{{ctrl.notification}}
حمام علی قلی آقا اصفهان

حمام علی قلی آقا اصفهان

اصفهان نصف جهان یکی از شهرهای پرجاذبه و زیبا در ایران که قدمت تاریخی زیادی دارد، اصفهان با بناهای تاریخی بسیار زیاد با معماری های زیبا و همچنین جاذبه های طبیعی که دارد به یکی از مقاصد گردشگری در ایران تبدیل شده است، در این مقاله آس چارتر به معرفی یکی دیگر از بناهای تاریخی و کهن در اصفهان خواهد پرداخت، حمام علی آقا اصفهان یکی از این بناهای تاریخی جذاب و دیدنی در اصفهان است که آشنایی با آن و دانستن اطلاعات آن برایتان جذاب خواهد بود، در ادامه با ما همراه ما باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتر مشهد اصفهان را در این سامانه براحتی دریافت نمایید.

حمام علی قلی آقا اصفهان

تاریخچه حمام علی قلی آقا اصفهان

یکی از بناهای تاریخی در اصفهان که قدمت آن به قرن 12 هجری برابربا سال 1125 هجری قمری باز می گردد حمام علی آقا می باشد، حمام علی قلی آقا با وسعت 983 مترمربع در محله بیدآباد اصفهان در شمال زاینده رود قرار دارد، حمام تاریخی علی آقا به دستور یکی از درباریان در زمان صفویان ساخته شد، حمام طوری ساخته شده بود که همزمان مردان و زنان می توانستند به طور جداگانه از آن استفاده کنند، این حمام تاریخی امروزه بعنوان موزه مردم شناسی در اختیار مردم قرار گرفته است.

حمام علی قلی آقا اصفهان

معماری حمام علی قلی آقا اصفهان

همانطور که می دانید و دیده اید، بناهای تاریخی اصفهان همگی دارای معماری های بی نظیر و منحصر بفردی می باشد، بنای تاریخی حمام علی آقا نیز از جذاب ترین معماری ها برخوردار است، این حمام دارای دو بخش می باشد، حمام بزرگ و حمام کوچک، که حمام بزرگ آن مخصوص آقایان و حمام کوچک آن مختص خانم ها بوده است، هر حمام دارای دو بخش اصلی سربینه و گرم‌خانه می باشد، هر حمام به طور جداگانه دارای بخش ها و تزئینات مختلفی است که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

حمام علی قلی آقا اصفهان

معماری و بخش های حمام بزرگ علی قلی آقا

حمام بزرگ شامل سه بخش، ورودی سربینه و گرمخانه می باشد، ورودی این حمام به شکل یک 8 ضلعی است، که بعد از عبور از آن به سربینه که همان رختکن است منصل می باشد، در فضای سربینه 4 حوض داخل سکوها قرار گرفته است، که مراجعه کنندگان قبل از ورود به حمام پاهایشان را درون آن حوض ها بشویند، یکی از جالب ترین معماری هایی که در این قسمت خواهید دید وجود سنگ های سفید رنگ با اندازه یک متر که در کنتر حوضچه ها قرار گرفته است، بر وری این سنگ ها برجستگی هایی آج مانند قرار دارد که حالت ماساژور عمل می کند که حالت صندلی مانند در کنار حوضچه ها طراحی شده اند. سربینه توسط یک راهرو به گرمخانه متصل شده است، داخل گرمخانه استخر بزرگی قرار گرفته است که به چال حوض معروف است، در این چال حوض مردم در گذشته آب تنی می کرده اند، دیوارهای این قسمت دارای کاشی کاری هایی با نقوش گل و مرغ و اسلیمی تزیین شده است، تزئینات آهک بری سفیدرنگ به زمینه مشکی که این نقوش مربوط به دوران صفویه ونقاشی هایی که طراحی شده اند موضوعات متنوع مربوط به دوران قاجار می باشد. کف گرمخانه نیز پوشیده شده از سنگ مرمر است، در این محوطه دو فضای شاه نشین و یک فضا نیز برای دیگرمردم و همچنین لنگ شوی خانه و سرویس بهداشتی قرار دارد، با گذر از چند پله می توان از گرمخانه به خزینه حمام برسید. سقف حمام بزرگ علی آقا دارای روزنه هایی می باشد که به جام گاه معروف است، داخل این روزنه ها شیشه های عدسی شکلی قرار دارد، این روزنه ها نور این حمام را تامین می کنند و از اتلاف انرژی جلوگیری می کنند.

حمام علی قلی آقا اصفهان

معماری و بخش های حمام  کوچک علی قلی آقا اصفهان

حمام کوچک علی آقا که مخصوص بانوان است، هم مانند حمام بزرگ است ولی در ابعاد کوچکتر، این حمام نیز دارای بخش های ورودی، سربینه و گرمخانه است، سربینه حمام کوچک مربع شکل و دارای سه سکو و حوض می باشد، گرمخانه این حمام نیز دارای 8 ستون می باشد. با تهیه بلیط چارتر ارزان هواپیما تهران اصفهان در سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

حمام علی قلی آقا اصفهان

تامین آب حمام علی قلی آقا اصفهان

حمام تاریخی علی آقا آب مورد نیاز خود را چاهی بنام چاه گاو تامین می کرده است، این چاه در قسمت غربی این حمام قرار داشته است، این فضا که گاورو نام داشته است، آب اط چاه بیرون کشیده و به مخزن که در پشت بام حمام قرار داشته انتقال داده می شده و از مخزن به داخل خزینه ها و حوضچه ها هدایت می شده است.

