{{ctrl.notification}}
Verkane Hamadan village

روستای ورکانه همدان

همدان از استان های سرسبز و تاریخی در ایران که سالانه گردشگران بسیار زیادی دارد، همدان با داشتن جاذبه های تاریخی و گردشگری و طبیعتی بکر و جذاب از بهترین گزینه ها برای سفر می باشد، در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی یکی از جاذبه های دیدنی و طبیعی در همدان روستای زیبای ورکانه بپردازد، تا ادامه مقاله همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

معرفی روستای ورکانه همدان

روستای زیبای ورکانه از جذاب ترین و دیدنی ترین روستاهای کشور و از ‌بی ‌نظیرترین مکان‌ های دیدنی همدان که دارای بافت تاریخی سنگی و معماری منحصربه ‌فردی می باشد، روستای ورکانه همدان سنگی ‌ترین روستای جهان که حدود 400 سال قدمت دارد، روستای زیبای ورکانه در قلب کوهستان‌ های زاگرس قرار دارد، روستای ورکانه همدان مهد موسیقی و شعر و ادبیات که در کوچه ‌پس ‌کوچه‌ های سنگی آن می توانید نغمه ‌های و ترانه ‌هایی با اشعار باباطاهر عریان با موسیقی آذری بسیار شنیدنی و لذت بخش می باشد، بیشتر مردم روستای ورکانه همدان زبان لری دارند که با لهجه‌ ای ساده و بسیار شیرین و روان صحبت می کنند، در روستای ورکانه حدود ۷۱۳ نفر زندگی می کنند و این روستا زادگاه شخصیت‌های بزرگی از جمله  پروفسورتوفیق موسیوند نابغه علمی جهان مخترع نخستین قلب مصنوعی در جهان که در سال ۱۳۲۱شمسی در روستای زیبای ورکانه دیده به جهان گشوده است، روستای ورکانه با معماری جذاب و دیدنی از خانه‌ های یکپارچه با بافت سنگی، طبیعت منحصربه ‌فرد و کوچه‌ های تنگ بسیار زیبا سالانه میزبان  توریست‌های داخلی و خارجی بسیار زیادی می باشد، جالب است بدانید روستای ورکانه لوکیشن فیلم ‌برداری چند سریال محبوب ایرانی  بوده است.

مسیر دسترسی به روستای ورکانه همدان

روستای ورکانه در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر همدان، در کوه‌های الوند، دامنه جنوبی رشته کوه‌ مرکزی زاگرس قرار دارد. برای دسترسی به روستای ورکانه از شهر همدان باید از جاده ملایر حرکت کرده و از  سد اکباتان عبور و به جاده ورکانه بروید، روستای ورکانه همدان به گونه ای است که هیچ ماشینی امکان ورود به آن را ندارد، و در روستای ورکانه همدان باید با پای پیاده وارد شوید. روستای ورکانه در فاصله حدود ۳۴۲ کیلومتری تهران قرار دارد که می توانید با حدود 4 ساعت رانندگی  خود را به روستای ورکانه همدان برسانید.

بهترین زمان سفر به روستای ورکانه همدان

روستای ورکانه همدان بخاطر قرار گیری در قلب دامنه‌ های رشته کوه زاگرس دارای آب ‌وهوای آن کوهستانی بسیار خنکی می باشد، از این رو بهترین فصل و زمان بازدید از روستای ورکانه فصل های بهار و تابستان می باشد، در این فصل ها روستای ورکانه همدان دارای آب ‌وهوای خنک و مطبوعی می باشد.

وجه تسمیه روستای ورکانه همدان

ورکانه از دو واژه ور و کانه تشکیل شده که ور به معنای کنار و کان معنای چشمه می باشد، روستای ورکانه به خاطر قرار گیری در کنار چشمه ‌زارهای زیبای رشته کوه زاگرس به این نام ورکانه که به زبان لری است، معروف شده همچنین در فرهنگ معین لغت کان به معنای معدن می باشد یعنی جایی که فلزات و شبه فلزات از آن استخراج می شود و آن هم بخاطر وجود اهمیت معادن و منابع استخراج در روستای سنگی ورکانه می باشد.

