{{ctrl.notification}}
آشنایی با زیباترین کاخ های سلطنتی تهران

آشنایی با زیباترین کاخ های سلطنتی تهران

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که به هنگام خرید بلیط هواپیما تهران با زیباترین کاخ‌ های سلطنتی تهران نیز آشنا شوید؟ برخی با شنیدن نام شهر تهران تنها آلودگی هوا، کارهای اداری، خستگی های روزمره و دوندگی هایی که در خیابان های این شهر هر روز به چشم می خورند را به یاد می آورند که تصوری کاملا اشتباه است. این مقاله را آس چارترنوشته است تا این ذهنیت را تغییر دهد.

تهران در سال های گذشته همواره پایتخت دولت ها و سلسله های مختلفی بوده است و این فرصت برای این شهر به وجود آمده که با تجربه کردن اتفاقات مختلف بناهای متفاوتی را نیز در دل خود پنهان کند.

از جمله بناهای زیبایی که توصیه می کنیم بعد از تهیه بلیط چارتر تهران حداقل یک بار در طول عمر خود برای بازدید از آنها اقدام کنید کاخ‌ های سلطنتی تهران است. برخی از این کاخ ها به حدی زیبا و چشم نواز هستند که هیچ کلمه و یا جمله ای  یارای آن را ندارد که بتواند زیبایی شان را توصیف کند.

این بناها به خوبی نشان می دهند که  خلاقیت و ذوق زیبایی شناسی در زمان خودشان جزء بهترین و برترین معماران به شمار می رفته اند. اگر دوست دارید با نام برخی از زیباترین بناها و کاخ های سلطنتی تهران آشنا شوید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید .

کاخ سعد آباد

کاخ سعدآباد یکی زیباترین کاخ‌ های سلطنتی تهران محسوب می شود و ابهت و زیبایی تنها چیزی است که در این کاخ می توان به وضوح مشاهده کرد. این کاخ در دوران قاجاریه و برای آنکه پادشاهان آن زمان مکانی برای استراحت در این فصل داشته باشند طراحی و ساخته شده است. منطقه ای که این کاخ در آن واقع شده است از جمله خوش آب و هواترین و سرسبزترین مناطق تهران است. به شما پیشنهاد می کنیم برای تهیه بلیط لحظه آخری چارتر مشهد تهران به سایت آس چارتر مراجعه کنید .

دوران استفاده از مجموعه کاخ سعدآباد تنها محدود به دوران قاجار نبود و بعد از این دوران نیز پادشاهان سلسله  پهلوی در آن اقامت داشتند و به همین واسطه این کاخ  باز هم گسترش پیدا کرده و تغییرات زیادی در آن ایجاد شده است . در مجموعه کاخ سعدآباد، ۱۸ کاخ دیگر نیز ساخته شده که هر یک از دیگری زیباتر و جذاب تر طراحی و ساخته شده و تا به امروز نیز توانسته استوار و پابرجا و استوار بماند.

کاخ سبز یکی از کاخ‌ های سلطنتی تهران در مجموعه کاخ های  سعدآباد است و رضاخان دستور ساخت آن را صادر کرده است . بر روی دیوارهای این کاخ گچ بری هایی بسیار زیبا و چشم نواز دیده می شود. پرده هایی که در این کاخ مشاهده می شود همه با رنگ روغن رنگ آمیزی شده و هر کدام از آنها روایت کننده یک داستان از داستان های شاهنامه، شاهکار فردوسی می باشند.

در بازدید از کاخ سبز سعی کنید تنها به دیوارها توجه نکنید. اگر سرتان را کمی بلند کنید به سقف نیز نگاهی بیندازید باز هم موضوع جذاب دیگری وجود دارد . سقف این کاخ نیز به زیبایی مزین شده است و از جمله نکات بارز و مطرح و زیبا در مورد کاخ سبز به شمار می رود.

موزه مردم شناسی، موزه برادران امیدار، موزه میرعماد، موزه مینیاتور، موزه نظامی، موزه استاد بهزاد و غیره از جمله کاخ هایی است که در مجموعه  کاخ های سعد آباد به چشم می خورند. برای بازدید از مجموعه کاخ سعدآباد سعی کنید یک روز کامل را در نظر بگیرید تا به تمامی کاخ هایی که در آن ساخته شده است رفته و خاطره ای واضح و کامل از دیدار این کاخ برایتان ایجاد شود .

البته توجه داشته باشید که قسمتی از این کاخ در اختیار نهاد ریاست جمهوری است و عموم مردم نمی توانند از آن بازدید به عمل آورند و تنها برخی مهمانان خاص و ویژه اجازه ورود به قسمت را دارند.

کاخ سعدآباد در خیابان ولیعصر، خیابان زعفرانیه انتهای خیابان شهید کمال طاهری واقع شده است  و در تمامی روزهای هفته به جز روزهای شهادت از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعداز ظهر می توانید به بازدید از این کاخ زیبا بروید.

