{{ctrl.notification}}
جاذبه های گردشگری و مناطق تفریحی زنجان

دیدنی ها و تفریحات استان زنجان

استان زنجان که آن را فلات زنجان نیز نامگذاری کرده اند . در ناحیه مرکزی شمال غربی ایران قرار گرفته است . استان زنجان در تابستان آب و هوای خوب و مطبوعی دارد . در طول سال یکی از خنک ترین استانهای ایران به شمار می رود . بنابراین گزینه خوبی برای مسافرت در تابستان گرم است . در این استان علاوه بر آثار تاریخی, مساجد و بناهای قدیمی جاذبه های طبیعی از قبیل آبشارها , رودخانه ها , غار, تالاب ها و روستاهای بکر در این استان وجود دارند . اگر علاقمند به طبیعت گردی دارید حتما در تابستان سری به استان زیبای زنجان بزنید . در این مقاله سعی داریم  جاذبه های دیدنی زنجان در تابستان  را به شما معرفی کنیم پس در این مقاله با آس چارتر همراه باشید.

تپه باستانی خالصه

تپه باستانی خالصه یکی از مناطق باستانی شگفت‌انگیز و تازه کشف‌شده در خرمدره می باشد . از این منطقه به‌عنوان یکی از معدود محوطه‌‌های باستانی متعلق به دوره نوسنگی و مس یاد شده است که می‌تواند هویت پیشینه تاریخ معماری فلات مرکزی و شمال غربی ایران را در معرض دید شما بگذارد. از مهم‌ترین آثار مکشوف در این تپه می‌توان به ابزارهای سنگی، خمره‌های سفالی تدفین، ظروف سفالی و همچنین دانه‌های گیاهی که بیانگر حاصلخیزی و اشتغال ساکنین این تپه به کشاورزی بوده است ، اشاره کرد. با آس چارتر می توانید بلیط چارتر هواپیما مشهد زنجان خود را در کمتر از سه دقیقه دریافت کنید.

گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه، از مناطق دیدنی سلطانیه در استان زنجان به حساب می آید و یکی ازشاهکارهای معماری ایران در دوره ایلخانی می باشد . این گنبد در حد فاصل سال‌های ۷۰۴ تا ۷۱۲ قمری، به دستور اولجایتو پادشاه مغول، معروف به سلطان محمد خدابنده و با تولیت و نظارت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی طراحی و ساخته شده است. گنبد سلطانیه عظیم و بزرگ که عظمتش هرکسی را به خود جلب می‌کند، اگرشما هم دوست دارید با این ستاره بزرگ ایران آشنا شوید، با آس چارترهمراه باشید.

 

آشنایی با گنبد سلطانیه

سلطانیه، زمانی پایتخت و مسكن پادشاهان ایران بوده و امروزه نیز آرامگاه سلطان محمد خدابنده می باشد . گنبد مشهور سلطانیه كه در مسیرتهران- زنجان از دور به رنگ نیلگون در پهنه دشت بزرگ سلطانیه دیده می‌شود، گنبدی عظیم ودوپوش می باشد كه از بی‌نظیرترین گنبدهای دو پوشش زیبا  و خاص به شمارمی‌آید.

آبشار شارشار

آبشار شارشار یکی از مناطق طبیعی و زیبای شهر زنجان می باشد که در شمال شرقی شهر زنجان در منطقه تهم و در میان سنگ‌های صخره‌ای قرار گرفته است . این آبشار در ایام بهار و تابستان مورد توجه بازدیدکنندگان می باشد و از تفرجگاه‌های مهم شهر زنجان به حساب می آید . این آبشار با دریاچه سد تهم حدود ۵ کیلومتر فاصله دارد و دسترسی به آن با یک کوهنوردی یک ساعته امکان‌پذیر می باشد . اگر به سفر های داخلی علاقه مند هستید ، خرید بلیط هواپیما چارتری تهران زنجان میتواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

 

موزه تاریخ طبیعی زنجان

موزه تاریخ طبیعی از جمله مکان­های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، تحقیقاتی و نمایشگاهی می­باشد که می­تواند علاوه بر شناساندن هر چه بیشتر زیست­بوم­های مختلف و گونه­های حیات وحش و پوشش گیاهی منطقه ارزش حفظ و نگهداری تنوع زیستی را نیز به اقشار مختلف مردم جامعه یادآوری نماید.

غار کتله خور

کتله خور بر اساس بررسی های صورت گرفته معانی مختلفی مثل تپه خورشید ، روستای بدون خورشید و غیره دارد که بهترین معنی بدست آمده یک کاربرد ترکی بوده که کتله به معنی پستی و بلندی و ناهمواری های داخل غار و خور به معنی راحتی و آسانی می باشد که به صورت کلی به معنی پستی و بلندیهای راحت و دنج می باشد . راه دسترسی مناسب، امکانات رفاهی و جاذبه های گردشگری منطقه از جمله ویژگی هایی است که مطمئنا می تواند اوقات خوشی را برای مسافرین محترم ایجاد نماید.

