{{ctrl.notification}}
دروازه قرآن شیراز

دروازه قرآن شیراز

شیراز همواره یکی از محبوب‌ ترین مقاصد گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی بوده است. این شهرزیبا، پر از جاذبه‌های دیدنی و جذاب است که چشمان هر بیننده‌ای را مسحور و شیفته خودش می ‌کند. یکی از این آثار زیبا و برجای مانده از پیشینیان، دوازه قرآن شیراز است. حتما شما هم با این رسم دیرین آشنا هستید، از قدیم رسم بر این بوده که مسافر را از زیر قرآن رد می ‌کردند تا در پناه قرآن و به سلامت به سفر برود و بازگردد، این رسم دیرین و کهن در دروازه شهر شیراز نیز وجود دارد، جایی که بر فراز دروازه این شهر، قرآنی قرار داده شده تا مسافرانش متبرک به قرآن شوند وهمگی به سلامت سفرکنند. برای آشنایی با دروازه قرآن شیراز تا آخر این مقاله با آس چارترهمراه باشید. شما می توانید بلیط هواپیما شیراز را از سایت آس چارتر تهیه نمایید.

 

دروازه قرآن شیراز

تاریخچه دروازه قرآن شیراز

این دروازه در ابتدا در زمان عضدالدوله دیلمی ساخته شد و قرآنی در آن جای داده شد تا مسافران با گذر از زیر آن متبرک شوند. در دوره زندیه کریم خان زند این دروازه را بازسازی کرد و اتاقی به بالای آن افزود و دو جلد قرآن بزرگ نفیس، به خط سلطان ابراهیم بن شاهرخ تیموری، در اتاقک بالای آن جای داد. این قرآنها، که به قرآن هفده من معروف اند، اکنون از دروازه قرآن به موزه پارس انتقال یافته اند. دروازه قرآن در دوره قاجاریه به علت وقوع چندین زلزله دچار صدمات زیادی شد که محمد زکی خان نوری آن را تعمیر نمود و درآن زمان دو سوی آن اتاق‌هایی به عنوان پاسگاه و راهداری ایجاد شد. اما در سال ۱۳۱۵ با اجرای طرح توسعه راه شمالی شیراز، این طاق توسط شهرداری شیراز و به وسیله دینامیت تخریب شد و قرآن‌های بالای دروازه به موزه پارس شیراز منتقل شدند و اکنون نیز در این محل نگه‌ داری می ‌شوند.این بنا در گذشته طاق قرآن نیز نامیده شده است. روزهای اول هرماه مردم از شهر خارج شده و از زیر این طاق عبور می کرده اند. درسال 1315 این بنا به دستور رضاخان، تخریب شد .

