{{ctrl.notification}}
تفاوت ویزا با پاسپورت یا گذرنامه

تفاوت ویزا با پاسپورت یا گذرنامه

 

پاسپورت چیست؟

گذرنامه یا پاسپورت نوعی شناسنامه بین‌المللی است که دولت‌ها برای سفر یا اقامت اتباع کشور خود در خارج از مرزهایشان صادر می‌کنند. به عبارت دیگر، پاسپورت سندی است که نشان‌دهنده مجوز خروج شهروندان از کشور است و مدرکی دال بر حقوق و امنیت شخص در قلمرو کشورهای دیگر (به معنی مقبولیت آن شخص از طرف کشور مبدا) محسوب می‌شود. آژانس آس چارتر یکی از بهترین ارائه کننده پرواز چارتری می باشد که با خرید بلیط ارزان چارتر از آن می توانید مطمئن سفر کنید.

در بیشتر کشورهای جهان پاسپورت به‌شکل دفترچه کوچکی است که جلد آن ممکن است به رنگ قرمز، سبز، آبی و... باشد. جلد گذرنامه‌ ایرانی به رنگ زرشکی است و نشان رسمی جمهوری اسلامی ایران به رنگ طلایی روی آن درج شده است. همچنین، کلمه گذرنامه به فارسی و عبارت Islamic Republic of Iran و Passport در زیر آن نوشته شده‌اند.

در صفحه مشخصات نیز اطلاعاتی از قبیل شماره گذرنامه، نام و نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ و محل تولد و... به دو زبان فارسی و انگلیسی درج شده‌اند. گذرنامه ایرانی دارای ۳۲ صفحه است و به‌جز دو صفحه اول مربوط به عکس و مشخصات، سایر صفحه‌ها برای ثبت مهرهای ورود و خروج یا برچسب‌های ویزا اختصاص دارند.

گذرنامه ایرانی در سه نوع عادی، خدمت و سیاسی صادر می‌شود. در ادامه با آس چارتر، ارائه کننده بهترین بلیط ارزان چارتری و بلیط هواپیما همراه باشید.

 

ویزا چیست؟

ویزا (Visa) که روادید نیز نامیده می‌شود، سندی است که توسط نمایندگان قانونی دولت هر کشور مانند سفارتخانه یا کنسولگری برای شهروندان سایر کشورها صادر می‌شود و طبق آن درخواست اتباع خارجی برای ورود، عبور یا اقامت در کشور متبوع آن سفارت به تائید رسیده است.  آژانس مسافرتی آس چارتر با ارائه بلیط چارتر هواپیما و بلیط چارتر هواپیما خارجی می تواند گزینه ای مناسب برای سفر های شما باشد.

ویزا ممکن است به دو صورت یکبار ورود یا چندبار ورود برای متقاضی صادر شود. علاوه بر این، ویزاهای توریستی، تحصیلی، ویزای کاری و ترانزیت از متداول‌ترین نوع ویزا محسوب می‌شوند. در این رابطه، برخی ویزاها ممکن است طبق توافق دو جانبه میان کشورها در بدو ورود صادر شوند، در حالی که برای بیشتر کشورها لازم است تا متقاضی پیش از سفر با مراجعه به سفارت کشور مورد نظر برای دریافت ویزا اقدام کند. درمجموع، ویزا در مبادی ورودی هر كشوری، نشان‌ می‌دهد هدف سفر فرد چیست، چه مدت در آن كشور اقامت خواهد كرد و آخرین مهلتی كه برای ورود به كشور مورد نظر دارد، چه تاریخی است. در مقابل، گذرنامه به‌منزله كارت شناسایی و برگه هویت شهروند هر کشور در کشورهای خارجی است. با استفاده از سامانه آنلاین بلیط چارتری هواپیما و رزرو بلیط هواپیما آس چارتر می توانید آسوده و با خیالی راحت سفر کنید.

در گذرنامه چه اطلاعاتی ثبت شده است؟

یکی از مهم ترین نکاتی که قبل از بیان تفاوت روادید و پاسپورت باید بیان کنیم این است که چه اطلاعاتی درون گذرنامه وجود دارد؟ رنگ گذرنامه یکی از مهم ترین ویژگی های یک گذرنامه یا همان پاسپورت می باشد، به عنوان مثال رنگ گذرنامه های ایرانی زرشکی می باشد که در بالای آن نشان رسمی جمهوری اسلامی ایران چاپ شده است. هر پاسپورت دارای یک صفحه مشخصات می باشد که در این صفحه و در قسمت بالا سمت چپ یک شماره هشت رقمی را مشاهده می کنید که به زبان فارسی نوشته شده است و در زیر آن نیز اعدادی به زبان انگلیسی نوشته شده اند که همان کد مشخصه کشور شما و شماره گذرنامه شما می باشند. در قسمت پایینی این مطلب می توانید شماره ملی، نام و نام خانوادگی و همینطور سایر اطلاعات مربوط به خودتان را ببینید. در پایین ترین نقطه این سند نیز می توانید تاریخ انقضای این سند را مشاهده کنید. به این ترتیب شما با برخی از ویژگی ها و مشخصات گذرنامه آشنا شدید تا یک قدم به یادگیری تفاوت ویزا و گذرنامه نزدیک شوید. 

