{{ctrl.notification}}
جاذبه های گردشگری سنندج

جاذبه های گردشگری سنندج

استان کردستان  و به ویژه شهر سنندج ، یکی از زیباترین مناطق ایران است که هر کس یک بار هم که شده باید به این استان سفر کند. مردم با غیرت، خونگرم، دوست‌داشتنی، مهمان‌نواز و عاشق طبیعت و موسیقی و همه دیدنی های سنندج باعث شده که  لذت هایی که قبلا تجربه نکرده اید در این سفر تجربه کنید.در این مقاله با آس چارترهمراه باشید تا جاهای دیدنی سنندج را بیشتر بشناسید.

 

پارک تفریحی آبیدر

جاذبه های گردشگری سنندج

پارک تفریحی آبیدر یا تلفظ کردی آن «ئاویه‌ر» کوهی در غرب ایران است که در شهر سنندج قرار دارد و ارتفاع آن حدودا 2550 متر است. یکی ار جاهای دیدنی سنندج که گردشگران زیادی را به خود اختصاص می دهد ،  آبیدر یعنی جایی که در آن آب فراوان است  و دلیل نامگذاری این کوه به دلیل وجود چشمه‌های طبیعی است که باعث به وجود آمدن باغ‌های بزرگی در این منطقه از شهر سنندج  شده است ..

کوه آبیدر بلندترین نقطه در شهر سنندج است و مانند بسیاری از دیگر شهرهای ایران «بام» آن شهر نامیده می‌شود..

کوه آبیدریکی از تفریح‌گاه‌ها و تفرج‌گاه‌های اصلی مردم سنندج است. رفتن به این کوه که اکنون تبدیل به پارک جنگلی شده، جایی است که می‌توانید از بالا به شهر نگاه کنید و در شب، نور چراغ‌ها و در روز، درخت‌های سبزش حال و احوالتان را تغییر می دهد و می‌توانید از هوای پاک سنندج لذت ببرید . این پارک یکی از جاهای دیدنی سنندج در پاییز است . آس چارتر به شما پیشنهاد می دهد که با  خرید بلیط چارتر تهران سنندج سفر کنید .

بازار سنندج

جاذبه های گردشگری سنندج

در هر شهری مرکز خریدی وجود دارد که از جاهای دیدنی سنندج به حساب می‌آید. اگرچه در تمام شهرها مراکز خرید مدرن و جدید هم ساخته می‌شود، اما بازارهای سنتی و قدیمی هنوز از مهم‌ترین و باارزش‌ترین دارایی‌ و میراث هر شهر هستند..

بازار بزرگ سنندج یکی از دیدنی های سنندج است که قدمتی تاریخی دارد. معماری و طراحی این بازار به شکل مستطیل است و در معماری آن از میدان نقش جهان اصفهان الهام گرفته است. سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی در سال 1375 بازار بزرگ یا بازار قدیمی شهر سنندج را در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رساند .

عمارت سالار سعید

جاذبه های گردشگری سنندج

موزه سنندج یکی ازجاهای دیدنی سنندج است که در بخش بیرونی عمارت ملا لطف‌الله شیخ‌الاسلام واقع شده و مانند تمام موزه‌های دیگرشهرها ، محل نگه‌داری و نمایش آثار و اشیا تاریخی کشف شده از استان سنندج و دیگر قسمت‌های ایران است.

برای دیدن این موزه زیبا با گرفتن بلیط هواپیما تهران سنندج می توانید به این شهر سفر کنید .

این موزه از دو بخش باستان‌شناسی و مردم‌شناسی تشکیل شده است. در بخش باستان‌شناسی، اشیای تاریخی از ماقبل تاریخ تا دوره قاجار نگه‌داری می‌شوند و بخشی از این اشیا از استان کردستان و بخشی، از استان‌های هم‌جوار و حتی دیگر شهرهای ایران هستند..

پیش از انقلاب، بخش مردم‌شناسی این موزه به عنوان نمایشگاه فعالیت می‌کرد و هر از چند گاهی یکی از اشیای قدیمی استان‌های مختلف کشور را به نمایش می‌گذاشتند. بعد از انقلاب اسلامی ، این قسمت موزه فقط به آثار مردم‌شناسی استان کردستان اختصاص داده شد. در سال 1382 «خانه کرد» افتتاح شد و این اشیا به «عمارت آصف وزیری» یا همان «خانه کرد» انتقال پیدا کرد و در حال حاضر تمام فضای موزه مردم شناسی سنندج برای نمایش آثار و اشیای باستان‌شناسی و تاریخی به کار می‌رود.

