{{ctrl.notification}}
Tomb of Sheikh Safi Ardabil

آرامگاه شیخ صفی اردبیل

اردبیل از استان های سرسبز در شمال غربی کشور که دارای جاذبه های دیدنی و گردشگری بسیار زیادی می باشد، اردبیل دارای تاریخچه غنی می باشد، آرامگاه شیخ صفی اردبیلی از جاذبه های تاریخی و زیارتی در اردبیل که در خیابان شیخ صفی این شهر قرار دارد در ادامه آس چارتر به معرفی این جاذبه ی زیارتی می پردازد با ما همراه باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

معرفی آرامگاه شیخ صفی اردبیلی

شیخ صفی از عارفان برجسته دوره ی صفویان، که از اساتید بزرگ صوفی و رهبر روحانی در آن زمان بود، وی در دوره صفویان مدرسه عرفانی در شهر اردبیل تاسیس کرد، شیخ صفی در طول عمر خود به تعلیم و رهنمودهای معنوی به پیروان خود پرداخت و در سال ۱۳۳۴ درگذشت، بعد از در گذشت شیخ صفی در قرن شانزدهم زمان شاه اسماعیل اول به دستور نوادگان وی آرامگاهی در شان و شخصیت شیخ صفی ساخته شد، که بعد ها به زیارتگاهی باشکوه تبدیل گشت.

معماری آرامگاه شیخ صفی اردبیلی

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی بهترین جا برای آرامش و عبادت است، این زیارتگاه از زیباترین شاهکارهای معماری که ترکیبی از  سه سبک معماری از عناصر هنر ایرانی، آذربایجانی و اسلامی می باشد، این زیارتگاه در قرن شانزدهم ساخته شد و متاسفانه در قرن هجدهم بر اثر زلزله ای بسیار شدید این بنا آسیب زیادی دید، که مجددا توسط نوادگان دوره ی صفوی مورد مرمت قرار گرفت، آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی بعنوان یک گنجینه ارزشمند فرهنگی در آن نسخه ‌های خطی و آثار هنری دوره‌ های مختلف تاریخ ایران به نمایش گذاشته شده است، در آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی همچنین مقبره های دیگری نیز وجود دارد که متعلق به اعضای خاندان اردبیلی می باشد.

بخش‌ های مختلف آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی از معروف ترین زیارتگاه های شهر اردبیل که گردشگران زیادی را جذب خود کرده، این زیارتگاه دارای معماری بی نظیری اسلامی می باشد و از بخش های مختلفی نظیر: سردر و ورودی اصلی، حیاط داخلی و صحن آرامگاه، جنت سرا، گنبد الله الله و مقبره شیخ صفی، مقبره شاه اسماعیل اول، عمارت چینی خانه، حرم ‌خانه آرامگاه، چله‌خانه قدیم و جدید،  دارالحفاظ آرامگاه، دارالحدیث و گورستان شهدا یا شهیدگاه می باشد.

تزیینات آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی دارای تزئینات بی نظیر و منحصربفردی می باشد، که در آن هنر صنعت ایرانی و اسلامی را که به  دست هنرمندان ایرانی ایجاد شده را به نمایش گذاشته است، این تزئینات نفیس و ارزشمند شامل: رنگ‌ آمیزی های آبی، فیروزه‌ای، سبز و طلایی که در گنبد و دیوارهای مقبره وجود دارد و خوشنویسی ‌ها، مقرنس و گچ بری ‌های تزیینی، کاشی ‌کاری‌ های معرق ایرانی و اسلامی و کتیبه ‌هایی که بر روی آن آموزه‌ هایی از شیخ صفی الدین اردبیلی حک شده است.

جاهای دیدنی نزدیک به آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی از جاذبه های معنوی و مذهبی در اردبیل که سالانه میزبان گردشگران بسیار زیادی می باشد در نزدیکی این جاذبه گردشگری و مذهبی جاهای دیدنی دیگری وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

عالی قاپو اردبیل

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی در نزدیکی یکی از بناهای تاریخی بنام عالی قاپو قرار گرفته است، کاخ عالی قاپو محل اقامت شاهان صفوی بوده و از این کاخ برای امور تشریفاتی و اداری استفاده می شده است، کاخ عالی قاپو دارای معماری و عناصر هنری منحصر به فردی با کاشی ‌کاری‌ های رنگی جذاب و خوشنویسی‌ ها و طاق‌ ها تزئین شده و آینه کاری‌ های زیبای مسحورکننده بر روی دیوارها و سقف ها می باشد، در سفر به اردبیل و بعد از بازدید و زیارت در آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی می توانید به بازدید از عمارت عالی قاپو بپردازید. با تهیه بلیط هواپیما تهران اردبیل در سایت آس چارتر از تخفیفات ومزایای ویژه ای برخوردار شوید.

