{{ctrl.notification}}
سوغات زاهدان

سوغات زاهدان

زاهدان، شهری با مردمانی خون‌گرم و مهمان‌نواز است . سوغات زاهدان موارد متعددی است . یعضی از سوغات زاهدان مربوط به سوغات خوراکی زاهدان می باشد . ما دراین مقاله به معرفی بهترین سوغات زاهدان می پردازیم ،زاهدان هرچند یکی از دورترین مناطق ایران به شمار می‌رود، اما به‌دلیل تنوع فرهنگی و موقعیت جغرافیایی ویژه‌اش شهری جذاب برای گردشگران است و شما می توانید بلیط هواپیما لحظه آخری تهران زاهدان به مقصد زاهدان بگیرید و از جاذبه های این شهر دیدن کنید . برای آشنایی با زاهدان و سوغات آن می توانید در این مقاله با آس چارتر همراه باشید. در بازار زاهدان جذاب ترین مورد رنگهای مختلف می باشد که در سوغات زاهدان می بینیم.

سوغات زاهدان

سوزن دوزی زاهدان

سوزن‌دوزی یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین سوغات زاهدان است که همچنان آن‌ها سوزن دوزی با نخ‌های رنگی و استفاده از سوزن طرح‌های بومی را روی یک پارچه ساده ترسیم می‌کنند. گردشگران بسیاری به این طرح از لباس‌ها علاقه دارند و به همین دلیل در بازارهای این منطقه می‌توان انواع مختلفی از این لباس‌های سنتی را از جنس کتان، ابریشم، زرباف و پنبه‌ای مشاهده کرد و از خرید آنها لذت برد . سوزن‌دوزی، با توجه به جنس پارچه و طرح مورد نظر، توسط بانوان زاهدان  به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. البته تمام پارچه‌های به کار رفته در سوزن‌دوزی، یک ویژگی مشترک دارند و آن هم تار و پود مشخص و راست آن‌ها است. سوزن‌دوزی اصیل‌ترین صنایع دستی و سوغات زاهدان است. سوزن دوزی به بلوچی دوزی هم معروف است.

سوزن دوزی

آیینه دوزی زاهدان

آیینه‌دوزی در دوره صفوی به اوج شکوفایی خود رسیده و مرکز آن استان سیستان و بلوچستان است که یکی از صنایع دستی و سوغات زاهدان به شمار می رود که مختص و اصیل این منطقه به شمار می‌رود. از این هنر دستی در دوخت لباس عروس یا تزیین‌های خاص درون خانه مردمان بلوچ استفاده می‌شود. در آیینه‌دوزی آینه‌های کوچکی به‌شکل دایره‌ای و مربعی را با استفاده از نخ‌های رنگی به سبک خاصی روی پارچه‌های مختلف نگاه می‌دارند و بسیار زیبا و خاص است . گفته می‌شود که آیینه‌دوزی از بخشی از کشور پاکستان هم‌مرز زاهدان به این شهر وارد شده است و اکنون تبدیل به یکی از بهترین سوغات زاهدان شده است . محلی‌ها به این هنر «سامان» می‌گویند. اعتقاد آیینه‌دوزان بر این است که آیینه انعکاس واقعیت است و به دلیل همین  ویژگی چه روی لباس دوخته شود چه روی لوازم تزیینی می‌تواند، بدی‌ها و نظرها را از صاحب خود دور کند. برای دیدن گوشه ای از این زیبایی ها بهتر است بلیط هواپیما چارتری مشهد زاهدان  به مقصد زاهدان تهیه کنید و از دیدن آنها لذت ببرید .

آیینه دوزی بلوچستان

حصیر بافی زاهدان

حصیربافی یکی دیگر از سوغات زاهدان است که توسط زنان و مردان این منطقه انجام می‌شود. عموما اهالی این منطقه در خانه‌های خود بسیاری از وسایل مورد نیاز همچون سبد، ظروف و زیرانداز را با این ترفند می‌بافند. حصيربافی در منطقه‌ سيستان با گويش «اصيل بافی» و در منطقه‌ بلوچستان «تگرد» تلفظ می‌شود و در نقاط ديگر استان به «بوريا بافی» و «پرده‌بافی» نيز شهرت دارد که یکی از بهترین سوغات زاهدان است . به دليل شرايط خاص اقليمی و آب و هوايی گرم و خشک، آفتاب سوزان و كويری، شب‌های سرد، آب كم و پوشش گياهی اندک، صنعت حصيربافی يكی از صنايع دستی شاخص و مهم این منطقه می باشد  . همچنین به‌دلیل ارزان بودن مواد اولیه و دسترسی راحت به آن این صنعت در این منطقه بسیار محبوب است .