عمارت آصف وزیری

جاذبه های گردشگری سنندج

عمارت آصف وزیری با نام خانه کرد هم شناخته می‌شود و یکی از جاهای دیدنی سنندج است. این عمارت به عنوان نماد هویت فرهنگی مردمان کرد است و گنجینه‌ای از با ارزش‌ترین آثار فرهنگی و تاریخی استان کردستان و اطراف آن به حساب می‌آید. عمارت آصف یکی از قدیمی‌ترین بناهای شهر سنندج است که توسط «آصف اعظم» (میرزا علی نقی خان لشکرنویس) و در دوره حکومت صفویه ساخته و احداث شده است. این عمارت جزء جاهای دیدنی سنندج در پاییز است .

حمام خان

جاذبه های گردشگری سنندج

 در ضلع شمالی بازار بزرگ سنندج، حمام خان واقع شده است که در مجاورت آن مسجد «داروغه» واقع شده است . این حمام و بازار سنتی سنندج از گذشته تا امروز ارتباط نزدیکی با هم داشته‌اند. این حمام در بافت قدیمی و مرکز شهر سنندج واقع شده است و یکی از بناهای قدیمی باقی‌مانده و جاهای دیدنی سنندج است که در سفر به این شهر باید از آن دیدن کنید.

قدمت این حمام به دوره حکومت قاجار برمی‌گردد. روی سنگ‌نوشته‌هایی که در حمام خان وجود دارد نوشته شده که این ساختمان در دوران حاکمیت «امان الله خان» والی کردستان ساخته شده است و در سال 1220، یعنی بیش از صد سال پیش، ساخت این بنا به پایان رسیده است. از نظر معماری این بنا هم مثل دیگر حمام‌های ایرانی است و از قسمت‌های مختلفی ساخته شده است که می‌توان به سر در ورودی، هشتی، سربینه یا حمام سرد، میان در، بینه یا حمام گرم، خزینه، خلوتی، سرویس‌های بهداشتی و آب‌انبارها اشاره کرد..

حمام خان در سال 1378 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است . شما می توانید با تهیه بلیط هواپیما لحظه آخری از دیدنی های سنندج بازدید کنید.

عمارت خسرو آباد

جاذبه های گردشگری سنندج

یکی از عمارت‌های باشکوه و بی‌نظیر در سنندج که امروزه یکی از جاهای دیدنی سنندج هم به حساب می‌آید، عمارت خسروآباد است که در بلوار خسرو‌آباد قرار دارد.

این عمارت باشکوه مرکز حکومت «خاندان اردلان» به ویژه «خسروخان اردلان» بوده است. عمارت خسرو‌آباد دارای دو بخش مهم، یعنی قصر سلطنتی و باغ است که هر دو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. باغ خسروآباد از 4 خیابان در روبرو و اطراف عمارت و 4 خندق در اطراف باغ تشکیل شده است که طراحی و جلوه خاصی به آن داده است.

عمارت مشیردیوان

جاذبه های گردشگری سنندج

یکی دیگر از جاهای دیدنی سنندج در پاییز ، عمارت «مشیر دیوان» است. این ساختمان در محله قدیمی «سرتپوله» شهر سنندج و در خیابان شهدا واقع شده است. این بنا از ساختمانهای مشهور دوره قاجار است که فضاهای متعددی دارد..

اسلوب معماری ایرانی به ویژه محوطه یک ایوانی، از دوره قاجار به این ساختمان رسیده و ساخت آن را رقم زده است. عمارت مشیر دیوان در دوره قاجار توسط «میرزا یوسف مشیر دیوان» ساخته شده  است که در آن زمان دیوان مشاور و جانشین حاکم منطقه، «میرزا رضای وزیر کردستانی» بوده است. اگر بخواهیم در باب اهمیت این بنا بگوییم، باید به این

نکته اشاره کنیم که سالیان سال، محل استانداری کردستان بوده است. این بنا هفت حیاط دارد که هر کدام از آن‌ها آب‌نمایی مجزا و جداگانه دارند که طرح هر کدام از آن‌ها با دیگری متفاوت ولی در عین حال با دیگر ‌آب‌نماها مرتبط است.

بخش اصلی شامل ساختمان عمارت، ایوان ستون‌دار، تالار، حیاط و آب‌نماهاست. در و پنجره‌های این بنا ترکیب چوب و شیشه‌های رنگی است که اتاق‌ها و نمای ساختمان را مزین کرده است . آس چارتر به شما پیشنهاد می دهد بلیط چارتری مشهد سنندج بگیرید و به این شهذر زیبا سفر کنید.

