{{ctrl.notification}}
جاذبه های دیدنی فومن

جاذبه های دیدنی فومن

فومن یکی از شهرستان های استان گیلان که در ناحیه جلگه‌ای این استان قراردارد، که دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و فرهنگی بسیار زیادی می باشد، فومن شهری تاریخی که زادگاه بزرگان زیادی در تاریخ سرزمین ‌مان بوده است. از جمله محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان می توان به روستای ماسوله، روستای فوشه، بقعه سبزقبا، موزه مردم شناسی و موزه حیات وحش و موزه میراث فرهنگی ماسوله، امام زاده ماسوله، ییلاق کوربار، ییلاق آندره، ییلاق زودل سر، آبشار دودوزن، آبشار لارچشمه، چشمه آب معدنی علی زاخونی و ... اشاره کرد. در ادامه با آس چارتر همراه باشید تا با این جاذبه ها بیشتر آشنا شوید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتر مشهد رشت را به راحتی تهیه نمایید.

جاذبه های دیدنی فومن

روستای پلکانی ماسوله فومن

یکی از زیباترین و محبوب ترین جاذبه های گردشگری فومن که در شمال کشور قرار دارد، روستای ماسوله می باشد، قدمت این روستا حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ می باشد، این روستا دارای معماری جذاب پلکانی است به همین دلیل به روستای پلکانی نیز معروف است و دارای طبیعت بسیار سرسبز و رویایی می باشد، خانه های خشتی این روستا بصورت پلکانی و به شکلی خاص در دامنه کوه ساخته شده است که پشت بام خانه ای پایینی در آنجا حیاط خانه ی بالایی می باشد، که این نوع معماری شاهکاری تاریخی و بی نظیر به شمار می رود. این روستا دارای غذاهای محلی بسیار خوش طعمی مانند میرزا قاسمی، اتواع کباب، انواع ترشی، دوغ محلی و نوشیدنی‌های خنک  می باشد، که حتما از غذاهای محلی این روستا سفارش دهید و نوش جان کنید، همچنین عروسک های بافتنی و جوراب های پشمی، گیوه، گلیم، زیورآلات سنتی، روسری‌های رنگی و صنایع‌دستی متنوع … از سوغاتی های این روستا می باشد. این روستا شهرت جهانی دارد و هرساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سمت خود جذب می‌ کند. شما نیز در سفر به شهرستان فومن از این روستای زیبا و جذاب دیدن نمایید. روستای تاریخی ماسوله بعنوان نخستین شهر تاریخی زنده کشور در تاریخ 30 مرداد سال 1354 با شماره ثبت 1090 به عنوان یکی از آثار ملی، طبیعی ثبت ملی شده است.

آدرس روستای پلکانی ماسوله: ۳۵ کیلومتری فومن، از توابع بخش سردار جنگل

جاذبه های دیدنی فومن

قلعه رودخان فومن

یکی دیگر از جاذبه های زیبا و جذاب در فومن که بسیار معروف نیز می باشد، قلعه رودخان یا قلعه حسامی می باشد که در ۳۰ کیلومتری شهرستان فومن می باشد، این قلعه ی تاریخی دارای بنایی حدود 2.6 هکتار وسعت دارد، قدمت این قلعه به دوران ساسانیان باز می گردد، در مرتفع ترین قسمت جنگل ساخته شده است، این قلعه تاریخی دارای معماری منحصربفرد و جذابی می باشد، و دارای 65 برج و بارو و دیواری به طول 1500 متر می باشد، برای بازدید از این قلعه باید حدود 935 پله را به بالا بروید، این قلعه در گذشته در زمان حکله اعراب به ایران به عنوان ایجاد یک پایگاه نظامی ساخته شد. این قلعه قدیمی دارای بخش های مختلفی همچون: زندان، آب انبار، سردخانه، آبریزگاه، اتاق های دیده بانی، حوض، حمام، برج دیده بانی، برج و بارو، واحدهای مسکونی و... می باشد. این قلعه در دوره سلجوقیان بازسازی شده است، قلعه رودخان نامش را از رودی که از آن نزدیکی می گذرد گرفته است و به معنای دژی محکم که در کنار رودی ساخته شده می باشد. این جاذبه ی تاریخی و جذاب گردشگران زیادی را جذب خود کرده است، به همین خاطر در کنار این جاذبه امکاناتی همچون بازارچه‌های سوغات و صنایع‌دستی، رستوران و سوپرمارکت برای رفاه حال گردشگران در نظر گرفته شده است.

