{{ctrl.notification}}
historical castle of Hanjan Isfahan

قلعه تاریخی هنجن اصفهان

قلعه تاریخی هنجن از بناهای خشتی ارزشمند و تاریخی که متعلق به قرن هشتم هجری شمسی می باشد. قلعه تاریخی هنجن در ۲۰ کیلومتری شمال غربی نطنز و ۱۵۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان قرار دارد. قلعه تاریخی هنجن برفراز تپه ای مشرف روستای هنجن قرار دارد، این قلعه تاریخی دارای صد اتاق است و بعنوان پناهگاه کاربری داشته است، قلعه تاریخی هنجن برای محافظت از حمله مغول و حمله افغان ها به ایران از مردم روستا ساخته شده بود، که در زمان حمله در آن پناه می گرفتند. قلعه تاریخی هنجن دارای چشم انداز زیبا و معماری جذابی می باشد، جالب است بدانید مردم روستا از اتاق های این قلعه هنوز هم برای نگهداری محصولات کشاورزی استفاده می کنند. با تهیه بلیط هواپیما در سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

معماری قلعه تاریخی هنجن اصفهان

قلعه هنجن بر بالای یک تپه به روستای هنجن قرار دارد، این قلعه تاریخی حدود ۲۶۰۰ مترمربع مساحت دارد و دارای چهار طبقه و  100 اتاق می باشد. دیوارهای قلعه هنجن دارای ۱۰ متر ارتفاع  می باشد که دشمنان نتوانند از آن عبور کنند، بالایی این قلعه به مرور زمان و بخاطر حمله دشمنان در گذشته دچار خسارت و نابودی شده است، جالب است بدانید معماری و طراحی اتاق های قلعه هنجن با هم متفاوت است و کاربرد آنها نیز با هم فرق دارد، سقف بعضی از اتاق ‌ها چوبی  و برخی نیز به صورت خشت ضربی است. در قسمت زیرزمین و همکف این قلعه اتاق ها دارای درها به صورت یک لنگه و با قفل‌های چوبی یا همان کلون می باشد، و در طبقات بالا اتاق ها دارای درب های دو لنگه با قفل‌ های آهنی و چوبی هستند. در قسمت زیرزمین این قلعه یک تونل زیرزمینی با طولی حدود 250 متر وجود دارد، که در میانه راه آن این تونا به دوراه جدا تقسیم می شود، یک سمت کشوره و و راه دیگر به برهل می رسید و این دو مسیر دارای کاربری جالبی بود که از یکی از آنها  برای رساندن اخبار مهم در مورد منطقه یا دشمنانی که قصد حمله کردن داشته ‌اند استفاده می شد. در قلعه هنجن همچنین مردم برای تامین آب خود در زمان هایی که مورد حمله دشمن قرار می گرفتند، از یک چشمه آب که در آن نزدیکی بود قناتی را حفر کرده بودند که از درب گنبد سرچشمه می گرفت، قلعه تاریخی هنجن بعنوان یک اثر تاریخی و ملی در 25  اسفند سال1379 به شماره 3479 در فهرست آثارملی کشور به ثبت رسید.

روستای تاریخی هنجن اصفهان

روستای هنجن از تاریخی ترین روستاهای دیدنی در نزدیکی قلعه هنجن می باشد، این روستا تاریخی دارای آثار تاریخی مختلف و با ارزشی می باشد که می توانید از آن ها بازدید نمایید، از نمونه آثار تاریخی در این روستا می توان به امامزاده، مسجد و حسینیه، کاخ و باغ عباس آباد و پل های تاریخی اشاره کرد. در ادامه اطلاعاتی را از چند مورد از جاذبه های تاریخی را در اختیار شما قرار می دهیم.

امامزاده: امامزاده داوود و امامزاده بی بی زینب خاتون دو امام زاده ای هستند که در روستای هنجن قرار دارند، این امام زاده ها دارای معماری زیبای سنتی می باشند که در میان درختان زیاد باغ قرار گرفته اند و دارای دو حیاط و سه ورودی در ضلع های مختلف می باشند.

مسجد جامع و حسینیه: از دیگر بناهای تاریخی در روستای هنجن می توان به مسجد جامع و حسینیه این روستا اشاره کرد، در این مسجد و حسینیه مردم روستا مراسمات مذهبی مختلفی را برگزار می کنند.

کاخ و باغ عباس آباد: از بناهای باشکوه تاریخی که قدمت آن به دوران صفویان باز می گردد و در گذشته بعنوان محلی برای خوشگذرانی شاهان صفوی بشمار می رفته، این کاخ در میان با غ سرسبز و زیبای عباس آباد قرار دارد و هم اکنون بعنوان یک ملک شخصی موزد استفاده قرار گرفته است.

پل تاریخی هنجن: این پل تاریخی از دیگر بناهای نزدیک به قلعه هنجن می باشد و راه ارتباطی بین اصفهان و جاده قدیمی بندرعباس بوده است، این پل تاریخی در نزدیکی چندین قهوه خانه، سفره خانه و تلفن خانه قرار دارد.

وسایل مورد نیاز در بازدید از قلعه هنجن اصفهان

در سفر و بازدید از قلعه هنجن می توانید با خود لوازم مورد نیاز به همراه باشید، از این لوازم ضروری می توان به کلاه آفتابی، کرم ضدآفتاب، عینک آفتابی، لباس مناسب فصل، چراغ قوه یا هدلایت، دوربین عکاسی، داروهای مصرفی یا خوراکی‌ های لازم اشاره کرد.

 

اقامت در قلعه هنجن اصفهان

برای اقامت گردشگران در قلعه هنجن می توانید از اقامتگاه‎‌ های سنتی این منطقه مانند: اقامتگاه سنتی خانه توسلیان نطنز، اکوکمپ متین ‌آباد، اقامتگاه بوم‌ گردی هارپاک ابیانه، اقامتگاه سنتی یوسمون ابیانه و… استفاده نمایید، لازم است بدانید منطقه نطنز یک منطقه توریستی می باشد که در آن امکانات رفاهی بسیار زیادی برای گردشگران در نظر گرفته شده است.

مسیر دسترسی به قلعه هنجن اصفهان

قلعه هنجن در فاصله ۲۴ کیلومتری شمال غرب نطنز در استان اصفهان قرار دارد، برای دسترسی به قلع ههنجن می توانید از وسایل نقلیه مختلفی همچون وسایل نقلیه عمومی، می‌توانید از قطار و اتوبوس استفاده نمایید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما تهران اصفهان را به راحتی تهیه نمایید.

بهترین زمان بازدید از قلعه هنجن اصفهان

قلعه تاریخی هنجن در هر فصلی از سال برای بازدید مناسب و در اکثر فصل‌ های سال هوای خنک می باشد، قلعه هنجن دارای آب ‌وهوای معتدلی می باشد، اما از نظر زیبایی طبیعت بهترین زمان برای بازدید از قلعه هنجن فصل بهار است.

نویسنده: شادی شادکام

date_range دوشنبه 20 فروردین 1403 remove_red_eye 154 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0