{{ctrl.notification}}
تنگه رازیانه ایلام

تنگه رازیانه ایلام

تنگه رازیانه دره ای عمیق و باریک و یکی از دیدنی های ایلام است که در 50 کیلومتری جاده ایلام به دره شهر قرار دارد. ایلام بعد از کرمانشاه و سنندج سومین شهر بزرگ کردنشین است. ایلام دارای طبیعت بسیار زیبایی است و روستاهای این شهر بزرگ، پر از مناظر بکر و دیدنی می باشد، در این مقاله از آس چارتر قصد داریم شما را با یکی دیگر از جاذبه های ایلام آشنا کنیم، تا پایان مقاله همراه آس چارتر باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما مشهد ایلام را به راحتی و کمتر از سه دقیقه از این سامانه دریافت نمایید.

معرفی تنگه رازیانه

تنگه رازیانه یکی از مناطق گردشگری ایلام و یکی از پدیده های مهم زمین شناسی در ایران می باشد، پس از روستای چنارباشی به دره شهر در حاشیه جاده ایلام، تنگه رازیانه دو کیلومتر امتداد دارد، مساحت تعیین شده این تنگه حدود ۳۰ هکتار به صورت طولی و مارپیچ به طول ۳ کیلومتر و عرض آن حدود  ۵ متر در دامنه ارتفاعات کبیرکوه واقع شده است. تنگ رازیانه اثر طبیعی زیبایی است که به علت ویژگیهای خود به غنای طبیعتگردی و ژئو توریسم استان ایلام افزوده است. علت اصلی پیدایش این تنگه فعالیتهای و عواملی شامل فعالیت‌های تکتونیکی، فرسایش و انحلال، اختلاف ارتفاع و شیب تند در بخش‌های بالایی و پایینی، بارش، پوشش گیاهی متنوع، فعالیت‌های هیدرولوژی و ژئوهیدرولوژی و عملکرد آب‌های سطحی و زیرزمینی در فرآیند انحلال هستند. علاوه بر ویژگیهای زمین شناسی و هندسی ارتفاعات تنگه رازیانه وجود قسمت های کوهپایه ای و دامنه ای، توپوگرافی شیب های تند و ملایم مناطق اطراف، وضعیت دیدنی صخره ها، وجود چشمه ها و… باعث شده اند تا چشم اندازی بی نظیری را به گردشگران و توریست ها در این منطقه هدیه کند. جنس دیواره‌های تنگه رازیانه از آهک با ترکیبات کربنات کلسیم است. در این دره باریک که در برخی نقاط پهنای آن تا یک متر هم می رسد، آبی کم‌عمق و کم‌عرضی جریان دارد که آرامش و روانی آن در مقابل دیواره‌های بلند به ارتفاع ۱۵ تا ۳۰ متر با شکل‌ها و برش‌های طبیعی، تعامل اجزای طبیعت را به زیبایی نشان می‌دهد. آب این تنگه از نخلستان سراب می آید، سطح آب در تابستان بسیار پایین است و در زمستان و بهار آب آن جاری می باشد.

تنگه رازیانه

نام تنگه رازیانه

رازیانه گیاهی معطر با خواص دارویی مختلف است، رازیانه دارای گل ها و خوشه های زرد رنگ است و به دو صورت وحشی و پرورشی در ایران وجود دارد، به همین دلیل نام این دره رازیانه را به دلیل بوته های فراوان رازیانه در اطراف آن گذاشته اند.

تنگه رازیانه

ثبت ملی تنگه رازیانه ایلام

این تنگ بیش از میلیون ها سال قدمت دارد و یکی از قدیمی ترین آثار طبیعی موجود  در ایلام می باشد، حدود ۷۵ هکتار از اراضی تنگه رازیانه ایلام در سال ۱۳۸۸ خورشیدی به عنوان اثر طبیعی و ملی معرفی شد و در همان سال این اثر در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار گرفت  .

تنگه رازیانه

امکانات تنگه رازیانه ایلام

استان ایلام در غرب ایران واقع شده و مانند تمامی استان‌های این کشور، دارای مناظر و زیبایی‌های طبیعی فراوانی است. متاسفانه در این منطقه امکانات رفاهی وجود ندارد و باید تمام وسایل مورد نیاز خود را برای سفر و تفریح از این تنگه از شهر تهیه کنید.

تنگه رازیانه

وسایل ضروری برای سفر به تنگه رازیانه ایلام

برای این سفر بع تنگه رازیانه همانطور که در بالا گفتیم هیچ گونه انکانات تفریحی و رفاهی وجود ندارد، بنابراین برای اینکه در این منطقه به مشکلی برنخورید باید وسایلی که موزد نیازتان است را با خود همراه داشته باشید، از جمله کفش و لباس مناسب، هدلایت، دوربین، آب، غذا و وسایل شخصی همراه داشته باشید، ممکن است در راه خیس شوید، پس لطفا لباس اضافی ویا لبیاس های ضد آب مانند بارانی همراه داشته باشید،  اگر قصد خوابیدن در این منطقه را دارید چادر و کیسه خواب نیز همراه خود داشته باشید. همچنین اگر صخره نورد هستید و یا به آن علاقه ‌مندید تجهیزات آن را به همراه داشته باشید چون صخره‌ نوردی روی دیوار این تنگه با توجه به چشم‌انداز آن یعنی عمق و رودی که از پایین آن می‌ گذرد تجربه‌ ی به یادماندنی‌ای را برای شما می ‌سازد.