آدرس قلعه رودخان: گیلان، ۲۰ کیلومتری جنوب غرب فومن، بالادست روستای رودخان

جاذبه های دیدنی فومن

درخت آقادار فومن

از دیگر دیدنی های جذاب و منحصربفرد در شهرستان فومن درختان آقادار است. درختان آقادار از جالب‌ترین جاذبه‌های فومن می باشد که برای مردم گیلان از ارزش بسیار زیادی برخوردار است. این درختان در همه جای فومن قرار دارد که می توانید ببنید، جالب است بدانید مردم گیلان به درختان بزرگ اقادار می گویند و در بین آنها رایج است، که هرجا درخت بزرگی وجود دارد در همان مکان زیارتگاه گیلیکیان قرار داشته باشد. این درختان آقادار شامل درختان بلوط، انار، نارون، افرا، چنار و سرخ می باشند.

 

جاده سراوان به فومن

از زیباترین جاده های ایران بعد از جاده اسالم به خلخال و یا جاده گردنه حیران می توان به جاده سراوان به فومن اشاره کرد، این جاده مملو است از درختان بسیار سرسبز و زیبا که حجم آنها به قدری زیاد است که از دیدنشان متعجب خواهید شد، جالب است بدانید در میان این جاده موزه بزرگ روستایی در دل جنگل بکر و سرسبز سراوان قرار دارد، در گذر از این جاده از این موزه ی جذاب نیز دیدن نمایید.

جاذبه های دیدنی فومن

ماکلوان فومن

ماکلوان یا ماکلان یکی از توابع بخش سردار جنگل در شهرستان فومن است، ماکلوان در دامنه کوه‌های سیاه‌ کوه و برزه ‌کوه واقع شده است و یکی از تاریخ ترین شهرهای فومن می باشد شهری که آغازگر نهضت جنگل و پایگاه اصلی مبارزات میرزا کوچک‌ خان جنگلی بوده است. مبارزاتی که میرزا کوچک‌ خان و همیارانش از این منطقه شروع کرده بودند، این نهضت جنگل، قیام و مبارزات توانست مانع پیشروی نیروهای خارجی به ایران شد، این در زمانی بود که ایران از لحاظ سیاسی بسیار ضعیف شده بود و بخش های زیادی از ایران توسط نیروهای انگلیسی، روسی و عثمانی اشغال شده بود. این شهر علاوه بر اهمیت تاریخی که دارد دارای طبیعتی بکر و منحصربفرد نیز می باشد، این شهر دارای ییلاق های جذابی نظیر: گردسوئه، گسکره و کوربار می باشد. بازدید و سفر از این شهرستان را حتما در برنامه سفر خود بگنجانید.

آدرس ماکلوان: گیلان، جاده فومن به ماسوله، ۱۰ کیلومتری فومن

جاذبه های دیدنی فومن

چشمه و آبشار لار فومن

از دیگر جاذبه های شگفت انگیز و دیدنی که در مسیر فومن به ماسوله قرار دارد، چشمه و ابشار لار می باشد، ایت آبشار یکی از جذاب ترین جاذبه های طبیعی در فومن می باشد که همانند بهشتی گمشده در دل جنگل و میان کوه قرار دارد، ارتفاع این آبشار حدود6 متر و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۶۷۰ متر است. آب این آبشار از چشمه ای به همین نام که در آن محل قرار دارد تامین می شود، آب چشمه لار بسیار شفاف و تمیز است، این چشمه از میان صخره ها عبور کرده و آبشار لار را به وجود می اورد، در اطراف این جاذبه بکر و دیدنی امکاناتی همچون رستوران‌ها و چایخانه‌های کوچک جنگلی، سرویس بهداشتی و پارکینگ قرار دارد، این ابشار و چشمه زیبا یکی از محبوب ترین دیدنی های فومن محسوب می شود، که دیدن ان برای شما بسیار لذت بخش و خاطره انگیز خواهید بود. 

آدرس چشمه و آبشار لار: گیلان، جاده فومن به ماسوله، نرسیده به روستای ماسوله

جاذبه های دیدنی فومن

چشمه آب معدنی علی زاخونی فومن

یکی دیگر از جاهای دیدنی فومن چشمه آب معدنی علی زاخونی یا چشمه زمزمه است، این چشمه از جاذبه های پرطرفدار در فومن محسوب مب شود، چشمه آب معدنی علی زاخونی دارای خواص درمانی می باشد، و آب آن دارای عناصر مختلف از جمله بی ‌کربنات می باشد، این چشمه شفابخش در نزدیکی معدن آهن قرار گرفته به همین دلیل رنگ آب آن نارنجی است، گردشگران و مسافران زیادی هرساله به بازدید از این چشمه می پردازند. با تهیه بلیط چارتر ارزان تهران رشت در سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس چشمه آب معدنی علی زاخونی: گیلان، جاده فومن به ماسوله

