{{ctrl.notification}}
most famous castles in Iran

معروف ترین قلعه های ایران

ایران کشوری با تاریخچه و تمدنی غنی و چند هزار ساله که در دوره های مختلف تاریخی مرکز حکم رانی پادشاهان بسیار زیادی می باشد، به همین دلیل در هر گوشه از این کشور پهناور را که ببنید بناهای تاریخی متعدد و با شکوهی را خواهید دید، در ادامه آس چارتر قصد دارد به معرفی جاذبه های دیدنی و تاریخی معروف ترین قلعه های ایران بپردازیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

ارگ بم در استان کرمان

از بزرگ ‌ترین بناهای خشتی جهان و قلعه های تاریخی ارگ بم می باشد که در شهر بم، استان کرمان قرار دارد، ارگ بم در گذشته هسته مرکزی شهر بم بوده و اکنون بعنوان بزرگترین شاهکار خشتی تاریخ بحساب می آید، ارگ بم از قدیمی ترین قلعه های ایران که قدمت آن به حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد و دوران هخامنشیان بازمی ‌گردد. ارگ بم از سازه های عظیم ایران که دارای بخش ‌های مختلفی مانند سربازخانه، ساختمان‌های عمومی و خانه‌های کوچک و بزرگ می باشد، ارگ بم اثری ارزشمند که متاسفانه در سال 1392 بر اثر زمین لرزه ای به مرز نابودی کشیده شد ولی با همت متخصصان داخلی و حمایت گروه‌های ایتالیایی و ژاپنی این بنای تاریخی و ارزشمند مرمت و تعمیر گشت، برای بازدید از قلعه تاریخی بزرگ ارگ بم می توانید از ساعت ۹ صبح الی ۱۹ عصر به این قلعه مراجعه نمایید، قلعه تاریخی ارگ بم در میراث جهانی یونسکو به ‌عنوان پنجمین اثر ایرانی به ثبت رسیده است.

قلعه فلک‌ الافلاک در استان لرستان

از دیگر بناهای تاریخی در ایران قلعه فلک ‌الافلاک می باشد، قلعه فلک ‌الافلاک از معروف ترین قلعه های ایران که قدمت آن به قرن سوم تا هفتم میلادی و دوران ساسانیان باز می گردد، قلعه فلک ‌الافلاک در قلب شهر خرم ‌آباد، استان لرستان قرار دارد و دارای نام های دیگری نظیر دژ دوازده برجی، کاخ اتابکان و دژ شاپور می باشد، قلعه فلک ‌الافلاک در گذشته و دوره های مختلف کاربری های متفاوتی نیز داشته و در دوره‌های مختلف تاریخی به‌ عنوان مقر حکومتی، زندان، پادگان، اصطبل و حمام مورد استفاده قرار می گرفته است. قلعه فلک ‌الافلاک در دوران ساسانیان از قلعه ‌های استراتژیک و نظامی مهمی در آن دوره بوده و امروزه بعنوان شاهکار مهندسی عظیم و منحصربه ‌فرد و یک اثر تاریخی با ارزش در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است، جالب است بدانید قلعه فلک الافلاک به معنای سپر سپهران می باشد و امروزه در داخل این قلعه تاریخی موزه‌ های مردم ‌شناسی و باستان ‌شناسی احداث گردیده است. برای بازدید از قلعه تاریخی قلعه فلک الافلاک از ساعت ۸ صبح الی ۱۹ عصر باز می باشد.

قلعه پرتغالی‌ ها در جزیره قشم

قلعه پرتغالی ‌ها از معروف ترین قلعه های تاریخی ایران و از مهم ترین جاذبه‌ های تاریخی و گردشگری در جنوب کشور بشمار می رود، قلعه پرتغالی ‌ها در قرن ۱۶ میلادی بعد از به قدرت رسیدن شاه اسماعیل صفوی به ‌عنوان مقر حکومتی، نظامی و تجاری توسط دریانوردان پرتغالی ساخته شده است، قلعه پرتغالی‌ ها دارای معماری بی نظیر و از مصالحی همچون شن و سنگ ساخته شده و رنگ بنای قلعه کاملا سرخ می باشد و آن هم بخاطر سرخ بودن خاک منطقه می باشد، از ساعت ۸ صبح الی ۱۷ عصر می توانید به بازدید از قلعه تاریخی پرتغالی‌ ها بپردازید.