مسجد جامع

جاذبه های گردشگری سنندج

سنندج یکی از شهرهای زیبا و دوست‌داشتنی در غرب ایران است که ساختمان‌ها و بناهای باشکوه و بی‌نظیری از دوران قاجار را به ارث برده است. از زیباترین و مهم‌ترین جاهای  دیدنی سنندج، مسجد دارالاحسان یا مسجد جامع این شهر است که در بافت سنتی و قدیمی سنندج واقع شده است..

مسجد جامع شهر سنندج یکی از دیدنی های سنندج است که از زیباترین و چشم‌گیرترین بناهای اسلامی کردستان است که در مرکز شهر سنندج و در ضلع شمالی خیابان امام خمینی قرار دارد. این مسجد در سال 1197 شمسی توسط امان‌الله خان اردلان، حاکم وقت سنندج ساخته شده که یکی از نمونه‌های عالی معماری دوره حکومت قاجار است..

آجرهای لعاب کاری شده، کتیبه‌ای که چندین جز قرآن روی آن نوشته شده است و تزئینات هفت رنگ به این مسجد جلوه خاصی داده است. شبستان زیبای مسجد دارالاحسان، 24 ستون سنگی دارد که هر کدام از آن‌ها با تزئینات مقرنس زیباتر شده‌اند.

روستای پالنگان

جاذبه های گردشگری سنندج

روستای پالنگان یا پلنگان در استان کردستان است و شاید به دلیل موقعیت مکانی‌اش، از جاهای دیدنی سنندج در پاییز به حساب نیاید. اما با توجه به ساختار فوق‌العاده و طبیعت بی‌همتایش، یکی از مناطقی است که در سفر به کردستان باید سری هم به آن‌جا بزنید. اگر بخواهید از سنندج تا پالنگان بروید، تقریبا 2 ساعت راه است. این روستا در 800 متری دره زیبای تنگیور قرار دارد و در واقع در ابتدای اورامان کردستان است.

اجرای مراسم سنتی، مثل جشن سنتی نوروز، یکی از جذابیت‌های منحصر به فرد این روستاست. آتش زدن مشعل‌ها و کردی رقصیدن روی خانه‌ها و لب رود تنگیور، همان چیزی است که باید یک بار در عمرتان آن را ببینید و این مردمان نازنین و آداب و رسوم آن‌ها را بهتر بشناسید..

اگر به این روستا سفر کردید، ماهی کبابی (قزل‌آلا) را سعی کنید فراموش نکنید. رستوران‌های کوچکی که  دراطراف  و کنار رود سیروان قرار دارند که غذاهای محلی این روستا را سرو می‌کنند. ماهی کبابی با سبزیجات مخصوص آماده می‌شود و آن را داخل تنور کباب می‌کنند. این مطلب که تهیه کردن آن طول می کشد درست است، اما طعم و مزه آن تا ابد در یادتان خواهد ماند. با تهیه بلیط هواپیما لحظه آخری سنندج می توانید از این روستای زیبا دیدن کنید .

دریاچه زریبار

جاذبه های گردشگری سنندج

دریاچه زریبار (زریوار) از جاهای دیدنی سنندج در پاییز است که در 125 کیلومتری شمال غربی سنندج قرار دارد. دریاچه زریبار در خارج از استان کردستان و با زبان غیرمحلی زریوار نامیده می‌شود و فقط کافی است یک بار به مریوان بروید و از این دریاچه زیبا دیدن کنید تا عاشق زیبایی، سکوت و حال خوش این منطقه شوید.

این دریاچه در تمام فصول، زیبا و دوست‌داشتنی است و اغلب رنگ آب آن بسیار خاص است وسبز مایل به قهوه‌ای است. یکی از ویژگی‌های جذاب این دریاچه، یخ بستن سطح آن در زمستان است که امکان راه رفتن و موتورسواری روی آن را فراهم می‌کند و می‌توانید از چشم‌انداز این دریاچه با تمام وجود بهره ببرید و روح خود را تازه کرد ..

یکی از قصه‌هایی که درباره به وجود آمدن این دریاچه سر زبان‌ها افتاده و شواهدی هم درباره آن وجود دارد که از این قرار  است که درویشی به همراه همسرش سوار بر الاغی از نزدیکی شهر عبور می‌کردند. آن‌ها توسط ماموران حاکم دستگیرشدند ، شکنجه و آزار و اذیت می‌شوند. همسر درویش بچه‌ای را که در شکم داشت سقط می‌کند و درویش دل‌شکسته به بلندی کوهی در شرق شهر می‌رود و آنجا به راز و نیاز با خدای خود مشغول می‌‌شود و از مردمان شهر و حاکم گله و شکایتش را پیش خدا می‌برد. او از خدا می‌خواهد شهر را در آب غرق و این قوم ظالم را نابود کنداین افسانه ای است که در مورد این دریاچه وجود دارد و اکنون قبر درویس در دامنه کوه به تماشای دریاچه فعلی نشسته است . این پل زیبا ارزش این را دارد که بلیط هواپیما بگیرید و تنها برای بازدید از این نکان زیسبا به کردستان بروید .