غار کتله خور در دل کوه ‌های آهکی جنوب استان زنجان  در پنج کیلومتری بخش گرماب از توابع شهرستان خدابنده قرار گرفته است. فاصله این غار با مرکز شهرستان ۸۵ کیلومتر می باشد . گرماب از طرف شرق با استان همدان و از جانب غرب با استان کردستان هم مرز می باشد . این منطقه به بخش افشار یا قشلاقات معروف می باشد و ساکنان آن از ایل معروف به شاهسون های افشاری تشکیل یافته‌ است . اگر قصد خرید آنلاین بلیط هواپیما تهران زنجان را دارید می توانید در بخش بلیط هواپیمای داخلی بلیط هواپیما چارتر را انتخاب کنید ومبدا و مقصد و تاریخ را تا لیستی از پروازها به نمایش گذاشته است .

 

دریاچه پری زنجان

دریاچه پری در دهستان اوریاد از توابع بخش مرکزی شهرستان ماهنشان و ۱۵۲ کیلومتری شهر زنجان و ۴۵ کیلومتری شهر ماهنشان واقع شده است . این دریاچه یکی از زیباترین مناطق طبیعی شهرستان ماهنشان است و تقریباً تنها دریاچه طبیعی استان زنجان به حساب می آید .در این مقاله قصد داریم مناطق دیدنی شهر زنجان را به شما معرفی کنیم ، شما با خرید بلیط هواپیما به شهر زنجان می توانید از دیدن مناطق دیدنی این شهر لذت ببرید.

 

رود خانه قزل اوزن

رودخانه مهم و پرارزش قزل اوزن که از کوههای کردستان سرچشمه می گیرد، از استان زیبای زنجان گذشته و درمسیرخود یک اکوسیستم پر ارزش بوجود آورده و به دریای خزرمی رسد علاوه بر این رودخانه های زیادی دراستان زنجان وجود دارند که از پیوستن دهها رود فرعی، جویبار و نهرهای متعددی بوجود می آیند که ازکوهستانهای منطقه سرچشمه می گیرند ودر مسیر خود جاذبه های دیدنی فراوانی پدید می آورند.

رودخانه قزل اوزون زنجان

منطقه حفاظت شده سرخ آباد

این منطقه در ۱۸ کیلومتری شمال غرب زنجان قرار گرفته است. این منطقه به دلیل شرایط اکولوژیکی خاص خود، دارا بودن زیست گاه های متنوع کوهستانی، تپه ماهوری، دشتی و محیط های آبی از تنوع گونه جانوری بسیار بالایی برخوردار است. آهوی ایرانی زیباترین و بارزترین پستاندار موجود در این منطقه است. تشی بزرگترین جونده منطقه است که در اطراف باغها و مزارع زندگی می کند و آفت محصولات باغی و جالیزی می باشد .

کل و بزوحشی، خرس قهوه ای، پلنگ، شنگ(پستاندار خزدار) و انواع پرندگان بومی و مهاجر مانند بالابان، قرقی، طرلان، شاهین، کبک دری، تیهو، کبک و … انواع مارها، مارمولک ها و ماهی ها در این منطقه زندگی می کنند و در واقع این منطقه زیستگاه بسیاری از جانداران این منطقه می باشد .

آبشار دگاهی

آبشار دگاهی در استان زنجان قرار دارد . این آبشار در ۴ کیلومتری غرب روستایی با همین نام در منطقه طارم قرار گرفته است. ارتفاع آبشار از سطح دریا ۲۱۲۴ متر می باشد . روستای دگاهی از محروم‌ترین روستاهای بخش مرکزی شهرستان زنجان می باشد . این روستا در ۱۲ کیلومتری روستای سهرین قرار گرفته است و در اطراف آن نیز روستاهای زیادی دیده نمی‌شود .

سد کینه ورس

سد کینه‌ورس در شهرستان ابهر و در فاصله ۱۴ کیلومتری جنوب‌غربی این شهرستان و حدود ۵ کیلومتری روستای کینه‌ورس  واقع شده است . این سد بر روی شاخه‌کینه‌ورس از رودخانه ابهررود که از جنوب به طرف شمال  کشور جریان داشته و به دشت تاکستان وارد می شود.

سد کینه ورس استان زنجان

کوه‌های رنگی ، پِینتد دیزرتز استرالیا در زنجان

مورد بعدی در لیست جاهای دیدنی زنجان ، بازهم یک جاذبه‌ی طبیعی است. این‌جا شبیه به «Painted Deserts» (پِینتد دیزرتزدر استرالیا و نقاط مشابه در آمریکاست، اما در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر. هرکسی که تجربه‌ی سفر به تبریز از زنجان در نوروز را داشته باشد، در یک مسیر ۲۰ کیلومتری، آلاداغ لار، کوه‌های قرمز، سفید و اخرایی‌رنگ، و همین‌طور شکل‌هایی شبیه به فیلم‌های فضایی را در ۱۲۵ کیلومتری جاده‌ی زنجان تبریز می‌تواند ببیند. منظره‌ای فوق‌العاده که از دست دادنش اشتباه بزرگی است.