 

تفاوت ویزا و پاسپورت

تا الان با مفاهیم ویزا و پاسپورت آشنا شده اید و احتمالا اطلاعاتی نیز درباره تفاوت ویزا و پاسپورت بدست آورده اید، به صورت کلی تفاوت ویزا و پاسپورت را می توان به این شکل بیان کرد که گذرنامه نشان دهنده این است که شما یک شخص از یک کشور خاص هستید که اجازه خروج از کشور خودتان را دارا می باشید و به همین شکل روادید نیز سند و مدرکی است که نشان می دهد شما اجازه یک کشور خارجی را دارید که بتوانید برای مدت زمانی معینی که در ویزای شما ذکر شده است در کشور مربوطه اقامت کنید. به این ترتیب یک مفهوم کلی از فرق ویزا و پاسپورت را بیان کردیم که امیدواریم با مطالعه آن بتوانید تفاوت ویزا و گذرنامه را تشخیص دهید. بلیط لحظه آخری چارتر را با آس چارتر تجربه کنید.

 

اعتبار متفاوت ویزا و پاسپورت

پس از آنکه توضیحاتی درباره پاسپورت و ویزا ارائه کردیم، می‌توانیم به تفاوت‌های میان ویزا و پاسپورت هم اشاره کنیم. ویزا یا روادید سند و مدرکی است که اجازه ورود به کشوری را در مدتی خاص صادر می‌کند. پاسپورت نشان دهنده تابعیت و هویت شما و مجوز ورود و خروجتان به کشور مبدا است اما ویزا اجازه حضور شما در کشور مورد نظر است. برای سفر به خارج از ایران و ورود به اروپا به هر دو مدرک یعنی پاسپورت و ویزا نیازمند هستید.

این ۲ سند در مدت زمان اعتبار نیز با هم متفاوت هستند. پاسپورت معمولا ۵ سال اعتبار دارد ولی مدت زمان اعتبار ویزا به هدف سفر شما بستگی داشته و می تواند چند روزه یا چند ماهه باشد. ویزا معمولا به صورت برچسب یا مهر در پاسپورت درج می شود. از دیگر تفاوت های ویزا و پاسپورت می توان به اشکال مختلف آنها اشاره کرد. اما پیش از ادامه مطلب توصیه می کنیم نگاهی به نوشتار اقامت سرمایه گذاری اسپانیا نیز داشته باشید. می توانید ارزان ترین بلیط هواپیما چارتری را از آس چارتر تهیه کنید، بلیط هواپیما خود را بررسی کرده و سفر خود را با ما تجربه کنید.

تایید هویت ویزا و پاسپورت چگونه است؟

یکی دیگر از تفاوت های ویزا و پاسپورت در نوع تایید هویت در کشورهای دیگر  است، پاسپورت سندی معتبر  دفترچه ای مانند شامل عکس و چندین صفحه خالی برای مستندات رسمی که هنگام ورود به کشوری دیگر مورد نیاز است، می باشد. اما ویزا یک سند رسمی از سوی کشوریست که تمایل به بازدید از آن دارید و به شما اجازه ورود موقت را برای مدت معینی اعطا می کند. ویزاها بسته به طول مدت اقامت و هدف بازدید شما متفاوت هستند. بسته به کشور، ویزا مهری بر روی کاغذ و سندی کاغذی و یا یک تمبر در پاسپورت است. آس چارتر ارائه کننده بلیط چارتری و بلیط ارزان هواپیما انتخابی مناسب برای سفر شما می باشد.

 

مدارک مورد نیاز برای صدور پاسپورت ایران

تهیه فرم و شناسه گذرنامه از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی

توجه: واریز از طریق اینترنت، عابربانک و فیش واریزی بانک به هیچ عنوان قابل قبول نیست.


موارد و مدارک مورد نیاز مشترک بانوان و آقایان:

توجه: حضور شخص متقاضی الزامی است.