دروازه قرآن شیراز

معرفی دروازه قرآن شیراز

دروازه قرآن شیراز، بنایی باشکوه و زیباست که هم در روز و هم در شب، جذابیت خاص خود را دارد. در هنگام روزمی ‌توانید جزئیات را دقیق‌تر وتزئینات را بهتر مشاهده کنید و اما درهنگام شب با نورپردازی بسیار زیبایی که انجام شده جذابیت این بنا دو چندان می ‌شود و جلوه‌ای متفاوت به خود می ‌گیرد و عظمتش را دل تاریکی شب به رخ می ‌کشد. شیراز شهری پر از جاذبه‌های دیدنی و جذاب است، شهری که در هر گوشه آن می‌توان ردپایی از زیبایی‌ها دید. برای یافتن این جاذبه‌ها و زیبایی‌ها تنها کافیست قدم در خیابان بگذارید، خواهید دید که چگونه محصور زیبایی‌های این شهر خواهید شد. دروازه قرآن شیراز نیز یکی از بناهایی است که علاوه بر تاریخ غنی که بر دوشش حمل می‌کند شکوه، عظمت و زیبایی‌اش هر رهگذری را وادار می ‌کند تا بایستد و تماشایش کند، هر ساله تعداد زیادی از گردشگران خارجی و داخلی برای دیدن این بنای باشکوه به شیراز سفر می‌کنند. برای این که این شهر زیبا، شهری که به شهر راز معروف است، شهری که با بوی گل‌های بهارنارنج عجین شده است را از نزدیک ببینید و با جاذبه‌هایش آشنا شوید حتما به شیراز سفر کنید. در گذشته بیشتر شهرها دروازه داشتند و مردم برای ورود و خروج از هر شهری باید از دروازه آن شهر عبورمی ‌کردند. دروازه‌ها، برای نگهبانی از شهرها ساخته می ‌شدند. دروازه شیراز درورودی شمالی شهر شیراز و در تنگه الله اکبر، بین کوه چهل مقام و باباکوهی قرار گرفته است، و به سمت مرودشت قرار دارد. مسافرانی که از اصفهان و یزد به شیراز سفر می‌ کنند، از کنار این بنای باشکوه و با عظمت عبورمی ‌کنند. شیراز درزمان‌های قدیم دارای ۶ دروازه به نام‌های: دروازه اصفهان، دروازه قصاب خانه، دروازه کازرون، دروازه سعدی، دروازه قرآن و دروازه شاه داعی الله بوده است، اما اکنون تنها دروازه باقی مانده در شیراز، دروازه قرآن است و مابقی دروازه‌ها از بین رفته ‌اند. دروازه قرآن در گذشته طاق قرآن نیز نامیده می ‌شد. در زمان‌های قدیم اعتقاد مردم شیراز این بوده که هر ماه، در ابتدای ماه قمری از زیر این دروازه عبور کنند، تا در پناه قرآن خود را از بلاها و حوادث بیمه کنند. مقبره خواجوی کرمانی نیز درمجاورت دروازه قرآن قراردارد. باغ جهان نما و مقبره حافظ شیرازی هم در نزدیکی دروازه قرآن  در فاصله کمی از آن قراردارد. آس چارتربهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما بندرلنگه شیراز درمشهد می باشد.

دروازه قرآن شیراز

دلیل نامگذاری تنگه به الله اکبر

از دیر زمان، مسافرانی که راه دراز اصفهان به شیراز را در چندین شبانه روز به وسیله ی چهارپایان، با گذر از بیابان های ایزد خواست، دشت ها و کوه های آباده تا صحرای گسترده ی سعادت شهر، خرم بید، سوریان و سپس مرودشت، زرقان، و مسیر پر پیچ و خم باجگاه به امید رسیدن به شیراز می پیموده اند، هنگامی که آخرین پیچ کوه را پشت سر گذاشته، به ناگاه از بلندای جاده، چشمشان به شهر زیبای شیراز و باغ های سرسبز و گنبد های هزار رنگ آن می افتاده، شگفت زده شده و لب به ستایش گشوده و ناخود آگاه الله اکبر میگفته اند.

دروازه قرآن شیراز

ثبت جهانی دروازه قرآن شیرازدر آثار ملی

این بنا در سال 1375 باشماره 1800 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. گلشن شیراز دروازه قرآن در شمال شرقی شهر شیراز در تنگ الله اکبر میان کوه چهل مقام و کوه باباکوهی قرار دارد و در واقع در خروجی شیراز بسمت شهر مرودشت واقع شده است. این بنای تاریخی در کنار فلکه طاووسیه شیراز قرار دارد. دروازه قرآن در فاصله کمتر از ده متری مقبره خواجوی کرمانی و همچنین فاصله کمتر از پانصد متری باغ جهان نما و همچنین فاصله کمتر از هزار متری مقبره شاعر نامدار پارسی زبان حافظ شیرازی و باغ جهان نما قرار دارد.