 

موزه‌ باستان‌شناسی ، یک جای دیدنی مهم در بین جاهای دیدنی زنجان

این موزه، خانه‌ی یکی از مهم‌ترین آثار باقی‌مانده‌ باستان‌شناسی در ایران، «مرد نمکی» می باشد . این مکان به موزه‌ی «مردان نمکی» هم مشهور شده است و یکی از معروف‌ترین مناطق دیدنی زنجان می باشد . «مردان نمکی» که از معدن چهرآباد در استان زنجان به‌دست‌آمده‌اند، نمونه‌های بی‌نظیر سالمی از انسان های پیش از تاریخ می باشند . حتی لباس‌ها و موهای مردان نمکی تحت شرایط خشکی و شرایط نمکی که روی آن‌ها بوده، سالم باقیمانده است.

ژست دست‌های مرد نمکی به هنگام ترس از سقوط معدن بیننده را شگفت‌زده و به خود مجذوب خواهد کرد. ۳ تا از ۴ مرد نمکی کشف‌شده، این‌جا و در این موزه قرار دارند . اما مرد نمکی اصلی در موزه‌ی ایران باستان در تهران واقع شده است . اگر قصد سفر دارید حتما به شهر زیبای زنجان سفر کنید  و از دیدن این جاذبه ها  لذت ببرید .

مرد نمکی زنجان

قلعه‌ بهستان ، در میان جاهای دیدنی زنجان

این قلعه‌ی عجیب‌وغریب با ارتفاع بسیار زیاد نسبت از سطح شهر و روستهای حوالی، یکی از جالب‌ترین‌ها مناطق دیدنی زنجان می باشد . «قلعه‌ی بهستان» که در ۱۴ کیلومتری شمال «ماه‌نشان» در شهرستان ماه‌نشان واقع شده است ، در کنار رودخانه‌ی «قزل‌اوزن» و در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی زنجان واقع شده است . در دل کوه سوراخ‌های غار مانندی به‌دست ساسانیان ساخته‌شده است. برای دیدن این قلعه و اطراف آن یک روز وقت لازم دارید .

قلعه بهستان استان زنجان

بازار زنجان

بازار بزرگ زنجان، بلندترین بازار ایران می باشد و جالب‌ترین جا در بین مناطق دیدنی زنجان می باشد و با سقف آجری و سراها و چای‌خانه‌ها، قسمت‌های زیادی برای بازدید شما دارد. اگر به بازار زنجان رفتید به «سرای ملک» حتما بروید . سکوتی بی‌نظیر این‌جا برقرار است که ناگهان شما را وارد جهانی دیگر می شوید .

یکی دیگر از مناطق جذاب این بازار، سفره‌خانه و چای‌خانه‌ حاج‌داداش است که ارزش دیدن یک بار آن را دارد . بازار زنجان از نظر تولید و نوع فعالیت به هشت راسته مختلف تقسیم می‌شود؛ از جمله راسته‌ی زرگرها، کفاش‌ها، بزازها، سراج‌ها و چند راسته‌ی دیگر که این تقسیم‌بندی از نظر حفظ حقوق صنفی و کنترل قیمت کالاهای عرضه‌شده دارای اهمیت بسیاری است. این نکته نمایان‌گر افکار بلندِ طراحان و بانیان این بازار می باشد . ۵ مسجد «چهلستون»، «آقا سید فتح الله»، «جامع»، «حجت‌الاسلام و ملار» در این قسمت بازار قرار گرفته است .

بازار زنجان

مسجد حسینیه‌ اعظم زنجان

تصویر ماه محرم زنجان در تلویزیون معمولاً دسته‌ی عزاداران حسینی در حسینیه‌ی اعظم را نشان می‌دهد. این حسینیه که حالا در زنجان بسیار جاافتاده شده و به آن رسیده‌اند، با گنبد طلایی خود یکی از نشان‌های شهر  زنجان است . اگر از کمربندی جنوبی حرکت کنید، آن را خواهید دید و درست رو‌به‌روی پل سیدالشهدا قرار گرفته است . در این حسینیه بخشی از فرهنگ زنجان را خواهید دید و از دیدنش شگفت‌زده خواهید شد و تعجب خواهید کرد .

 

پل تاریخی میر بهاءالدین ، شگفتی زنجان

این پل قاجاری تقریباً متعلق به ۲۰۰ سال قبل می باشد . بزرگی و عرض این پل هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. پل میر بهاءالدین که روی زنجان رود واقع شده است، در ابتدای جاده‌ی بیجار از کمربندی جنوبی قرار گرفته است . وقتی‌که وارد جاده‌ی بیجار می‌شوید به سمت راست خود نگاهی بیندازید . یک محوطه‌ی فضای سبز با تعدادی آلاچیق خواهید دید که معمولاً خلوت می باشد .

پل میر بها الدین زنجان

date_range شنبه 23 مرداد 1400 remove_red_eye 1990 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0