جاذبه های دیدنی فومن

پارک جنگلی ماسوله فومن

پارک جنگلی ماسوله یکی از متفاوت ترین پارک های جنگلی با بوستان های جنگلی دیگر است، این پارک جنگلی از زیباترین و جذاب ترین پارکه های جنگلی در خاورمیانه محسوب می شود، مساحت این پارک جنگلی حدود 2000 هکتار می باشد، و ارتفاع از سطح دریا حدود 1800 متر می باشد، در این پارک تنوع بالایی از درختان نظیر درخت توسکا، ممرز، راش و فندق می باشد. لازم است بدانید این پارک جزو مناطق حفاظت شده می باشد و شما می توانید در این پارک به راحتی شب را سپری کنید و چادر بزنید و نگران حمله حیوانات وحشی نیز نباشید، پارک جنگلی ماسوله در بین گردشگران داخلی و خارجی بسیار محبوب است که هر ساله از این جنگل بازدید می کنند.

جاذبه های دیدنی فومن

روستای فوشه فومن

ازدیگر جاذبه ها و زیباترین جاهای دیدنی فومن روستای فوشه است که در بخش جنوب غربی و در فاصله ۲۲ کیلومتری جنوب غربی شهر فومن قرار دارد، این روستا دارای مزارع پلکانی و تراس‌های رودخانه‌ای، کوه، جنگل، آبشار و مزارع کشاورزی می باشد، که بسیار دیدنی و جذاب است، طبیعت بکر روستای فوشه که توسط دره ای به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است. در اطراف روستا و مناطق جنگلی زیادی وجود دارد که از درختانی همچون: توسکا، راش، افرا، خردمندی، لرگ، راش رویایی و... پوشیده شده است. این روستا از دو قسمت جنوب و غرب به جنگل‌ها و ارتفاعات کوهستانی متصل می شود، این روستا دارای آب و هوای دلپذیر و دل انگیزی می باشد، بیشتر مردم روستا به چایکاری، شالیکاری و دامپروری مشغول هستند، در سفر به فومن از این روستای بی نظیر دیدن نمایید.

آدرس روستای فوشه: گیلان، بیست کیلومتر جنوب غربی فومن

جاذبه های دیدنی فومن

غار خون فوشه فومن

از دیدنی ترین مکان های فومن که در نزدیکی روستای گوشه و قلعه رودخان قرار دارد، غار خون فوشه می باشد، این غار دارای قدمت بالایی می باشد که به حدود 3هزار سال پیش بازمی گردد، غار خون فوشه در یک منطقه جنگلی در طبیعتی بکر و سرسبز قرار دارد، این غار جزو باارزشترین و بکرترین جاذبه های گردشگری شهر فومن می باشد. در سفر به فومن از این غار نیز دیدن نمایید، در ضمن برای بازدید از این غار حتما از یک راهنما کمک بگیرید زیرا مسیر این غار کمی سخت و دارای شیب های تند می باشد.

آدرس غار خون فوشه: استان گیلان، شهر فومن، 15 کیلومتری روستای فوشه، نزدیک به قلعه رودخان

جاذبه های دیدنی فومن

بقعه سبز قبا فومن

از جاذبه های زیارتی در فومن می توان به بقعه سبز قبا اشاره کرد، این بقعه مربوط به امامزاده سبز قبا می باشد، که به آن آرامگاه سبز قبا می گویند. این ارامگاه یکی از قدیمی ترین جاذبه های دیدنی فومن می باشد، این بقعه برای مردم فومن از ارزش بالایی برخودار است. در این بقعه همچنین آرامگاه چند تن از شهدای جنگ ایران و عراق می باشد، جالب است بدانید در نزدیکی این بقعه درختی کهنسال وجود دارد، که به درخت آقادار معروف می باشد و درمیان مردم فومن از ارزش بالایی برخودار است که آن را درخت حاجت می دانند.

آدرس بقعه سبز قبا: فومن، روستای شنبه بازار

جاذبه های دیدنی فومن

ییلاق زودل سر فومن

ییلاق زودل سر یکی دیگراز جاذبه های طبیعی و بکر با آب و هوای خوب و بی نظیر که در شهرستان فومن قرار دارد، این ییلاق نزدیک روستای خانوانه است، این ییلاق به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری فومن است که سالانه پذیرای گردشگران و جمع زیادی از توریست ها و مسافران داخلی از سراسر جهان می باشد.

