{{ctrl.notification}}
با جنگل واز امل آشنا بشوید

با جنگل واز امل آشنا بشوید

منطقه جنگلی واز امل  در چمستان  مساحتی بیش از 9 هزار هکتار دارد ، واز یک منطقه ییلاقی است که دارای اب و هوای خوبی می باشد این منطقه در سال 1380 منطقه حفاظت شده اعلام شد  جنگل واز امل با داشتن فضایی سرسبز و فوق العاده باعث شده تا به یک مکان توریستی تبدیل بشود،  اگر عاشق تفریح در دل جنگل هستید باید جنگل واز امل را ببینید. در زمان های گذشته به چمستان ، چمازستان می گویند چون گیاه سرخس در این منطقه زیاد بوده و رشد بسیاری داشته است ، اما رفته رفته طی گذر زمان  به ان چمستان گفته شد.

آس چارتر سامانه خرید بلیط ارزان چارتر سفری خوش را برای شما آرزو دارد.

آمل

درباره امل

امل شهری است که قدمتی 3 هزارساله دارد امل به عنوان اولین پایتخت علویان و مرکز اشکانیان در جلگه مازندران و دو طرف رود هراز جای گرفته است ، امل جزو شهرهای مرکزی استان مازندران است که از قدیمی ترین مکان های زندگی مردم بوده است ، امل شهری بی نطیر است که تمامی انچه را که باید مانند غذاهای محلی فوق العاده خوشمزه ، سوغاتی هایی زیبا ، مکان های دیدنی تاریخی یک جا دارد.

آمل

تاریخچه شهر امل

تاریخچه شهر امل به اماردها باز می گردد که نام امل را دگرگون شده نام امل میخوانند ، قومی که از قبل از اریایی ها و پادشاهی پارتیان انجا سکنا قرار داده بودند ، طبق اسناد تاریخی شهر امل در دوران ساسانیان تا زمان ایلخانیان پایتخت مازندران بوده ، برخی از منابع امل را به پیشدادیان مربوط می دانند ، اما بعضی از دیگر از مردمان بومی می گویند که ارش کمانگیر در این شهر بوده است ، جالب است بدانید در طی تاریخ افرادی چون ناصر خسرو ، ژان شاردن به شهر امل رفته اند و در سفرنامه های خود از ان یاد کرده اند ، همچنین اولین سلسله ای که در کتاب شاهنامه فردوسی و اساطیر ایرانی امده است به ان اشاره شده است.

بهترین راه برای رسیدن به ساری خرید بلیط هواپیما کیش به ساری می باشد.

آمل

علت نام گذاری نام امل

طبق گفته هایی که شده است قبل از ورود اریاییان اقوامی در امل بوده و زندگی می کرده اند ، حرف (آ) در زبان ایران قدیم به معنی (ضد ) بوده و (مل ) به معنی مرگ بوده است از این رو امل به معنی بی مرگ نام گرفته است.

آمل

جغرافیای شهر امل

امل در مرکز استان مازندران قرار گرفته است و از سمت شمال به محمود اباد ، از سمت شمال شرقی به بابلسر ، از شرق به بابل ، و از غرب به شهرستان نو متصل می گردد ، این شهر با فاصله 18 کیلومتر از دریای مازندران و 6 کیلومتر از دامنه کوه های البرز فاصله دارد ، به جز این ها فاصله امل تا تهران 180 کیلومتر است که تقریبا می شود گفت نزدیک است مساحت شهر امل چیزی حدود 3000 کیلومتر مربع می باشد ، امل دارای 5 شهر به نام گزنک، دابودشت، رینه و امامزاده عبدالله می باشد.

