{{ctrl.notification}}
جاذبه های دیدنی مهاباد

جاذبه های دیدنی مهاباد

مهاباد یکی از شهرهای کردنشین دراستان آذربایجان غربی است، این شهر در میان رشته کوه‌های بلند زاگرس قرار گرفته و دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیار بی‌نظیری می باشد. این شهر تاریخی در گذشته به نام ساجبلاغ معروف بوده است و در زمان حکومت رضاشاه به مهاباد تغییرنام داده است، در این مقاله آس چارتر سعی دارد به معرفی جاهای دیدنی مهاباد بپردازد تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط چارتر ارزان هواپیما تهران کرمانشاه را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

جاهای دیدنی مهاباد

مهاباد دارای جاذبه های دیدنی بسیار زیادی است، حدود ۹۱ اثر ملی ثبت شده رسیده است و از جاذبه‌هایی طبیعی و بکر همچون رودخانه‌ها، چشمه‌های آب معدنی و غارها کاوش‌های باستان‌شناسی در این منطقه وجود دارد، آثار دیدنی و تاریخی مهاباد نمایانگر این است که مهاباد از سده‌های هزاره اول قبل از میلاد، یکی از مناطق مهم مسکونی ایران باستان بوده است. طبیعت و آب و هوای بی نظیر و منحصربفرد این شهر نیز گردشگران زیادی را به سوی کشانده است، در ادامه با آثار تاریخی و طبیعت بکر مهاباد بیشتر آشنا خواهید شد.

جاذبه های دیدنی مهاباد

غار سهولان مهاباد

یکی از جاذبه های طبیعی و معروف‌ گردشگری در مهاباد، غار سهولان است. این غار در جاده مهاباد به بوکان و بعد از روستای عیسی‌ کند قرار دارد. قدمت این غار به ۷۰ میلیون سال پیش باز می ‌گردد. این غار در عمق 30 متری زمین قرار دارد و برای رسیدن به آن باید حدود107 پله را در دل زمین به سمت پایین بروید، غار سهولان دومین غار آبی ایران بعد از غار علی صدر همدان است که عمق دریاچه به طور میانگین حدود  22 متر و عمیق ‌ترین قسمت آن حدود 63 متر می باشد، می توانید در این غار قایق سواری کنید، در مسیر قایق سواری نور و روشنایی قرار که می توانید راحت تر غار و محیط اطراف را تماشا کنید، در داخل غار قندیل‌ها و سنگ‌های آهکی زیبایی و لانه کبوتر زیاد به چشم می خورد، در ضمن لازم است بدانید هوای داخل غار بسیار سرد و خنک است و باید با خود لباس گرم به همراه داشته باشید. غار سهولان بهترین گزینه برای یک تجربه تازه برایتان خواهد بود.

جاذبه های دیدنی مهاباد

دریاچه سد مهاباد

یکی از جاذبه های معروف و زیبا در مهاباد که در میان شهر قرار گرفته است، سد مهاباد می باشد، این سد در محدوده شهری قرار گرفته است، قدمت این سد به 50 سال پیش باز می گردد، این سد توسط مهندسان یوگسلاوی ساخته شده است، این سد و دریاچه به قدری زیباست که گردشگران و مسافران زیادی را به سمت خود کشانده است، در سد مهاباد می توانید به شنا، ماهیگیری بپردازید. از جمله تفریحات محبوب دیگر دراین مکان کمپینگ می باشد، همچنین دکه‌های فروش غذا و چند کافه رستوران در حوالی این دریاچه قرار دارد که از امکانات این دریاچه محسوب می شود.

جاذبه های دیدنی مهاباد

روستای سهولان مهاباد

روستای سهولان از قدیمی‌ترین روستاهای مهاباد است که قدمت آن به ۴۰۰ سال می ‌رسد. قلعه‌ تاریخی اوریس و مسجد قدیمی، غار آبی سهولان، طبیعت سرسبز و غنی و چشمه‌ساران متعدد، از جاذبه های این روستا می باشد، روستای سهولان در فاصله ۴۳ کیلومتری شرق مهاباد قرار دارد، بیشتر مردم این روستا به شغل کشاورزی مشغولند و محصولاتی همچون: گندم، جو، عدس، نخود، انگور، بادام، سیب و گردو و برخی از صنایع دستی دیگر نظیر: قالی، گلیم، جوراب و جاجیم می باشد. 