آدرس ییلاق زودل سر: گیلان، فومن، مسیر قله مرتفع تراشوم، نزدیک روستای خانوانه

 

پارک فومن

از دیگر جاذبه های دیدنی و گردشگری در شهر فومن پارک جذاب و تفریحی در فومن می باشد، در این پارک مجسمه های مختلفی وجود دارد، که جذابیت این پارک را دو برابر کرده است، مجسمه هایی از 4 دختران که نمایانگر تلاش و زحمت زنان روستاهای شهر فومن می باشد، در این پارک که به پارک مجسمه ها نیز ومعروف است، وسایل بازی متعددی نیز وجود دارد که می توانیدعلاوه بر بازدید به تفریح و سرگرمی نیز بپردازید و از آن لذت ببرید.

آدرس پارک فومن: فومن، ۳ کیلومتری مرکز شهر

جاذبه های دیدنی فومن

سوغات فومن

همانطور که می دانید هر شهری سوغات مختص به خود را دارد، شهر های شمالی نیز دارای سوغات و صنایع معروف خود می باشد، از معروف ترین سوغاتی های این شهر می توان به انواع ماهی، برنج، چای، انواع ترشی، زیتون و روغن زیتون، نان و شیرینی‌های محلی و انواع کلوچه‌های خوشمزه  معروفش که در ایران معروف است، و همچنین از صنایع‌دستی فومن نیز می توان به چموش، گمج، چادر شب، شال‌های رنگارنگ، محصولات حصیری، محصولات چوبی و عروسک‌های سنتی آن اشاره کرد.

 

بهترین زمان سفر به فومن

شمال کشور دارای آب ‌وهوای مرطوب، خزری و جلگه‌ای می باشد و از این رو بهترین زمان برای سفر به شهر زیبای فومن و بازدید از جاذبه های دیدنی فومن فصل بهار و پاییز است. در تابستان نیز در  ییلاق‌های فومن هوای خنک و مطبوعی وجود دارد.

جاذبه های دیدنی فومن

مسیر دسترسی به شهر فومن

برای سفر به شهر فومن گزینه های زیادی برای دسترسی وجود دارد شما می توانید از طریق وسایل نقلیه مختلف به این شهر سفر کنید، اگر از طریق هواپیما به این شهر سفر می کنید می توانید از هر مبدایی که هستید پرواز خود را به مقصد فرودگاه سردار جنگل رشت انتخاب کنید، و از فرودگاه مسیری را با تاکسی طی نمایید، اگر با قطار و یا اتوبوس به سمت فومن می روید که بهترین گزینه ها است، می توانید زیبایی جاده ها و مناظر را در طی مسیر مشاهده نمایید و خود را به راحتی به فومن برسانید، اگر از ماشین شخصی استفاده می کنید می توانید از دو مسیر متفاوت قزوین-رشت و چالوس-رشت از سمت تهران خود را به فومن برسانید که مدت زمانی که به این شهربرسید از سمت جاده قزوین به رشت حدود 6 ساعت می باشد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر هواپیما در مشهد می باشد.

 

 

نویسنده: شادی شادکام

date_range پنجشنبه 04 خرداد 1402 remove_red_eye 231 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

بهترین زمان برای دیدن جاذبه های گردشگری فومن چه زمانی است؟

بهترین زمان برای سفر به این شهر و بازدید از جاهای دیدنی فومن فصل بهار و تابستان است.

بهترین جاهای دیدنی فومن کدام‌ است؟

بهترین جاهای دیدنی فومن و جاذبه های گردشگری این شهر روستای ماسوله، روستای فوشه، بقعه سبزقبا، موزه مردم شناسی و موزه حیات وحش و موزه میراث فرهنگی ماسوله، امام زاده ماسوله، ییلاق کوربار، ییلاق آندره، ییلاق زودل سر، آبشار دودوزن، آبشار لارچشمه، چشمه آب معدنی علی زاخونی و… می باشد.

زیباترین روستای شهر فومن کدام است؟

زیباترین روستای شهر فومن روستای ماسوله است، این روستای تاریخی به سبب طراحی پلکانی خانه‌ها و قرارگیری در یکی از سرسبزترین نقاط فومن، به عنوان یکی از زیباترین روستاها و جاذبه های گردشگری فومن شناخته می ‌شود.

قدمت قلعه رودخان چقدر است؟

قلعه رودخان یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی گیلان می باشد که قدمت این قلعه تاریخی به دوران ساسانیان بازمی ‌گردد است.