{{ctrl.notification}}
Tehran Palace Museum Garden

باغ موزه قصر تهران

تهران از شهرهای توریستی و جهان گردی و پایتخت کشورمان ایران، که سالانه میزبان گردشگران بسیار زیادی می باشد، در تهران جاذبه های گردشگری بسیاری از بناهای تاریخی و جاهای دیدنی وجود دارد که گردشگران زیاذی سالانه به این شهر سفر می کنند و از جاذبه های گردشگری تهران بازدید می نمایند، در این مقاله قصد داریم به معرفی یکی از جاذبه های پرطرفدار تهران باغی قدیمی و پر رمز و راز قصر که دارای تاریخچه ای غنی و پر از فراز و نشیبی می باشد بپردازیم، در ادامه ی این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرحع ارائه دهنده بلیط هواپیما در مشهد می باشد.

معرفی باغ موزه قصر تهران

باغ موزه قصر یکی از جاذبه های دیدنی تهران که قدمت آن به دوره قاجاریه باز می گردد، باغ موزه قصر توسط فتحعلی شاه قاجار در بالای یک تپه ساخته شد، این قصر زیبا با دارای معماری بسیار باشکوه با چهار برج مراقبت در اطراف، نهر آبی روان، عمارت، حوض و فواره می باشد که فتحعلی شاه قاجار از آن بعنوان یک تفرجگاه شاهی استفاده می کرد، در دوره های بعد یعنی در دوره ناصرالدین ‌شاه این قصر مجلل به یک قلعه‌ ی نظامی تبدیل شد، و در دوره محمدعلی شاه و جریان مشروطه نیز این قلعه ی نظامی همچنان باقی ماند، در اسفند سال ۱۲۹۹ خورشیدی در پی کودتایی نخستین زندانیان به این قلعه منتقل شدند تا اینکه در زمان حکومت پهلوی، به دستور رضا شاه این قلعه تخریب و دوباره بازسازی شد و به زندانی مجهز و مدرن ایرانی تبدیل گشت، زندان قصر اولین زندان ایرانی مدرن که به دستور رضا شاه و توسط مارکوف روسی در سال ۱۳۰۷ با گنجایش ۸۰۰ نفر زندانی در ۱۹۰ اتاق انفرادی، چندتایی و گروهی احداث گردید،

اولین زندانی، زندان قصر تهران

اولین زندانی در این محبوسگاه سرتیپ درگاهی بوده و از دیگر زندانی های بعد از او می توان به افرادی همچون فرخی یزدی، احمد شاملو، اخوان ثالث، محمود دولت ‌آبادی، نجف دریابندری، آیت‌الله طالقانی، مرتضی مطهری، شهید باهنر، مرضیه دباغ اشاره کرد، که این افراد در زندگی نامه خود خاطرات و روایاتی از حبس شان در زندان قصر نوشته اند، این 

ثبت ملی باغ موزه قصر تهران

باغ موزه قصر دارای تاریخچه ی عجیبی می باشد، قصر مجلل و باشکوه که زمانی بعنوان یک تفرجگاه پادشاهان از آن استفاده می کردند به زندانی مخوف و پرحادثه ایران تبدیل شود، و امروزه بعنوان موزه ای جذاب و دیدنی فضایی آرام و دلنشین به یک تفریح . بعنوان یکی از جاهای دیدنی تهران تبدیل شده، باغ موزه قصر بعنوان یک اثر تاریخی با ارزش و در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۷۵ با شماره ۱۷۶۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معماری باغ موزه قصر تهران

زندان قصر توسط مارکوف روسی در سال ۱۳۰۷ ساخته شد، مارکوف در ساخت این زندان از سبک معماری ایرانی فاصله گرفت و از سبک معماری اروپایی استفاده کرد، ساختمان اصلی زندان قصر لوزی ‌شکل و دارای سه طبقه و بخش های مختلفی همچون باغ ایرانی، برج‌های دیدبانی، موزه سیاسی، موزه مارکوف، نیایشگاه، زورخانه، سالن فرخی یزدی و عمارت کلاه فرنگی، نگارخانه ملک‌ الشعرای بهار و کارگاه‌های صنایع دستی می باشد که با چهار برج نگهبانی رصد می شوند. جالب است بدانید در زمانی که این زندان بعنوان یک تفرجگاه از آن استفاده می شد در طراحی آن از تزئیناتی همچون آینه‌ کاری‌، گچ ‌کاری و نقاشی‌ های حماسی برخوردار بود که مارکوف در طراحی و ساخت زندان قصر از این عناصر نیز استفاده کرده که به این سبک آرت دکو گفته می ‌شود. مارکوف همچنین در ساخت این زندان از استانداردها و قواعد جهانی نیز پیروی کرده و برای همه اتاق ها بجز اتاق های انفرادی از پنجره و نورگیر استفاده کرده است. در ادامه با چند مورد از بخش ‌های مختلف باغ موزه قصر آشنا خواهید شد.