تنگه رازیانه

اقامت در تنگه رازیانه

بسیاری گردشگران که از تنگه رازیانه دیدن می کنند، بخاطر آب و هوای معتدل و جذابیت این منطقه و طبعیت منحصر بفرد و زیبای تنگه رازیانه دوست دارن برای تفریح و بازدید از این منطقه چند روزی را اقامت کنند، که می توانند در شهر ایلام در نزدیک ترین هتل به تنگ رازیانه، یعنی هتل پل دختر اقامت کنند، و یا مانند برخی از کوهنوردان که در اطراف دره چادر می زنند و شب را در این منطقه می گذرانند شما هم در کنار آنها چادر بزنید و در آن اقامت کنید. و یا برای اقامت در طبیعت، یکی از گزینه ها اجاره خانه روستایی است، می توانید چند روزی را در یکی از خانه های روستایی به سبک محلی منطقه بگذرانید و از فضا و آرامش و حتی غذاهای آنجا لذت ببرید.

تنگه رازیانه

بهترین فصل بازدید از تنگه رازیانه

تنگه رازیانه با انبوه درختان بلوط و رودخانه‌ای که در این دره جاری است طبیعت بسیار زیبایی را خلق کرده که توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند، ایلام یکی از بهترین و زیباترین مقاصد گردشگری ایران است و اولین ماه از فصل اول هر سال می تواند بهترین زمان برای بازدید برای گردشگران باشد، این منطقه در تمام فصول سال آب و هوای متفاونی دارد، هوا در تابستان گرم است و ورود به تنگه می تواند خنک باشد، در پاییز باران شروع به باریدن می ‌کند و حجم آب دره افزایش می ‌یابد، اما در فصل زمستان معمولا منطقه برف سنگینی می ‌بارد، اگر می ‌خواهید سفر کنید، سفر در برف با امکانات مناسب و ماشین را فراموش نکنید.

تنگه رازیانه

مسیر دسترسی به تنگه رازیانه

تنگ رازیانه، یکی از جذاب ترین و سرسبز ترین جاذبه های گردشگری ایران می باشد که برای دسترسی به آن، باید خود را به استان ایلام برسانید و سپس به سمت شهرستان دره‌ شهر حرکت کنید. پس از طی حدود ۴۵ کیلومتر و گذر از روستای چنارباشی و از کوهپایه‌ها عبور کرده و بعد از عبور از روستای کلم به تنگه رازیانه برسید.

جاذبه های اطراف تنگه رازیانه

این جاذبه ی زیبا و ستودنی خود به تنهایی شما را آنقدر محو خود می کند که نتوانید چشم از آن بردارید، اما در کنار این همه زیبایی جاذبه های گردشگری بسیار زیاد و شگفت انگیز دیگری از جاذبه های طبیعی گرفته تا جاذبه های باستانی و تاریخی که در ادامه بع معرفی مختصری از آن خواهیم پرداخت. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر تهران ایلام در مشهد می باشد.

تنگه رازیانه

تنگه کافرین

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و توریستی در ایلام تنگه کافرین می باشد، تنگه کافرین یکی از زیبایی‌های زاگرس به شمار می‌رود که پشت سد سمیره یا هینی مینی و در منطقه‌ای کوهستانی و در میان کوه‌های کبیرکوه، دینارکوه و مانشت جای گرفته است. طول تنگه زیبای کافرین که در ارتفاع 700 متری قرار دارد حدود 2 کیلومتر است و با چشم انداز بی نظیر رودخانه سیمره و سد یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری بدره محسوب می شود. این تنگه دارای قدمتی از دوران نوسنگی تا عصر آهن و حتی عصر ساسانی دارد، که طبق کاوش باستان شناسان در این منطقه آثار باستانی متعددی نظیر بقایای معماری ستوندار با ایوان و رواق‌هایی با طاق‌های قوسی، طاقچه‌ها، پایه‌های ستون‌های باقی‌ مانده و بقایای کف‌های گچی و گچ بری‌های ظریف و اشیای فلزی کشف شده است. در بازدید از از تنگه رازیانه از این منطقه زیبا نیز دیدن نمایید.

آدرس تنگه کافرین: استان ایلام، شهرستان بدره، مسیر ایلام - بدره، ۱۵ کیلومتری شمال شهر بدره

تنگه رازیانه

 قلعه والی

قلعه والی، یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی واقع در شهر ایلام است که قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد. این قلعه در زمینی به بزرگی ۲۵۰۰ مترمربع و با زیربنایی حدود 1500 متر مربع در سال ۱۳۲۶ هجری قمری و به دستور غلام رضا خان والی در محله‌ای به نام  حسین‌آباد فیلی که به‌ ده بالا مشهور بوده، احداث شده است. قلعه والی ایلام دارای ۵ اتاق کوچک; ۲۰ اتاق بزرگ، ۴ ایوان و ۲ تراس کوچک در ضلع جنوبی می باشد ضلع های شرقی وغربی نیز با هم متقارن می باشند، این قلعه دارای دو عدد برج نگهبانی به شکل نیم دایره و همچنین دارای سه در ورودی است که در بخش‌های غرب، شرق و جنوب می باشد، از جمله زیبایی‌های معماری این قلعه می توان به تراس‌های سرپوشیده واقع در ضلع جنوبی قلعه که همراه با پنجره‌های مشبک با شیشه‌های الوان هستند، نرده‌های مشبک آجری به رنگ زیبای فیروزه‌ای، اورسی‌ها، ستون‌های دایره‌ای قلعه، سرستون‌های نقش ‌دار و قوس‌های کمانی و تزیینی قلعه اشاره کرد. این قلعه زیبا و جذاب را در سفر به ایلام از دست ندهید.

آدرس قلعه والی: ایلام، قسمت شمالی خیابان پاسداران

تنگه رازیانه

date_range یکشنبه 10 مهر 1401 remove_red_eye 330 بازدید favorite_border 0 chat 1
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 1
مهدی :

سلام چقدر قشنگ. ممنونم آس چارتر