معماری روستای ورکانه همدان

روستای ورکانه همدان دارای معماری جذابی می باشد، خیابان‌های سنگفرش بت با معماری سنگی خانه ها بسیار منحصربفرد و دیدنی می باشد، از دلایل سنگی بودن این روستا وجود معادن سنگ فراوان  مانند سنگ لاشه و مالون در اطراف روستا می باشد، خانه های روستای ورکانه دارای سقف های چوبی که از تیرهای چوبی و اندودی از کاه ‌گل یا قیر و گونی پوشیده شده و دیوارهای خانه ها تمامی از سنگ ساخته شده و بسیار قطور می باشد، قطور بودن دیواره های برای جلوگیری از ورود سرمای زیاد به خانه ها می باشد و همچنین خانه های روستای ورکانه همگی رو به جنوب ساخته شده تا از گرما و نور آفتاب استفاده کنند. همچنین روستای ورکانه دارای کوچه‌ های تنگ و دالان‌های تودرتو به رنگ قهوه ‌ای تیره و طاق‌ های بلند که شباهت زیادی به معماری رنسانس اروپا دارند.

تفریحات روستای ورکانه همدان

روستای ورکانه علاوه بر جاذبه های دیدنی و طبیعی دارای تفریحات جذابی نیز می باشد، از این تفریحات لذت بخش در روستا می توان به اسب ‌سواری که از هیجان ‌انگیزترین تفریحات روستای ورکانه می باشد، کوهنوردی در کوه‌های الوند با کمک لیدرهای محلی روستای ورکانه، پیک ‌نیک در طبیعت زیبای اطراف روستای ورکانه، عکاسی از لوکیشن های زیبای روستا و اطراف آن و... اشاره کرد.

جاذبه ‌های دیدنی روستای ورکانه همدان

روستای ورکانه دارای طبیعت زیبا و بافت تاریخی جذاب و دیدنی می باشد، که گردشگران زیادی سالانه به این روستای زیبا سفر می کنند، جاذبه های دیدنی زیادی در اطراف روستای ورکانه وجود دارد که در ادامه چند مورد از این جاذبه های دیدنی را برایتان معرفی خواهیم کرد.

قلعه مهری خانم

از بناهای تاریخی در روستای ورکانه قلعه تاریخی مهری خانم می باشد، قلعه تاریخی مهری خانم در جنوبی ‌ترین قسمت روستای ورکانه قرار دارد، قلعه تاریخی مهری خانم دود ۳۳۰ مترمربع مساحت و دارای دو طبقه با معماری سنگی بسیار جذابی می باشد، قلعه مهری خانم متعلق به یکی از ارباب ‌های پیشین روستا می باشد، قلعه تاریخی مهری خانم در مقابل کوهپایه‌های سرسبز و جذاب و دشتی منحصربفردی قرار گرفته است.

گورستان ورکانه

از دیگر جاذبه‌های دیدنی روستای ورکانه، گورستان ورکانه می باشد، گورستان ورکانه در حدود ۳۰۰ متری از روستا واقع شده است و جالب است بدانید در این گورستان هیچ سنگ قبری وجود ندارد و نسبت به گورستان ها دیگر بسیار متفاوت می باشد.

اصطبل پرورش اسب

اصطبل مری لی از دیگر جاذبه‌های روستای سنگی ورکانه می باشد که به اصطبل قدیمی پرورش اسب می باشد، اصطبل مری لی یا دارای قدمت زیادی می باشد، که به دوران قبل از انقلاب باز می گردد، این اصطبل فضایی برای نگهداری و پرورش اسب‌های دربار در قبل از انقلاب بوده است.

آرامگاه امامزاده غیب

آرامگاه امامزاده غیب از مکان ‌های مقدس و بناهای تاریخی در روستای ورکانه می باشد، آرامگاه امامزاده غیب بسیار کوچک و در در ضلع جنوبی بافت قدیمی روستا قرار گرفته است، آرامگاه امامزاده غیب دارای معماری زیبایی از سبک  معماری ایرانی اسلامی می باشد. با تهیه بلیط هواپیما تهران ایلام در سایت آس چارتر از تخفیفات ومزایای ویژه ای برخوردار شوید.

دریاچه سد اکباتان

از دیگر جاهای دیدنی نزدیک روستای ورکانه سد اکباتان می باشد، دریاچه سد اکباتان در ۱۲ کیلومتری سمت شمال جاده ورکانه قرار دارد، سد شهناز  از دیگر نام های سد اکباتان می باشد، دریاچه ی زیبا سد اکباتان آب آشامیدنی شهر همدان را تامین می کند و از هیجان انگیزترین جاهای دیدنی در اطراف روستای ورکانه می باشد که دارای طبیعتی بکر و سرسبزی می باشد از تفریحات در دریاچه سد اکتابان می توان به انواع ورزش‌های آبی مانند قایقرانی و اسکی روی آب اشاره کرد.

 

date_range جمعه 08 تیر 1403 remove_red_eye 603 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0