{{ctrl.notification}}
زیگورات چغازنبیل در شوش

زیگورات چغازنبیل در شوش

شوش یکی از شهرهای جنوبی می باشد که در منطقه جنوب غربی ایران قرار دارد. شوش یکی از شهرهای استان خوزستان می باشد و در فاصله 115 کیلومتری از شهر اهواز یکی از شهرهای بزرگ خوزستان قرار دارد. در این مطلب می خواهیم شما را با اثر تاریخی و زیبای شهر شوش یعنی زیگورات چغازنبیل آشنا کنیم. متاسفانه شهر شوش دارای فرودگاه نمی باشد و اگر قصد سفر به این شهر تاریخی را دارید شما می توانید ابتدا با هواپیما به اهواز و سپس با اتوبوس یا اتومبیل های شخصی به شوش سفر کنید. آس چارتر بهترین ارائه کننده بلیط هواپیما اهواز در مشهد می باشد.

زیگورات چغازنبیل

شوش یکی از شهرهای تاریخی و قدیمی ایران می باشد که قدمت آن به دوران تمدن ایلامی ها برمی گردد یعنی حتی پیش از ورود آریایی ها به خاک ایران. شوش از 4 هزار سال قبل از میلاد مسیح نیز وجود داشته و دارای اهمیت سیاسی مذهبی در میان مردم آن دوران داشته است. این شهر تا قبل از حمله پادشاه آشور به این شهر یکی از شهرهای آباد و زیبا به شمار می رفته است.

زیگورات چغازنبیل

این شهر را به نام موزه ای از دوران های مختلف سیاسی در ایران می شناسند چرا که تقریبا در تمامی دوران های سیاسی از جمله دوره پیش از اسلام، دوره پس از اسلام و... دارای تمدن و اهمیت زیادی بوده است. طبیعی است که چنین شهری دارای آثارتاریخی زیادی می باشد. یکی از این آثار زیگورات چغازنبیل می باشد. چغازنبیل در 40 کیلومتری جنوب شرقی شوش و 35 کیلومتری غرب شهر شوشتر قرار دارد. شما می توانید بلیط هواپیما اصفهان اهواز خود را از آس چارتر تهیه کنید.

زیگورات چغازنبیل

زیگورات چغازنبیل

زیگورات درلغت به معنای جای مرتفع و بلند می باشد. چغازنبیل تشکیل شده از کلمه "چغا" به معنای تپه و زنبیل می باشد. علت نام گذاری این معبد به دلیل شکل ظاهری آن می باشد که به صورت زنبیلی برعکس می باشد. بخش زیادی از فیلم الهه زیگورات در نزدیکی چغازنبیل فیلمبرداری شده است. زیگورات ها معابدی بودند که در زمان ایلامی ها ساخته می شد و مردم برای نیایش و راز و نیاز با خدای خود که آنها حافظ  شهرشان می دانستند، به آنجا می رفتند. زیگورات چغازنبیل معبدی در شوش می باشد که در زمان های گذشته مردم برای نیایش اینشوشیناک، نگهبان شهر شوش به انجام می رفتند.

رود دز

تاریخچه چغازنبیل

این زیگورات 1250 سال پیش از اسلام به دستور، اونتاش گال پادشاه ایلام ساخته شده است. تمدن ایلام و بسیاری از بناهایی که در آن دوره وجود داشته، پس از حمله سپاه آشور از بین رفتند. جمله ای منتسب به پادشاه آشوری وجود دارد که می گوید: "من زیگورات شوش را که از آجرهایی با سنگ لاجورد لعاب شده بود، شکستم و سازه‌های ایلام را با خاک یکسان کردم. شوش را تبدیل به یک ویرانه کردم و ندای انسانی و بانگ شادی به دست من از آنجا رخت بربست. چغازنبیل نیز یکی از آثاری است که قربانی جنگ و خشونت شده و در زیر خاک دفن شده بود.

زیگورات چغازنبیل

پیدایش زیگورات چغازنبیل

این بنا برای اولین بار در سال 1936 و در زمان پهلوی دوم توسط مهندسان نفتی که در پس کشف نفت در استان خوزستان بودند کشف شد. این مهندسان گزارش دادند که آجرهای در این منطقه پیدا کردند که حاوی خطوط باستانی می باشد. پس از این گزارش، گروهی از باستان شناسان به این منطقه اعزام شدند و در نهایت در سال های 1951 تا 1962 این معبد توسط باستان شناس فرانسوی به نام "رومن گیرشمن" به طول کامل ظاهر و رونمایی شد. در حفاری هایی که از این بنا انجام شد، مجسمه هایی از جنس سفال و به شکل گاونر نیز پیدا شد.

زیگورات چغازنبیل

این معبد اولین اثر تاریخی ایران است که در فهرست آثار جهانی  یونسکو ثبت شده است. یکی از دلایل اهمیت این معبد، سیستم لوله کشی آب در این منطقه است. در آن زمان با کمبود امکاناتی که وجود داشت، مردم ایلام، سیستم آبرسانی مجهزی را تعبیه کرده بودند.

