{{ctrl.notification}}
آشنایی با 11 مکان دیدنی ماهنشان زنجان

آشنایی با 11 مکان دیدنی  ماهنشان زنجان

شهرستان ماهنشان در 113 کیلومتری غرب استان زنجان واقع شده است زنجان از بزرگ ترین استان های شمال شمال غرب ایران است. در این مطلب از اس چارتر قصد داریم تا شما را با این شهر اشنا کنیم همچنین می توانید بلیط هواپیما خود را از سایت اس چارتر رزرو نمایید.

شهرستان ماهنشان

از معروف ترین دیدنی های ماهنشان کوه های رنگی می باشد که بسیار زیبا است در ادامه به توضیح این کوه می پردازیم ماهنشان از شهرستان های لر نشین در دل استان زنجان است که ماهنشان مرکز این شهرستان است و مردم ان لری بختیاری، مردمان ایرانی تبار، لر زبان می باشند.

جمعیت ماهنشان

طبق اخرین سرشماری در سال 1390 جمعیت ماهنشان برابر با 40312 نفر  بوده است.

تقسیمات کشوری ماهنشان

این شهرستان شامل 153 روستا و 5 دهستان است.

کشاورزی ماهنشان

شغل رایج مردمان شهرستان ماهنشان کشاورزی است وجود زمین‌های مرغوب و آب کافی به ویژه جریان داشتن رودخانه قزل اوزن در این شهرستان باعث رونق کشاورزی شده است.

میزان مراتع این شهرستان 418000 هکتار می باشد.

 

کوه های رنگی ماهنشان

این کوه های رنگی که طبیعی هستند در 25 کیلومتری شمال شرق تبریز و در مسیر شهرستان خواجه و اتوبان میانه به زنجان واقع شده  است ماهنشان که نام دیگرش الا داغ لار است در بخش هایی از اذربایجان قرار دارد و مرتفع ترین قسمت این شهرستان کوه بلقیس با ارتفاع 3300 متر است.

همچنین جالب است بدانید عمر کوه های رنگی ماهنشان به 15 میلیون سال می رسد و علت رنگی بودن این کوه ها وجود رسوبات درون خاک کوه های آلاداغ لار است که هر قسمت آن، در ترکیب با اکسیژن و گازهای موجود در هوا، بر اثر واکنش های شیمیایی به رنگ های متفاوتی در آمده اند.

کوههای رنگی ماهنشان

قلعه بهستان

قدیمی ترین قلعه های تاریخی استان زنجان به اسم بهستان یا کهن دژ بوده که در نزدیکی شهرستان ماهنشان واقع شده است و قدمت  ان به دوران هخامنشیان باز می گردد و برخی ان را به قرن پنجم هجری قمری نسبت می دهند قلعه بهستان شامل چندین طبقه است که طبقات بالایی ان کاربرد دفاعی داشته است و طبقات زیری ان به عنوان محل نگهداری اذوقه مورد استفاده واقع شده است، مصالحی که در ساخت این بنا استفاده شده از جنس خاک سفت بوده است و متاسفانه امروز به علت فرسایش بادهای تند و همچنین عبور رودخانه قزل اوزن در حال تخریب شدن است. شما می توانید از اس چارتر در کمتر از سه دقیقه بلیط چارتر سنندج تهران بگیرید.

دودکش جن

از هیجان انگیز ترین عجایب ماهنشان دودکش جن است که در 120 کیلومتری زنجان و در فاصله 20 کیلومتری از شهر ماهنشان قرار دارد این مکان دلیل نام گذاری خاصی ندارد و مردمان بومی به دلیل باورهای خود و شکل ظاهری ان این منطقه را می نامیدند.

دریاچه پری

این دریاچه زیبا که تنها دریاچه در زنجان می باشد از بهترین مکان های دیدنی شهر ماهنشان محسوب می شود که در فاصله 152 کیلومتری زنجان و نزدیکی دهستان اوریاد از توابع ماهنشان و در 45 کیلومتری این شهر واقع شده است.