قلعه شوش در استان خوزستان

از دیگر قلعه های تاریخی در خوزستان قلعه شوش می باشد، قلعه شوش از اروپایی ‌ترین قلعه های ایران در شهر شوش که در استان خوزستان واقع شده است، قلعه شوش توسط ژان ماری ژاک دومورگان باستان ‌شناس فرانسوی‌ در سال ۱۸۹۷ ساخته شد، قلعه شوش به‌ عنوان یک پایگاه باستان ‌شناسی کاربری داشته و معماری این قلعه دارای سبک معماری قرون وسطایی اروپا می باشد، قلعه شوش از قدیمی ترینو زیباترین قلعه های ایران بشمار می رود، جالب است بدانید در ساخت بخش هایی از قلعه شوش از مصالح باقی ‌مانده‌ از کاخ داریوش هخامنشی استفاده شده است. شما می توانید همه روزه بجز شنبه ها از ساعت ۸ صبح الی ۲۰ عصر بازدید از قلعه شوش بپردازید.

قلعه الموت در استان قزوین

از دیگر قلعه های تاریخی در ایران که در استان قزوین قرار دارد قلعه الموت می باشد، قلعه الموت به‌  عنوان پایگاه اصلی اسماعیلیه در سال ۴۸۳ هجری قمری برابر با قرن ۱۱ میلادی توسط حسن صباح در نزدیکی روستای گازرخان ساخته شد، قلعه الموت از بهترین  ومهم ترین قلعه های ایران که در آن دوره از نظر استراتژیک و نظامی بسیار اهمیت داشته است، قلعه الموت بر روی صخره ‌ای بلند با ارتفاع دو هزار قرار دارد که در هر طرف آن پرتگاه‌ های عمیق و خطرناکی قرار دارد، قلعه الموت دارای چشم‌ انداز بی ‌نظیری از طبیعت قزوین می باشد و برای رسیدن به قلعه حدود 40 دقیقه پیاده روی نمایید، قلعه الموت از معروف ترین قلعه های ایران که بعنوان یکی اثر ارزشمند در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ارگ کریمخان در استان فارس

ارگ کریمخان از دیگر قلعه های تاریخی ایران که مربوط به دوران زندیه قرن ۱۸ میلادی می باشد، ارگ کریمخان در سال ۱۱۸۰ هجری قمری به دستور کریم خان زند در دل بافت مرکز قدیمی شهر شیراز در استان فارس ساخته شد، ارگ کریمخان بعنوان اقامتگاه و پایگاه حکومت در آن دوره مورد استفاده قرار داشته است، ارگ کریمخان دارای معماری باشکوه تلفیقی از معماری مسکونی و نظامی می باشد، ارگ کریمخان از زیباترین و مهم ‌ترین جاذبه‌ های گردشگری شیراز که عنوان یکی ازارزشمندترین آثار ملی ایران در سال ۱۳۵۱ در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید. برای بازدید از ارگ کریمخان می توانید همه روزه از ساعت 9 تا 18 به این ارگ به بازدید بپردازید. با تهیه بلیط هواپیما تهران شیراز در سایت آس چارتر از تخفیفات ومزایای ویژه ای برخوردار شوید.

قلعه بابک در استان آذربایجان شرقی

در استان آذربایجان شرقی در نزدیکی شهر کلیبر قلعه بابک قرار دارد، قلعه بابک یا دژ بابک به حدود قرن سوم تا هفتم میلادی دوره ساسانیان باز می‌ گردد. قلعه بابک توسط بابک خرمدین به‌ عنوان یک پایگاه نظامی برای مقاومت در برابر خلافت عباسی ساخته شد، بابک خرمدین رهبر جنبش خرمدینان رهبر اصلی مبارزان ایرانی علیه سلطنت خلافت عباسی بود. قلعه بابک از قلعه های معروف ایران که در دل جنگل‌ های سرسبز ارسباران و روی یک قله مرتفع واقع شده که از بلند ترین قلعه های ایران بشمار می رود که برای بازدید از آن حدود دو ساعت باید پیاده روی داشته باشید، قلعه بابک از با ارزش ترین آثار تاریخی ایران که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

date_range شنبه 23 تیر 1403 remove_red_eye 61 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0