آدرس روستای سهولان: مهاباد، جاده مهاباد به بوکان 

 

باغ میکاییل مهاباد

باغ میکاییل یکی از باغ های قدیمی مهاباد پارک ملت است، که در ابتدای جاده مهاباد به پیرانشهر قرار دارد. قدمت این پارک به دوران صفویان باز می گردد، و متعلق به خاندان میکائلی می باشد، این باغ درگذشته به باغ میکائیل معروف بوده است، در این باغ استخر بزرگی وجود دارد که می توانید در آن قایق سواری کنید، این باغ دارای امکانات رفاهی مانند بوفه، سکوهای نماز، سرویس بهداشتی، زمین بازی کودکان و غیره است.

جاذبه های دیدنی مهاباد

حمام میرزا رسول مهاباد

یکی از آثار تاریخی مهاباد، حمام میرزا رسول می باشد که مرکز شهر و نزدیک بازار واقع شده است. قدمت این حمام دوره صفویان و یا قاجار بازمی‌ گردد. و دارای معماری بی نظیری می باشد، این حمام دارای بخش های مختلفی ازجمله: سربینه، گرم‌خانه و فضای انتقالی می باشد. حمام میرزا رسول دارای دو گنبد است که هر گنبد 4 نورگیز دارد. در سال ۱۳۸۰ حمام میرزا رسول به موزه مردم شناسی تبدیل گشت و اکنون در آن لباس‌های محلی مردان و زنان کرد به نمایش گذاشته شده است. با تهیه بلیط چارتر هواپیما ارزان تهران خرم آباد در سامانه آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

جاذبه های دیدنی مهاباد

آرامگاه بداق سلطان مهاباد

یکی از جاذبه های مذهبی آرامگاه بداق سلطان است که در جنوب‌غربی شهر مهاباد واقع شده است، این مقبره متعلق به یکی از سرداران شاه عباس صفوی می باشد، این آرامگاه دارای دو قسمت اصلی فضای ورودی و اتاق اصلی می باشد، که مقبره بداق سلطان در اتاق اصلی قرار دارد، این ارامگاه در نزدیکی قبرستان قدیمی مهاباد قرار دارد. این مقبره که در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و از زیباترین جاذبه‌های تاریخی شهر مهاباد محسوب می شود.

جاذبه های دیدنی مهاباد

آب انبار رستم بیگ مهاباد

از دیگر بناهای تاریخی در مهاباد آب انبار رستم بیگ می باشد، قدمت آب انبار رستم بیگ به دوره قاجاریه می رسد و در سال 1230 هجری قمری در صحن مسجد رستم بیگ ساخته شده است. آجرهای بنا مربع قرمز رنگ و ملات بکار رفته شامل گچ و خاک است، همچنین گنبد آجری مدور در طبقه بالا وجود دارد که طاق آن از سه جناغ آجری ساخته شده است، از آنجایی که این استخر داخل مسجد است، گویا از آن به عنوان وضوخانه استفاده می شده است. این آب انبار قدیمی در تاریخ 12 بهمن 1381 با شماره ثبت 7383 به عنوان یکی از آثار دولتی ایران به ثبت رسید و از دیدنی های مهاباد است.

جاذبه های دیدنی مهاباد

تالاب کانی برازان مهاباد

از جاذبه های طبیعی مهاباد می توان به تالاب بین المللی کانی برازان می توان اشاره کرد، تالاب کانی برازان مکانی مناسب برای کوچ پرندگان مهاجر و بومی است، این تالاب در ۳۰ کیلومتری شهر مهاباد قرار دارد، در سفر به مهاباد از این تالاب زیبا حتما دیدن نمایید.

جاذبه های دیدنی مهاباد

مسجد جامع سرخ مهاباد

از بناهای تاریخی مهاباد می توان به مسجد جامع سرخ آن اشاره کرد، این بنا مربوط به دوران صفویه می باشد، و به 320 سال پیش باز می گردد، این مسجد دارای معماری بی نظیری می باشد، و با آجرهای سرخ رنگی پوشیده شده است، همچنین این مسجد دارای طراحی متوازن و ۱۸ گنبد خشتی و شبستانی در طرح طاق مسجد با ۱۸ ستون سنگی و حجره های پیرامون می باشد، این مسجد از قدیمی ‌ترین بناهای تاریخی دوران اسلام در غرب کشور و جزو آثار ملی ایران به شمار می ‌رود. مسجد جامع مهاباد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاذبه های دیدنی مهاباد