دریاچه پری زنجان

مقبره مولانا همتی انگورانی

مولانا همتی که از شاعران بسیار خوب و هنرمند است در شهرستان ماهنشان زنجان متولد شده و از شاعرانی است که در قرن دهم هجری و اوایل قرن یازدهم است و چیزی حدود هفت هزار بیت شعر در سه زبان اصلی فارسی، عربی، ترکی سروده است مولانا در زمان شاه اسماعیل صفوی برای ترویج مذهب شیعه مسافرت هایی به امپراطوری عثمانی داشته است و در ترکیه بیش از 19 قدمگاه به نامش برپا شده است او بعد از انجا به شهر خودش بازگشت و بعد از وفات در همانجا به خاک سپرده شده است.

منطقه قارقالان

این منطقه کوهستانی و زیبا در شهرستان ماهنشان زنجان واقع شده است و بخاطر قرارگیری در نزدیکی روستای علم کندی به ان (علم کندی ) می گویند این کوه های زیبا پاتوق گردشگران و مسافران زیادی شده است و در ان می توانید انواع گیاهان دارویی چون کاکوتی، چای کوهی (توکلوجه )، گل پر، پونه و ریواس را ببینید همچنین جالب است بدانید این منطقه بخاطر ارتفاع زیاد یعنی چیزی حدود سه هزار متر در نصف سال پر از برف است.

کوه بلقیس

این کوه در هشت کیلومتری شمال شرقی تخت سلیمان و 18 کیلومتری شهر دندی و در بخش انگوران با دو قله‌ی بلند در ادامه‌ی سلسله کوه‌های شرق دریاچه ارومیه واقع شده است این کوه باعث شده تا گردشگران و مسافران زیادی برای تفریحات کوهی به ان سر بزنند و ساعاتی را در این منطقه بگذرانند و میان دو قله کوه دریاچه فوق العاده ای از ذوب شدن برف ها وجود دارد که ان را هم می توانید ببینید. شما می توانید برای دیدن این کوه در اولین فرصت بلیط هواپیما چارتر بوشهر تهران بگیرید و از دیدن ان لذت ببرید.

قلعه گل بلاغی

قلعه گل بلاغی یا نام دیگرش بقایای قلعه قشلاق مربوط به دوران اشکانیان است که و در بخش مرکزی دهستان قزل گچیلو یعنی هفت کیلومتری شمال شرق روستای قره گل چسبیده به رودخانه قزل اوزن واقع شده است و در سال 1386 شهریور ماه به عنوان اثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه گل بلاغی زنجان

چهار طاق کلیسا

وسعت این بنا که بسیار ساده می باشد ده در ده متر است و قسمت اصلی ان با سبک چهارطاقی احداث شده است این بنا از بیرون مربع و از داخل تقریبا چلیپایی (صلیبی شکل ) می باشد و ممکن است روی فضای چهارطاقی در زمان های گذشته گنبدی قرار داشته است و سه ورودی شرقی، غربی، جنوبی دارد و مصالحی که برای ساخت ان استفاده شده است خرده سنگ، گچ، اهک است.

پناهگاه حیات وحش انگوران

این منطقه در رشته کوه های زاگرس و جنوب غربی استان زنجان و در مرز چهار استان آذربایجان‌شرقی،‌ آذربایجان‌غربی و کردستان قرار دارد و اگر بخواهیم از نظر تقسیمات کشوری بگوییم بیشتر ان  از ز شمال، شرق، جنوب آن در دو بخش انگوران استان زنجان، بخش مرکزی و قسمتی از جنوب غرب منطقه در بخش افشار شهر تکاب در استان آذربایجان‌غربی واقع شده است.

دربند قاطرچی

این مکان در 5 کیلومتری سمت غرب ماهنشان و به طرف روستای  «ینگجه سینار» واقع شده  است و از مناطق حافظت شده حیات وحش ماهنشان می باشد و برای سکونت حیواناتی چون قوچ و میش ان را در نظر گرفته اند. شما می توانید از سایت  اس چارتر خرید بلیط چارتری خود را دریافت نمایید.

date_range یکشنبه 25 مهر 1400 remove_red_eye 1630 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0