آمل

اب و هوای شهر امل

شهر امل دارای تابستان هایی گرم و زمستان هایی سرد و مرطوب می باشد ، بیشترین زمانی که در این شهر باران می بارد اذرماه و کم ترین ماهی که باران می بارد تیر ماه می باشد هنگامی که بارش رخ می دهد بهترین زمان برای تامین اب رودخانه هراز می باشد به همین خاطر کشاورزی و دامداری باعث برپا نگه داشتن اقتصاد این شهر است ، از محصولاتی که کشاورزان در این شهر کشت می کنند می توانیم به  سیب درختی، برنج، مرکبات و تره بار اشاره کنیم.

آمل

سوغات شهر امل

اگر می خواهید به امل بروید و سوغاتی  خوراکی بخرید عسل طبیعی از قله دماوند و لار ، گردو ، شیرینی های محلی مانند اب دندان ، ساقه عروس ، نان کوهی ، سیب ، کیوی ، ترشی ، سفال ، زیتون ، ماهی ، برنج ، مرکبات را حتما در لیست خرید خود قرار بدهید اگر هم می خواهید در کنار این خوراکی ها صنایع دستی بخرید پیشنهاد می شود سفال ، منبت ، گلیم ، معرق از شهر امل را نیز تهیه نمایید ، از صنایع دیگر امل می توانیم به صنایع نساجی ، صنایع غذایی و سنگی  ، صنایع چوب ، صنایع اشیا کائوچویی ، صنایع چرم سازی ، صنایع چاپ و انتشارات اشاره کنیم.شهر امل چیزی حدود 65 درصد از صنایع دستی و سوغات را در خود جای داده است.

آمل

ایین ها و مذاهب شهر امل

از ایین ها و مذاهبی که در زمان های گذشته تا کنون در امل وجود داشته می توان  ژروانی، مغانی، مهری، زرتشتی و اسلام را نام برد ، وجود طایفه های مختلف ، ادیان گوناگون ، و تمدن کهنه ان باعث شده تا شهر امل از فرهنگ اصیل و غنی برخوردار باشد ، امل در زمان های قدیم رتبه اول را در کسب و ترویج علم داشته است ، امل با دارا بودن مراکز علمی و مدارس از قدیم الایام باعث فرهیختگی و رشد فرهنگی مردم شده است. مردمان امل جزو قدیمی ترین سکنه ایران زمین به شمار می رفته است و خیلی نزدیک به مردم جنوب قفقاز هستند ، با این حساب قدیمی ترین ادیان و مذاهب و همچنین زبان ها را دارا هستند ، مردمان این منطقه زبان طبرستانی یا همان طبری (مازنی ) صحبت می کنند و جزو شهرهایی است که کمتر از سایر زبان ها تحت تاثیر زبان های غریبه نگرفته است.

آمل

قدمت جنگل واز امل

جنگل واز مربوط به دوره سوم زمین شناسی یعنی 65 میلیون سال قبل  می باشد ، در ان زمان اکثر پوشش های گیاهی امروزه شکل امروزی قاره ها تشکیل شده است ، در این جنگل درخت هایی را مشاهده خواهید کرد که بسیار قدیمی و تنومند هستند این درخت ها نشانه از قدیمی بودن جنگل واز است. در ان زمان ها از جنگل واز قاچاقچیان چوب می برده اند و بعد از اینکه درختان را قطع کردند روی این درخت ها را با پارچه و برگ می پوشانده اند تا هنگامی که وقت بردن این درخت ها فرا برسد ، این قاچاقچیان از چوب استفاده صنعتی می کرده اند.

آمل

اب و هوای جنگل واز

جنگل واز اب و هوای مرطوب و سرد کوهستانی دارد ، بنابراین اگر قصد دارید به این جنگل بروید باید لباس مناسب همراه خود داشته باشید ، اما اگر می خواهید در فصل گرما بروید بهتر است همراه خود کلاه افتاب گیر ، کرم ضد افتاب ، عینک افتابی داشته باشید توجه داشته باشید با توجه به واقع شدن جنگل واز در امل که شمال کشور است بارندگی در این نواحی بسیار رخ می دهد و همین دلیل باعث شده تا تشخیص بدهید هوا چگونه است ، پیشنهاد می کنیم قبل رفتن حتما وضعیت هوا را چک کنید.