سفالگری زاهدان

سفالگری همانند دیگر سوغات زاهدان ، رواج دیرینه در این منطقه داشته، به‌طوری که نمونه‌هایی از آن مربوط به دوران مادها در برخی نواحی از جمله «دهانه غلامان» سیستان یافت شده است. در شهر زاهدان نیز از قدیم سفالگری مورد توجه بوده است و هم‌اکنون به‌عنوان یکی از بهترین سوغات زاهدان در این منطقه به فروش می‌رسد .

لندو

لندو یکی ازسوغات خوراکی زاهدان است که از ترکیب مواد بومی خرما، کنجد و گندم تهیه می‌شود. از این شیرینی بیشتر در ضیافت‌ها و مهمانی‌ها استفاده می‌شود که خاص این منطقه است . پس از خارج کردن هسته خرما این مواد را باهم ترکیب می‌کنند و زیر یک جسم سنگی می‌گذارند تا خوب تحت فشار قرار گیرد و باهم ترکیب شوند و پس  از چند ساعت آن را بیرون می‌آورند و به اشکال مختلف تزیین می‌کنند و آماده استغاده می شوند. شما می توانید با خرید بلیط هواپیما لحظه آخری به مقصد زاهدان از همه سوغاتی های این منطقه استفاده کنید .

لندو سوغات زاهدان

انبه زاهدان

انبه از میوه‌های گرمسیری این منطقه است که با توجه به شرایط آب و هوایی آن از محصول‌های اصلی کشاورزی و یکی از سوغات خوراکی زاهدان  به شمار می‌رود. میوه انبه علاوه بر مصرف خوراکی، آشپزی به‌عنوان طعم‌دهنده، رنگ‌دهنده و عطر کاربرد دارد که به عنوان یکی از بهترین سوغات زاهدان به شمار می رود . میوه‌هایی همچون انار و مرکبات نیز از دیگر میوه‌های اصلی منطقه سیستان و بلوچستان  به شمار می‌رود

انبه

ادویه زاهدان

در زاهدان ادویه نقش مهمی در پخت و پز دارد و این به علت  است که زاهدان به‌دلیل همسایه بودن با پاکستان، افغانستان و همچنین داشتن یک بندر که میزبان کشتی‌های تجار شرقی مانند هندی‌ها بوده، یک فرهنگ غذایی خاص در آن به وجود آمده که بخش مهمی از آن را ادویه‌ها تشکیل می‌دهند. ادویه آچار گوشت که نام آن از هند و پاکستان آمده، یکی از ادویه‌های منحصربه‌فرد این منطقه است که به عنوان سوغات خوراکی زاهدان استفاده می شود . این ادویه از تخمه شنبلیله، فلفل قرمز، زرد چوبه، نمک، تخم گشنیز و سیاه دانه تهیه می‌شود که مردم در بیشتر غذاهای خود از آن استفاده می‌کنند و طرفداران زیادی دارد. آچار گوشت زیاد تند نیست و به راحتی هر ذائقه‌ای را به خود جذب می‌کند. این ادویه را در بسته‌بندی‌های ۵۰ گرمی تا ۱۰۰ گرمی در دسترس است و یکی از بهترین سوغات زاهدان می باشد . اوچیزک و تنوری دو غذای معروف زاهدان است که با این ادویه‌ّای مخصوص تهیه می‌شوند.

ادویه زاهدان

کلوچه خرمایی زاهدان

کلوچه خرمایی در ماه اسفند پخت می‌شود ویکی از شیرینی های ایام نوروز است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلوچه خرمایی این منطقه به دو صورت طبخ می شود ، بعضی از این کلوچه‌ها خرمایی و بعضی نیز بدون خرما با سیاه دانه و رازیانه تهیه می‌شود. در قدیم این کلوچه در تنور پخت می‌شد، اما امروزه در تنور گازی یا فر پخت می‌شود و بسیار طعم مطلوبی دارد .

برای تهیه بهترین سوغات زاهدان کافی است بلیط هواپیما چارتری زاهدان بگیرید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید .

 

date_range جمعه 04 تیر 1400 remove_red_eye 1826 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0