{{ctrl.notification}}
سوغات سنندج چیست ؟

سوغات سنندج چیست ؟

سنندج که مرکز استان کردستان در غرب کشور است سوغاتی های متنوع و زیادی دارد که برای خرید کردن هر کدام از انها سر درگم خواهید بود ، ممکن است تا نام سنندج را بشنوید فکر کنید که این شهر تنها سوغاتی ان گیوه و فرش است ، اما اشتباه نکنید زیرا سوغات سنندج به این ها ختم نمی شود ، در ادامه مقاله از سایت اس چارتر به توضیح هر کدام از ان ها خواهیم پرداخت.

آس چارتر سامانه خرید بلیط ارزان چارتر هواپیما شما را به خواندن این مقاله دعوت میکند.

سوغات سنندج

معرفی شهر سنندج

سنندج در زبان کردی به معنای ( سنه یا سنه دژ) می باشد که بیستمین شهر بزرگ ایران می باشد ، شهر سنندج از سمت غرب به کوه ابیدر ، از سمت شمال به کوه شیخ ، از سمت جنوب به کوه سراج الدین متصل می شود ، سنندج در ارتفاع 1،450 متری از سطح دریا و منطقه کوهستانی زاگرس قرار دارد ، جمعیت سنندج طبق اخرین سرشماری در سال 1395 برابر با 412،767 نفر بوده است همچنین سنندج در منطقه ای به وسعت 63، 688 هکتار واقع شده است. سنندج جزو 246 شهر شبکه شهرهای خلاق جهانی یونسکو و همچنین 48 شهر خلاق موسیقی جهان قرار دارد ، سنندج از نظر موقعیت جغرافیایی و فعالیت های شهرسازی عصر صفوی و قاجار از بافت شهری سنتی با ارزشی برخوردار است که بناهای مسکونی و عام المنفعه زیادی چون حمام ، مساجد ، بازار از ان باقی مانده است و دارای محدودیتی چون بافت تاریخی و فرهنگی با وسعت 12 هکتار است.

سوغات سنندج

علت نام گذاری نام سنندج 

سنندج بخاطر قرار گرفتن در دامنه کوه ،به ان در زمان قدیم به ان سنه می گفتند و چون قلعه ان از لحاظ نظامی اهمیت زیادی داشته نام ان  را (سنه دژ به معنای قلعه ای در پای کوه ) نامیده اند و رفته رفته به ان سنندج گفته شده است ، ژاک دمورگان که در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه به ایران امده بود همه جا از این شهر به نام سنه یاد کرده است.

سوغات سنندج

شیرینی کنجدی سنندج

شیرینی کنجدی دو نوع انگبین و شکری دارد ، نوع انگبین از حشره ای درست می شود که در اواخر تابستان و بیشتر در خوانسار و برخی از مناطق چهارمحال بختیاری و کوهستان ها و دشت های کردستان ، روی ساقه یا برگ درخت های گز انگبین نشسته و شهد تولید می کند ، کار این حشره چیزی مانند زنبور عسل است ، شهد این حشره خیلی کم پیدا می شود و قیمت ان تقریبا بالا است خیلی از افراد بر این باور هستند چیزی که در گز و شیرینی کنجدی به عنوان انگبین ریخته می شود اصلی نیست ، برای درست کردن این شیرینی کنجدی گز انگبین یا کنجد گزون که کردها به ان انگبین گزو می گویند به کنجد بو می دهد و شهد انگبین یا عسل را اضافه می کنند ، بعد از اضافه کردن این مواد روی قطعه ای ان را پهن می کنند و می برند ، اما درباره شیرینی شکری باید بگوییم که تفاوتش در شکر ریختن به جای انگبین است.

سوغات سنندج

بادام سوخته سنندج

بادام سوخته جزو شیرینی های شهر سنندج است که معمولا از ان در مراسم ها و پذیرایی مردم استان کردستان استفاده می شود ، برای درست کردن این شیرینی خوشمزه از مغز بادام و شکر استفاده می شود معمولا بادام سوخته با چای سرو می شود.