موزه مارکوف باغ موزه قصر تهران

موزه مارکوف یکی از موزه های دیدنی در مجموعه باغ موزه قصر تهران می باشد که به دستور رضا شاه پهلوی در سال ۱۳۰۸ ساخته شده، این موزه به نام معمار روسی زندان مارکوف نامگذاری شده که در این موزه تصاویر و اشیای تاریخی زیادی به نمکتبش گذاشته شده، موزه مارکوف همچنین دارای بخش های زیادی از جمله کافه، گالری موسمی، سالن اجتماعات، نمایشگاه و مرکز نهگداری اسناد و … می باشد.

سالن فرخی یزدی موزه قصر تهران

از دیگر قسمت های موزه قصر تهران، سالن فرخی یزدی می باشد، این سالن در ضلع غربی باغ موزه قصر قرار گرفته و در اصل سالن آمفی تئاتر می باشد که این سالن دارای امکانات مجهزی نظیر:  سیستم‌های صوتی و تصویری پیشرفته می باشد، از سالن فرخی یزدی برای اجرای تئاتر و برگزاری مراسم های مختاف استفاده می شود.

باغ ایرانی موزه قصر تهران

باغ ایرانی از دیگر بخش های موزه که در محوطه اطراف ساختمان موزه قرار دارد، در باغ سرسبز و زیبا پوشش گیاهی متنوعی از درختانی همچون نارون، کاج، انگور، چنار، سروناز، بید مجنون، توت و تبریزی  می باشد. که قدم در زیر این درختان بسیار لذت بخش می باشد.

زندان سیاسی موزه قصر تهران

از دیگر بخش های موزه قصر که اصلی ‌ترین قسمت باغ بشمار می رود زندان سیاسی می باشد، زندان سیاسی حدود 5 هزار مترمربع مساحت دارد و  در این بخش اسناد و تصاویر متعددی از تاریخ انقلاب اسلامی به نمایش گذاشته است.

برج ‌های دیده‌ بانی موزه قصر تهران

برج ‌های دیدبانی زندان از دیگر بخش های زندان قصر که قدمت آن به زمان پهلوی باز می گردد، امروزه از برج های دیده بانی قسمت جنوب شرقی باغ برای تماشای شهر و رصد نجومی استفاده می شود.

مسیر دسترسی به باغ موزه قصر تهران

باغ موزه قصر از مقاصد گردشگری تهران که در منطقه هفت در انتهای خیابان شهید مطهری، خیابان شهدای ناجا و میدان پلیس تهران بزرگ قرار گرفته، برای دسترسی به باغ موزه قصر می توانید از خودروی شخصی و یا وسایل حمل ‌ونقل عمومی استفاده نمایید، اگر از خودروی شخصی استفاده می کنید، می توانید از مسیرهای اتوبان شهید صیاد شیرازی یا اتوبان خیابان شهید مطهری استفاده نمایید و خود را به باغ موزه قصر برسانید، همچنین با مترو با سوار شدن به خط یک تجریش، کهریزک در ایستگاه شهید مفتح پیاده شده و از تقاطع شریعتی عبور کرده و به خیابان مطهری که باغ موزه قصر در آن قرار دارد بروید.

بهترین زمان بازدید از باغ موزه قصر

اگر قصد سفر به تهران و بازدید از قصر موزه را دارید می توانید در هر فصلی که دوست دارید به تهران سفر نمایید، اما بهترین فصل که بتوانید به راحتی در فضای سرسبز باغ قدم بزنید و به تفریح بپردازید فصل بهار می باشد.

ساعات بازدید باغ موزه قصر تهران

باغ موزه قصر از دیدنی های تهران که برای بازدید از آن می توانید از ساعت ۹ صبح تا ۴ عصر در تمام روزهای هفته بجز پنج شنبه و جمعه مراجعه نمایید، زمان تقریب برای بازدید از موزه 3 ساعت کافی می باشد. با تهیه بلیط هواپیما مشهد تهران در سایت آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

بلیط باغ موزه قصر تهران

برای بازدید از موزه قصر تهران قبل از ورود باید بلیط تهیه نمایید.

date_range شنبه 06 مرداد 1403 remove_red_eye 84 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0