کاخ سعد آباد تهران

کاخ گلستان

یکی از کاخ‌ های سلطنتی تهران که به جرات می توان لقب زیباترین را در مورد آن به کار گرفت کاخ گلستان می باشد . این کاخ در دوران سلسله صفویه ساخته شده است، اما تنها به بنایی که در این دوران پایه گذاری شد اکتفا نگردید و بعد از آن نیز سلسه هایی که بر سر کار آمدند سعی کردند در اعتلای هر چه بیشتر این کاخ بکوشند و بناهای زیادی بعد از دوران صفوی به این مجموعه اضافه گردید که باعث زیبایی چشم نواز آن شده است .

بعد از دوران صفویه کریم خان زند نیز در این کاخ اقامت داشت و سعی کرد تغییراتی را در آن ایجاد کند، اما در نهایت، پادشاهان قاجار بودند که کار را تمام کردند و کاخ گلستان را به جایی رساندند که امروز چشم از دیدن زیبایی آن سیر نمی شود و باعث ایجاد این زیبایی بی نظیر در حقیقت معماران زمان قاجار بوده اند .

کاخ گلستان یک مجموعه کاخ است و بناهای متفاوتی را می توان در آن میتوان مشاهده کرد. هر یک از این بناها معماری خاص خود را داشته و این نیز از جمله مواردی است که باعث شده از کاخ گلستان به عنوان یکی از زیباترین کاخ های سلطنتی تهران یاد شود.

اگر اهل تاریخچه معماری باشید با نگاهی به معماری خارجی و داخلی کاخ های ساخته شده در مجموعه گلستان می توانید نمایی از کاخ های اروپایی را نیز در این آثارمشاهده کنید. یکی از پادشاهان دوران قاجار به نام ناصرالدین شاه سفرهای زیادی را به کشورهای اروپایی داشته و این مورد باعث شده است که معماری کاخ ها نیز تحت تاثیر معماری اروپایی ها قرار گیرد و بناهای موجود بسیار منحصر به فرد و زیبا ظاهر شوند در واقع تلفیقی از معماری شرقی و غربی می باشد . در ادامه برخی از کاخ های موجود در مجموعه گلستان که از بقیه مطرح تر هستند را به شما معرفی خواهیم کرد با ما همراه باشید .

کاخ گلستان تهران

شمس العماره

همان طوری که اشاره کردیم کاخ گلستان تنها متشکل از یک کاخ نیست و درواقع  مجموعه ای از کاخ ها را می توان مشاهده کرد. یکی از بناهای زیبای موجود در این مجموعه شمس العماره نام دارد .

در زمانی که این بنا ساخته شد بنای دیگری موجود نبود که از نظر ارتفاع از آن بلندتر باشد به همین علت شمس العماره بلندترین ساختمان در زمان خودش به شمار می رفت و این مورد در معروف شدن و شهرت آن بی تاثیر نبوده است.

جدای از ارتفاعی که این بنا دارد معماری آن نیز در خور توجه است . این کاخ بسیار شبیه به عمارت عالی قاپو اصفهان ساخته شده است، اما تزییناتی که برای مزین کردن این کاخ استفاده شده نشات گرفته از معماری قاره اروپا بوده است که آن را از این کاخ متفاوت کرده است . بعد از خرید بلیط لحظه اخری تهران و در بازدید از مجموعه کاخ های گلستان حتما از این بنا نیز دیدن کنید.

شمس العماره از جمله بارزترین ساختمان های موجود در مجموعه کاخ های گلستان می باشد و ابهت و شکوهی که در آن به چشم می خورد در کمترین بنایی می توان مشاهده کرد. حتی اگر به عنوان یک گردشگر عادی و بدون داشتن پیشینه ذهنی در مورد معماری و تاریخ نیز به بازدید از این کاخ تاریخی بروید تنها جمله ای که به ذهن شما می آید تحسین و آفرین گفتن به هنر افرادی است که در زمان خود و با وجود امکانات کمی که در اختیار داشته اند  توانسته اند بنایی با این همه زیبایی بسازند.

کاخ شمس العماره تهران

تالار سلام

بنای دیگری که در مجموعه کاخ های گلستان باید حتما از آن دیدن به عمل آورد تالار سلام است. این کاخ نیز داستان خاص خود را دارد و در گذشته برای استقبال از مهمان های خارجی مورد استفاده قرار می گرفته است. این کاخ را نیز می توان از جمله زیباترین کاخ‌ های سلطنتی تهران به شمار آورد و دلیل آن نیز به تزیینات قابل توجه و زیبایی این کاخ بر می گردد که در تالار سلام به کار گرفته شده است. شکوه و زیبایی تنها چیزی است که در تالار سلام می توان به چشم خود ببینیم .