سوغات سنندج

سقز سنندج

سقز از سوغاتی های معروف سنندج است که به طور طبیعی از شکاف درخت پسته وحشی تولید می شود ، به سقز در زبان محلی (بنه ) می گویند ، این درخت بیشتر در مناطق کوهستانی مثل کردستان، کهکیلویه و بویر احمد ، ایلام یافت می شود ، در فصل پاییز از شکافی که ایجاد می شود بر روی تنه درخت مایعی سبز رنگ و غلیظ که چسبناک است خارج می شود ، این مواد بعد از انجام تصفیه رنگ ان زرد شده و ترکیبات غیر خوراکی و روغنی ان حذف می شود.

سوغات سنندجسوغات سنندج

کاک

کاک جزو شیرینی های فوق العاده خوشمزه سنندج است که بیشتر از ان در مراسم ها و عید ها استفاده می کنند ، کاک که شیرینی ساده و در عین حال لذیذ می باشد به دلیل درست شدن شکل خمیری ان زود می شکند ، برای ترکیبات این شیرینی از  آرد گندم، پودر قند، تخم مرغ، روغن حیوانی یا روغن گیاهی، دارچین و پودر هل استفاده می کنند.

سوغات سنندج

عسل طبیعی کردستان

کردستان به دلیل قرار گرفتن در مناطق کوهستانی در فصل بهار دارای گل های وحشی و متفاوتی می باشد این گل ها منبع تغذیه زنبورهای عسل هستند ، کردستان بهترین تولید کننده عسل می باشد زیرا در کوه پایه های این شهر به دلیل تنوع بالای گل ها که خوراک زنبورها هستند عسل عالی تولید می شود ، از عسل هایی که در کردستان تولید می شود می توان به عسل وحشی تنه درخت ،عسل وحشی روی صخره ها ، عسل کوهستانی شامل عسل گون ، عسل اویشن ، عسل کوزه ای اشاره نمود.

سوغات سنندج

نان برنجی سنندج

نان برنجی از سوغاتی های بسیار خوشمزه سنندج می باشد ممکن است فکر کنید که نان برنجی سوغات کرمانشاه یا شیراز است اما باید بگوییم که در سنندج هم این نان خوشمزه درست می شود  ، شروع پخت و پز این نان خوشمزه همراه با روغن کرمانشاهی است که  از 150 سال قبل  شروع شده است طبق گفته ها شهر کرمانشاه به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم و کربلا زائران زیادی از انجا عبور می کرده اند به همین دلیل به فکر پختن یک نوع شیرینی مانند نان برنجی بوده اند ، از موادی که در تهیه این نان استفاده می شود می توانیم به  آرد گندم، آرد برنج، پودر قند یا پودر شکر، گلاب، تخم مرغ، روغن جامد و روغن کرمانشاهی اشاره کنیم.

سوغات سنندج

کلانه

کلانه در زبان کردی که لانه است این خوراکی بسیار شبیه نان است اما در این منطقه ان را به عنوان یک وعده غذای اصلی می خورند ، خمیر این نان از ارد گندم و با نوعی گیاه کوهی به نام پیچک که در فصل بهار می روید درست می شود ، در بقیه فصل ها که پیچک نیست از پیازچه یا سیر می توانید استفاده کنید ، بعد از ان خمیر را روی ساج می پزند و با کره یا روغن حیوانی ان را چربش می کنند و با دوغ یا ماست محلی ان را می خورند.

سوغات سنندج

دف

از صنایع دستی کردستان می توانیم به دف اشاره کنیم که از یک قاب چوبی گرد تشکیل شده و در اطراف ان پوست با چند گل میخ فلزی یا سریش محکم می شود ، دف در استان های مختلف به یک شکل است تنها تفاوت ان در استفاده از زنجیر ، گلوله ، حلقه و نوع پوست است.