دروازه قرآن شیراز

تخریب و بازسازی دروازه قرآن شیراز

این دروازه در سال 1327 خورشیدی ساخته شده است. پیش از آن دروازه ای قدیمی وجود داشت که به فرمان امیر عضدالدوله دیلمی (372-338 هـجری.قمری) از سنگ و ساروج ساخته شده بود و قرآنی برای سلامت کاروانیان بر فراز آن گذارده بودند. تا سال 1315 خورشیدی، کاروان ها از زیر این دروازه رفت و آمد می کردند، اما به دلیل افزایش روز افزون خودروهای موتوری، دهنه ی دروازه برای رفت و آمد آن ها به ویژه کامیون ها تنگ و خطرناک بود. بنابراین شهرداری شیراز آن را با دینامیت ویران کرد تا جاده برای حرکت خودروها هموار شود. همچنین در آن هنگام قرآن هفده منی بالای دروازه را نیز به موزه ی پارس انتقال دادند. این قرآن در دو جلد به خط ثلث توسط خوشنویس مشهور دوره ی تیموری سلطان ابراهیم نوه ی شاهرخ تیموری نوشته شده است.تخریب دروازه موجب نگرانی مردم شیراز شد، زیرا آنان از گذشته های دور به ویژه از روزگار زندیه، باور داشتند که در روزهای اول هر ماه قمری، از زیر دروازه بگذرند تا سلامتی یک ماهه ی خود را با توسل به قرآن بیمه کنند. به همین خاطر 12 سال بعد یکی از بازرگانان شیراز به نام حاج حسین ایگار معروف به اعتماد التجار دروازه ی کنونی را ساخت و برای رفع نگرانی مردم شیراز قرآنی را برفراز آن نهاد. دروازه ی کنونی تا سال 1365 خورشیدی محل رفت و آمد خودروها بود . در حدود ۱۲ سال پس از تخریب این دروازه، در سال ۱۳۲۷، بازرگانی به نام حسین ایگار معروف به اعتماد التجار دروازه کنونی را کمی پایین ‌تر از دوازه پیشین، ساخت و قرآنی در اتاقک بالایی آن قرار داد و وصیت کرد تا بعد از مرگ، او را در کنار دروازه قرآن به خاک بسپارند، اکنون آرامگاه حسین ایگار در دهنه شرقی دروازه قرآن قرار دارد. دروازه قرآن کنونی در اندازه بزرگ ‌تر از دروازه پیشین و شامل سه دهنه با قوس تیزه دار و اتاقی بربالای آن برای قرار دادن قرآن ساخته شد. آس چارتر این امکان را به شما می دهد تاباکمتر ازسه دقیقه بلیط هواپیما آبادان شیراز را ازسایت به صورت آنلاین و به راحتی رزرو نمایید.

دروازه قرآن شیراز

معماری دروازه قرآن شیراز

دروازه قرآن بنایی تاریخی اسلامی است که با معماری خاص خود در ورودی شهر خودنمایی می ‌کند. در ساخت این بنای زیبا از مصالحی مثل سنگ و سیمان استفاده شده است که به شیوه سنتی ساخته شده و در قسمت‌های شمالی و جنوبی آن اندکی کاشی کاری شده است. دروازه قرآن شیراز دارای سه دهنه با قوس تیزه ‌دار است، که شامل یک دهنه بزرگ در میان و دو دهنه کوچک در دو طرف آن است. این اثر تاریخی به آیاتی از قرآن کریم و کاشی کاری‌های زیبایی مزین شده و برای این کار از کاشی هفت رنگ استفاده شده است. در دهنه غربی دروازه قرآن، راه پله ورود به اتاق بالا قرار دارد، این اتاق دارای سه پنجره مشبک کاشی کاری شده در هر سمت است و قرآنی در آن نگه ‌داری می ‌شود. در دهنه شرقی، آرامگاه سازنده این بنا، شادروان ایگار قرار دارد. شما می توانید باتهیه بلیط هواپیما چارتر از سایت آس چارتراز تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

دروازه قرآن شیراز

date_range شنبه 02 بهمن 1400 remove_red_eye 557 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0