباید بپزد. وقتی تخم مرغ به خورد سیر رفت، خورشت ما آماده شده است.

خورشت سیرابیج غذای رشت

فسنجان رشتی

 تفاوت این خورشت در گیلان با سایر شهر‌ها در رب انار ترشی می باشد که از انار‌های ترش گیلان تهیه شده است و مزه‌ای خاص و بسیار لذیذ به این غذا می بخشد . همچنین برای تهیه این غذا ، گوشت به کار رفته در آن معمولاً از پرندگان محلی مثل اردک، غاز و در برخی مناطق خوتکا استفاده می‌شود.

فسنجان رشتی جزو غذا‌هایی است که معمولاً برای مجالس و مهمانی‌ها اولین گزینه رشتی ها می باشد . فسنجان برای به اصطلاح جاافتادن باید حتماً در دیگ سفالی مخصوصی به نام «گمج» تهیه شود. گمج در قدیم استفاده بیشتری داشت و تقریباً تمامی خورشت‌های رشتی و شمالی را در آن تهیه می کردند . اگر  شما هم بلیط چارتر ارزان رشت به مقصد رشت گرفته اید حتما از این غذاهای بی نظیر استفاده کنید .

یک نکته جالب دیگر هم این‌است که فسنجان را به خصوص در قدیم بدون گوشت می‌پختند و در مایع فسنجان، باقلا می‌ریختند و به آن باقلا فسنجان می گویند . با عدس، «مرجو قلیه» نامیده می شد و وقتی بادمجان در مواد فسنجان ریخته می‌شد، «شیش‌انداز» آماده سرو می شد !

پلوکباب رشتی

محال است منوی رستورانی را در کل استان گیلان بیابید  که پلوکباب محلی در آن جایی نداشته باشد ! این غذا به خاطر برنج محلی و چاشنی‌ها و مخلفات کنارش به یکی از محبوب‌ترین غذا‌های اصیل گیلانی در بین گردشگران تبدیل شده است. پلوکباب رشتی در کنار خود اشپل، گردو، باقلا، کال کباب (یک نوع چاشنی که با بادمجان کبابی، گردو و آب انار تهیه می‌شود) و زیتون پرورده  سرو می شود .

پلوکباب غذای رشت

سیر قلیه

اگر بخواهیم به معنای اصلی قلیه پی ببریم در اصل به خورشتی می گویند  که در آن ازگوشت تازه استفاده می کنند اما قلیه ها انواع مختلف و متفاوتی هم دارند که شاید معروف ترین آن ها قلیه ماهی جنوب باشد. گوشت مرغ یا اردک، برگ های سیر، پیاز، لپه، ادویه و تخم مرغ همگی موادی می باشند که در تهیه این خورشت از آنها استفاده می شود.

معروف ترین کوکوهای رشتی

کوکو‌ها جزو خوردنی‌های خوشمزه در رشت می باشند که در ادامه با چند تا از آن‌ها آشنا می‌شوید.

شامی رشتی: از ترکیب لپه، گوشت و تخم‌مرغ تهیه می‌شود و پای ثابت سفره‌های ماه رمضان رشتی ها می باشند .

شامی رودباری: از ترکیب گوشت گوسفند و یک نوع سبزی محلی به نام پلنگ مِشک که در ارتفاعات رودبار رشد میکند ، تهیه می‌شود.

اشپل کوکو: نوعی غذای دریایی می باشد که با اشپل ماهی، برگ سیر و تخم‌مرغ طبخ می‌شود.

شامی کباب غذای محلی رشت

معروف ترین نان های محلی رشتی

نان خلفه، نان کِشتا، نان لاکو (مربوط به شرق گیلان)، نان برنجی و نان گندمین از انواع نان‌هایی می باشد که در استان گیلان تهیه می‌شوند. در این بین، از همه خوشمزه‌تر و معروف‌تر نان کشتا می باشد که خمیر آن از کدوی پخته شده و آرد تهیه شده است . این نان به دو صورت توپر و ساده طبخ می‌شود.

داخل نان لایه‌ای نازک از گردوی خرد شده و شکر می‌ریزند، بعد از پخت نان مایه وسط حالت شیره مانند پیدا می‌کند و مزه‌ای عالی به نان می بخشد . از همین خمیر، شیرینی میان پر هم درست می شود که داخلش گردو، هل و شکر می‌ریزند و سرخ می شود .

date_range چهارشنبه 27 مرداد 1400 remove_red_eye 2110 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0