تالار سلام تهران

دارالعماره

دارالعماره کاخ گلستان نیز از دیگر کاخ‌ های سلطنتی تهران محسوب می شود  که این بنا نیز به دلیل داشتن ایوان تخت مرمر زیبایی غیر قابل توصیفی دارد. این کاخ از جمله قدیمی ترین کاخ های مجموعه گلستان به شمار می رود و به دستور کریم خان زند طراحی  و ساخته شده است.

بعدها آقا محمد خان دستور داد تا ایوان تخت مرمر را به این کاخ منتقل کنند. این ایوان ارزش بسیار زیادی دارد و بر روی آن می توان توصیفاتی که فردوسی، خالق شاهنامه، از تخت جمشید عنوان کرده را مشاهده کرد. وجود چند مجسمه از دیو و فرشته از دیگر نقوشی است که می توان بر روی این ایوان زیبا و بی نظیر دید.

خلوت کریم خانی که با حوضی بسیار زیبا مزین شده است، عمارت بادگیر که تاج گذاری مظفرالدین شاه در آن به وقوع پیوسته و موزه مردم شناسی نیز از دیگر جذابیت های پنهان شده در کاخ گلستان به شمار می آیند .

ساعت بازدید از این مجموعه از ساعت ۹ صبح تا ۶ و نیم عصر می باشد که همه روزه به غیر از روزهای شهادت و روز ۱۳ فروردین امکان پذیر است. این کاخ در خیابان ۱۵ خرداد، ضلع شمالی میدان ارگ واقع شده است .

کاخ نیاوران

از دیگر کاخ‌ های سلطنتی تهران کاخ نیاوران است که تاریخچه ساخت آن به دوران سلسله قاجار می رسد. همنشینی معماری ایرانی و اروپایی اثری بسیار بی بدیل و چشم نواز در این کاخ به وجود آورده است و به همین علت نیز می توان آن را جزء یکی از مطرح ترین و زیباترین کاخ های به جا مانده از گذشته ایران می توان  نامید..

البته همه زیبایی موجود در این کاخ تنها به معماری و تزیینایی که در آن به کار رفته است بر نمی گردد و شاید جالب باشد که بدانید این بنا تنها بنای سلطنتی بوده که سقف آن قابلیت بازشو داشته است که قابلیتی بی نظیر می باشد ..

زیبایی کاخ نیاوران را از همان بدو ورود نیز می توان به راحتی فهمید . بعد از آنکه به محوطه کاخ وارد شدید صحنه بسیار زیبایی از گل های رنگارنگ و درختانی که سر به آسمان کشیده اند را مشاهده خواهید کرد.

البته نام این کاخ نیز داستان خاص خود را دارد . فتحعلی شاه قاجار در یک زمین پر از نی (نی زار) اقدام به ساخت یک باغ با انبوهی از گل ها و گیاهان رنگارنگ کرد و به همین دلیل این محوطه را نی زار می خواندند اما با گذشت زمان تلفظ این کلمه نیز دچار تغییر شد و به نیاوران تبدیل شد .

برخی از آثار هنرمندان نقاشی ایرانی و خارجی، ظروف چینی که مبدا آنها کشورهای خارجی بوده است  و همین طور برخی تزیینات نیز از جمله مواردی است که فرصت دیدن آنها با رفتن به کاخ نیاوران را پیدا می کنید .

در حال حاضر در مجموعه کاخ های نیاوارن می توان کاخ اختصاصی نیاوران، کوشک احمد شاهی، کتابخانه اختصاصی، موزه خودروهای اختصاصی، کاخ صاحبقرانیه و باغ کتیبه ها را می توان مشاهده کرد..

در شش ماهه اول از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۷ عصر و در شش ماهه دوم سال از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۵ عصر همه روزه به جز روزهای تعطیل و شهادت می توان از این مجموعه زیبا بازدید کرد. کاخ نیاوران در خیابان نیاوران تهران واقع شده است .

کاخ نیاوران تهران

عمارت مسعودیه

بعد از تهیه بلیط هواپیما یکی از عمارتهایی که ما به شما پیشنهاد می کنیم حتما از ان بازدید کنید عمارت مسعودیه است .

زیبایی که این کاخ به خود اختصاص داده است آنچنان جذاب و دلربا به نظر می رسد که کسی نمی تواند در برابر وسوسه بازدید از آن مقاومت کند و این عمارت یکی از زیباترین کاخ های سلطنتی تهران به شمار می رود. این عمارت از جمله بناهایی ساخته شده در شهر تهران است که می توان به جرات به آن یکی از شاهکارهای معماری ایرانی را اطلاق کرد.

این بنا در دوران قاجاریه و به دستور ظل السلطان طراحی و ساخته شده است. نه تنها گردشگران ایرانی بلکه توریست های خارجی نیز برای بازدید این عمارت صف آرایی کرده و لحظه شماری می کنند و اشتیاق و میل زیادی برای رفتن به این عمارت از خود نشان می دهند که باعث مباهات هنر ایرانی می باشد.

date_range یکشنبه 17 مرداد 1400 remove_red_eye 733 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0