{{ctrl.notification}}
Yazd Grand Mosque

مسجد جامع یزد

یزد شهر کویری در ایران که دارای بناهای تاریخی زیبا و با ارزشی می باشد، یزد در ایران به نام شهر بادگیرها معروف است و آن هم به این دلیل که دارای بادگیرهای فراوانی می باشد، یزد جاذبه های طبیعی و تاریخی متعددی در خود جای داده است که سالانه میزبان گردشگران و توریست های زیادی از سرتاسر دنیا می باشد، در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی یکی از زیباترین مسجدهای ایران مسجد جامع یزد می پردازد تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

معرفی مسجد جامع یزد ومعماری آن

مسجد جامع یزد یا مسجد جامع کبیر از مساجد تاریخی و معروف در کشور ایران که در قلب شهر یزد قرار دارد، قدمت مسجد جامع کبیر یزد به بیش از 900 سال پیش باز می گردد، مسجد جامع یزد در زمان آل بویه احداث گردید. مسجد جامع یزد از جاذبه ها و بناهای تاریخی با ارزش و زیبا که در گذشته به نام مسجد عتیق بعد از گذشت چندین سال بخش هایی به مسجد عتیق اضافه شد و نام این مسجد به مسجد جامع نو تغییر داده شد، مسجد عتیق دارای سه درب اصلی در بخش های صفه مقصوره، بازار کلاه دوزان و مدرسه کمالیه می باشد، بخش هایی مقصوره و گنبد در سال ۷۰۲ به این مسجد اضافه شد، مسجد جامع یزد به شکل مربع دارای قدیمی‌ ترین نمونه معماری اسلامی می باشد، مسجد جامع یزد بخش های مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آن می پردازیم.

بخش های مختلف مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد دارای بخش های همچون ایوان اصلی، چند شبستان، کریاس، قنات، چاه آب، کتابخانه و گنبد خانه می باشد، در ادامه با این بخش ها آشنا می شوید.

مناره های مسجد جامع یزد

مناره های مسجد جامع یزد از مهم ترین قسمت های این مسجد بشمار می رود و این مناره ها حدود ۵۲ متر ارتفاع دارد، مناره های مسجد جامع یزد لقب بلندترین را به خود اختصاص داده است. مناره های مسجد جامع یزد دارای کتیبه هایی می باشد که به خط کوفی بر روی آن حک شده است.

جلوخان مسجد جامع یزد

در فضای جلوخان مسجد جامع یزد دارای سر در و ستون مرمری و حوضی هشت ضلعی می باشد که در مقابل آن نقوشی زیبا از حیوانات و گیاهان کنده کاری شده و دو بیت شعر بسیار زیبا بر روی این ستون ها نوشته شده است که متاسفانه به دلیل دلیل شکستگی ستون ها اشعار خوانده نمی شود.

سر در شرقی مسجد جامع یزد

مسجد جامع دارای سه درب می باشد، که سردر اصلی و بزرگ آن دارای ۲۴ متر ارتفاع و طاق نماهایی کم عرض در دو طرفش می باشد، این سردر یک بار مورد مرمت قرار گرفته است.

کریاس مسجد جامع یزد

کریاس یک فضای چهارگوش با سقف گنبدی خاصی می باشد، در داخل این فضا بر روی دیوارهای آجری آن لوح های سنگی زیادی نصب شده است، در گذشته این فضا به دهلیز معروف بوده است.

محراب مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد از دیدنی ترین های قسمت های مسجد جامع که دارای جذاب ترین تزئینات و طراحی ها می باشد، محراب مسجد جامع یزد دارای تزییناتی مثل گچ کاری و مقرنس کاری و کاشی های معرق کاری می باشد، در این کاشی کاری ها طرح های زیبایی همچون گل و بوته و عبارت فسیکفیکهم الله و هو سمیع العلیم نقش بسته شده است.

صحن داخلی مسجد جامع یزد

مسجد جامع دارای یک صحن مستطیل شکل می باشد، صحن داخلی مسجد دارای کاشی های آبی رنگ و محراب می باشد، و نام های مقدس الله، محمد، علی، حسن و حسین بر روی این کاشی ها طراحی شده است.

شبستان غربی و موزه مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد دارای یک شبستان به شکل مستطیل می باشد، این شبستان دارای پنجره های شبکه دار و کاشی کاری های بسیار زیبا و جذابی می باشد، این شبستان از سال ۱۳۹۳ به عنوان محل دائمی گنجینه و موزه مسجد جامع یزد در آمد و اکنون در آن اشیای ارزشمندی از دوره ایلخانیان و دوره های مختلف تاریخی نگهداری می شود، از این اشیاء تاریخی که به حدود ۳۵۰ شی می رسد می توان به در چوبی مسجد جامع یزد، پرده کعبه، سماور قدیمی، ساعت، کاشی کاری های زیبای مسجد، منبر سنگی اشاره کرد.

 

جاذبه های دیدنی نزدیک مسجد جامع یزد

در نزدیکی مسجد جامع یزد جاذبه های دیدنی دیگری نظیر برج و میدان ساعت، مقبره سید رکن الدین، موزه آب، میدان امیر چخماق، خانه لاری ها، باغ دولت آباد اشاره کرد که با طی مسافت بسیار کمی می توانید از این جاذبه های دیدنی به راحتی بازدید نمایید.

دسترسی به مسجد جامع یزد

برای بازدید و دسترسی آسان و راحت به مسجد جامع یزد باید در ابتدا به خیابان امام خمینی و خیابان مسجد یزد بروید، شما می توانید در هر نقطه ای از شهر یزد که قرار دارید با استفاده از وسایل نقلیه مختلف خود را به خیابان مسجد یزد برسانید. با تهیه بلیط هواپیما تهران یزد در سایت آس چارتر از تخفیفات ومزایای ویژه ای برخوردار شوید.

ساعات بازدید و هزینه ورودی به مسجد جامع یزد

برای بازدید از مسجد جامع یزد نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای نیستید و می توانید برای بازدید از مسجد جامع یزد همه روزه از  ساعات ۸ صبح تا ۷:۳۰ عصر به بازدید بپردازید. لازم است بدانید برای بازدید از گردشگران خارجی هزینه ای دریافت می شود.

آدرس مسجد جامع یزد:  یزد، خیابان امام خمینی، مقابل برج ساعت، انتهای خیابان مسجد جامع

date_range سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 remove_red_eye 77 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0