{{ctrl.notification}}
Three domes of Urmia

سه گنبد ارومیه

ارومیه از شهرهای زیبای شمال کشورمان ایران که دارای جاذبه های دیدنی و گردشگری بسیار زیادی می باشد، این شهر با داشتن جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوان گردشگران زیادی را از سراسر ایران و دنیا به خود جذب کرده است. سه گنبد ارومیه در خیابان زرگر ارومیه قرار دارد و این گنجینه با ارزش تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی دیدنی ترین بنای تاریخی سه گنبد ارومیه بپردازد، در این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

معرفی سه گنبد ارومیه

از دیدنی ترین جاذبه های تاریخی ارومیه بنای تاریخی سه گنبد می باشد، سه گنبد ارومیه آرامگاهی ست که متعلق به دوران سلجوقیان قرن ششم می باشد، قدمت آن به 800 سال پیش باز می گردد، این بنای تاریخی به دستور یکی از امرای سلجوقی به نام شیث قاطه المظفری ساخته شده است. جالب است بدانید این سه گنبد در گذشته بعنوان آتشکده زرتشتیان مورد استفاده قرار می گرفته،    سه گنبد حدود 5 متر قطر و ارتفاع آن 13 متر می باشد. این بنای تاریخی در ۱۵ آذر ۱۳۱۴ هجری شمسی با شماره ثبت ۲۴۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسید.

معماری سه گنبد ارومیه

سه گنبد ارومیه دارای معماری بی نظیر و بسیار منحصربفردی می باشد، سه گنبد ارومیه در سال ۵۸۰ هجری قمری در جنوب شرق شهر ارومیه ساخته شد، که امروزه بخاطر گسترش بافت شهر در مرکز شهر واقع شده، سه گنبد یک برج مدور که دارای معماری دوره سلجوقی که توسط منصور بن موسی ساخته شده است در طراحی و معماری این بنا از سبک معماری برج های دوره طغرل الهام گرفته شده و به معماری دیگر مقبره های دوره سلجوقی شباهت زیادی دارد، برج سه گنبد ارومیه به شکل استوانه ای و مدور با ارتفاعی حدود ۱۳ متر و قطر ۵ متر می باشد و این بنا دارای دو بخش سرداب و شیون گاه و دو ورودی مجزا می باشد و از مصالحی نظیر سنگ و آجر ساخته شده و حدود ۶.۳ متر از قسمت پایین بنا از سنگ های تراش خورده خاکستری پوشیده شده است، سه کتیبه از جنس سنگ تراش خورده که در قسمت بالای آن مقرنس کاری های زیبایی به چشم می خورد در ورودی بنا قرار دارد، در بر روی آن ها تاریخ ۵۸۰ هجری حک شده است. سه گنبد ارومیه دو طبقه و دریچه هایی در ۴ سمت خود دارد.

سرداب در طبقه اول سه گنبد قرار دارد که پوششی قوس دار دارد و دارای دری آهنی با ارتفاع ۱۷۰ سانتی متر می باشد، در طبقه دوم بنا دو نورگیر در دو طرف بنا به صورت شمالی و جنوبی قرار دارد و دارای چهار کانال ارتباطی با فضاهای طبقه بالا و پایین دارد، دری از نوع دو لنگه چوبی در این طبقه قرار دارد که ارتفاع آن حدود ۲۵۰ سانتی متر می باشد. اتاق مقبره مربعی شکل و با آجر ساخته شده که معماری جالبی دارد و با قطعات سنگ و گچ با نقوش هندسی و کتیبه تزئین شده، معماری داخل اتاق برج سه گنبد با قرینه های مقرنس دار در گوشه ها، کاربندی ها، طاق نماهای هلالی تیز طراحی شده که بسیار دیدنی و جذاب می باشد، در اطراف این بنای تاریخی و دیدنی قبرهای تاریخی زیادی وجود دارد، که وجود این قبور در اطراف این بنا به دلیل قدسیت این محل می باشد. این قبرستان متعلق به بزرگان و افراد سرشناس، روحانی ‌ها، سرداران و تجار و اشراف در آن زمان بوده است.

جاذبه های دیدنی در نزدیکی سه گنبد

در نزدیکی سه گنبد جاذبه های دیدنی دیگری وجود دارد، که می توانید بعد از بازدید از بنای تاریخی سه گنبد به دیدن این جاذبه های بروید، از دیدنی ترین جاذبه های اطراف سه گنبد می توان به کلیسای حضرت مریم، بازار ارومیه، موزه ارومیه، پارک ائللر باغی، پارک جنگلی ارومیه و پارک ساعت ارومیه اشاره کرد، در ادامه به معرفی چند مورد از این جاذبه ها خواهیم پرداخت.

کلیسای حضرت مریم ارومیه

یکی از جاذبه های دیدنی در اطراف سه گنبد کلیسای ننه‌ مریم می باشد که به کلیسای حضرت مریم معروف می باشد، این کلیسا دومین کلیسای قدیمی جهان بعد از کلیسای بیت لحم در فلسطین بشمار می رود، کلیسای حضرت مریم از متفاوت ‌ترین کلیساهای ایران بشمار می رود که هیچ ‌گونه شباهتی به سایر کلیساها ندارد و دارای معماری بسیار ساده ای می باشد، قدمت کلیسای حضرت مریم به دوره ی آشوریان باز می گردد، از تزئینات کلیسای حضرت مریم می توان به چند تابلوی نقاشی و کوبلن ‌دوزی از حضرت عیسی (ع)، حضرت مریم (ع) و حواریون اشاره کرد. کلیسای حضرت مریم از آثار تاریخی ارومیه در ۲۲ آبان ۱۳۹۲ هجری شمسی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. با تهیه بلیط هواپیما تهران تبریز در سایت آس چارتر از تخفیفات ومزایای ویژه ای برخوردار شوید.

موزه ارومیه

موزه ارومیه از دیگر جاهای دیدنی در ارومیه که در سال ۱۳۴۶ ساخته شده، موزه ارومیه از دو تالار بزرگ و کوچک تشکیل شده که در هر کدام از آنها آثار تاریخی و باستانی ارزشمندی به نمایش گذاشته شده است، یکی از این تالارها مخصوص موزه مردم شناسی و تالار دیگر موزه کتاب های نفیس خطی می باشد، از جذاب ترین آثار موزه ارومیه سه دست نوشته می باشد که قدمت آن به هزاره اول قبل از میلاد باز می گردد و با خط میخی روی آن حک شده، آثار تاریخی موجود در موزه دارای قدمت های تاریخی طولانی می باشد که می توان قدمت برخی از این آثار را به ۷ هزار سال قبل از میلاد، قرن هفدهم و دوره ی قاجار برمی گردد.

 

اقامتگاهای نزدیک به سه گنبد ارومیه

اگر در سفر به ارومیه خواستید در نزدیکی سه گنبد اقامت داشته باشید می توانید از هتل های اطراف سه گنبد استفاده نمایید، از هتل های اطراف سه گنبد می توان به هتل بین المللی پارک، هتل خرم، هتل مروارید، هتل ساحل ، هتل قصر اشاره کرد.

بهترین فصل سفر به ارومیه

برای بازدید و سفر به ارومیه بهترین فصل بین تیر ماه تا اواخر شهریور می باشد که در این زمان آب و هوای ارومیه متعادل است.

 

date_range دوشنبه 27 فروردین 1403 remove_red_eye 18 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0