سوغات سنندج

گیوه (کلاش)

از سوغاتی های دیگر سنندج گیوه می باشد که در روستاهایی چون اورامانات و هجیج هم یافت می شود و حتی به تهران هم رسیده است ، کلاش در واقع گیوه محلی سنندج می باشد  گیوه کفشی عالی برای فصل تابستان است که با پوشیدن ان دیگر گرمتان نیست ، از معروف ترین نوع گیوه می توان به لاش اشاره کرد که جنس ان از پنبه است و کفی پارچه ای ان محکم می باشد ، هدف از ساخت گیوه برای عبور کردن از مسیرهای سخت است چون کردستان در منطقه ای کوهستانی قرار دارد شما نیاز به یک کفش مقاوم برای پیاده روی دارید ، از ویژگی های این گیوه می توان به سبک بودن، مقاوم بودن ان اشاره کنیم.

سوغات سنندج

پارچه و لباس

پارچه و لباس در هر شهری زیبایی و جذابیت خودش را دارد بخشی از بازار سنندج مثل بانه می باشد که اجناس وارداتی را می توانید از انجا تهیه نمایید ، همچنین در این بازار می توانید تخته نرد و شطرنج راهم خریداری نمایید.

سوغات سنندج

فرش گلیم قالیچه

سنندج را به فرش گلیم قالیچه نیز می شناسند این گلیم و قالیچه ها را در زبان کردی (ر) یا (ره) می گویند ، گلیم کردستان یا همان گلیم (گلیم سنه ) از لحاظ ، بافت ، طرح و نقش های بکار رفته متفاوت از سایر گلیم ها است ، در بافت گلیم های سنه از روش چاکدار استفاده می شود در روش چاکدار این گلیم را می توانید از هر دو طرف ان استفاده نمایید و طرح ماهی بیشترین فروش گلیم را دارد اما در مورد قالی اصیل سنندجی از نوع پود ضخیم می باشد که پرزهای کوتاه دارد.

شما میتوانید قیمت بلیط هواپیما تهران به سنندج را در آس چارتر سرچ و خریداری کنید.

سوغات سنندج

محصولات چوبی سنندج

هنرمندان کردستان از چوب محصولاتی چون تخته نرد ، عصا ، رحل قران ، میز شطرنج ، قلمدان ، قاب عکس ، جعبه جواهرات می سازند ؛ ساخت محصولات چوبی و نازک کاری در شهر سنندج قدمتی قدیمی دارد شما میتوانید برای خرید سوغاتی محصولات چوبی را نیز در نظر بگیرید.

سوغات سنندج

جاجیم بافی

جاجیم بافی از هنرهایی می باشد که بیشتر مردم کردستان در ان دست دارند همچنین این هنر قدمت طولانی دارد ، جاجیم بافی در بسیاری از مناطق ایران رواج دارد و فرق ان در نوع بافت و رنگ های بکار رفته در جاجیم است ، در شهر سنندج می توانید دو نوع جاجیم نظیر : (جاجیم راسته ) ، ( جاجیم شقه ) پیدا کنید.

سوغات سنندج

شال بافی

از دیگر هنرهای مردم کردستان شال بافی است که در رنگ ها و طرح های متفاوتی دوخته می شود اکثر رنگ هایی که در شال بافی استفاده می شود عبارتند از : رنگ‌های خاکستری، مشکی، کرم روشن و تیره و قهوه‌ای همچنین از پارچه های حاصل از هنرشال بافی در دوخت لباس های محلی مردانه (چوخورانِک) ، کلاه، پابند، جوراب، دستکش  استفاده می شود ، این صنایع دستی و سوغاتی نشان دهنده از تاریخ و فرهنگ می باشد.

سوغات سنندج

سجاده بافی

مردم کردستان از پارچه برای بافت سجاده یا نماز استفاده می کنند بعد ها این هنر نام سجاده بافی را به خود گرفت ، برای بافتن این سجاده ها بیشتر از کارگاه سجاده بافی استفاده می شود.

سوغات سنندج

موج بافی

نوعی پارچه می باشد که مردم کردستان از ان به عنوان رختخواب پیچ استفاده می کنند ، این پارچه در فصل های سرد به عنوان پوشش برای کرسی کاربرد داشته و از رنگ های متفاوتی برای ان استفاده می شود.

date_range پنجشنبه 09 تیر 1401 remove_red_eye 907 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0