حمام لج مهاباد

از دیگر بناهای دیدنی مهاباد حمام لج است که در روستای لج قرار دارد، این حمام از دوران صفویی در این شهر به یادگار مانده است، قدمت این حمام به سال ۱۰۵۰ هجری قمری الی ۱۱۰۰ هجری باز می ‌گردد. در ساخت این بنای تاریخی مصالحی همچون: سنگ، آجر و گچ استفاده شده است. این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱، با شماره ثبت ۶۱۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید

آدرس حمام لج: 21 کیلومتری مهاباد، روستای لج

جاذبه های دیدنی مهاباد

موزه سرای استاد هیمن مهاباد

از دیگر جاذبه های دیدنی در مهاباد موزه سرای استاد هیمن می باشد، استاد هیمن یکی از شاعران معروف مهابادی است که جزو 20 موزه برتر کشور محسوب می شود، این خانه زمانی محل زندگی محمدامین شیخ‌ الاسلامی هنرمند کرد زبان معروف به هیمن بوده است، در این موزه آثار با ارزشی همچون دست ‌نوشته‌ها، لوازم شخصی، سازهای نوازندگی استاد، تابلوهای نقاشی و آلبوم تصاویر وی به نمایش گذاشته شده است.

جاذبه های دیدنی مهاباد

گور دخمه فخریگاه مهاباد

از دیگر جاهای دیدنی مهاباد گور دخمه فخریگاه یا فخریکا است. این گوردخمه ها مربوط به دوران مادها است. این گوردخمه در نزدیکی روستای آگریقاش قرار دارد، گوردخمه دارای دو طبقه و چهار ستون سنگی می باشد همچنین در داخل آن سه گور وجود دارد، در پی کاوش های تاریخ شناسان این گور دخمه‌ها متعلق به فروتیش پدر دیاکو می باشد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده نرخ بلیط هواپیما لحظه آخری در مشهد می باشد.

جاذبه های دیدنی مهاباد

محوطه تاریخی برده کنته مهاباد

محوطه تاریخی برده کنته یکی دیگر از مهم‌ترین دیدنی‌های مهاباد است. قدمت محوطه تاریخی برده کنته به دوره مانائی‌ها باز می ‌گردد. محوطه برده کنته شامل دو بخش و دو تپه شمالی و جنوبی است و به همین دلیل به آن محوطه‌ دوقلو نیز می ‌گویند. و تپه جنوبی از تپه شمالی بزرگ‌تر است. تپه اصلی ساختاری خاکی و صخره‌ای دارد و بلندی آن از سطح دریا به حدود ۱,۳۰۰ متر می رسد. برخی از مورخان کارکرد محوطه تاریخی برده کنته را نیایشگاهی وابسته به آیین مهر و برای انجام آیین‌های دینی می‌دانند و برخی نیز آن را آتشکده‌ای از فرمانروایی ماناها دانسته‌ اند، این محوطه باستانی در ۷ کیلومتری شهر مهاباد قرار دارد. برده کنته در زبان کردی به معنای سنگ حفره ‌دار است. این محوطه تاریخی برده کنته در تاریخ ۲۷ مرداد ماه ۱۳۶۴ هجری شمسی به ثبت ملی رسیده است.

آدرس محوطه تاریخی برده کنته: 8 کیلومتری شمال شهرستان مهاباد، مجاور روستای یوسفکند

 

نویسنده: شادی شادکام

date_range چهارشنبه 03 خرداد 1402 remove_red_eye 264 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

شهرستان مهاباد چند اثر ملی ثبت شده دارد؟

شهرستان مهاباد یکی از بهترین مقاصد گردشگری در شمال غرب کشور می باشد که حدود ۹۱ اثر ملی ثبت شده را در خود جای داده است.

اولین موزه مردم‌ شناسی استان آذربایجان غربی کجاست؟

اولین موزه مردم‌ شناسی استان آذربایجان غربی در مهاباد قرار دارد، حمام میرزا رسول یا موزه مردم شناسی مهاباد، اولین موزه مردم‌شناسی استان آذربایجان غربی است که قدمت آن به دوره صفویه و قاجار می رسد.

محوطه تاریخی برده کنته کجاست؟

محوطه تاریخی برده کنته در 8 کیلومتری شمال شهرستان مهاباد به ارومیه و نزدیک روستای یوسفکند قرار داد.

معروف ‌ترین جاذبه روستای سهولان کدام است؟

معروف ‌ترین جاذبه روستای سهولان غار آبی سهولان می باشد که با ۳۰۰ مسیر آبی و دریاچه‌ای به عمق ۳۰ متر از معروف ‌ترین جاذبه های دیدنی در روستای سهولان محسوب می‌شود.