حمام علی قلی آقا اصفهان

سیستم گرمایشی حمام علی قلی آقا اصفهان

برای گرم شدن آب حمام از چوب و زغال گرم استفاده می شده است، آن هم به این صورت که آتشی در زیر یک صفحه فلزی بزرگ که از جنس قلع و مس بوده ایجاد می کردند، این فلز که در کف خزینه حمام قرار داشته است آب خزینه را گرم می کرده است. سیستم گرمایشی این حمام شامل بخش های آتشدان، انبار سوخت، تیان، و گودال جمع آوری خاکستر می باشد. جالب است بدانید در این حمام دودکش هایی تعبیه شده بود که در تمام بخش های حمام قرارگرفته است این دودکش ها دود حصل از سوختن چوب ها را به تمام بخش های حمام برای ضدعفونی کردن حمام فرستاده می شده است.

حمام علی قلی آقا اصفهان

سیستم دفع فاضلات حمام علی قلی آقا اصفهان

در حمام علی آقا همچنین سیستم دفع فاضلات وجود داشته است، این سیستم دفع به روش گنداب بوده است. در این روش فاضلاب حمام از طریق کف شوی هایی که در بخش های  گرمخانه و سربینه قرار دارد به کانالی هدایت می شده و از آنجا به محوطه بزرگی در پشت حمام ریخته می شده در این قسمت پس از خشک شدن فاضلاب ها به خارج شهر منتقل می شده اند.

حمام علی قلی آقا اصفهان

مسیر دسترسی به حمام علی قلی آقا اصفهان

برای دسترسی به این حمام تاریخی شما می توانید ابتدا به سمت میدان شهدا در اصفهان بروید و از آنجا به سمت خیابان فروغی و یا خیابان جامی بروید، و به اولین 4 راه که رسیدید به سمت خیابان تگریان و یا خیابان بید آبادی بروید در این خیابان شما تابلوی حمام تاریخی علی آقا را خواهید دید. از هر خیابان می توانید به حمام خود را برسانید، همچنین می توانید با استفاده از اتوبوس و یا مترو به این حمام بروید.

‏ساعات بازدید از حمام علی قلی آقا اصفهان

برای بازدید از حمام علی آقا اصفهان می توانید از شنبه تا جمعه از ساعت ۷ صبح تا ۶ عصر به این حمام مراجعه نمایید.

حمام علی قلی آقا اصفهان

هزینه بازدید از حمام علی قلی آقا اصفهان

برای بازدید از حمام علی اقا باید مبلغی را بعنوان هزینه باید پرداخت کنید، این هزینه حدود 5000 هزار تومان برای گردشگران ایرانی و هزینه ورودی گردشگران خارجی حدود 20 هزار تومان می باشد. آس چارتر بهتریرن مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما ارزان لحظه آخری در مشهد می باشد.

آدرس حمام علی قلی آقا: اصفهان، خیابان بیدآباد، محله علیقلی
 

 جاذبه های دیدنی در اطراف حمام علی قلی آقا

حمام علی قلی آقا اصفهان

 باغ پرندگان اصفهان

یکی از جاذبه های دیدنی در اصفهان باغ پرندگان است، باغ پرندگان در سال 1375 در مساحتی حدود 55000 مترمربع احداث گردید، باغ پرندگان اصفهان دارای بخش‌های دیدنی زیادی می باشد، در هربخش پرندگان مختلفی قرار گرفته است، بخش برکه ها که شامل 4 برکه بزرگ و کوچک می باشد، در این بخش ها پرندگانی همچون: اردک‌، فلامینگو، پلیکان‌ و قو قرار دارد. بخش قفس های شیشه ای در آن انواع طوطی‌ها، مرغ عشق‌ها و توکان‌ها قرار دارند، بخش صخره ای که در آن پرندگان بیابانی و سنگلاخی مانند تیهوها، کبک‌ها و بلدرچین‌ها قرار دارند. بخش فضای سبز در این بخش طاووس‌ها و قرقاول‌ها زندگی می کنند، بخش قفس‌های فلزی نیز درآن  انواع پرندگان شکاری مانند عقاب‌، جغد، شاهین و کرکس سیاه زندگی می‌ کنند و بخش تحقیقات و پژوهش و بخش قرنطینه از بخش های باغ پرندگان می باشد،

آدرس باغ پرندگان: اصفهان، میدان سهروردی، خیابان الفت

حمام علی قلی آقا اصفهان

میدان نقش جهان اصفهان 

میدان نقش جهان اصفهان یکی ار جاذبه های دیدنی و پرطرفدار در اصفهان می باشد، قدمت این میدان به دوره صفویه باز می گرد، میدان نقش جهان که در گذشته به میدان شاه نیز معروف بوده است، دارای85 هزار متر مربع مساحت، 165 مترعرض و بالغ بر 500 متر طول است، این میدان دارای بخش های مختلف و معماری بی نظیری می باشد، در اطراف این میدان بناهای تاریخی متعددی قرار دارد، که مربوط به دوزه شاه عباس اول است این بناها عبارتند از: عمارت عالی قاپو، سردر قیصریه، مسجد شیخ لطف  الله، مسجد جامع و … می باشند. میدان نقش جهان در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

آدرس میدان نقش جهان: اصفهان، میدان نقش جهان

 

date_range دوشنبه 17 بهمن 1401 remove_red_eye 109 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0