رود دز

رود دز از نزدیکی این معبد عبور می‌ کرده اما استفاده از این آب برای ساکنین شهر وجود نداشته است. از اینرو اونتاش ناپیریشا دستور ساخت کانالی 45 کیلومتری از رود دز تا شهر را داد. آب به ‌خاطر عبور از دشت گل آلود می ‌شد و نیاز به تصفیه داشت. نزدیک حصار خارجی شهر دور اونتاش، مخزن بزرگی خارج از حصار سوم و حوضی درون آن وجود دارد که از طریق نهرهای کوچکی به یکدیگر وصل می شدند. آبی که از طریق کانال از رود دز به شهر می ‌رسید وارد این مخزن خارجی می‌شد. آب از چند لایه ماسه، ریگ، زغال می گذشت و سپس به صورت تصفیه وارد حوض می شد.

رود دز

ویژگی های بنای زیگورات

این بنا درابتدا با ارتفاعی بالغ بر 52 متر از زمین قرار دارد و دارای 5 طبقه نیز بوده است. اما امروزه تنها 25 متر و 2 طبقه و نیم می باشد. زیربنا و زمین چغازنبیل، یک زمین 105.20 در 105.20 متر مربع می باشد. برای بازدید از این این اثر زیبا و تاریخی، بلیط هواپیما کرمان اهواز خود را از  آس چارتر تهیه کنید. چغازنبیل از بافتی آجری ساخته شده است که بر روی آجرهای آن نقوش و کتیبه های باستانی زیبایی وجود دارد. این معبد درون خود سه معبد کوچک دیگر به نام های ایشمکرب، اوبان و الهه کیریرشا را نیز جای داده است. تمام طبقات این معبد به جز طبقه اول و پنجم از خشت پر شده است. مردم بت های آن دوره را در طبقه پنجم قرار می دادند. مهم ترین خدای آن دوره اینشوشیناک خدای شوش بود. این معبد دارای شگفتی های دیگری نیزهمچون آجرنوشته و کتیبه ها، آثار روی سنگ فرش ها، ساعت آفتابی، سنگ نگاره ها نیز می باشد:

زیگورات چغازنبیل

آجرنوشته و کتیبه ها زیگورات

بنای  زیگورات از بافتی آجری ساخته شده است. این معبد از تعداد حدودی 5 هزار آجر ساخته شده است که به روی تمامی این آجرها با خط میخی ایلامی کتیبه هایی نوشته شده است. این اقدام برای زیباسازی چغازنبیل انجام شده است. در کتیبه ای از چغازنبیل متنی از زبان اونتاش گال نوشته شده است. این متن به این صورت آمده:"آجرهای طلایی را حکاکی کردم، من اینجا این مأوا را برای خدایان گال و اینشوشیناک برپا کردم و این مکان مقدس را هدیه کردم. باشد که کارهای من که هدیه ‌ای است برای خدایان گال و اینشوشیانک پذیرفته شود."

رود دز

سنگ ‌نگاره‌ ها زیگورات

از دیگر کشفیات زیگورات، سنگ‌ نگاره ‌ای مربوط به دوران ایلامی می باشد. قدمت آن به دوران سلسله ایگی ‌هالکید نسبت داده می شود و آن را متعلق  به اونتاش ناپیریشا می شمارند. این سنگ نگاره نقش زنی با دم ماهی دارد که مارهایی درون دست خود دارد.

رود دز

سنگ فرش ها

در قسمت هایی از سنگ فرش های این معبد، آثاری از جای پای کودکان وجود دارد. آس چارتر همراه شما برای خرید بلیط هواپبما خواهد بود.

رود دز

ساعت آفتابی زیگورات

اولین ساعت آفتابی جهان مربوط به دوران ایلامی ها و در چغازنبیل وجود دارد. در این معبد 3 ستون بلند وجود دارد که به نظر می رسد از طریق آن ساعات روز مشخص می شده است. بهترین زمان برای سفر به معبد چغازنبیل در فصل پاییز و زمستان می باشد. چرا که شوش هم مانند دیگر شهرهای خوزستان از آب و هوایی گرم برخوردار می باشد.  این اثر تاریخی از قدمت زیادی برخوردار می باشد و در حال حاضر نیز بخش هایی از آن طی زمان فرسایش پیدا کرده است بنابراین هنگام بازدید از این بنا باید بهداشت را رعایت کنیم و از پوشیدن کفش هایی که به بافت معبد آسیب میزند، خودداری کنیم. در این معبد بوفه وجود ندارد پس بهتر است آب همراه خود داشته باشید.

زیگورات چغازنبیل

مراکز دیدنی و هتل های اطراف چغازنبیل

اطراف چغازنبیل مراکز اقامتی و استراحتی زیادی وجود ندارد، اما می توانیم برای اسکان و اقامت باید به شهرهای اطراف چغازنبیل یعنی شوش و شوشتر مراجعه کنیم.

اقامتگاه بومگردی احمد

اقامتگاه بومگردی آوان

اقامتگاه بومگردی ابوعلی

از مکان های دیدنی اطراف چغازنبیل نیز می توان به موزه هفت تپه و روستای زیبای "خماط" اشاره کرد.

رود دز

ساعت بازدید و قیمت بلیط چغازنبیل

قیمت بلیط برای داخلی ها 5 هزارتومان و برای خارجی ها 50 هزارتومان می باشد.

ساعت بازدید در شش ماه اول: 8.30 صبح تا 19.30 عصر

ساعت بازدید در شش ماه دوم : 8.30 صبح تا 17 عصر

رود دز

date_range یکشنبه 07 آذر 1400 remove_red_eye 550 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0