{{ctrl.notification}}
تخت جمشید

تخت جمشید

کشور ایران  دارای جاذبه های زیاد تاریخی می باشد،  که جست و جو در هر کدام از انها باعث می شود تا شما با بخش هایی از تاریخ دور و نزدیک کشور اشنا بشوید. در این مطلب از اس چارتر قصد داریم تا شما را با تخت جمشید، تمدن ایران و اثار باستانی  اشنا کنیم، شما می توانید برای سفر به تخت جمشید از سایت اس چارتر بلیط چارتری بندرعباس شیراز را تهیه کنید و سری به این بنای تاریخی بزنید.

تاریخچه تخت جمشید

حتی اگر به تخت جمشید سفر هم نکرده باشید نام این اثار را شنیده اید، درشیراز تخت جمشید وجود دارد که در دوران داریوش بزرگ، خشایارشا، اردشیر اول احداث شده است.در سال 518 پیش از میلاد بنای تخت جمشید به عنوان پایتخت جدید هخامنشیان در پارسه اغاز شده است، با کمک نوه اش اردشیر یکم بناهای دیگری ساختند و این مجموعه را گسترش دادند. سامنر طبق براورده هایی که کرده است می گوید تخت جمشید شامل 39 قرارگاه مسکونی بوده است که در دوران هخامنشیان، ۴۳٬۶۰۰ نفر جمعیت داشته است. تاریخ دانان می گویند اسکندر مقدونی سردار یونانی در سال 330 پیش از میلاد، به ایران حمله کرده  است و تخت جمشید را به اتش کشیده است و بخش بزرگی از کتاب ها، فرهنگ و هنر هخامنشی را با این کار نابود کرده است. اما با همین حال ویرانه های این مکان همچنان پا بر جا است و باستان شناسان از ویرانه های ان نشانه های اتش و هجوم را ثبت می کنند.

تخت جمشید، مکان تاریخی در شیراز از سال 1979 در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده  است.

وسعت کاخ های تخت جمشید به 125 هزار متر مربع می رسد که در روی سکویی به ارتفاع 8 تا 18 متر مربع واقع شده است.از کاخ های مهم تخت جمشید می توان به کاخ دروازه ملل – خزانه شاهی – دژ و باروی حفاظتی اشاره نمود.

بعد از گذشت سال های زیادی گردشگران خارجی و ایرانی علاقه زیادی به این بنا که نماد تاریخ ایرانیان است دارند و همه ساله از تخت جمشید بازدید می کنند، شما نیز اگر دوست دارید سفری متفاوت به شهر زیبای  شیراز داشته باشید می توانید از سایت اس چارتر بلیط ارزان چارتری تهران شیراز بگیرید و سفر کنید.

تخت جمشید شیراز

تخت جمشید پس از اسلام

تخت جمشید یا پارسه پس از ورود اسلام به ایران محترم شناخته می شده است و برخی از اشخاص ان را به سلیمان نبی و جمشید معروف در شاهنامه ارتباط می دهند. کتیبه های دیگری از پادشاهانی چون  ساسانی، عضد الدوله دیلمی و مظفر الدین شاه در پارسه قرار دارد که به خط های میخی، کوفی، فارسی حکاکی شده است.

 

نام های دیگر تخت جمشید

 تخت جمشید نام های دیگری چون پرسه پلیس، هزار ستون، صد ستون، پارسه و چهل منار دارد. چهل منار از شهر های ایران بوده که بسیار شکوه و جلال داشته است و مدت های زیادی پایتخت پادشاهی ایران در زمان های مختلف و هخامنشیان بوده است.

 

کاخ تچر

یکی از کاخ هایی که در تخت جمشید بنا شده است، کاخ تچر است که به دستور داریوش کبیر بنا شده است و کاخ اختصاصی خودش بوده است و قسمت اصلی کاخ توسط داریوش و پلکان سنگی جنوبی توسط خشایار بنا شده است و همچنین دو اتاق در شمال که هر کدام از انها چهار ستون داشت و یک ایوان هشت ستونی در جنوب که این کاخ را به پا داشته است. یکی از ویژگی هایی که این کاخ را متمایز کرده است زیبایی خاص ان است که نشان می دهد هنر دست معماران با تجربه می باشد، وجود سنگ های زیبا و صیقل خورده و ستون های محکم جلوه ای دوست داشتنی به این کاخ بخشیده  است. آس چارتر امکان تهیه‌ی بلیط چارتر آبادان شیراز در کمتر از 3 دقیقه را برای هواداران و گردشگران این بنای تاریخی  فراهم آورده است.

 

کاخ آپادانا

این کاخ دارای یک تالار چهار گوش و 36 ستون، سه ایوان و یک اتاق نگهبانی است که به دست داریوش پایه گذاری شده است و در زمان فرمانروایی خشایارشا تکمیل شد و همچنین سنگ نوشته های داریوش در این کاخ نگهداری می شود.

کاخ آپادانا شیراز

کاخ هدیش

این کاخ در فاصله ی 18 متری از کاخ های تخت جمشید قرار گرفته است و متعلق به خشایارشا و همسرش که نام ان هدیش بوده است. این کاخ 36 ستون دارد و کتیبه های خشایارشا در اینجا نگهداری می شود.

 

کاخ ملکه

اولین کاخی که در اینجا ساخته شده است، کاخ ملکه می باشد که معماری ان به این صورت است چند ساختمان با طراحی یکسان در کنار هم قرار بگیرند، هر کدام چند اتاق بزرگ و کوچک دارد.

 

کاخ صد ستون

این کاخ وسعتی حدود 46000 متر مربع دارد که سقف ان هر کدام 14 متر ارتفاع دارد که بالا نگه داشته می شده است.

 

کاخ شورا

نام دیگر این کاخ تالار مرکزی است که احتمال می دهند این مکان گفت و گو با بزرگان بوده است و با توجه به نقش هایی که انجام شده است، از این دروازه ها شاه وارد می شده است و از دو دروازه دیگر خارج می شده است. دلیل نام گذاری کاخ شورا وجود دو سر ستون انسان بوده  که سر انسان نماد تفکر است.

 

دروازه ملل

در قسمت بالای پلکان ورودی جلوخان کوچکی قرار دارد که می توانید در ان اثار را ببینید. در قسمت شرقی جلوخان پلکان ورودی کاخ کوچکی به اسم دروازه ملل یا دروازه کشور ها قرار دارد. این دروازه ملل محل عبور به کاخ اپادانا است، که به قسمت این کاخ انتظار گفته می شود. دروازه ملل یک یک ورودی اصلی و دو خروجی دارد که می توانید بقایای ان را ببینید. بر روی این دروازه ها طرح مردان بالدار (فروهر ) و طرح دو گاو سنگی با سر انسانی را می بینید و در بالای این دروازه ها شش کتیبه میخی وجود دارد.

دروازه ملل تخت جمشید شیراز

ساعت بازدید از تخت جمشید چه زمانی است؟

در شش ماه اول سال همه روزه از ساعت 8 و نیم صبح تا 7 و نیم عصر باز می باشد و در شش ماه دوم همه روزه از ساعت 7 و نیم صبح  تا 5 و نیم عصر باز می باشد.

 

تخت جمشید در کجا قرار دارد؟

در 57 کیلومتری شمال  شیراز در شهرستان مرودشت این بنا واقع شده است. آس چارتر بلیط ارزان چارتری را با مقرون به صرفه‌ترین قیمت در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید ازاثار تاریخی ایران نهایت لذت را ببرید.

date_range دوشنبه 12 مهر 1400 remove_red_eye 812 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0