پل قشلاق

جاذبه های گردشگری سنندج

پل قشلاق یکی ازجاهای دیدنی سنندج است که در شرق این شهر واقع شده است و قدمت آن به دوره حکومت صفویه و زندیه می‌رسد که در بعدها توسط قاجار بازسازی و ترمیم شد. شاه صفی دستور ساخت این پل را داد و «سلیمان خان اردلان» در سال 1046 هجری قمری، آن را در مسیر سنندج به همدان بنا نهاد ..

این پل مانند یک خط مستقیم است و حدودا 78 متر طول و 3 متر پهنا دارد و 6 دهانه برای آن در نظر گرفته شده است.

عمارت وکیل الملک

جاذبه های گردشگری سنندج

یکی ازجاهای دیدنی سنندج که قدمت زیادی دارد، عمارت وکیل‌الملک است که در خیابان کشاورز واقع شده است. این بنا، ملک شخصی و همچنین میراث خانواده «وکیل» است که با توجه به تاریخ کردستان، همیشه در مسند قدرت بودند و خانواده وکیل اداره منطقه را به عهده داشتند. یک ساختمان اصلی در وسط عمارت و قسمت‌های دیگر آن در اطراف ساختمان اصلی واقع شده اند..

عمارت وکیل‌الملک سنندج از سه قسمت تشکیل شده است که هرعمار ت کدام نام جداگانه‌ای دارند: وکیل‌الملک، وکیل‌السلطان و وکیل‌الممالک. در این عمارت مجموعه‌ای از تزئینات معماری قدیمی و تاریخی وجود دارد که شخصی نیست از دیدن آن‌ها شگفت‌زده نشود ..

در این عمارت، حمام خصوصی این خاندان هم وجود دارد که روبروی عمارت اصلی واقع شده است . در این حمام تزئینات دیوارها، فضاهای گرم و سرد، اشکال هندسی، گیاهی و حیوانی زیادی مثل طاووس دیده می‌شود که زیبایی کم نظیری به این حمام داده است.

اگر به شهر سنندج و استان کردستان سفر کردید، حتما از این عمارت و ساختمان‌های آن دیدن کنید.

قرآن نگل

جاذبه های گردشگری سنندج

قرآن نگل یکی از گنجینه‌های با ارزش و خاص استان کردستان است که در روستای نگل و نزدیکی شهرسنندج نگه‌داری می‌شود. این قرآن یکی از ارزشمندترین نسخه‌های خطی قرآن در جهان است. روستای نگل، روستایی است که این قرآن در آن نگه‌داری می‌شود، یکی از دیدنی های سنندج و از جاذبه‌های گردشگری کردستان به محسوب می شود ..

داستان پیدا شدن نسخه خطی قرآن نگل بسیار جالب است که احتمالا از شنیدن آن مو بر تنتان سیخ خواهد شد. می‌گویند در  حدود هزار سال قبل، چوپانی گوسفندانش را برای چرا به دره‌ای می‌برد. موقعی که گوسفندان مشغول چرا بودند، چوپان مشغول استراحت بوده است و ناگهان گلی زیبا و خوش‌بو و خوش‌رنگ توجه او را جلب می‌کند. چوپان تمام تلاش خود را می‌کند که گل را کاملا سالم از خاک خارج کند. همین کار او باعث ایجاد چاله‌ای در خاک می شود که در آن صندوقچه‌ای قرار داشته است. چوپان نتوانسته به تنهایی صندوقچه را از خاک خارج کند و بعد از اینکه از اهالی روستای خودش کمک می‌گیرد، صندوقچه را از خاک بیرون می آورند و در آن یکی از ارزشمندترین و زیباترین نسخه‌های خطی قرآن قرار داشته است که بر پوستی مثل پوست آهو و به زبان کوفی نگارش شده است و امروزه به یکی از جاهای دیدنی سنندج تبدیل شده است.

نکته دیگر درباره قرآن نگل این است که بارها این قرآن دزدیده شده است، اما هر بار پیدا شده و به جایگاه اصلی‌اش، یعنی روستای نگل بازگشته است.

date_range دوشنبه 21 تیر 1400 remove_red_eye 1964 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0