آمل

پوشش جانوری جنگل واز

از گونه های اصلی حفاظت شده جنگل واز می توانیم به پلنگ ، مرال ، شوکا ، خرس قهوه ای ، سیاه گوش ، کبک ، شغال ، گراز اشاره کنیم این گونه های جانوری در این منطقه زندگی می کنند.

آمل

پوشش گیاهی جنگل واز

از مهم ترین گونه های گیاهی این منطقه می توانیم به درختان راش ، بلوط ، افرا اشاره کنیم همچنین در این منطقه گیاهان دارویی زیادی پیدا می شود که می توانید برای خود ان را بچینید ، همانطور که می دانیم گیاهان دارویی خاصیت های زیادی دارند بنابر این گشت و گذار در جنگل واز با اب و هوای عالی تجربه ای به یاد ماندنی خواهد شد.

آمل

جاهای دیدنی جنگل واز

در این منطقه علاوه بر اینکه می توانید از فضای جنگل و اب و هوای خوبش نهایت لذت را ببرید می توانید سری به جاهای دیدنی جنگل واز بزنید در ادامه جاهای دیدنی جنگل واز را معرفی می کنیم.

آمل

روستای اب گرم لاویج

روستای لاویج در 18 کیلومتری جنوب چمستان واقع در دره های جنگلی البرز می باشد ، از جاهای های روستای لاویج می توان به فیل سنگی اشاره کرد که تخته سنگ بزرگی می باشد و بخاطر عوامل محیطی و فرسایش ان شامل  تغییراتی شده است و به دلیل شکلش نام فیل سنگی را گرفته است ، این روستا بسیار مورد پسند گردشگران است به طوری که بسیاری از افراد بخاطر اب گرم لاویج به چمستان می روند این اب گرم در دامنه های کوه های شرقی لاویج می جوشد ، اب گرم لاویج بسیار موثر برای کمردرد ، پادرد ، درد مفاصل می باشد ، پیشنهاد می کنیم حتما سری به این اب گرم بزنید.

آمل

امام زاده اسماعیل

این امام زاده در واز سفلی واقع شده است ، در داخل این امام زاده دیوارها به رنگ ابی کاشی کاری شده است ، گنبد طلایی این امام زاده حتی از نمای دور هم زیبا می باشد ، اگر می خواهید به این امام زاده بروید باید بدانید جا برای استراحت مسافران نیز در نظر گرفته شده است ، این امام زاده از اهمیت خاصی برخوردار است و بسیار بازدید کننده دارد.

امل

شغل مردمان جنگل واز

بیشتر مردم در واز به شغل کشاورزی ، دامداری ، ساخت و ساز می پردازند.

امل

منطقه جنگلی واز کجاست ؟

منطقه جنگلی واز جزو جنگل های هیرکانی و مراتع ییلاقی در توابع نور می باشد ، جنگل واز دارای اب و هوای مرطوب و سرد با رودهای فراوان است ، این جنگل در مازندران ، امل ، جنوب چمستان ، مجموعه روستاهای واز قرار دارد.

امل

مسیر دسترسی به جنگل واز

برای رفتن به واز باید مسیر شهر امل را بگیرید و بعد از رسیدن به چمستان و لاویج (شهرستان نور) می توانید منطقه واز را ببینید.

امل

اقامت در جنگل واز

شما می توانید کلبه جنگلی واز که در روستای واز سفلی ساخته شده است را برای اقامت خود در نظر بگیرید ، یا می توانید از سوئیت ها و خانه های روستایی موجود در این مکان استفاده کنید همچنین باید بگوییم که جنگل واز امکاناتی برای کمپینگ ندارد پس اگر می خواهید کمپ بزنید تمامی وسایل مورد نیازتان را از قبل اماده کنید.

date_range یکشنبه 12 تیر 1401 remove_red_eye 432 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0