{{ctrl.notification}}
باغ موزه قصرتهران

باغ موزه قصرتهران

تهران بعنوان پایتخت ایران دارای جاذبه های گردشگری و تاریخی فراوانی می باشد، مسافران و گردشگران زیادی سالانه به تهران سفر می کنند و از جاذبه های تاریخی و مدرن تهران دیدن می نمایند، یکی از جاذبه های دیدنی که امروز آس چارتر به معرفی آن خواهد پرداخت باغ موزه قصرتهران است، تا پایان این مقاله مارا همراهی کنید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا باکمترین هزینه بتوانید بلیط هواپیما کرمانشاه تهران را به راحتی تهیه نمایید.

باغ موزه قصرتهران

معرفی باغ موزه قصرتهران

یکی از جاذبه های گردشگری پایتخت باغ موزه قصراست که در منطقه 7 تهران، خیابان مرودشت واقع شده است،  فتحعلی شاه قاجار در سال 1177 هجری قمری در دومین سال سلطنت خود دستور ساخت کاخی در خارج از تهران را صادر کرد، به دنبال صدور این دستور، عمارتی متشکل از اتاقک اندرونی، حیاط و حوض در محل فعلی موزه قصر ساخته شد، اما ناصرالدین شاه علاقه چندانی به این کاخ نداشت که به دستور او به اردوگاه سالانه ارتش قزاق تبدیل شد، و بعدها این کاخ بصورت مخروبه باقی ماند، بعدها کاخ قاجار که در آن زمان مخروبه بود بعنوان زندان انتخاب شد، در آن زمان مراحل ساخت زندان آغاز شد و در 20 دی 1308 رضاشاه زندان قصر را افتتاح کرد، قبل از احداث زندان اوان، زندان فوق اولین و تنها زندان متمرکز تهران بود. پس از کودتای 1332، زندان قصر بخش ویژه ای برای زندانیان سیاسی اضافه کرد چند سال بعد، باغ به شکل کنونی خود، باغ موزه قصر، که در آن زندان قدیمی بازسازی و به عنوان موزه برای بازدید عموم بازگشایی شد.

باغ موزه قصرتهران

تاریخچه زندان قصر

این زندان در سال 1308 توسط رضا شاه بازسازی شد و یکی از مهم ترین زندان های دوره پهلوی به شمار می رفت. این زندان از دو یا سه اتاق کوچک و چند اتاق و یک زیرزمین برای زندانیان عمومی تشکیل شده است. با شروع حکومت رضاشاه، این زندان ها کافی نبود و برای این کار، سرتیپ درغشی، فرمانده شهربانی وقت، دستور داد جایی برای زندان جدید در نظر بگیرند. در دوره پهلوی توسعه زندان قصر ادامه داشت تا پس از انقلاب اسلامی که این زندان به محل نگهداری زندانیان غیرسیاسی تبدیل شد.

باغ موزه قصرتهران

معماری زندان قصر

معمار مشهور روسی، نیکلای مارکوف، زندان کاخ را طراحی کرد، این زندان در مجموع دارای 192 سلول است که 96 سلول آن پنج نفره و مابقی ساختمان های مستقل هستند، همچنین در این مجموعه یک بیمارستان نیز وجود دارد که از 6 اتاق 6 تخته و 16 اتاق یک تخته تشکیل شده است.

باغ موزه قصرتهران

بخش های مختلف باغ موزه قصرتهران

باغ موزه قصرشامل بخش های مختلفی همچون: بخش سیاسی‌ها، نیایشگاه و باغ، و همچنین دیدنی‌های دیگری که داخل باغ موزه قصر وجود دارد مثل: کلاه فرنگی، برجک‌های دیده‌بانی، مجسمه‌های داخل محوطه که در ادامه به معرفی هریک از آنها خواهیم پرداخت.

زندان مارکوف

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مجموعه قصر زندان مارکوف است و بزرگ‌ ترین قسمت باغ موزه نیز محسوب می‌شود؛ معماری این بنا مربوط به دوره قاجاریه می باشد، راهروهای این دهلیز طوری طراحی شده است که هیچ زندانی نتواند فرار کند. طراحی ساختمان توسط معمار معروف گرجی نیکلای مارکوف انجام شده است.  این ساختمان بخش‌های مختلفی مانند: موزه تاریخ اسلامی، تصاویر و اشیاء تاریخی، مرکز اسناد، گالری مونسون و نمایشگاه‌ها را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می ‌دهد.

 باغ موزه قصر

سیر تکاملی پرچم کشور و ماکت اولین هواپیمای وارداتی به ایران نیز در همین موزه مارکوف به نمایش گذاشته شده است. همچنین در یکی از بخش های موزه صدای مظفرالدین شاه را به صورت تلفنی می شنوید. دو حیاط بیرونی نیز در این بخش وجود دارد که زندانیان اغلب با کسب اجازه از مقامات برای پیاده روی و آراستگی به آنجا می رفتند.

باغ موزه قصرتهران

زندان سیاسی ها

زندان سیاسی مساحتی معادل پنج هزار متر مربع دارد و روایتگر تاریخ انقلاب و مبارزان انقلاب اسلامی است. بخش‌های گوناگون ساختمان شامل زندان‌ها، کتابخانه، مرکز مطالعات، موزه، حسینیه و هتل زندان می ‌شود. می توان گفت بهترین قسمت مجموعه، همین موزه دولتمردان است که رزمندگان روزها و شب های زیادی را در آن سپری کردند؛ از مرتضی مطهری گرفته تا مهدوی کنی و آیت الله مطهری و طالقانی، عکس های زندانیان و برخی از وسایل آنها به عنوان یادگاری در این موزه نگهداری می شود. شما می توانید با کمک گرفتن از راهنما بخش های مختلف این موزه را به راحتی و اطلاعاتی مخصوص به آن بخش از راهنما دریافت نمایید.