خانه تاریخی خادم باشی اردبیل

خانه تاریخی خادم باشی از دیگر بناهای تاریخی در نزدیکی آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی می باشد، قدمت این بنای تاریخی به دوره قاجاریه باز می گردد که در محله اوچدکان اردبیل واقع شده است، خانه تاریخی خادم باشی متعلق به شیخ صفی ‌الدین اردبیلی بوده که متاسفانه امروزه بخش هایی از آن متروک شده و فقط قسمت های محدودی از آن باقی مانده است.

پل هفت چشمه اردبیل

پل هفت‌ چشمه از دیدنی های جذاب در اردبیل و از تاریخی ‌ترین و زیبا ترین دیدنی ‌های که به پل داش کسن یا کورپی قرمزی نیز معروف می باشد، این پل تاریخی از سازه ‌های دوران صفویه که در نزدیکی آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی قرار دارد، پل هفت‌ چشمه از مصالحی مانند گچ و آهک ساخته شده و بر روی رودخانه ی بالیقو چای  واقع شده است، برای بازدید از این پل تاریخی باید به میدان پانزده خرداد بروید.

موزه مردم شناسی اردبیل

از دیگر جاذبه های دیدنی در نزدیکی آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی موزه مردم شناسی می باشد، در این موزه شما می توانید با آداب و رسوم و فرهنگ، پوشش و غذاهای محلی مردم اردبیل آشنا شوید در موزه مردم شناسی اردبیل ۳۳ مجسمه با پوشش ‌های زیبای محلی مردم استان اردبیل قرار دارد که بسیار دیدنی و جذاب می باشد.

امکانات رفاهی آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

آرامگاه شیخ صفی اردبیلی از جاذبه های مذهبی و تاریخی در اردبیل که امکاناتی برای رفاه گردشگران در نزدیکی این آرامگته وجود دارد که می توان به سرویس بهداشتی، غذاخورهای محلی ورستوران های متعدد، غرفه خوراکی و سوغات، پارکینگ‌ های عمومی و ... اشاره کرد که در نزدیکی آرامگاه شیخ صفی اردبیلی قرار گرفته است.

بهترین زمان بازدید از آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

برای بازدید از مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی می توانید با دانستن شرایط آب و هوایی به سفر بپردازید، اردبیل از شهرهایی که دارای آب و هوای کوهستلتی می باشد و دارای زمستان های بسیار سردی می باشد و در فصل های پاییز و زمستان سردی هوا را نمی توانید طاقت بیاورید از این رو بهترین زمان از نظر هزینه، خلوتی یا شلوغی و آب و هوا فصل تابستان می باشد.

مسیر دسترسی به آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

برای دسترسی و بازدید از آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی می توانید از وسایل نقلیه مختلف همچون خودروی شخصی، تاکسی، اتوبوس، قطار و یا هواپیما استفاده نمایید، اگر با هواپیما به اردبیل سفر می کنید بعد از رسیدن به فرودگاه می توانید با استفاده از تاکسی های فرودگاه خود را به آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی برسانید فاصله فرودگاه تا آرامگاه حدود 11 کیلومتر می باشد، فاصله ایستگاه راه آهن نیز در حدود 4 کیلومتر می باشد، اگر از خودروی شخصی استفاده می کنید که ار مسیر تهران تا اردبیل باید از اتوبان تهران به قزوین به سمت رشت برانید و و از بزرگراه رشت به سمت اردبیل حرکت کنید و بعد از طی مسیری حدود 156 کیلومتر خود را به اردبیل و از آنحا به آرامگاه برسانید.

date_range جمعه 21 اردیبهشت 1403 remove_red_eye 66 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0