اصل شناسنامه و کارت ملی و یا تأئیدیه ثبت احوال برای کلیه متقاضیان

ارائه اصل آخرین گذرنامه (در صورت معتبر بودن)

عکس بیومتریک، (آقایان بدون کلاه و عینک کراوات و زیور آلات و آرایش مو و محاسن به طوری که پیشانی و گوش‌ها مشخص باشند. همچنین رنگ لباس و زمینه یکسان نباشد و خانم‌ها با حجاب کامل بدون آرایش و زیورآلات، با استفاده از روسری و یا مقنعه ساده و تیره به طوری که گردی صورت مشخص باشد. برای دختران بالای 6 سال با حجاب کامل)

اجازه محضری برای افراد زیر 18 سال از سوی پدر و یا قیم قانونی

افراد بالای 15 سال ضمن حضور در دفتر باید شناسنامه عکس‌دار ارائه نمایند

افراد زیر 15 سال ضمن حضور در دفتر می بایست گواهی اشتغال به تحصیل، دفترچه بیمه و یا گذرنامه عکس‌دار ارائه نمایند

توجه: برای افراد زیر 6 سال، کودک باید در دفتر حاضر شده و ولی کودک یک قطعه عکس از کودک خود را ارائه نماید

بازنشستگان نظامی که 5 سال تمام از بازنشستگی آنها نگذشته است ارائه نامه از حفا یگان مربوطه الزامی است

بازنشستگان نظامی که 5 سال از بازنشستگی آنها می گذرد می بایست اصل و کپی کارت کانون بازنشستگان را ارائه نمایند (نیازی به ارائه گواهی از سازمان مربوطه نمی‌باشد)

نظامیان شاغل می بایست نامه موافقت حفا یگان مربوطه را ابتدا به دبیرخانه اداره گذرنامه ارائه و پس از ثبت به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ارائه نمایند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا

همانطور که گفته شد یک تفاوت ویزا و پاسپورت در مدارک مورد نیاز برای دریافت آن هاست. برای دریافت ویزا نیز همانند پاسپورت در ابتدا نیازمند ۶ قطعه عکس ۶ در ۴ هستید که دارای پس زمینه سفید باشند، کپی شناسنامه و کارت ملی نیز از دیگر ملزومات برای دریافت روادید است، برای دریافت ویزا باید تمامی گذرنامه های قبلی به همراه گذرنامه فعلی که دارای حداقل ۳ ماه اعتبار باشد را نیز به همراه داشته باشید، مدارک ازدواج و همینطور مدارک شغلی خود را نیز باید به همراه داشته باشید (در صورتی که دانشجو یا دانش آموز هستید مدرک اشتغال به تحصیل خود را باید داشته باشید)، آخرین مدرک مورد نیاز برای دریافت ویزا نیز یک مدرک بانکی معتبر می باشد که نشان دهنده تمکن مالی شما برای سفر به کشور مربوطه است. همانطور که مشاهده کردید در این مورد از تفاوت ویزا و پاسپورت شباهت هایی وجود داشت ولی تفاوت های زیادی نیز وجود دارد که باعث شد ما مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا و گذرنامه را نیز از موارد فرق روادید و پاسپورت به حساب بیاوریم. خرید بلیط چارتر و خرید بلیط هواپیما چارتری را با آس چارتر تجربه کنید.

 

صدور پاسپورت و ویزا چقدر زمان می‌برد؟

برای صدور ویزا باید به اداره پلیس مراجعه کنید. در ایران معمولا سه تا ۱۵ روز پس از ارائه مدارک به پلیس ۱۰+ پاسپورت به درب منزل شما ارسال می‌شود. اما برای صدور ویزای کشورهای مختلف مثلا ایتالیا ابتدا باید از سفارت مورد نظر وقت گرفته و مدارک را تحویل دهید. بسته به نوع درخواست ویزای شما، مدت اقامت و دلایل سفر به این کشور ممکن است با درخواست شما موافقت یا مخالفت شود. اما معمولا صدور ویزای کشورهای اروپایی بین دو هفته تا یک ماه زمان می برد.

 

فرق ویزا و پاسپورت در مدت اعتبار:

فرق ویزا و پاسپورت در مدت زمان اعتبار آن ها نیز هست، پاسپورت ها مدت 5 سال اعتبار دارند اما مدت زمان اعتبار ویزا را کشور مقصد مشخص می کند. مدت اعتبار را می توان عمده ترین فرق ویزا و پاسپورت دانست. اعتبار ویزا ها یک ماهه، سه ماهه و بیشتر است و این مدت متفاوتی که برای ویزا ها در نظر گرفته می شود به دلیل همان هدف از بازدید شما از کشور مقصد تعیین می شود البته پاسپورت ها هم انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن می پردازیم، پاسپورت ها با عنوان اسنادی مبنی بر اجازه خروج یا ورود به خاک کشور مبدا که بر مبنای سیاست های داخلی هر کشور زمان و اعتبار آن مشخص می شود.

date_range یکشنبه 06 تیر 1400 remove_red_eye 11026 بازدید favorite_border 0 chat 1
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 1
سمانه کریمی :

سلام آس چارتر نمیخواید برای ما مسافرهای قدیمیتون تخفیف بذارید؟