باغ موزه قصرتهران

تالار فرخی یزدی

 در داخل باغ موزه سالن آمفی تئاتری با ظرفیت 100 تا 200 نفر به نام فرخی یزدی با سیستم صوتی و تصویری کاملا مجهز برای اجرای رویدادهایی مانند اجرای موسیقی زنده، نمایش تئاتر و فیلم وجود دارد. که شما می توانید در این قسمت به تماشای بخشی از تاریخ بپردازید.

کافه لقانطه

کافه لقانطه اولین کافه تهران واقع در باغ موزه قصر است که میزبان شخصیت های سیاسی برجسته ای چون دکتر محمد مصدق بوده است، این کافه حال و هوای قاجاری دارد، تمام اجزای کافه از دوره قاجار الگوبرداری شده است؛ از پرده گرفته تا میز و صندلی لهستانی و حتی لوازم کافه، شما در حین بازدید از موزه می توانید ساعتی را در این کافه بنشینید و با سفارش قهوه قجری از منوی کافه خود را به تهران قدیم دعوت کنید، در داخل کافه مجسمه مردی را می بینید که سازنده اولین فیلم سینمایی ایرانی در این کافه بوده است، کافه لقانطه همچنین  اولین کافه ای در ایران بود که مجوز استفاده از رادیو را در کافه در ایران گرفته بود. جلوی کافه نیزنمایشگاهی از ماشین های قدیمی وجود دارد که شناسنامه و ماجراهای هر ماشین در کنار آن نوشته شده است.

باغ موزه قصرتهران

نیایشگاه

نیایشگاه ساختمانی با نمای آجری و کاشی‌کاری‌های زیباست که در اوایل انقلاب به عنوان دادگاه از آن استفاده می ‌شد و امروزه تغییر کاربری داده است. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر ارزان یزد تهران در مشهد می باشد.

باغ ایرانی موزه قصر

باغ ایرانی با 5 هزار متر مربع مساحت دارای پوششی از گیاهان متنوع است که از جمله آن‌ها می‌توان به درختان نارون، كاج، انگور، چنار، توت، بيدمجنون، تبريزی و سروناز اشاره کرد. سروستانی هم در ضلع شرقی باغ قرار دارد.

باغ موزه قصرتهران

زندانیان و فراریان معروف زندان قصر

جالب است بدانید سرتیپ درگاهی اولین زندانی این زندان بود که دستور ساخت زندان قصر را داده بود؛ زندانیان و فراریان معروف دیگر این زمان عبارت اند از: محمد فرخی یزدی، بزرگ علوی، علیمردان خان بختیاری، قوام السلطنه و چهره‌های اسلامی بسیاری نظیر آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، آیت‌الله طالقانی، مهدوی کنی، محمدتقی شریعتی، اکبر هاشمی رفسنجانی، مرتضی مطهری و شهید باهنر نیزدر این مکان زندانی بودند. که از زندانیان قابل توجه این زندان بودند. بزرگ علوی در کتابی نام 53 نفر از زندانیان را و همچنین درباره زندانیان و ماجراهای آن دوران نوشته است. فرخی یزدی نیز در این زندان اشعار بسیاری سروده و با زغال بر روی دیوار سلول نوشته است.

باغ موزه قصرتهران

امکانات باغ موزه قصر

از سایر امکانات باغ موزه قصر می توان به نمایشگاه های فصلی و دائمی نمایشگاه های هنرها و صنایع دستی، کتابخانه، مسجد، رستوران سنتی و چایخانه اشاره کرد. برای بازدید از این موزه ها برای هر نفر هزینه ورودی دریافت می شود و عکاسی و فیلمبرداری برای عموم رایگان است.

باغ موزه قصرتهران

جاذبه های نزدیک به باغ موزه قصرتهران

در اطراف پارک مرودشت پارک های زیادی مانند پارک فدک، پارک اندیشه، پارک معلم، پارک خورشید کوچک وجود دارد و هر پارک دارای امکانات تفریحی و رفاهی خوبی است. و همچنین مراکز خرید و پاساژهایی مانند پاساژ اندیشه و مجتمع تجاری بزرگ مگا پارس نیز در نزدیکی باغ موزه و پارک قصر واقع شده است، سینما ایران نیز به موزه قصر نزدیک نی باشد که دارای 4 سالن نمایش کاملا مجهز، سالن کنفرانس، سالن نمایشگاه و یک کافی شاپ می باشد.

مسیردسترسی به باغ موزه تهران: برای دسترسی می توانید به خیابان شهید صیاد شیرازی یا خیابان شهید مطهری بروید. یا می‌توانید با اتوبوس‌های میدان معلم، پیچ شمیران، شهید بهشتی، رسالت و میدان امام حسین به این مجموعه دسترسی داشته باشید.

ساعت بازدید از باغ موزه قصرتهران: شنبه تا چهارشنبه از ۸:۳۰ تا ۱۴:۳۰ و پنجشنبه‌ها از ۸:۳۰ تا ۱۳:۳۰

آدرس باغ موزه قصر: تهران، انتهای خیابان شهید مطهری، خیابان شهدای ناجا، میدان پلیس

date_range دوشنبه 28 شهریور 1401 remove_red_eye 369 بازدید favorite_border 0 chat 1
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 1
سعید حسینی :

بسیار عالی لذت بردم مممنون از ازانس خوبتون همه چی بی نظیر و فوق الغاده عالی بود